• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mihin katosi reilu liikennekulttuurimme?

Sijainti
Huvikumpu
Miksi suomessa ei enää anneta valomerkkiä,eli varoiteta poliisin ratsiasta tai tutkasta kuten vanhaan hyvään aikaan?
sad_orig.gif

Tuolla muilla mailla kuten baltia ja venäjä,se on edelleen käytössä,ihmiset ovat ehkä yhtenäisempiä asiassa korrptioitunut miliisi vs.köyhä kansa?
Ja suomessa taas ollaan tultu niin sta..nan kateellisiksi ja vahingoniloisiksi että naureskellaan vastaantulevan vauhtia ja nautitaan tietoisuudesta että``kohta loppuu mulkku sun vauhtis tutkaan`??
biggrin.gif

Mitä on tapahtunut?

Jos poliisi pitää ratsiaa, kyseessä on melko varmasti puhallutus. Terve menoa puhallutettavaksi, en vilkuta varoituksia.

Tutkat on yhä enemmän liikkuvia, jemmassa siviiliautoissa ja mopoissa. Paha noista on varoitella. Yhä harvemmin näkee sinivuokkoja tötterön kanssa pusikossa vaanimassa.

Toisekseen, ei paljon kiinnosta vastaantulijoiden nopeudet ohitustilanteita lukuunottamatta. Lähinnä tarkastan onko vastaantulijan ajolinja ristissä oman kanssa ja sitten taas katse horisonttiin.

Miksi suomessa ei enää anneta valomerkkiä,eli varoiteta poliisin ratsiasta tai tutkasta kuten vanhaan hyvään aikaan?
Kyllä itse ainakin varoittelen tutkista, ainakin prätkäilijät saavat varoitukset ja normaalisti autoilijatkin. Selvästi sen näkee yleensä onko ratsia puhallutusta vai tutkaamista varten pykätty...

Kyllä itse ainakin varoittelen tutkista, ainakin prätkäilijät saavat varoitukset ja normaalisti autoilijatkin. Selvästi sen näkee yleensä onko ratsia puhallutusta vai tutkaamista varten pykätty...
Viimeksi kun ratsiaan ajoin kuukausi sitten, löivät pillin suuhun ja toivottivat hyvää päivänjatkoa. Kun pääsin perille asiakkaalle, osasivat kertoa useammankin työntekijän saaneen sakot ylinopeudesta ko. ratsiassa. Mutkatiellä oli tämä ratsia, 80 km/h alueella.
confused_orig.gif

Sen verran noita rattijuoppoja on liikenteessä ihmisiä tappamassa, että en viitsi ratsioista ilmoitella..

Miettikääs sitä yhtäkin uutisissa ollutta perhettä, joka just menetti toisen lapsensa auton alle... Järkyttävää.

Jotkut ilmoittaa, jotkut ei.
Itse näytän käsimerkillä, jos olen poliisin lähitienoilla nähnyt - saman tekevää, ovatko tutkimassa, puhalluttamassa, tai vaikka munkkikahvilla.
Ajevalojen välkyttelystä poliisi sakottaa, ja periaatteessa niin se voi tehdä käsimerkeistäkin (käsi terpeettomasti irti tangolta). Mutta toistaiseksi olen onnistunut sakoilta säästymään, ja toivottavasti muutama muukin.
062802moto_prv.gif

Tutkasta tulee varoitettua, tosin riippuen sen paikasta. Jos tutka on taajamassa 30- tai 40-alueella, jossa on kouluja, päiväkoteja, leikkikenttiä yms. niin en todellakaan varoita tutkasta. Kun taas ollaan paikoissa, joissa voi vetää hieman reilumminkin turvallisesti, niin silloin varoitus on paikallaan.

Ratsioista en varoita koskaan. Miksi varoittaa rattijuoppoja, ilman ajokorttia ajelevia, katsastamattomia ajoneuvoja, varastettuja ajoneuvoja jne. ? Toisaalta, jos jollain on oma lehmä ojassa, niin silloin on omien arvojen mukaista varoittaa rattijuoppoja ratsiasta.

Kuinka jotain, jota ei koskaan ole ollutkaan voi kadota?

Siksi toiseksi puhallutuksista on todellä typerää varoittaa. Jokainen rattijuoppo joka tuolla tiellä vetelee on saatava sieltä pois. Ni.

Nopeusratsioista - jos semmoisen selvästi havaitsee - varoittelen ainoastaan mopoilijoita.

Siksi toiseksi puhallutuksista on todellä typerää varoittaa. Jokainen rattijuoppo joka tuolla tiellä vetelee on saatava sieltä pois. Ni.

Nopeusratsioista - jos semmoisen selvästi havaitsee - varoittelen ainoastaan mopoilijoita.
Kyllähän sellainen tapa on aikoinansa ollut,ja on joissakin piireissä edelleenkin(rekkamiehet keskenänsä)
Ei kai tässä kukaan hyväksy rattijuoppoja eikä siitä ollut kysekään.
Mutta kyllä se on sanottava että suomalainen mentaliteetti on muuttunut vuosien saatossa,nimenomaan myös tuossa likkennekulttuurissa. Olen aina ihmetellyt länsinaapurimme liikennettä ja toisten ihmisten huomioonottamista liikenteessä,siellä sinulle annetaan tietä jos ajat kovempaa kuin edelläajava,kiitokseksi vilautetaan villkuja,hyvä mieli molemmille,vaikka ovat tuntemattomia toisilleen.
Venäjä,vaikka paska maa onkin,on liikennekulttuuriltaan samanlainen,siellä annetaan tietä,rekat väistävät pientareelle ja päästävät nopeimmat ohi, ja jos tiellä on tutka,99% vastaantulevista autolijoista vilauttaa sinulle valojansa,ja jos sinä teet vastaavan eleen ja vilautat valoja,saat tervehdyksiä ja iloisia kasvoja tuulilasin läpi tai tangon takaa.

Mutta suomalaisen suurin huvihan on naapuri konkurssi ja paskamaisen sukulaisen avioero
bowdown.gif

Jos haluaa elää standardien ympäröimassä maailmassa,nauttikoot ne ketkä standardeista tykkää.

Minä vilautan valoja,sillä minulla on joskus myös kiire,ja sisimmäsi nautin että pelastin jonkun päivän.Piste!
smile_org.gif

Kyllähän sellainen tapa on aikoinansa ollut,ja on joissakin piireissä edelleenkin(rekkamiehet keskenänsä)
Mutta kyllä se on sanottava että suomalainen mentaliteetti on muuttunut vuosien saatossa,nimenomaan myös tuossa likkennekulttuurissa. Olen aina ihmetellyt länsinaapurimme liikennettä ja toisten ihmisten huomioonottamista liikenteessä,siellä sinulle annetaan tietä jos ajat kovempaa kuin edelläajava,kiitokseksi vilautetaan villkuja,hyvä mieli molemmille,vaikka ovat tuntemattomia toisilleen.
Venäjä,vaikka paska maa onkin,on liikennekulttuuriltaan samanlainen,siellä annetaan tietä,rekat väistävät pientareelle ja päästävät nopeimmat ohi, ja jos tiellä on tutka,99% vastaantulevista autolijoista vilauttaa sinulle valojansa,ja jos sinä teet vastaavan eleen ja vilautat valoja,saat tervehdyksiä ja iloisia kasvoja tuulilasin läpi tai tangon takaa.

Mutta suomalaisen suurin huvihan on naapuri konkurssi ja paskamaisen sukulaisen avioero
bowdown.gif

Jos haluaa elää standardien ympäröimassä maailmassa,nauttikoot ne ketkä standardeista tykkää.

Minä vilautan valoja,sillä minulla on joskus myös kiire,ja sisimmäsi nautin että pelastin jonkun päivän.Piste!
smile_org.gif
Minä puolestaan nautin siitä, että en varoita sinua ja pilaan kenties joskus päiväsi.

Minä puolestaan nautin siitä, että en varoita sinua ja pilaan kenties joskus päiväsi.
MOT
Miksi liikenteessä liikkuvia k***päitä pitäisi auttaa? Liikennehän on täynnä vasemmalla kaistalla roikkuvia idiootteja, ihmiset eivät käytä vilkkua kääntyessään, jonossa roikutaan perseessä kiinni, tullaan kolmion takaa eteen jne. Miksi en olisi iloinen jos sakko menee jollekin näitä k***päistä?

Sen verran noita rattijuoppoja on liikenteessä ihmisiä tappamassa, että en viitsi ratsioista ilmoitella..

Miettikääs sitä yhtäkin uutisissa ollutta perhettä, joka just menetti toisen lapsensa auton alle... Järkyttävää.
Lollero
biggrin.gif

Kun varotat puhallutuksesta niin pistän nopeasti promillet piiloon etten jää kiinni?? Ylinopeudesta sitä varotetaan ja minä ainakin teen sitä kun siihen on tilaisuus. Ja jos on puhallutus niin nehän pysäyttää kaikki.

Minä en nykyään juuri varoita kuin ehkä tuttuja.
Periaatteessa kun pelkkä tutkakin voisi saada kiinni jonkun rattijuopon tms. ääliön joka kohta olisi ajamassa jonkun päälle.

Ja vaikka yleisesti nopeusrajoituksista voikin olla montaa mieltä, niin säännöt on kuitenkin sääntöjä.
Eli jos pitää pahtaa miljoonaa yli rajoituksen, niin eikös jokainen täysjärkinen ota siinä tietoisen riskin että saattaa rapsahtaa maksulappu ja kortti kuivumaan.
En tarkoita että itse olisin jotenkin pyhimys tässä.
Mutta tarkoitan että jokainen ottakoon vastuun itse tekemisistään.

Muulla tavalla toisten huomioon ottamisessa liikenteessä olisi kyllä monta kertaa parantamisen varaa.
Mutta kyllähän varmaan ainakin melko moni motoristi tajuaa että mieluummiin vaikka väistää jotain torveloa, kun toteaa purressaan multaa että olinpa oikeassa.

MOT
Miksi liikenteessä liikkuvia k***päitä pitäisi auttaa? Liikennehän on täynnä vasemmalla kaistalla roikkuvia idiootteja, ihmiset eivät käytä vilkkua kääntyessään, jonossa roikutaan perseessä kiinni, tullaan kolmion takaa eteen jne. Miksi en olisi iloinen jos sakko menee jollekin näitä k***päistä?
Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa että nää, jotka ei näytä vilkkua ajoissa ja ajaa kiinni takamuksessa ei välttämättä ole samat, jotka ajaa sen mittarin mukaan 20 yli rajoituksen, melkein kaikki sitä tekee ja ihan sama mitä sanot se ei isoilla teillä ole vaarallista. Jos sieltä tulee joku 200, niin ei varmasti edes nää varotuksia joten jääpä kiinni, kaikki muut säästää turhat sakot.

Kotiloita ei tule varoitettua tutkista mutta mopoja kylläkin (oli sitten itse kotilolla tai mopolla liikenteessä).. Moottoripyörähän ei pidä siitä, että kuski rajoitusten mukaan ajelee..
idea3.gif
baaa.gif

bowdown.gif

smile_org.gif
Nauti ja naatiskele
biggrin.gif

On myös lahkoja joka kieltää tv.n katselemisen,ja naidaan vain omaa vaimoa,ja sitäkin pimeässä ja vain jokakuun toinen perjantai
tounge.gif

Mutta on se hyvä että yhteiskunnassamme on tasapäisia ihmisiä ja pikku pihapoliiseja jotka valvovat isoveljen katseen ollessa muualla.
Mutta usein nuo tasapäiset ovat juuri niitä jotka pukeutuvat päivällä kravattiin,syövät lounastaan haarukalla ja veitsellä,selkä suorana ja totisena,mutta illan tullen pukeudutaan kotona naisten pikkupöksyihin ja ihaillaan itseänsä peilistä
bowdown.gif

bowdown.gif

smile_org.gif
Nauti ja naatiskele
biggrin.gif

On myös lahkoja joka kieltää tv.n katselemisen,ja naidaan vain omaa vaimoa,ja sitäkin pimeässä ja vain jokakuun toinen perjantai
tounge.gif

Mutta on se hyvä että yhteiskunnassamme on tasapäisia ihmisiä ja pikku pihapoliiseja jotka valvovat isoveljen katseen ollessa muualla.
Mutta usein nuo tasapäiset ovat juuri niitä jotka pukeutuvat päivällä kravattiin,syövät lounastaan haarukalla ja veitsellä,selkä suorana ja totisena,mutta illan tullen pukeudutaan kotona naisten pikkupöksyihin ja ihaillaan itseänsä peilistä
bowdown.gif
Jos nautit siitä, että pukeudut kotona iltaisin äitisi alusvaatteisiin, niin se on oma valintasi. Älä siitä meille muille ala kertomaan.

Back