• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mihin katosi reilu liikennekulttuurimme?

tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa sanon minä
033102ass_1_prv.gif
Et vaikuta motoristilta
omg.gif
mad.gif
oon skujannu prätkillä vuodesta -79 JA HENGISSÄ
062802moto_prv.gif

entäs sinä kun oot ajannu liki kolkytvuotta?

Jos lukisit alusta alusta asti mielipiteeni,ja kysymykseni.. sillä enhän ole mielestäni tuollaista edes esittänytkään

Uskomatonta yleistämistä liikenteen turvallisuudesta.Tietysti jos totuttautuu suomalaiseen,tuntuu joka paikassa suomesta etelään päin mentäessä liikennekulttuuri huonolta.Baltiaa on aivan turha vetää verrattavaksi venäjän tai suomen kanssa.Baltiassa liikenne on hyvin sujuvaa ja ohi mennään,ohi päästetään ja tietä annetaan tilanteesta riippuen mutta torvet eivät soi eivätkä keskarit heilu.Jos jo Baltian liikenne tuntuu pahalta,eipä juuri kannata etelämmäksi lähteäkkään,hankoniemeä nimittäin.
Ainoa vahinko mikä itselleni on Baltiassa tapahtunut,oli suomalaisen turistin ajo autolla ajoneuvoani päin.
Kaikki vaan Baltiaan ajelemaan ristiin rastiin ja nauttimaan sujuvasta  liikenteestä ja ystävällisistä ihmisistä.15.6-> meidän kolonna.
Jos lukisit alusta asti,niin huomaisit etten ole mitään tuonsuuntaista esittänytkään...
wink.gif

Mikäs äijiä jurppii? Vähän joka juttu alkaa menee kinasteluksi. Jokainen tablaa tyylillään ja se siitä. Kaikki vaan rata-ajopäiville paineita purkamaan.  
sport05.gif

tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa sanon minä
033102ass_1_prv.gif

onhan se kiva et varoitetaan tutkasta et kaverit sit voi painaa menee maantiellä kahtasataa
bowdown.gif
ja sit itketään et se oli sen vitun autoilijan vika kun tuli kolmion takaa kaverivainaan eteen
kynttila.gif
bawling.gif
Hieman samoilla linjoilla olen.
Laki on tehty noudatettavaksi vaikka se joskus tuntuukin turhalta.
En ole mikään pulmunen, mutta yleensä otan tietoisen riskin ajamalla hieman reippaammin ku tilaa on.En koskaan taajamissa tms.Mielestäni en ole syylistynyt koskaan liikenteen vaarantamiseen.

Mutta kun rikon nopeusrajoitusta tms kannan vastuun itse. En odota muilta apuja siihen etten "kärähtäisi"

Hieman kummeksun aiheen aloittajan asennetta. Poliisi tekee vain työtään. Olisimmeko onnellisimpia jos poliisia ja nopeusvalvontaa ei olisi?

Ajattelemisen aihetta...

Jos koetaan hyväksyttäväksi esim. tutkasta varoittaminen niin mihin sitten vedetään raja lain kunnioittamisessa? Kuka olisi valmis vaikeuttamaan poliisin työtä kun he etsivät murhaajaa, raiskaajaa, pedofiilia jne.

En kannata mitään ilmiantolinjaa, mutta en suojeluaakaan.

Eli nauttikaamme me kesästä ja mopoilusta. Jätetään liikenteen valvonta poliisin tehtäväksi ja keskitytään siihen, että olemme esimerkillisiä liikenteessä ja pidämme omalta osalta ja samalla kaikkien muittenkin motoristien mainetta korkealla.

062802moto_prv.gif

Ainahan tämmönen ketju menee  
033102ass_1_prv.gif
jauhamiseksi
nixweiss.gif

Alunperin ketjun aloittaja, (jos oikein ymmärsin) tarkoitti ehkäpä (myös) tilannetta johon varmasti kaikki tälläkin foorumilla (voivat) joskus joutua autolla&mopolla;
100 alue muuttuu 80 hiljaisella pätkällä keskellä ei mitään ja jostain syystä sulla on sitten 110 tutkan osuessa kohdalle
crazy.gif
crazy.gif
V*tunmoinen rikos kirjataan taas pöytäkirjaan ja ainakin meitsin tuloilla v*tun iso sakko
033102ass_1_prv.gif

033102ass_1_prv.gif

SIIS JEESAAN KANSSAKULKIJOITA VÄLTTÄMÄÄN TÄLLAISET
033102bebe_1_prv.gif

033102bebe_1_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

Ajattelemisen aihetta...

Jos koetaan hyväksyttäväksi esim. tutkasta varoittaminen niin mihin sitten vedetään raja lain kunnioittamisessa? Kuka olisi valmis vaikeuttamaan poliisin työtä kun he etsivät murhaajaa, raiskaajaa, pedofiilia jne.
Liikenteen valvonnassa tapahtuu vaan paljon semmoista että jokainen ymmärtää että rahaahan tässä kerätään. Esim. ohituskaistan päässä oleva tutka tai poliisi joka lappua kirjoittaessaan mainitsee että ei tässä mitään vaaraa aiheutettu, laki nyt vaan on tämmönen.

Kyllä lakia Suomessa kunnioitetaan, mutta täytyy siinä laissa olla myös jonkunlainen tolkku eli pitää ymmärtää mitä väärää nyt tuli tehtyä. Jos perusteluna on vain että tämä on laki, ei muuta järkevää perustetta, niin ajattelukykyisesnä olentona ihminen ei toimi sen (ehkä) järjettömän lain mukaan.

Niin ja vedetään vielä Albania-kortti: siellä oli kiellettyä kuunnella länsimaisia radioasemia, kärystä seurasi työpaikan menetys yms. Kun laki määrää niin on sokeasti sitä toteltava vai onko sittenkään jos järki sanoo muuta?

Mä ainakin varoittelen kaikkia motoristeja jotka tulee vastaan jos tiedän että koppalakit on tulossa heidän eteensä.Oli sitten puhallus tai tutka hommat.
Mut kotiloille en näytä ku
033102ass_1_prv.gif

Mä ainakin varoittelen kaikkia motoristeja jotka tulee vastaan jos tiedän että koppalakit on tulossa heidän eteensä.Oli sitten puhallus tai tutka hommat.
Anteeksi nytten.
bowdown.gif

Hyväksyt siis sen että motristi kaverisi ajaa kännissä.
Ajattele mimmoisen karhunpalveluksen teet harrastuksellemme jos samainen kamusi ajaa jonkun ylitse kännis.Kauhulla ajattelen sitä herkuttelua iltapäivälehtien otsikoissa.

Harrastuksemme on toistaiseksi melko vapaata.Ei vuosi katsatuksia tms.
Vapauteen liittyy myös vastuu. Ja se on meillä itsellämme. Omista toimistamme johtuu melko pitkä'lle kuinka suuri yleisö ts. päättäjät suhtautuvat harrastukseemme.

Motoristit ovat aina kuuluneet liikenteen herrasmiehiin ja tietenkin naisiiin. Meistä ja asenteista riippuu kuinka tulevaisuudessa.
Tätä kannattaa miettiä heti ekan pyörän hankittua.
buttrock.gif

Liikenteen valvonnassa tapahtuu vaan paljon semmoista että jokainen ymmärtää että rahaahan tässä kerätään.

Jos perusteluna on vain että tämä on laki, ei muuta järkevää perustetta, niin ajattelukykyisesnä olentona ihminen ei toimi sen (ehkä) järjettömän lain mukaan.

Niin ja vedetään vielä Albania-kortti
Samaa mieltä olen tuossa asiassa.

Valitettavasti tätä tapahtuu kans. Enkä liioin ymmärrä sitä.
En ymmärrä tutkaa tyhjällä motarilla. Se valvonta on pois silloin taajamasta.
Poliisin työ vaatii paljon. Arvostuksen ja kunnioitusen säilyttäminen yhtenä.
Tälläiset perustelut eivät riitä asialle. Kyseessä on oma kiusanteko ja pikkusieluisuus.
Järjen käyttö ei ole poliisiltakaan kielletty.Valitettavasti se vain unohtuu joskus.
Asiassa on muuten aika paljon alueellisia eroja suomessa liikuttaessa...

Joka ainoaa mopoilijaa ja autoa tutkasta varoitan, aivan varmasti.
Kuuluu mielestäni hyviin ajotapoihin. Joka on kanssani eri mieltä,
aivan sama. Itse teen kuten parhaaksi näen.

Kuinka jotain, jota ei koskaan ole ollutkaan voi kadota?

Siksi toiseksi puhallutuksista on todellä typerää varoittaa. Jokainen rattijuoppo joka tuolla tiellä vetelee on saatava sieltä pois. Ni.

Nopeusratsioista - jos semmoisen selvästi havaitsee - varoittelen ainoastaan mopoilijoita.
Kyllähän sellainen tapa on aikoinansa ollut,ja on joissakin piireissä edelleenkin(rekkamiehet keskenänsä)
Ei kai tässä kukaan hyväksy rattijuoppoja eikä siitä ollut kysekään.
Mutta kyllä se on sanottava että suomalainen mentaliteetti on muuttunut vuosien saatossa,nimenomaan myös tuossa likkennekulttuurissa. Olen aina ihmetellyt länsinaapurimme liikennettä ja toisten ihmisten huomioonottamista liikenteessä,siellä sinulle annetaan tietä jos ajat kovempaa kuin edelläajava,kiitokseksi vilautetaan villkuja,hyvä mieli molemmille,vaikka ovat tuntemattomia toisilleen.
Venäjä,vaikka paska maa onkin,on liikennekulttuuriltaan samanlainen,siellä annetaan tietä,rekat väistävät pientareelle ja päästävät nopeimmat ohi, ja jos tiellä on tutka,99% vastaantulevista autolijoista vilauttaa sinulle valojansa,ja jos sinä teet vastaavan eleen ja vilautat valoja,saat tervehdyksiä ja iloisia kasvoja tuulilasin läpi tai tangon takaa.

Mutta suomalaisen suurin huvihan on naapuri konkurssi ja paskamaisen sukulaisen avioero
bowdown.gif

Jos haluaa elää standardien ympäröimassä maailmassa,nauttikoot ne ketkä standardeista tykkää.

Minä vilautan valoja,sillä minulla on joskus myös kiire,ja sisimmäsi nautin että pelastin jonkun päivän.Piste!
smile_org.gif
Noista rekkakuskeista vaan.Aikoinaan kun rekoissa ei ollut nopeudenrajoittimia.Rekka saattoi kulkea jopa 120 Km/h.Silloin
oli yleinen merkki tutkasta.Heiluta vasenta kättä peukalo pystyssä tuulilasia vasten.Moni ymmärsi sen,ja sakoilta säästyttiin.Tänä keväänä.Kehä kolmosella vastaan tuli pyörä joka näytti samaa merkkiä ja vielä näytti kädellä alaspäin. Ei kuitenkaan tuulilasia vastaan.Eli löysää ja,taas säästyin sakoilta!Ei se aina ei ole perkkä tervehdys.Kantsii katsoa mitä kaveri näyttää.Ei kuitenkaan fingeriä.Kuitenkin kaikki rekkakuskit eivät ole juoppoja jotka varoittavat puhallin konserteista.Valomerkein.
biggrin.gif

Itse teen kuten parhaaksi näen.
Tämä asenne kuvaa juuri sitä viidakon ykä meininkiä.

Tärkein asia mielestäni on liikuttaessa moottoripyörällä on se että:

Tee mitä teet, et edusta itseäsi vaan reilua sataa tuhatta motoristia.

Kypärä päässä olet vain motoristi, autolla liikkuessa taasen sinut voi jo yksilöidä joksikin henkilöksi.
En halua osittaa ketään sormella, mutta yksinkertaisesti sanottuna kusipäisyys on lisääntynyt huomattavasti tämän harrastuksen parissa.
Ja lehdistö osaa tarttua jokaiseen aiheeseen. Nykyisin ovat saaneet jo luotua käsitteen "rikollinen moottoripyörä järjestö". Tähän samoiseen lauseeseen tavis niputtaa kaikki HD-harrastajat vaikka me tiedämme ettei näillä ole mitään tekemistä keskenään.

Onneksi useimmat ymmärtävät nämä asiat vuosien jälkeen.

Just tossa 25 min sitten seisoi Tekniikan Maailma - 50 Läntisen Valkoisenlähteentien sivussa olevalla kevyenliikenteen tiellä ( Vantaalla ). Näytti estävän polkupyöräilijöiden vapaata ajamista.

Kukaan ei vilkutellut valoja varoitukseksi, enkä itsekään toisille. Kyseisellä tiellä 60 km/h rajoitus ja joka viikko lehdissä juttuja kuinka taas joku ajanut 124 km/h tai jotain vastaavaa.

Niin kauan kun näitä k*sipäitä liikenteessä riittää niin ei ainakaan minulta lähde minkäänlaista varoitusmerkkiä Poliisin olosta lähellä.

Anteeksi nytten.
bowdown.gif

Hyväksyt siis sen että motristi kaverisi ajaa kännissä.
Ajattele mimmoisen karhunpalveluksen teet harrastuksellemme jos samainen kamusi ajaa jonkun ylitse kännis.Kauhulla ajattelen sitä herkuttelua iltapäivälehtien otsikoissa.

Harrastuksemme on toistaiseksi melko vapaata.Ei vuosi katsatuksia tms.
Vapauteen liittyy myös vastuu. Ja se on meillä itsellämme. Omista toimistamme johtuu melko pitkä'lle kuinka suuri yleisö ts. päättäjät suhtautuvat harrastukseemme.

Motoristit ovat aina kuuluneet liikenteen herrasmiehiin ja tietenkin naisiiin. Meistä ja asenteista riippuu kuinka tulevaisuudessa.
Tätä kannattaa miettiä heti ekan pyörän hankittua.
buttrock.gif
No voi herranen aika
pftroest.gif

Mä vaan totesin että mä ainakin ilmoitan ja varoitan kaikkia motoristejä jotka tulee mua vastaan ja ovat menossa koppalakkien rysään.
Ja kotiloa en.

oon skujannu prätkillä vuodesta -79 JA HENGISSÄ
062802moto_prv.gif

entäs sinä kun oot ajannu liki kolkytvuotta?
Jaa, täällä on aloittelijoitakin mukana.

Mä maksoin viimevuonna n. 9000 Euron edestä liikennesakkoja, pari vuotta aiemmin napsahti hippu päälle 18tEuroa kerralla...
Ei se vauhti niinkään, mutta ne tulot!! (en muuten "kitise" niistä rahoista koskaan)

Siksi varoitan aina vastaantulijaa ratsista ja kaikesta muustakin "mönjästä" mitä tiellä ja tienlaidoissa on...

Jos tuntuu, että haluaa parantaa liikennettä, niin aina on helppoa aloittaa vessassa käydessään. Katsoo vaan peiliin ja päättää noudattaa kaikkia sääntöjä.. heh... Tosin mä en siihen pysty/ei kiinnosta niin paljoa...
biggrin.gif

Tää on oikeeta paskanjauhantaa!!
bowdown.gif

Back