• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mig kaasulla vai ilman?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi!

Tulipa hankittua käytetty mig-hitsauslaite (Cepora 155 Combi), jossa mahdollista käyttää sekä 0,9 mm täytelankaa, että 0,6/0,8 mm tavallista lankaa + kaasua.

Osaisiko joku sanoa, kuinka iso ero noilla hitsaustavoilla on a) auton peltiin, b) järeämpään 2-3mm teräkseen?

Entä mitä palikoita tarvitsen, jos otan tuo kaasu-migin käyttöön? Riittääkö esim. hiilidioksidipullo ja siihen joku säädin? Mitä tämmöinen setti mahtaa maksaa?

Pullon voi vuorata 3kk ylöspäin ja aika kallis vaihtoehto.
Hintaa en tiedä mutta varmaan paineentasausventtiili maksaa varmaan noin 50 eurova
ja pullo 6kg varmaan noin 150 euroa.(katsastus 10 vuoden välein ja noin 100 euroa
Ydintäytelankahitsaus auton pelleille toimii hyvin (myös runkopalkit).
Paksumpaan tavaraan ja laadukkaampaan ehdottomasti pullon kanssa.
Suojakaasun kanssa parempaa jalkea.

marvaisa sanoi:
Suojakaasun kanssa parempaa jalkea.

Miten mahtaa toimia ulkona tuo suojakaasu? Kuinka paljon saa tuulla, että suojakaasu vielä pelittää?

(Mulla ei ole tallia, vaan pitää korjailla näitä vehekeitä taivasalla.)

retrokawa sanoi:
Miten mahtaa toimia ulkona tuo suojakaasu? Kuinka paljon saa tuulla, että suojakaasu vielä pelittää?

(Mulla ei ole tallia, vaan pitää korjailla näitä vehekeitä taivasalla.)

Virtaamat täysille ja pressu eteen:) Kyllähän se tuuli vie sen kaasun pois jos ei suojaa.
Kyllä se ydintäyte ulkona on parempi ja varmasti kelpaa ellei tarvitse kaikkia luokkia:)
Olen kyllä nähnyt suojakaasuhitsausta (järeää) ulkona kovassa tuulessa ja vesisateessa.
Pressuja vaan ympärille ja jos kohde ei ole iso niin helppohan sellainen on suojata.

marvaisa sanoi:
Kyllä se ydintäyte ulkona on parempi ja varmasti kelpaa ellei tarvitse kaikkia luokkia:)

Tuota mä lähinnä pohdin. Luokkia ei juuri tarvita, kun autohommissa sauma peitetään massalla (lähinnä katsastusmiehen takia) ja muualla kukaan ei juuri tarkastele. Pyörään olen toistaiseksi hitsannut vain 5 cm lisää peilinvarsia ja nekin puikolla. Rälläkkä ja epoksikitti viimeisteli ulkonäön. :D

Mikäli haluat tasaisen sauman, vähän kipunoita ja meinaat vähänkin pistehitsata tai heftata jotain ohutta niin ilman muuta kaasupullo.
Kaasupulloissa on nykyään monta eri vaihtoehtoa hankkia sellainen, ei se kaasu nyt niin helpolla karkaa vaikka tuuleekin.
ydintäytelanka soveltuu vain todella vähän käyttävälle henkilölle.

Mikäli teet vaikka lokasuojan kaaria niin ydinlanka on ihan per...., riippuen mig:stä onko siinä jaksohitsaus vai ei niin
kaasun tehtävänä on jäähdyttää samalla hitsattavaa pintaa, ydinlangalla on kylki klommolla takaikkunoihin saakka.

jurvelo sanoi:
Mikäli teet vaikka lokasuojan kaaria niin ydinlanka on ihan per...., riippuen mig:stä onko siinä jaksohitsaus vai ei niin
kaasun tehtävänä on jäähdyttää samalla hitsattavaa pintaa, ydinlangalla on kylki klommolla takaikkunoihin saakka.

Viime katsastukseen hitsasin auton pyöränkaaria puikolla (1,6mm) mutta päätin, että en enää. :kääk: Ehkä tämä täytelanka on siihen nähden parannus? Nyt lähinnä mietityttää, että onko tuo +200€ kaasupullo sen arvoinen, kun tarkoitus on saada lähinnä osat pysymään kiinni toisissaan. Rälläkällä ne voi sitten siistiä. :)

Ohjekirjan mukaan laitteessa on perinteinen muuntaja, mistään jaksoista ei ole mainintaa.

Mä ostin viime talvena biilteeman migin jota voi kayttää täytelangalla tai ilman. Täytelangalla nyt olen hitsaillut, mut 2mm peltiä ja yllättävän hyvin sillä sitä ainakin hitsaa...räkii kyllä ympäriinsä. Sanovat että olis ainakin vahvempaa saumaa täytelangalla. Kaasun kanssa migillä hitsaillut aika paljonkin joskus 25v sitten autoja, saahan sillä ainakin siistimpää saumaa mutta onhan siinäkin rälläköimistä ja kittaamista kuitenkin lokasuojan kaaria hitsaillessa. Luulen että menis täytelangallakin ihan yhtä hyvin. Voihan sitä kokeilla ensin ilman kaasua :)

jurvelo sanoi:
Testaa täytelangalla, osta vaan pieni kela ensin jos pärjäät niin ei siinä sit muuta.

Joo, testaan toki, kun saan jostain peltiä hommattua. Tuli kaupan mukana pari kelaa Bilteman täytelankaa. Mutta ei se silti ole ihan sama tuo vanhan auton ruosteinen pelti kuin pakasta otettu puhdas pelti siististi työpöydällä. :)

Sanokaas nyt kuitenkin, mitä tuollainen kaasupullo halvimmillaan kustantaa, tuon 200€ + täytöt?

jurvelo sanoi:
Mikäli haluat tasaisen sauman, vähän kipunoita ja meinaat vähänkin pistehitsata tai heftata jotain ohutta niin ilman muuta kaasupullo.
Kaasupulloissa on nykyään monta eri vaihtoehtoa hankkia sellainen, ei se kaasu nyt niin helpolla karkaa vaikka tuuleekin.
ydintäytelanka soveltuu vain todella vähän käyttävälle henkilölle.

Kaasun tehtävä on syrjäyttää ilma ja erityisesti happi sulan luona, toinen tehtävä on jäähdyttää. Mutta se jäähdyttää hitsauspoltinta ei hitsattavaa kappaletta.

mapxx sanoi:
Kaasun tehtävä on syrjäyttää ilma ja erityisesti happi sulan luona, toinen tehtävä on jäähdyttää. Mutta se jäähdyttää hitsauspoltinta ei hitsattavaa kappaletta.

Oikeassa olet mutta myös väärässä, kun suoritetaan jaksohitsausta ohueen aineeseen kaasun tarkoitus on
jäähdytää raaka-ainetta sen ajan kun valokaari ei pala, HUOM migissä pitää olla itsesään jakoshitsaus eikä mitään liipasimella tehtyjä juttuja.

Aluksi itse hitsailua niillä 20e minipulloilla autoa, mutta ne kuluivat niin nopeasti (vartissa) että ostin sammutinliikkeestä vanhan sammuttimen joka on muutettu hiilidioksidikaasupulloksi. Aivan loistava hitsata, iso pullo (6kg) ja hinnaksi tuli säätimineen 170e,ja pullo on oma. Täyttö onnistuu sammutinliikkeestä varmaan 20 euroon.

Ajele Kangasalle IK-asennus Iivoselle ja osta sieltä pullo kaasuineen ja säätimineen. Samalla euromaski.
Itse tein samanlaista kyselykierrosta täällä palstalla muutama vuosi sitten ja lopulta ajelin kys. liikkeeseen. Sain hyvät neuvot kaasut ja langat, jotta pystyy hitsaamaan rosteriakin.
Ulkona hitsaaminen ei ole ollut ongelma. Ei ole tarvinnut laittaa kaasuja täysille, muttei varmaan kannata kovalla tuulella suojaamatta hitsata.

Viimeksi muokattu:
Onko kukaan käyttänyt migiä agregaatilla, toimiiko?

Mökille on tehnyt mieli hankkia pieni mig satunnaisiin saumojen tekoon mutta ongelmana on verkkosähkön puuttuminen.

"Aikas paljonkin hitsanneen sunnuntai-hitsarin" mielipide:

Kaasulla.

(jonkin verran kaasu-migillä hitsanneena piti ihan opetella uudelleen tekniikka kun taannoin hitsasin täytelanka-koneella (tosin vanhalla ja vaatimattomalla sellaisella) ja eihän siitä kuitenkaan oikein luotettavaa syntynyt... )

Viimeksi muokattu:
Koheltaja sanoi:
Onko kukaan käyttänyt migiä agregaatilla, toimiiko?

Mökille on tehnyt mieli hankkia pieni mig satunnaisiin saumojen tekoon mutta ongelmana on verkkosähkön puuttuminen.

Ei ole kokemusta aiheesta, mutta lueskelin siitä. Fiksummat sanovat, että aggregaatin pitää olla aika tehokas, jotta jaksaa sytyttää valokaaren, joku 6-8 kW pienelläkin hitsauslaitteella. Lisäksi on riski rikkoa aggregaatti ylivirralla.

Kokeilemisen arvoinen idea voi olla myös akku+invertteri. Siinä kuulemma riittää pari kilowattia, koska jännite ei laske niin helposti. Joku sähköön perehtynyt voinee kertoa enemmän.

Back