• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Merkit ja morjestukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VNnisti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Akaa
Eräänä päivänä ajellessani bongasin vastakkaiseen suuntaan tutkalla sojottavan ystäväryhman. Hetken päästä vastaan jyristeli kaksi sievää kustomia, arvioni mukaan nopeusrajoituksen puitteissa. Normaalin morjestuksen sijaan viipotin kättäni jotenkin kummallisesti, jotta äijät ymmärtäisivät jonkin olevan vialla. Loppumatka meni naama punaisena mietiskellessä miten mahtavat muut antaa viitteitä tuollaisista jutuista vastaantulijoille. Onkohan siihen jokin yleinen tapa?

Entäs muut merkit: Hirvet, onnettomuudet, "vilkkusi on päällä", "valosi eivät ole päällä"....

Minkäslainen muuten on tuo ORG-morjestus?

Vastaan vanhaan ketjuun, mutta kyselen ovatko käsimerkkini yhtään ymmärrettävissä tai mitkä olisi parempia vaihtoehtoja? Haulla en löytänyt kovin hyviä ketjuja, mutta jos joku löytää niin linkkiä saa laittaa. Kiitos jo etukäteen!

Eipä tunnu kukaan vastaantulevan ajoneuvon kuljettaja ikinä ymmärtävän minun yrityksiäni viestiä milloin mistäkin. Tässä muutamia esimerkkejä:

- Poliiseja edessä: Nyrkki kypärän päälle etusormi ylhäällä ja pyörittelyä ikään kuin olisi vilkku kypärän päällä.
- Vilkku jäänyt päälle: Käsi nyrkkiin, auki, nyrkkiin, auki.
- Vilkku jäänyt päälle edessä ajavalla moottoripyörällä: Pitkien rämpytystä pari kertaa, jonka jälkeen vilkkua vasen, oikea, vasen, oikea, vasen, oikea.
- Valot ei ole päällä: Pitkien rämpyttelyä.

Kavereiden kanssa ajaessa:

- Jos haluan takana tulevan ajoneuvon menevän ohi: Ajan oikeaan reunaan ja kauhon vasemmalla kädellä samaan suuntaan kuin heittäisin palloa alakautta. Yleensä tulee käytettyä kaverin kanssa ajaessa.
- Kuoppia/monttuja tiessä: Osoitan kuopan puoleisella jalalla sivulle. Hyvän näköstä!!
- Älä aja noin lähellä minua: Vasemmalla kädellä pumppaavaa liikettä kämmen alaspäin

Hondacb sanoi:
Vastaan vanhaan ketjuun, mutta kyselen ovatko käsimerkkini yhtään ymmärrettävissä tai mitkä olisi parempia vaihtoehtoja? Haulla en löytänyt kovin hyviä ketjuja, mutta jos joku löytää niin linkkiä saa laittaa. Kiitos jo etukäteen!
...
- Poliiseja edessä: Nyrkki kypärän päälle etusormi ylhäällä ja pyörittelyä ikään kuin olisi vilkku kypärän päällä.
Kuulostaa tyhmältä. :grin:
"virallinen" merkki on tuo toisessa viestissä mainittu hidastusmerkki. Eli avatulla kämmenellä huidot mahdollisimman alas asfalttia kohden. Vähän kuin yrittäisit taputtaa tietä. Samaa merkkiä käytetään myös hirvistä, peuroista, fasaaneista ja heinäpaaleista yms. yms. joten ei sillä poliisillakaan ole sanottavaa vaikka näkisivät. :paikallatuulee:

Hondacb sanoi:
- Älä aja noin lähellä minua: Vasemmalla kädellä pumppaavaa liikettä kämmen alaspäin

Tuo on vastaantulevalle "hidasta", kuten selitin. Voihan sen taaksekin antaa, eiköhän ainakin osa ymmärrä.

Itse vilkuttelen jarruvaloja jos takana tuleva tulee liian lähellä. Jos kyseessä pyörä niin 99% todennäköisyydellä ymmärtää, jos auto niin olisiko ehkä 10% todennäköisyys.

Sitten vielä yksi huomio:
.org! -morotuksen voi ymmärtää myös näin "osaisin varoittaa poliiseista, mutta en ole hetkeen nähnyt". :thumbup:

Hondacb sanoi:
- Valot ei ole päällä: Pitkien rämpyttelyä.

Mie olen tuohon vaivaan käyttänyt omia valoja parkeilla pari kertaa, koska pitkien valojen rämpytys on minun mielestä huomioilmoitus jostain epämääräisestä.

lario sanoi:
Mie olen tuohon vaivaan käyttänyt omia valoja parkeilla pari kertaa, koska pitkien valojen rämpytys on minun mielestä huomioilmoitus jostain epämääräisestä.

Mutta kun se valokatkaisija on oikealla kädellä niin ei jaksa kaasua päästää. Riippuu toki pyörästä. :jpstyle:

mRkukov sanoi:
Kuulostaa tyhmältä. :grin:
"virallinen" merkki on tuo toisessa viestissä mainittu hidastusmerkki. Eli avatulla kämmenellä huidot mahdollisimman alas asfalttia kohden. Vähän kuin yrittäisit taputtaa tietä. Samaa merkkiä käytetään myös hirvistä, peuroista, fasaaneista ja heinäpaaleista yms. yms. joten ei sillä poliisillakaan ole sanottavaa vaikka näkisivät. :paikallatuulee:

Tuo on vastaantulevalle "hidasta", kuten selitin. Voihan sen taaksekin antaa, eiköhän ainakin osa ymmärrä.

Itse vilkuttelen jarruvaloja jos takana tuleva tulee liian lähellä. Jos kyseessä pyörä niin 99% todennäköisyydellä ymmärtää, jos auto niin olisiko ehkä 10% todennäköisyys.

Sitten vielä yksi huomio:
.org! -morotuksen voi ymmärtää myös näin "osaisin varoittaa poliiseista, mutta en ole hetkeen nähnyt". :thumbup:

Kiitos. Käytänpä jatkossa tota hidastamismerkkiä. Ja aina kun tulee orggimoro niin vaihetta pienemmälle ja urku auki!! :orgmp: :grin:

Hondacb sanoi:
Kiitos. Käytänpä jatkossa tota hidastamismerkkiä. Ja aina kun tulee orggimoro niin vaihetta pienemmälle ja urku auki!! :orgmp: :grin:

ORG! moro on vasen käsi taivutettuna suoraksi vasemmalle sivulle ja saman käden etusormi osoittaa myös kädensuuntaisesti sivulle.
Kuin syyttäisit ohiajavaa, osoitat sormella. Ei taivasta kohden kättä ja sormea, vaan vasen käsi sivulle suoraksi.

Eihän se niin pilkulleen oo, tuo yksi sormihan siinä tärkein on.

-TeGGe

Näin uutena motoristina on jäänyt hieman mietityttämään tästä yleisestä tervehtimisestä, että tehdäänkö sitä, jos itsensä ja vastaantulevan välissä on keskikaista. Eli ajetaan esimerkiksi Kehä1/3:lla. Oletusarvoisesti olen ollut myös siinä uskossa, ettei moottoritiellä tervehditä? Entäs kun joku ajaa ohi / ohitat jonkun?

TeGGe sanoi:
ORG! moro on vasen käsi taivutettuna suoraksi vasemmalle sivulle ja saman käden etusormi osoittaa myös kädensuuntaisesti sivulle.
Kuin syyttäisit ohiajavaa, osoitat sormella. Ei taivasta kohden kättä ja sormea, vaan vasen käsi sivulle suoraksi.

Eihän se niin pilkulleen oo, tuo yksi sormihan siinä tärkein on.

-TeGGe

On se tarkkaa touhua toi morottaminenkin nykyään. Oottelen vaan ketjua "olitko sinä joka morotit väärin orgmorotuksella ja sormesi ei ollut linjassa kätesi kanssa 2012?". Jokainen morjestaa kuten tykkää. Jos tälläisiä sormisääntöjä seuraa niin puolet Euroopan motoristeista kuuluu orgiin... :bye:

Karkov sanoi:
Näin uutena motoristina on jäänyt hieman mietityttämään tästä yleisestä tervehtimisestä, että tehdäänkö sitä, jos itsensä ja vastaantulevan välissä on keskikaista. Eli ajetaan esimerkiksi Kehä1/3:lla. Oletusarvoisesti olen ollut myös siinä uskossa, ettei moottoritiellä tervehditä? Entäs kun joku ajaa ohi / ohitat jonkun?

Mä ainakin morjenstan aina kun pyöriä huomaan. Sillon tällön joku motarillakin moikkaa takas, mutta aika harvinaista. Harvoin itekään huomaan ketään muuta, kun keskityn jännittämään jokaista lihastani muna-asennon parantamiseksi. :D

Tästä "tutkalla osoittavasta ystäväryhmästä" varoittamisesta olen miettinyt että heidän tämän varoituksen nähdessä niin voiko tästä tulla jotain sanktiota? :blink:

narri sanoi:
Tästä "tutkalla osoittavasta ystäväryhmästä" varoittamisesta olen miettinyt että heidän tämän varoituksen nähdessä niin voiko tästä tulla jotain sanktiota? :blink:

Niistähän on ihan liikennemerkkejäkin tienposkissa, joten miksi sinua siitä sanktioitaisiin?

tonttuj sanoi:
Niistähän on ihan liikennemerkkejäkin tienposkissa, joten miksi sinua siitä sanktioitaisiin?

Niin ajattelin että kai niillä tällekin jokin pykälä on jos pilaa niiden tarkkaan harkitun rysän :jpstyle:

narri sanoi:

Voi LP:n konstaapeli ohjeistaa, että moottoripyörällä on turvallisempaa ajaa kun pitää molemmat kädet ohjaustangossa.

Pitkien räpsyttelyn pitäisi riittää varoittamaan sekä tutkista että poroista ym. tielle kuulumattomasta materiaalista, jonka vuoksi on syytä höllätä kaasua.

Karkov sanoi:

Eipä sitä ole tullut juurikaan moroteltua missään kehillä/motareilla. Välillä morotuksia näilläkin tulee ja tällöin tulee vastattua toki. Ohitustilanteissa ei morotella.

Back