• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Menin välistä eteen ja auto ajoi päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuquoque
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jeesiä ja mielipiteitä kaivattaisiin.

Tänään ajelin Helsingin keskustassa. Oli sellainen muutaman auton jono Kaisaniemenkadulla liikennevaloissa, joten päätin mennä välistä ja jonon eteen. Rauhallisesti etenin ja koko jono oli pysähtynyt. Eteen ajaessa tapahtui se tyypillinen tilanne, että valot vaihtuivat juuri ja autoilija ei halunnut päästää pyörääni eteensä ja lähti liikkeelle kun olin kääntämässä eteen. En saanut väistettyä ja tuli kontakti. Sivulle ripustettu rekisterikilpi raapaisi naarmut auton etuvanteeseen ja puskuriin. Pyörääni ei tullut muuta kuin rekisterikilpi hieman vääntyi.

Onko kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Kuka mielestänne on syyllinen ja miten vakuutuskorvaukset pitäisi mennä?

Oivallan kyllä että kaistaviivan päällä jonon keulille ajaminen on se huonompi homma tässä, mutta sitä vain mietin, antaako se autolle oikeuden ajaa päälle? Olin jo auton edessä ja kuski osui kiihdyttäessään pyöräni takaosaan, eli niin sanotusti ajoi perääni.

Noooh, täytynee kysellä poliiseilta maanantaina virka-aikaan.

Kiitokset kommenteista.

päälleajo oikeutta ei ole kenelläkään ja jokaisen tienkäyttäjän tulee omalta osaltaan välttää vaaratilanteet viimeiseen asti, on sen aiheuttaja sitten kuka tahansa. jos auto oikeasti näki sinut ja yritti tahallaan vetää eteesi niin silloin on kyllä aivan yhtä syyllinen kuin sinäkin. juuri oli koulussa tällaisia asioita käsittelyssä. aikalailla kuitenkin tulkintakysymys. T: tuleva liikenneopettaja

Jos splittailee sinne jonon keulille niin kannattaa myös pitää huoli siitä että kiihdyttää autojen alta pois. Kyllä mua ainakin autolla ajaessa vituttaisi jos joku kiilaa eteen jarruttelemaan. Itse splittaillessani katson että riittävä hajurako jää varmasti kaistalle ajaessa kun valot vaihtuu.
Kyllä mun mielipiteeni tässä casessa on että motoristi on tässä eniten syyllinen.

jos auto oikeasti näki sinut ja yritti tahallaan vetää eteesi niin silloin on kyllä aivan yhtä syyllinen kuin sinäkin.
Autoilijan on vaan helppo sanoa en nähnyt näki tai ei.
Eli näin.. olin autollani rauhassa liikennevaloissa lähdössä jolloin kaistojen välistä täysin yllättäen tuleva moottoripyörä kiilasi eteeni ja en ehtinyt tehdä mitään..piste ja tuomio.

jos auto oikeasti näki sinut ja yritti tahallaan vetää eteesi niin silloin on kyllä aivan yhtä syyllinen kuin sinäkin.
Autoilijan on vaan helppo sanoa en nähnyt näki tai ei.
Eli näin.. olin autollani rauhassa liikennevaloissa lähdössä jolloin kaistojen välistä täysin yllättäen tuleva moottoripyörä kiilasi eteeni ja en ehtinyt tehdä mitään..piste ja tuomio.
niinhän se todellisuudessa taitaa mennä. tulkintakysymyksiä, jos jotenkin pystyy osoittamaan, että auto aiheutti tilanteen tahallaan niin siinä tapauksessa on vähintäänkin yhtä syyllinen.

Ja kannattaa splitata vaan kun on varma, että ehtii sinne kärkeen ennen valojen vaihtumista, eli menee vaan jos ne just vaihtu punaisiksi. Ainakin näin pyrin itse tekemään.

Sitten ei myöskään kannata sammuttaa pyörää siellä kärjessä valojen vaihtuessa. Nimim. kerran kävi. No seurauksena ei ollut muuta kuin psyykkinen maan alle vajoaminen, sekä käden heilautus anteeksipyytävästi ja splittaustauko.  
lookaround_orig.gif

Nämä kommentit eivät tietenkään auta kysyjää enää yhtään, toivon kaikkea parasta sinulle tapauksesi lopputuloksen suhteen.

Jos splittailee sinne jonon keulille niin kannattaa myös pitää huoli siitä että kiihdyttää autojen alta pois. Kyllä mua ainakin autolla ajaessa vituttaisi jos joku kiilaa eteen jarruttelemaan. Itse splittaillessani katson että riittävä hajurako jää varmasti kaistalle ajaessa kun valot vaihtuu.
Kyllä mun mielipiteeni tässä casessa on että motoristi on tässä eniten syyllinen.
Samoja mietteitä.
Ihmettelin miksi aloittaja splittasi, jollei pääse autojen alta pois? Ei kai mikään oletuspakko ole sinne keulille päästä jarraamaan jonoa?

Eikö liikkuva poliisi juuri todennut jossain, että pysähdyksissä olevan jonon saa splitata???
nixweiss.gif
Paikallaan olevien autojonojen ohittaminen jonojen välistä ajamalla on sen sijaan lähtökohtaisesti sallittua. Tässäkin tilanteessa tulee muistaa muutama tärkeä seikka. Ensinnäkin ohittamisen tulee tapahtua hyvin pienellä nopeudella. Toiseksi ajokaistalta toiselle poukkoilu on kiellettyä sanoo ylikomisario, koulutuspäällikkö Jussi Päivänsalo Liikkuvasta poliisista.
Ajokaistalla on oltava tilaa niin paljon, että ohittaminen voidaan tehdä ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta. Ajokaistaviivan päällä ei voi jatkuvasti ajaa ja risteysalueella ei sulkuviivaa saa ylittää.. eikös siellä aina ole valkoinen sulkuviiva ennen valoja..?

Edit. Esimerkki--> KUVA eli kun katkoviiva loppuu ja sulkuviiva alkaa splittaus ei ole sallittua, tosta on aika matka vielä valoihin..

Onko kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Kuka mielestänne on syyllinen ja miten vakuutuskorvaukset pitäisi mennä?
Syyllisyys määritellään kahdeklla eri menetelmällä.
Rikosoikeudellinen syyllisyys tieliikennelain nojalla.
Korvausoikeudellinen vastuu liikennevakuutuslain nojalla.
Kun kolahti, kumpi oli omalla kaistallaan? Vai olitteko samalla kaistalla?
Oliko jompikumpi paikallaan vai liikkuiko molemmat?

Samoja mietteitä.
Ihmettelin miksi aloittaja splittasi, jollei pääse autojen alta pois? Ei kai mikään oletuspakko ole sinne keulille päästä jarraamaan jonoa?
Pakko oli siihen auton eteen pysähtyä, kun valo oli punainen. Samalla kun olin pysähtymässä, valo vaihtui keltaiselle ja auto hyökkäsi kylkeen/perään. Oletan että auto lähtiä reaktionomaisesti liikkeelle, kun havaitsi liikettä vieressään. Valo saattoi olla vielä punainenkin, itse katsoin sillä hetkellä kaistaa, jolle olin siirtymässä.

Täytyy selvitellä risteyksen kamerat yms. mutta joo, eiköhän tämä minun piikkiini mene. Tosin itse jos tuomaroisin näin maalaisjärjellä tällaisen keissin, laittaisin töppöilijät (minä + auto) jakamaan kustannukset.

Eli onko mielestäsi toi mun tulkinta oikein? Eli kun aloittaja ottaa yhteyttä poliisiin lopputuloksena on sakot liikenteen vaarantamisesta?
Tosin eihän noita valkoisia sulkuja taida jossain helsingin mukulakivikaduilla edes olla..miten siellä sitten määritellään..?

Eli onko mielestäsi toi mun tulkinta oikein? Eli kun aloittaja ottaa yhteyttä poliisiin lopputuloksena on sakot liikenteen vaarantamisesta?
Tosin eihän noita valkoisia sulkuja taida jossain helsingin mukulakivikaduilla edes olla..miten siellä sitten määritellään..?
Näillä tiedoilla minä antaisin molemmille osapuolille kirjallisen huomautuksen, en jaksa pykäliä tähän vääntää.
Korvausvastuun vahinkojen osalta osoittaisin valitettavasti moottoripyörän osalle kaikilta osin.

Toi sakkohomma on kyllä hankala. Olisi ihan opettavaista selvittää tämäkin loppuun asti, mutta eihän sitä millään viitsi, kun tietää lisää rahanmenoa.

Pohjolan laskurin mukaan mun bonuksilla ja pyörällä tämä pikkutöppäys tuli maksamaan kohonneina vakuutusmaksuina ensimmäisenä vuonna 146 euroa ja kaikkinensa noin 1700 euroa jaettuna 10 seuraavalle vuodelle, jonka jälkeen maksut ovat samat, kuin ilman vahinkoa. Elämä on...
biggrin.gif

Back