• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

wizard11 sanoi:
Moon niin vanaha jotta pitää olla ääntä liikenneturvallisuudenkin takia... Miettikääs ny jos vaikka kone sammuu valoihin eikä huomaa, sitähän on kylellään kun koittaa lähtiä... :p

Eiköhän siihen tulisi kohta joku ystävällinen maajussi joka nostaisi sut traktorilla taas pystyyn. :jpstyle:

Mun päälle yritti viimeksi eilen vaihtaa kaistaa semmoinen "Mennään bussilla" Olive-täti. Ei ollut TORreista apua tällä kertaa. Se pää ei siellä paljoa kääntyillyt, kohdalla vaan vilkku päälle ja menoksi. No, sain jarrutettua ja väistettyä joten kuten. Se pitää varmaan hankkia sellaiset junan pillit...

Järkäle sanoi:
Eiköhän siihen tulisi kohta joku ystävällinen maajussi joka nostaisi sut traktorilla taas pystyyn. :jpstyle:

Mun päälle yritti viimeksi eilen vaihtaa kaistaa semmoinen "Mennään bussilla" Olive-täti. Ei ollut TORreista apua tällä kertaa. Se pää ei siellä paljoa kääntyillyt, kohdalla vaan vilkku päälle ja menoksi. No, sain jarrutettua ja väistettyä joten kuten. Se pitää varmaan hankkia sellaiset junan pillit...
Joo, minäkin hommasin 135 dB töötin mun pyörään. Ei ne poliisit osaa sitä kokeilla, hä hää.
Saa "Mennään bussilla" täti pienen huomautuksen.

Pekka
:right::right::right:

Tänään kahdelta eri katsastusasemalta kuultua. Tänään ainakin osa asemista on saanut virallisen ohjeistuksen melumittausten suorittamisesta. Itse mittauskäytäntö lienee sama joka täälläkin käyty moneen kertaan läpi mutta hinta se vasta miehekäs olikin:

dB-mittaus jos itse ajat konttorille: 100e
dB-mittaus + jokin lisämaksu tms jos LP:t määräävät melumittaukseen kulkematta lähtöruudun kautta: noin 150e

Siitä voi repiä.. tosin ei huumoria. :grin:

Viimeksi muokattu:
JaySon1 sanoi:
Tänään kahdelta eri katsastusasemalta kuultua. Tänään ainakin osa asemista on saanut virallisen ohjeistuksen melumittausten suorittamisesta. Itse mittauskäytäntö lienee sama joka täälläkin käyty moneen kertaan läpi mutta hinta se vasta miehekäs olikin:

dB-mittaus + jokin tarkistusmaksu tms jos LP:t määräävät melumittaukseen kulkematta lähtöruudun kautta: n 150e

Panee jo vähän miettimäään. :;)::;)::;):
Oikeesti helvetin kallista. Pitää laittomia ääniä pyörässä.

Pekka

JaySon1 sanoi:

dB-mittaus + jokin lisämaksu tms jos LP:t määräävät melumittaukseen kulkematta lähtöruudun kautta: noin 150e

Noniin, jos näissä mittauksissa ei ole tarpeeksi vittuilua motoristeille niin lyödään pökköä pesään ja tässähän sitä. Eihän tuossa ole v***u MITÄÄN järkeä noissa hinnoissa? Aivan "haista paskaa" isollä ämpärillä. Toivon todella, että hinnat koskevat VAIN ja AINOASTAAN näitä kahta katsastusasemaa. Noh, nyt on "herran pelossa" itsekin asennettu killeri, joka tappoi kyllä 85% moottoriurheilun ystävän nautinnosta. Kuskin paikalle kuule muutaku ku koneen säksätyksen. Herra siunaa mihin tämän maailma on menossa... :hanuria:

Pekkavee sanoi:
Panee jo vähän miettimäään. :;)::;)::;):
Oikeesti helvetin kallista. Pitää laittomia ääniä pyörässä.

Pekka

Eihän mittaus tee äänistä laittomia.

Se vaan kummastuttaa hinnoittelussa, että millähän perustelevat kalliimman taksan, jos LP on määrännyt mittaukseen. Duunihan on sama. Siis todellisen syyn jokainen tietää, mutta mikä on virallinen peruste hintaeroon.

No itse kävin vapunaattona uteliaisuuttani mittauttamassa paikallisella katsastusasemalla. Asia oli uusi heillekin, mutta palvelu loistavaa, itse asiassa pääsin jonottamatta keskelle kenttää, paikalle tuli useampikin katsastaja ihan oppimismielessä, homma tehtiin tarkasti kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mittanauhaa käyttämällä ja asteet tarkistamalla. Koko lysti maksoi 20 euroa jos tarkastitit vain itsellesi ilman pöytäkirjaa ja päälle neljäkymppiä jos halusit trafin pöytäkirjan. Loppujen lopuksi kirjoittivat vielä pöytäkirjankin pyytämättä alempaan hintaan ihan ystävällisyyttään. :)

Kertoilivat siinä samalla, että katsastusasemat eivät todellakaan ole innostuneita tästä meluasiasta ja vielä vähemmän odottavat pyörien mahdollisia katsastuksia.

Että ei viitsittäisi tässäkään yleistää, eikä jonkun randomin yrittäjän hinnoittelua kaataa kaikkien asemien niskoille...

Ytsför sanoi:
Eihän mittaus tee äänistä laittomia.

Se vaan kummastuttaa hinnoittelussa, että millähän perustelevat kalliimman taksan, jos LP on määrännyt mittaukseen. Duunihan on sama. Siis todellisen syyn jokainen tietää, mutta mikä on virallinen peruste hintaeroon.

Kävin keskiviikkona paikallisella konttorilla muissa kuin katsastusasioissa ja samalla tuli puheeksi nämä mp-melumittaukset ja toimenpiteen hinnoittelu. Heidän perustelunsa hinnoittelulle on henkilökunnan koulutus erikoisosaamista vaativaan tehtävään ja siitä aiheutuvat kustannukset.

Todellinen syy lienee, kun katsastusasemat on yksityistetty ja myyty ulkomaille sekä hintasääntely purettu, se että kun mahdollisuus helpon rahan keräämiseen on annettu sitä myös käytetään. Kysehän on markkinataloudesta.

Sitä miksi tähän on tultu voi kysyä niiltä poliitikoilta jotka yksityistämiskiimassaan ovat myyneet lähes koko valtakunnan ulkomaiseen omistukseen.

No kyllä se lompakon pohjaa raapasee, sakot+kuljetus katsastusasemalle jollain+katsastus=aika kovat juttu ja vielä kun tuo äänistä sakko käy kortin päällekkin:jippikaijee:, eli aika pieni hinta siitä että on killeri kiinni.
Pitäisi tehdä vielä hijaisempi, kun on kiva kuunnella moottorin ääniä. No pollet voi sakottaa imuäänistä tai moottorin äänistä :)-

Viimeksi muokattu:
Kävin kaksi viikkoa sitten mittauttamassa / muutoskatsastamassa oman pyöräni yksityisellä katsastusasemalla. Kustansi 43 euroa ja homma hoitui kun inssi oli itsekin MP-harrastaja. Työkaveri kävi hoitamassa muutoskatsastuksen mittauksineen omaan pyöräänsä tällä kuluvalla viikolla toisella asemalla ja hinta 30 euroa.

No kyllä se lompakon pohjaa raapasee, sakot+kuljetus katsastusasemalle jollain+katsastus

Miksi on yleinen luulo että kun kilvet lähtee tienpäällä, mopo jää siihen ja samoin että kun menee kilvettömällä mopolla katsastuskonttorille, se pitäisi jollain sinne viedä?

Miksei vaan yksinkertaisesti aja sitä mopoa? Tienpäällä kun kilvet lähtee saa poliisilta "siirtoluvan" jotta voi ajaa kotiin, ja konttorille kun ajaa niin poliisille, jos pysäyttää, riittää varmennus että konttorilta on varattu aika

perttuvv sanoi:
Kävin kaksi viikkoa sitten mittauttamassa / muutoskatsastamassa oman pyöräni yksityisellä katsastusasemalla. Kustansi 43 euroa ja homma hoitui kun inssi oli itsekin MP-harrastaja. Työkaveri kävi hoitamassa muutoskatsastuksen mittauksineen omaan pyöräänsä tällä kuluvalla viikolla toisella asemalla ja hinta 30 euroa.

Ja kyseessä siis putkien muutoskatsastus?
Ei taas voi kun todeta että MITÄ VITTUA???? :dunno::doh::hanuria:

Selvennyksenä lainaan itseäni muutaman päivän takaa...

Kävin tänään (30.4.2012) valtion katsastusasemalla selvittelemässä asiaan ja mahdollisesti tarjoamassa pyörääni muutoskatsastettavaksi asioiden helpottamiseksi tien päällä.
Pyörässä hyväksytty vaimennin ja kaikki prosyyrit oli mukana.

Inssi otti paperit ja aikansa niitä takahuoneessa tutkittuaan (kilautti kai kaverille) ja totesi että homma muuten ok mutta muutoskatsastus raja ei ylity. Eli ei tarvitse EIKÄ EDES VOI merkata rek. otteeseen.

Joudun siis hänen mukaansa kuskaamaan E-papruja mukana koska tienpäällä olen velvollinen osoittamaan että tyyppihyväksytyssä pyörässäni on siihen tyyppihyväksytty vaimennin ja pelkkä E-merkki ei kuulemma riitä.

Viimeksi muokattu:
On tää kyllä näköjään taas melkoista hulabaloota koko homma... No kuukauden päästä ollaan varmasti jo viisaampia mikä kaikkien näiden "meluratsioiden" jne todellinen vaikutus on ollut. Ja onko mökäpönttöjä ylipäätään ratsattu tienpäällä kuinka aktiivisisti. Elämme jännittäviä aikoja. :grin:

JaySon1 sanoi:
On tää kyllä näköjään taas melkoista hulabaloota koko homma... No kuukauden päästä ollaan varmasti jo viisaampia mikä kaikkien näiden "meluratsioiden" jne todellinen vaikutus on ollut. Ja onko mökäpönttöjä ylipäätään ratsattu tienpäällä kuinka aktiivisisti. Elämme jännittäviä aikoja. :grin:

Johan tuossa toisessa ketjussa tuli hiukan realistisempaa kuvaa, miten homma menee. Täällä lähti homma vähän lapasesta.

Voi v***u mitä paskaa....

Itse ajelen putkivirikawalla ja ei voisi vähempää kiinnostaa melumittaukset ja direktiivit.

Menkää syvemmälle kyykkyyn direktiiviuskovaiset, ehkä saatte perseenne maahan asti.....

Mopottelija sanoi:
Voi v***u mitä paskaa....

Itse ajelen putkivirikawalla ja ei voisi vähempää kiinnostaa melumittaukset ja direktiivit.

Menkää syvemmälle kyykkyyn direktiiviuskovaiset, ehkä saatte perseenne maahan asti.....

Jou jou, polta kumii, älä sydäntä. :right:

AimoPamaus sanoi:
Ja kyseessä siis putkien muutoskatsastus?
Ei taas voi kun todeta että MITÄ VITTUA???? :dunno::doh::hanuria:

Selvennyksenä lainaan itseäni muutaman päivän takaa...
AimoPamaus sanoi:
Kävin tänään (30.4.2012) valtion katsastusasemalla selvittelemässä asiaan ja mahdollisesti tarjoamassa pyörääni muutoskatsastettavaksi asioiden helpottamiseksi tien päällä.
Pyörässä hyväksytty vaimennin ja kaikki prosyyrit oli mukana.

Inssi otti paperit ja aikansa niitä takahuoneessa tutkittuaan (kilautti kai kaverille) ja totesi että homma muuten ok mutta muutoskatsastus raja ei ylity. Eli ei tarvitse EIKÄ EDES VOI merkata rek. otteeseen.

Joudun siis hänen mukaansa kuskaamaan E-papruja mukana koska tienpäällä olen velvollinen osoittamaan että tyyppihyväksytyssä pyörässäni on siihen tyyppihyväksytty vaimennin ja pelkkä E-merkki ei kuulemma riitä.

Minä pari kesää sitten kävin konttorilla merkkauttamassa otteeseen E-hyväksytyn sliparin.
Silloin ei ollut tätä mölyputkimittauskohua, mutta silti merkkautin ja kyllä se merkkas sen vielä siten, että siinä luki sliparin nimi/malli ja E-hyväksytty. Jonkun kympin se makso silloin.

Onko nyt sitten eri käytäntöjä katsastusasemilla??

Tämän ketjun suurimmat asiaepäselvyydet ovat:
- putkiston vaihto ei ole sama asia kuin pelkkien äänenvaimentimien vaihto. Pelkät sliparit eivät ylitä muutoskatsastuksen vaatimaa 1% sääntöä
- poliisi ei säädä lakia, eikä asetuksia vaan on ainoaastaan sen valvontaa suorittava porras
- killerit eivät ole pakolliset jos säädetty melutaso ei ylity
- db ei ole sama asia kuin db(A)
- e-merkintä tulee periaatteessa olla mutta poliisia se ei juurikaan kiinnosta jos melut pysyy ohjearvojen sisällä
- huhupuheet sadoista poistetuista kilvistä ovat puhdasta potaskaa
- tämä kohu ei johda katsastuspakkoon, ei turvaliiveihin eikä eturekisterikilpeen.
- sliparin tulee periaatteessa olla tyyppihyväksytty, eli homologoitu siihen kyseiseen merkkiin ja malliin mihin se on asennettu. Matkassa tulee siis olla homologointitodistus ja vaimentimessa tulee olla sitä vastaava e- merkintä.
- jos putki onkin muutoskatsastettu, se EI vapauta melumittaukselta eikä anna lupaa ylittää säädettyä äänenvoimakkuutta
- iPadilla kirjottaminen on perseestä

Viimeksi muokattu:
Back