• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

" Nyt ei jaksa enää pelata pakoputkien ynnä muiden kanssa, eikä viitsis poliiseiden kanssa jankuttaa pakoputkista. Sitten lähitulevaisuudessa pitäis vielä jankata katsastus-inssin kanssakin? Ja paskat. Kun olis niin paljon muitakin hommia. Löytyy jo sopivasti äijämeininkiä ja rispektiä, ihan vakiona. " [/QUOTE]

Mikäs se sellainen on? Mäkin haluan sellaisen mopon jossa on tarpeeksi miehekkäät äänet vakiona!! Ja tietysti alle 70db. Vai luuletko vaan, että pyörässäsi on meininkiä?:D

Viimeksi muokattu:
sjoob sanoi:
" Nyt ei jaksa enää pelata pakoputkien ynnä muiden kanssa, eikä viitsis poliiseiden kanssa jankuttaa pakoputkista. Sitten lähitulevaisuudessa pitäis vielä jankata katsastus-inssin kanssakin? Ja paskat. Kun olis niin paljon muitakin hommia. Löytyy jo sopivasti äijämeininkiä ja rispektiä, ihan vakiona. "

Mikäs se sellainen on? Mäkin haluan sellaisen mopon jossa on tarpeeksi miehekkäät äänet vakiona!! Ja tietysti alle 70db. Vai luuletko vaan, että pyörässäsi on meininkiä?:D[/QUOTE]

Toisen ihmisen korvaan 70 db kuulostaa jo riittävältä ja toiselle sitten ei. Ostaahan ne ihmiset kaikenlaisia cd-levyjäkin.

Mutta mulle on loppujen lopuksi aivan se ja sama kuka mitäkin putkia laittelee mopoonsa. Eipähän tuosta tule minulle päänvaivaa niiden melumittauksien ja katsastuksien kanssa.

sjoob sanoi:
" Nyt ei jaksa enää pelata pakoputkien ynnä muiden kanssa, eikä viitsis poliiseiden kanssa jankuttaa pakoputkista. Sitten lähitulevaisuudessa pitäis vielä jankata katsastus-inssin kanssakin? Ja paskat. Kun olis niin paljon muitakin hommia. Löytyy jo sopivasti äijämeininkiä ja rispektiä, ihan vakiona. "

Mikäs se sellainen on? Mäkin haluan sellaisen mopon jossa on tarpeeksi miehekkäät äänet vakiona!! Ja tietysti alle 70db. Vai luuletko vaan, että pyörässäsi on meininkiä?:D[/QUOTE]

Miehekkyys lähtee pyörän käskijästä, ei äänistä. Ja ei, en tarkoita että pitää kasvattaa saatanallinen röllömaha ja verhoilla se vasikannahkaliivillä. Kyllä se on korvien välissä jos mopo tuntuu ujolta niin silloin on ujo koko mies :p Jospa tämä paukkuputkimuoti menee ohi vähän samaan tapaan kuin korotettu perä ja suorat putket joskus ´70 luvulla takavetotojotissa :)

Täällä on puhuttu tästä eri pyörien ja mallien rajoista ja onhan se nyt toisaalta tyhmää et vedotaan johkin v***n E-KILPEEN, et miten kova ääni saa lähteä?!?! Perkeles, mä sanon et löisivät yhden rajan, vaikka nyt se 106db mikä taitaa olla tällä hetkellä ylin sallittu (poislukien E-kilvet, joissa jostain syystä noi rajat on suurempia kuin toi 106). Tää tosiaan alkaa oleen enempi motoristin kiusaa kuin melun vähentämistä.. kaikin puolin. Ja fakta nyt tosiaan on se, että prätkistä on lähtenyt kovat soundit siitä asti kuin niitä on tehty, etenkin custom/choppereista ja sporttipyöristä. Se on sama kuin löisi jonkun jenkki-rassin V8:n tulille ja ruvettais pillittään et tästä nyt pitää saada sen 1.0:n Smartin soundit.

Sitä on turha marista, että tää nyt yhtäkkiä ois MELUISTA kiinni tää tulevaisuuden katsastusuhka? Kyllä maailmaan melua mahtuu, muunkin kuin pärrän soundien muodossa. Kyllähän tämä kaikki paska lähtee EU:sta. Jos vittu leikkipuistojen keinuihinkin tulee direktiivi-muutos, et se fakin lauta ei saa olla korkeemmalla kuin 38cm niin se tuskin johtuu siitä, että liian monta penskaa on pudonnut 40cm korkealta lankulta ja loukannut itsensä. Kyllähän sekin lähtee jostain dillen valopään pakkomielteestä ajaa diipadaapa-direktiivinsä läpi.

Alkaa kyllä v***ttaan tää koko juttu, ja jos omasta pyörästä lähtee kilvet, sen takia pitää liian kovaa melua, niin lupaan että hommaan jonkun 80-luvun laitteen ja laitan päriseen niin perkeleesti ihan vain sen takia, että SILLÄ VOI SEN TEHDÄ!

PikkuMasa sanoi:
Täällä on puhuttu tästä eri pyörien ja mallien rajoista ja onhan se nyt toisaalta tyhmää et vedotaan johkin v***n E-KILPEEN, et miten kova ääni saa lähteä?!?! Perkeles, mä sanon et löisivät yhden rajan, vaikka nyt se 106db mikä taitaa olla tällä hetkellä ylin sallittu (poislukien E-kilvet, joissa jostain syystä noi rajat on suurempia kuin toi 106).
Ei noilla paikoillaan huudatetuilla melumittauksilla ole mitään virkaa muutenkaan, koska ne eivät mittaa sitä, minkälaista melua pyörä pitää silloin, kun sillä ajetaan. Ainoa edes jotenkin perusteltava tien päällä tehtävä mittaus olisi suurimmalla vaihteella tehty ohiajomelumittaus esim 100 km/h, jossa melutaso ei saisi ylittää tiettyä arvoa. Jos pyörä ei tätä kulje, niin sitten melu huippunopeudella.

No niin. Tänäänhän nyt sitten sattui omalle kohdalle kohtaaminen liikkuvan MP-poliisin kanssa tämän hurjan desibelikeskustelun alla. Kaupunkina Kotka.

Pyöränä on alla näkyvä varustettuna perus ECU-pävityksellä ja termignonin slipareilla, jotka eivät tietääkseni ole E-hyväksytyt eikä katukäyttöön sallitut. Huomioitavaa on, että laitoin meluntappajat putken päähän tällä viikolla. :jippikaijee:

Tilanne oli seuraava:

MP-poliisi oli pysähdyksissä bussipysäkillä ja ohi ajettuani se luonnollisesti kurvasi perääni. Seuraaviin valoihin tultaessa skoude änkesi rinnalle ja aloitti keskustelun:

LP: Moro, siisti pyörä! (Perään kaiken kattavaa yleistä vilkuilua...Kohdistuen tietysti putkiin)
Minä: Moro moro, niinhän näiden kuulukin olla.
LP: Hieno on, hieno on. Onks toi ihan uus?
Minä: Ei, mutta uudenveroinen. Eihän näistä muuten kannattaisi kauppoja tehdä.
LP: Minkä vuotinen toi sit on?
Minä: -09.
LP: Mistäs toi on hommattu.
Minä "Liikkeen nimi ja kaupunki"
LP: Okei, hieno peli ja kaikki näyttäis olevan kunnossa. Ihan hyvän näköinen ajoasentokin.
Minä: (pientä repeilyä) No joo. Enemmän tämä käy käsiin kun edellinen.

Tämän jälkeen valot vaihtuivat ja matka jatkui iloisin mielin. Ja ei nimittäin harmittanut yhtään, että oli db-killerit kerrankin siellä missä niiden ei haluaisi olevan. Väitän, että melutaso ilmat killereitä olisi ollut sitä luokkaa, että koko keskustelua ei olisi pystytte edes aloittamaan. Takuu varmasti olisi kurvattu tienposkeen ja aloitettu mittailupuuhat.

Kaiken kaikkiaan kohtaamisesta jäi sellainen kuva, että kun äänet ovat niissä rajoissa, etteivät ne herätä ylimääräistä huomiota niin putkina voi olla suurin piirtein mitkä vaan. Arvosanaksi LP:lle ja juttutuokiolle vahva 9...Kymppi olisi tullut jo sama keissi olisi käyty läpi ilman killereitä! :grin:

vetomies sanoi:
Ei noilla paikoillaan huudatetuilla melumittauksilla ole mitään virkaa muutenkaan, koska ne eivät mittaa sitä, minkälaista melua pyörä pitää silloin, kun sillä ajetaan. Ainoa edes jotenkin perusteltava tien päällä tehtävä mittaus olisi suurimmalla vaihteella tehty ohiajomelumittaus esim 100 km/h, jossa melutaso ei saisi ylittää tiettyä arvoa. Jos pyörä ei tätä kulje, niin sitten melu huippunopeudella.

En mitenkään vastaan urputa, mutta muistakaa, että tämä ei lähde mistään älyllisestä. EU-direktiivien pykäläpellet on vaan muinoin tommosta saaneet aikaseksi ja sen vaikutukset realisoituu nyt. Vahvasti alan itsekin pohtia 90-luvun alun pyörää, josta rakennuttamalla saisi mieleisen. Näin vanha ukko ei enää itse rakenna. Jospa tästä lopulta seuraa jotain hyvääkin ja rakentajilla riittää vipinää, kun prosenttisäädöksien puitteissa, teillä on kaikenlaista persoonallista kulkimetta ja ääntäkin riittää.

Vito^ sanoi:
No niin. Tänäänhän nyt sitten sattui omalle kohdalle kohtaaminen liikkuvan MP-poliisin kanssa tämän hurjan desibelikeskustelun alla. Kaupunkina Kotka.

Toivottavasti ei satu sama MP-poliisi kohdille vaikka kiitettävästi tuo teidän keskustelu menikin. Itselläni ei nimittäin ole niitä killereitä just tähän hätään mopedissa :;):

mikkokoo sanoi:
Toivottavasti ei satu sama MP-poliisi kohdille vaikka kiitettävästi tuo teidän keskustelu menikin. Itselläni ei nimittäin ole niitä killereitä just tähän hätään mopedissa :;):

Lähde kalastamaan kymppi plussaa.... :D

zuha sanoi:
Pakoputkivirittelijät ei nyt oikeen ymmärrä jotta mitä kovemmilla äänillä räppää sitä lujemmin katsastuspakkoa ja muuta paskaa ajetaan moottoripyöräilijöiden kiusaksi. Jos paukkuputkia ei saada db mittarein kuriin niin kohta ollaan leimaamassa mopoja joka toinen vuosi saksan malliin ja joka ikisestä vilkunlasista, peilinvarresta, ketjunsuojasta sun muusta nippelistä kytätään E -leimoja aina ajokalsareita myöten.

Tuskin saksassakaan kirjotettiin lainsäädäntöä ennen pakoputkien virittelyä vai mitä hä? :WAZAAP: Turha yrittää leikkiä kovaa sutta tuhannen lampaan keskellä, nokkaan tulee sitä kovempaa mitä enemmän uhoaa.
Onneksi joukossamme on nero :) luetko ketjun läpi ja palaa asiaan, täällä on muutenkin ihan tarpeeksi paskaa.

Wannabe-motoristi sanoi:
Kaikilta? Onks linkkiä tähän lakiin?

file.php
no korjaan: yritetään kieltää kaikilta, vaikeuttaa harrastusta, prkl

Haen Helsingin Energialta torstaina dB-mittarin lainaan jotta saan oman mopon nykykunnon selville. Taitaa mennä toiselle sadalle kun tyyppikilvessä sanotaan 94. Loppuviikosta viisaampi.

muusi sanoi:
Asun omakotialueella ja vastapäätä on rivitalo, en ole kuulluut naapureilta muuta kuin kehuja hienosta pyörästä ja sen hienoista äänistä. (En siis ole mikää riemuidiootti ja käynnistä pyörääni aamu kuudelta.) Ainoat kitinät mitä yleisesti olen mp-äänistä kuullut/lukenut on yllättävää kyllä tämä foorumi.

Minä asun kerrostaloalueella ja kukaan ei ole valittanut äänistä. Itse tuskailin, että voisi olla hiljaisempi, niin kaikki ovat olleet sitä mieltä, että ei tuosta kovaa ääntä lähde. Mittari voi olla eri mieltä. Jos mummo näyttää peukaloa ja hymyilee pyörän ollessa käynnissä, niin se ei voi kyllä silloin olla liian äänekäs. Otan kyllä muut huomioon ja en käynnistele parvekkeen alla tai aja sinne, joten varmaan tuollakin on merkitystä.

valuvika sanoi:
Onneksi joukossamme on nero :) luetko ketjun läpi ja palaa asiaan, täällä on muutenkin ihan tarpeeksi paskaa.

Jovain sieltähän päät nousee puskista huutelemaan. Kyllä bittiavaruuteen keskustelua mahtuu puolesta ja vastaan, kerro toki oma mielipiteesi.

muusi sanoi:
Asun omakotialueella ja vastapäätä on rivitalo, en ole kuulluut naapureilta muuta kuin kehuja hienosta pyörästä ja sen hienoista äänistä. (En siis ole mikää riemuidiootti ja käynnistä pyörääni aamu kuudelta.) Ainoat kitinät mitä yleisesti olen mp-äänistä kuullut/lukenut on yllättävää kyllä tämä foorumi.
Toimitko näin asuinalueellasi? Tuskin tai ainakaan toivottavasti et.
jaulis sanoi:
äänekästä nelaricrossia rajoittimelle ja antaa möykkäpöntön laulaa.

Juusokki sanoi:
Minä asun kerrostaloalueella ja kukaan ei ole valittanut äänistä. Itse tuskailin, että voisi olla hiljaisempi, niin kaikki ovat olleet sitä mieltä, että ei tuosta kovaa ääntä lähde. Mittari voi olla eri mieltä. Jos mummo näyttää peukaloa ja hymyilee pyörän ollessa käynnissä, niin se ei voi kyllä silloin olla liian äänekäs. Otan kyllä muut huomioon ja en käynnistele parvekkeen alla tai aja sinne, joten varmaan tuollakin on merkitystä.
Tässä on mun mielestä se kuuluisa punainen lanka :thumbup:
Mikä järki kierrättää rajoittimelle rivi-/omakotitaloalueella, huudattaa kerrostalojen välissä keskustassa/lähiöissä tai parkkihallissa testata autojen hälytinherkkyyttä ja sitten alkaa itkemään meluratsioista :(

Vauhtihiiri sanoi:
Mikä järki kierrättää rajoittimelle rivi-/omakotitaloalueella, huudattaa kerrostalojen välissä keskustassa/lähiöissä tai parkkihallissa testata autojen hälytinherkkyyttä ja sitten alkaa itkemään meluratsioista :(

Siinähän se on kiteytettynä! Niin se metsä vastaa, kuin sinne huutaa.... Enkä oo kukkis ja monenlaista peliä on tullu rakenneltua kovillakin äänillä, mut ajatuksella on paikat valittu, mis on meteliä tuotettu...

Viimeksi muokattu:
Vauhtihiiri sanoi:

Miten meluratsia vaikuttaa koneen kiertämiseen tai rajoittimen asetuksiin? Mikä estää kierrättämästä rajoittimelle pyörää, jossa on mittauskierroksilla laillinen ääni?
Kukkahatuilla tuntuu olevan päässään paitsi erittäin tarkka dB-mittari, niin myös kalibroitu kierroslukumittari. Vaihtamalla esimerkiksi oman pyöräni kuiskaavan Honda-putkiston räyhäävään kisaputkeen, nousee melutaso mittausten mukaan hieman yli 2 dB, mikä vastaa melko pientä eroa kierrosluvussa.

vetomies sanoi:
Miten meluratsia vaikuttaa koneen kiertämiseen tai rajoittimen asetuksiin? Mikä estää kierrättämästä rajoittimelle pyörää, jossa on mittauskierroksilla laillinen ääni?
Kukkahatuilla tuntuu olevan päässään paitsi erittäin tarkka dB-mittari, niin myös kalibroitu kierroslukumittari. Vaihtamalla esimerkiksi oman pyöräni kuiskaavan Honda-putkiston räyhäävään kisaputkeen, nousee melutaso mittausten mukaan hieman yli 2 dB, mikä vastaa melko pientä eroa kierrosluvussa.
Aina ei virkavalta ehdi paikalle, kun tosimotoristi "vähän" huudattaa (tälläkin foorumilla on kehuskeltu aikoinaan hälyjen laukomisilla), joten ainoaksi ratkaisuksi jää tunnettuina liikkumisaikoina järjestetty meluratsia. Ikäväksi asian tekee se, että edes alkeelliset käytöstavat omaava wannabe-/kukkahattumotoristi joutuu samaan ratsiaa ja kilvet lähtee.

Viimeksi muokattu:
Niin. Monesti on aamusella työnnetty pihasta mäkeen ja käynnistetty vasta mäen alla, mutta sitähän täällä ei ole kysytty!

Kielletty vaan kaikki, eli aika turha enää viisastella. Ja kun aikansa nimittelee aikuisia ihmisiä kakaroiksi ja itsensä korostajiksi, niin kannattaa miettiä että saavuttaako sillä haluamaansa tai mitään muutakaan. Ellei nimenomaan olekin se vastareaktio hakusessa. Tai sitten se itsensä ylevöittäminen, minä osaan, mutta teiltä muilta tunareilta ei nyt oikeen luonaa...

Siitä vielä vähän rautalankaa...

Pikku Masa
Sitä on turha marista, että tää nyt yhtäkkiä ois MELUISTA kiinni tää tulevaisuuden katsastusuhka? Kyllä maailmaan melua mahtuu, muunkin kuin pärrän soundien muodossa. Kyllähän tämä kaikki paska lähtee EU:sta. Jos vittu leikkipuistojen keinuihinkin tulee direktiivi-muutos, et se fakin lauta ei saa olla korkeemmalla kuin 38cm niin se tuskin johtuu siitä, että liian monta penskaa on pudonnut 40cm korkealta lankulta ja loukannut itsensä. Kyllähän sekin lähtee jostain dillen valopään pakkomielteestä ajaa diipadaapa-direktiivinsä läpi.

Tähän voisi lisätä tavaramerkit, patentit ym. kaikki se sälä mikä pyrkii oman tuotteen ja sen markkinaosuuden suojaamiseen ennen kuin on pyörällä ajettu metriäkään. Siellä on ollut rahat kyseessä kun e-merkkejä on lobbailtu. Eikun turvallisuus tai ympäristö? C´moon!!

Ketjun alusta lukeminen olisi suotavaa. Sitten voisi vielä miettiä onko tämä LP:n nerokas tiedotusvoitto vai mikä? Kenen etu on se että motoristit ja kukkahattusedät riitelee? Onko termi "Divida Et Impera" tuttu?

Back