• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

cartmann sanoi:
Mitenkä näihin ratsioihin sitten pystyy valmistautumaan? Itse ostin pyörän tammikuussa ja siinä on leovincen jonkinlainen hiilikuituslipari, vakiota ei ole ikinä pyörän mukana suomeen tullut. Mistä tuohon saisin esimerkiksi noisekillerin ja saanko sillä tarvittaessa tiputettua desibelit tarpeeksi alas? Opiskelijana kun kaikki ylimääräiset sakot vituttaa ankarasti, niin jotain pitäisi keksiä. Mulla pyörässä siis tuollainen slipari nyt:

http://www.motomike.eu/mike/category/10827000000

Tuolta löytyy leovinceen killeriä. Ja tuo sun sliparin malli taitaa olla leovince sbk evo II (carbon).
Siitä, mikä noista killereistä käy, ei ole mitään hajua.

seku sanoi:
Eiku rosikseen, jonne unohtuu mennä. Vuodessa "rikos" vanhenee, niin toi sakko ei ainakaan lisää kustannuksia.

Koskee vain rikesakkoa ja sekin menee varmasti ulosottoon, jos on määrätty päiväsakkoja ja oikein huono honkkeli käy saattaa noutaja tulla ihan kotiovelle. Ja jos sillä mopolla meinaa ajella niin kilven joutuu kuitenkin, maksua vastaan, noutamaan katsastuskonttorilta.

Mutta katsotaan nyt riitauttaako joku rohkea tämän mittauskäytännön niin sen jälkeen kun kaikki oikeusasteet on läpikäyty ei ainakaan tarvitsisi miettiä tehdäänkö mittaukset oikein vai väärin.

Viimeksi muokattu:
Tasis_MpT sanoi:
Täällä kun on paljon lukenut noita juttuja, että "mitäs ajatte laittomilla pöntöillä, oma vika". Onhan se joo ihan oma vika, mutta mä ostin pyörän jossa oli jo valmiiksi pöntöt joissa on aika kova ääni, eikä mene mittauksesta läpi, eikä ole E-hyväksytty. Vakio vaimentimesta ei ole tietoakaan, enkä sillon ostamisvaiheessa tullut edes ajatelleeksi, että saattaa kilvet lähteä vittu äänien takia...

Mulla täysin sama tilanne. Mitenkä tuo mittaus siis oikeasti lain mukaan pitäisi tapahtua? 4500rpm, mittari puolen metrin päähän putkesta ja keskiarvolukema ylös? Paljonko se saa -99 vuoden 600cc pyörässä olla? Täytyisi löytää joku paikka jossa voisi mittauttaa tuon.

Patukka sanoi:
Koskee vain rikesakkoa, jos on määrätty päiväsakkoja ja oikein huono honkkeli käy saattaa noutaja tulla ihan kotiovelle. Ja jos sillä mopolla meinaa ajella niin kilven joutuu kuitenkin, maksua vastaan, noutamaan katsastuskonttorilta.

Kilven kanssa käy, kuten totesit, mutta tuolla kameratolppien perusteella määrätyistä maksuista näyttäs "rikos" vanhenevan, eivätkä ole noutaneet raastupaankaan. Ehkä rinnastus on väärä. Ideahan on saada tämä idiotismi viranomaiselle mahdollisimman raskaaksi. Jos mulla on joku peruste kyseenalaistaa mittaus, katon kyllä ton raastupa vaihtoehdon.

Patukka sanoi:
Koskee vain rikesakkoa, jos on määrätty päiväsakkoja ja oikein huono honkkeli käy saattaa noutaja tulla ihan kotiovelle. Ja jos sillä mopolla meinaa ajella niin kilven joutuu kuitenkin, maksua vastaan, noutamaan katsastuskonttorilta.

Mutta katsotaan nyt riitauttaako joku rohkea tämän mittauskäytännön niin sen jälkeen kun kaikki oikeusasteet on läpikäyty ei ainakaan tarvitsisi miettiä tehdäänkö mittaukset oikein vai väärin.

Se olisi enemmän kuin suotavaa ihan siksikin, että asiasta olisi prosessi käynnissä !

Mitään taloudellisesti tuottavaa lopputulosta on tietenkään turha odotella.
Olennaista on, että "peli on käynnissä" ja sitä pelataan muilla kuin leukaa rintaan- säännöillä.

Jos jollakin tulee asia omalta kohdaltaan akuutiksi, en epäile yhtään etteikö hattuun saattaisi
kertyä ihan kivasti pientä "jeesiä" monesta paikkaa ja monelta.... jos sen laittaisi kiertämään.

seku sanoi:
Kilven kanssa käy, kuten totesit, mutta tuolla kameratolppien perusteella määrätyistä maksuista näyttäs "rikos" vanhenevan, eivätkä ole noutaneet raastupaankaan. Ehkä rinnastus on väärä. Ideahan on saada tämä idiotismi viranomaiselle mahdollisimman raskaaksi. Jos mulla on joku peruste kyseenalaistaa mittaus, katon kyllä ton raastupa vaihtoehdon.

Juu tämä kameratolppajuttu on hiukan eri asia. Niin kauan kun ei ole varmaa tietoa auton kuljettajasta ts. rikoksen tekijästä on juttu ns. avoin mutta näitä pakoputkia valvottaessa, kun käry käy, on tekijä aina tiedossa ja prosessi etenee toisella tavalla.

En halua olla ilkeä ihminen mutta näistä mökäputkista määrätyistä sakoista ei, millään vippaskonstilla, pääse eroon muuten kuin todistamalla että mittauksessa on tehty virhe

Viimeksi muokattu:
Eipä ollut LP pojat kiinnostuneita mun Yoshimuran putkista joista ei löydy E-merkintöjä ja killereitä.
Kortin ne otti pois kyllä ja kirjoittivat vielä sakonkin kotiin viemisiksi.

kuja hannu sanoi:
Eipä ollut LP pojat kiinnostuneita mun Yoshimuran putkista joista ei löydy E-merkintöjä ja killereitä.

Noo.... Vaikenihan se viulu nyt vähäksi aikaa tollakin taktiikalla :banned:

kuja hannu sanoi:

2012 sakkolaskuri startattu jo? :right:

Eilen jouduin osallistumaan mm. melukeskusteluun virkavallan kanssa. On sitten kuulemma kohta kaikissa pyörissä mukana tämä mittari ja samanlaiset pitäisi löytyä katsastustoimipaikoilta. Kyseinen siniasuinen mp- viranhaltija ei ollut asiasta aivan riemuissaan, mutta pahimmat tapaukset tullaan poimimaan liikenteestä. Mitä ne sitten ovat, sen kai aika näyttää. Kaikki melu ei ole samanlaista. Ai miksikö tämä vapaamuotoinen neuvottelu ? Siksi, että tuo samalla kirjoitteli maksumääräystä lievästä 97 km:n nopeudesta 70 km alueella. On se upeeta, että 650 V Strom on noin vauhdikas huomaamattakin, mutta sen verran vitutti oikeastaan vasta tänään, että kiertelin kaupoissa ihmettelemässä korkeintaan 40 kw:n customeita. Honda 700 Integra skodekin voisi olla poikaa, mutta liian vauhdikas taitaa olla sekin.

aj@ sanoi:
Eilen jouduin osallistumaan mm. melukeskusteluun virkavallan kanssa. On sitten kuulemma kohta kaikissa pyörissä mukana tämä mittari ja samanlaiset pitäisi löytyä katsastustoimipaikoilta. Kyseinen siniasuinen mp- viranhaltija ei ollut asiasta aivan riemuissaan, mutta pahimmat tapaukset tullaan poimimaan liikenteestä. Mitä ne sitten ovat, sen kai aika näyttää. Kaikki melu ei ole samanlaista. Ai miksikö tämä vapaamuotoinen neuvottelu ? Siksi, että tuo samalla kirjoitteli maksumääräystä lievästä 97 km:n nopeudesta 70 km alueella. On se upeeta, että 650 V Strom on noin vauhdikas huomaamattakin, mutta sen verran vitutti oikeastaan vasta tänään, että kiertelin kaupoissa ihmettelemässä korkeintaan 40 kw:n customeita. Honda 700 Integra skodekin voisi olla poikaa, mutta liian vauhdikas taitaa olla sekin.

Mitäs.... löysäät vähän ohjauslaakeria ja svingin pulttia. Kummasti laskee keskinopeuksia :p

JaySon1 sanoi:
Joku voi vahvistaa mun olettamuksen todeksi tai kumota sen, eli muistelisin asian olevan niin että jotkin pyörämerkit/mallit on olleet e-hyväksynnän piirissä jo ennen tuota vuotta 2003. Ja kun rungostakin tuo dB-lukema sulta löytyy niin mielestäni sen mukaan pitää mennä. Valitettavasti.

Korjatkaa jos olen väärässä. :thumbsup:

Tähän asiaan pikkuinen kysymys. Olen tässä jo aikaisemmin kysynyt, mutta olen luulut, että tuon päivämäärän jälkeen vasta pitäs olla e-hyväksytty putki.
Pyörä on Honda 954 rr -02, jossa olis ei E-hyväksytty pönttö paikoillaan ja laitoin joku aika sitten db-killerin varalta tillaukseen niin ei tulis virkavallankanssa ongelmia.
Mutta jos asia onkin niin, että tuossa pitäisi sittenkin olla E-hyväksytty putki, mistä sen tietää?
Onko jossain jotain tarkempaa tietoa missä pyörissä on mistä päivämäärästä lähtien pitänytr olla E-hyväksytty putki ?

Kiitän ja kumarran !

Tää melunmittaus...

Toisaalta kyykyttämistä, toisaalta taas hyvä asia.

Ihan oikeesti, kyllä se ottaa kupoliin jos joku vekotin pitää ihan h*lvetillisen paukkeen mennessään. Tai ees menis, mutta kun sitä pitää möykätä paikallaan.
Vai kyttäättäkö te kuola valuen, kun joku "kynäniska-truupaikkeri" kurnuttaa sitä änkyttämällä maksettavaa maatalousmoottoria mikä on asennettu hetekan runkoon ja ripoteltu kiiltäviä osa ympäriinsä.
Sitte nää työpaikkakiusatut kuvittelee olevansa musta-oransseissa takeissa ja huiveissa pelottavia, kovaäänisine mopoineen.
Ees osuuskauppaan dementtiahiihtävät mummot ei korvaansa lotkauta...

Tai toinen ääripää on "Kake 18v." ja tuore pyörä alla, missä tehoputki ja db-killerit tulee seuraavassa tilissä, tai sitäseuraavassa... tai joskus...

Em mää ny tarkota että mopon pitäis ompelukoneelta kuulostaa, mut nää pahimmat ääripäät vois karsia pois.

Äänet voi olla sivistyneet, mutta silti maukkaan kuuloset. Liika on aina liikaa. Joka asiassa.

Mut tapa millä ne noita mittauksia tekee, siinä olis tarkastelemisen varaa. Luultavasti ihan kaikkia ei ole koulutettu tähän mittaamiseen, lyöty vaan mittari käpälään ja käsketty kerään mahdollisimman paljon kilpiä.

Nimim. XJ:n kans tänään melumittauksessa, suurin ongelma oli "löytää sopiva paikka" (=suurin melu putkesta). Mittaustapahtumaa häiritti kyllä ohimenevä raskas liikenne, joten lopettivat sitte...
->vakioputket, niin eipä niistä oikein melua lähde. Mikä on matkalehmään vallan sopivaa...

samba2 sanoi:
Tähän asiaan pikkuinen kysymys. Olen tässä jo aikaisemmin kysynyt, mutta olen luulut, että tuon päivämäärän jälkeen vasta pitäs olla e-hyväksytty putki.
Pyörä on Honda 954 rr -02, jossa olis ei E-hyväksytty pönttö paikoillaan ja laitoin joku aika sitten db-killerin varalta tillaukseen niin ei tulis virkavallankanssa ongelmia.
Mutta jos asia onkin niin, että tuossa pitäisi sittenkin olla E-hyväksytty putki, mistä sen tietää?
Onko jossain jotain tarkempaa tietoa missä pyörissä on mistä päivämäärästä lähtien pitänytr olla E-hyväksytty putki ?

Kiitän ja kumarran !

Pyörän tyyppikilvessä on maininta e-hyväksynnästä jos on. Tyliin e xx db(A) - xxxx rpm/min. Ainakin omassa driversionissani -99 ja Honda varaderossa -01 on e-hyväksyntä. Epäilen vahvasti että löytyy myös hondastasi.

Jos pyörä on EY-tyyppihyväksytty, eli tyyppikilvestä kyseinen hyväksyntäleima löytyy, niin silloin tarttee olla E-hyväksytty putki.

Luotetaan toki siihen, että ketään ei kiinnosta kuin ne mölyisimmät putket. Laiton putki mullakin on, vaikka se tyyppihyväksynnän dB-rajat täyttääkin.

Oma pyörä varastettiin kerran ja se mulkku oli ottanut sen rungossa olevan kilven pois, joten voiko joku jolla on 95 vm ZX6R kertoa, että mitä se tyyppikilpi kertoo äänien ja E-hyväksynnän osalta.

Täällä kun on paljon lukenut noita juttuja, että "mitäs ajatte laittomilla pöntöillä, oma vika". Onhan se joo ihan oma vika, mutta mä ostin pyörän jossa oli jo valmiiksi pöntöt joissa on aika kova ääni, eikä mene mittauksesta läpi, eikä ole E-hyväksytty. Vakio vaimentimesta ei ole tietoakaan, enkä sillon ostamisvaiheessa tullut edes ajatelleeksi, että saattaa kilvet lähteä vittu äänien takia...

Vaihtaisin kyllä vaikka heti vakio vaimentimen, mutta mistähän vitusta semmosen saa, vielä suht edullisesti. Ei taida uutena olla hirveen halpoja. Yritin tossa googlettaa mun vaimentimen mallia ja noise killeria, mutta vitut mä mitään semmosiakaan löydä.

Lähtee kyllä pyörä myyntiin tai sit poltan sen jos kilvet lähtee, ja en löydä vaimenninta mistä tulee tarpeeks pieni pöhinä Sedän mittariin, ja tarpeeks pieni ettei vaan se Pirkko kuule 10 sekuntia mun pyörän ääniä. Kyllä pistää vituttamaan vähän enemmänki tää juttu, vaikka ei mitään ole vielä edes tapahtunu :vi**ttaa:

ebaysta saa usein aika kohtuullisesti.

Back