• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Meinasi tulla noutaja :(

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Männä viikolla oli uran ensimmäinen todellinen vaaratilanne.
confused_orig.gif
Työmatkaa ajelen päivittäin n. 65km/suunta ja suurin osa kesäkelillä 100km/h nopeurajoituksella. Matkan puolivälissä oleva pitkä suora loppuu molemmilta puolilta alkavaan metsään, jolloin tie alkaa kaartumaan suht jyrkästi oikeaan... Mittarissa matkanopeutta cebarilla noin. 105-110km/h, kunnes havaitsin edessäni mutkassa kaksi paripyöräistä traktoria peräkkäin ja molemmilla taisi olla peltokaluja perässään...

No aloin siinä automaattisesti himmaamaan kaasusta ja oikea jalka ja käsi hakeutuivat jarruille...

Sitten.....

Kuin tyhjästä, eteeni ilmestyi keltainen ambulanssi hälyvalot päällä ja vauhtia aivan helvetisti!!! Traktorit veivät tietysti vasemmanpuoleisen kaistan täysin, vaikka aivan reunassa taisivatkin ajaa...Ambulanssi kaartaa ja kaartaa aina vaan vasemmalle ja itse yritin väistää mahdollisimman reunaan, onneksi asfaltti ja hiekkareunus olivat suht samalla tasolla, muuten olisi kaatuminen/suoraan ojaan ajaminen olisi ollut lähellä. Suomeksi sanottuna jos en olisi väistänyt hiekalle, olisin ollut ambulanssin keulassa, saatana
mad.gif
, vaikea arvioida näin jälkikäteen lanssin ja cebarin etäisyyttä mutta varmaan se oli metrin luokkaa siinä vaiheessa kun crossasin hiekkapientareella...

Oma neuvo kesän kilometreille: katse kauas eteen ja liikennemäärän mukaan keskittyminen omaan ajoon ja muiden tienkäyttäjien käytökseen.

Kilometririkasta kesää kaikille motoristeille!!
062802moto_prv.gif

Vastaava sattui minullekin viime kesänä.
Noilla ambulansseilla on tietysti kiire....mut kyllä niitten silti pitäis katsoa missä lähtevät ohittamaan.
Oma kokemus oli nelostiellä ja vastaantulevan autoletkan takaa ampui ambulanssi.Kai se ei nähnyt minua.

Niin toki noilla kiire on mutta kai ne kuskit on koulutettu sen verran varovasti ajamaan ettei tarvita toista ambulanssia matkalla. Siis ts. kiirettä pitää pitää mutta muita ei saa vaarantaa. Näin ajattelisin
nixweiss.gif
. Kumma juttu tosiaan toi.

Joo tietenkin pitää ambulanssikuskienki kattoo missä ohittelee, mutta voin vaan kuvitella miltä se tuntuu ku ois kiire pelastamaan henkiä ja joutuu nytkyttää jonku traktorin takana. Mutta ei tietenkään oikeuta tekemään vaarallisia ohituksia, muutenhan sitä saatetaan kohta tarvita pari ambulanssia lisää.

Sattuuhan niitä arviointivirheitä lanssikuskeillekin, samoja immeisiä nekin on. Hyvä että jäi ainakin se metri rakoa. Tosin tarinasta ei käy ilmi että oliko lanssissa pillit päällä, nehän yleensä kuuluu myös korvatulppien läpi, ainakin jos lanssi on jo lähellä.

Itselläni kävi toissa kesänä tilanne, että ajelin rauhassani motarilla, ja jostain takaa vierelle pääsi hivuttamaan ampulanssi hirveellä kiireellä, Hauska ampulanssin kuski ajatteli sitten laittaa pillit päälle juuri kun oli ns. kuolleessa kulmassa rinnalla, ja itse kun olin keskittynyt seuraamaan edessä olevaa liikennettä, niin hätäp*skat ja ojaan ajo oli lähellä, kun yhtäkkiä vierestä kuului PIIPAA ÄÄNI....

Ambulanssiväki kohtaa monesti tilanteen, jossa pitkä lähtee autojono väistämään vastaantulevaa ja ohittavaa hälytysajoneuvoa pientarereelle päin. Kun edessä ajavat autoilijat väistävät, aina joku perässä tulija keksii tässä hyvän tilaisuuden ohitukseen ja seuraukset voivat olla fataalit...

Itselläni kävi toissa kesänä tilanne, että ajelin rauhassani motarilla, ja jostain takaa vierelle pääsi hivuttamaan ampulanssi hirveellä kiireellä, Hauska ampulanssin kuski ajatteli sitten laittaa pillit päälle juuri kun oli ns. kuolleessa kulmassa rinnalla, ja itse kun olin keskittynyt seuraamaan edessä olevaa liikennettä, niin hätäp*skat ja ojaan ajo oli lähellä, kun yhtäkkiä vierestä kuului PIIPAA ÄÄNI....
etkait luullu kytäks?
biggrin.gif

Onneksi sulle ei käynyt pahasti! Ei ne aina hälytys päällä voi katsoa tosi tarkasti muita ajoneuvoja (harmi). Kait ne oletti, että voit väistää
confused_orig.gif

Back