• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Maxienduroa hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manror
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
V-S Suomi
Jouduin pyöräkärpäsen puarisemaksi viime kesänä ja nyt olisi tarkoitus ensipyörä hommata.
Pohdinnan jälkeen olen päätynyt matkaenskaan. Ongelma vaan on: minkä?

Ducati Multistrada
Houkutteli välittömästi nimensä puolesta ja tuli ajettua viime viikonloppuna. Ennakko-odotukset oli pirun kovat ja niitä ei kyllä pyörä ihan täyttänyt. Oli kevyt käsitellä ja tykkäsin ihan ajettavuudesta mutta silti ei oikeen iskenyt. Kädet jotenkin puutui, peileistä ei nähnyt mitään yli 60 kmh nopeudessa kun tärisi (peilit) niin pirusti... Tuulisuoja oli myös huono ja hartiat vissiin vähän turhan levet kun otti niin kiinni.

+ Ducati
+ kiva vääntävä moottori
+ kevyt käsitellä
- ulkonäkö
- tuulisuoja
- ajoasento?
- helvetin kalliit huollot

Moto Guzzi Stelvio
Pyörä oli kuvissa niin hyvän näköinen että piti käydä ehdottomasti ajamassa. Luonnossa oli vieläkin upeampi. Kauneimpia pyöriä mitä oon nähnyt ehdottomasti. Lisäksi aivan käsittämättömän upeat matalat äänet. Kuulostaa mahtavalta muttei ota kuitenkaan millään lailla korvaan. Tuli välitön omistamisen halu kun näki pyörän liikkeellä.
Sitten kun pääsi ajamaan niin hiukan mielipide muuttui. Tämähän on yhtä kiikkerä kuin yksijalkainen keinuhevonen! Painopiste tuntui olevan vähintään munien korkeudella :-p Jostain syystä oli kuitenkin ihan kohtuullisen helppo käsitellä parkkiksellakin.
Ajaessa kiikkeryys tuli myös esille varsinkin mutkaista tietä ajaessa. Tuntui kuin olisi "keinunut jousen päällä puolelta toiselle", mutta eiköhän tuohon tottuisi. En kuitenkaan ekana lähtisi viemään mihinkään soratielle! Vaati ehkä hievenen keskittymistä ajamiseen.

+ upea ulkonäkö
+ mahtavat äänet
- kiikkerä
- tuntui paljon itseään painavammalta
- moottorin teho ja vääntö vasta 5500 rpm jälkeen

BMW R 1200 GS
Ulkonäkö ei ihan sytytä. Vähän liian "rajun" näköinen omaan käyttöön kun kuitenkin tulee pysyttyä kestopäällysteillä varmaan 95 % ajasta.
Mutta millainen tää vehje on ajaa! Käsittämättömän helppo käsitellä ihan mateluvauhdista alkaen. Ei tarvi kuin hiukan ajatella mihin menisi niin pyörähän menee sinne jo. Suorastaan häiritsevän helppo ja upea ajettava!
Alkoi oikeen ketuttamaan kun pyörän ulkonäkö ei iske eikä ole muitakaan haluttavuuselementtejä kuten hienoja ääniä fiilistä nostattamassa.

+ käsittämättömän helppoa ja upea ajettava
- ulkonäkö
- äänet

KTM Adventure
Helppo ajettava joka ei säväyttänyt oikeestaan millään tavalla. Pyörä oli tehty kapeaksi ja muutenkin huokui eniten enduromaisuus läpi. Ihan kiva tuttavuus joskin jää mukavuudessa kilpakumppaneilleen.

+ ihan kiva ajaa
- huono penkki
- huono tuulisuoja

Honda Varadero
Pyörä oli pahuksen helppo ja kevyt ajettava. Tuulisuoja piti viimat hyvin poissa ja kovakaansivutuuli ei menoa haitanut. Vaikka oikeen yritin en keksinyt pyörästä mitään mikä olisi harmittanut.
Eihän se ole niin nätti kuin kuin Stelvio, ei kuulosta yhtä hyvältä hyvältä kuin Ducati tai Stelvio, ei ollut yhtä hyvä ajaa kuin Gessu. Mutta eihän se maksakaan läheskään yhtä paljon.
Tuntui jotenkin hyvältä ja "turvalliselta" vaihtoehdolta. Kaikin puolin äärettömän huolettomalta ajettavalta ja omistettavalta.

+ ajettavuus
+ tuulisuoja
+ Honda
- Honda
- ilmeetön, sieluton, hajuton, mauton, turhan sivistynyt

Hiukan piti jotain jotain meteliä yrittää saada lisää ja tulikin otettua kauppaan mukaan Mivin hiilikuituiset putket. Toivottavasti jotain tapahtuu kun noi lykkää alle
smile_org.gif

Auttakaas nyt mua hiukan tässä valinnassa.
Kehukaa vaikka omianne tai kertokaa mihin kannattais kiinnittää huomiota tai miten ootte oman päätöksenne tehneet tai jotain...

sanoi:
Käsittämättömän helppo käsitellä ihan mateluvauhdista alkaen. Ei tarvi kuin hiukan ajatella mihin menisi niin pyörähän menee sinne jo. Suorastaan häiritsevän helppo ja upea ajettava!

ooksää ajanut millään keveämmällä.? ei se Gessu ny mikään kauheen ajatusta seuraava ole.

Kun sä pistät siihen parikymmentä tuhatta, niin se alkaa näyttää oikeasti hyvältä. Trust me.

Lue nyt noi omat kommenttisi. Mikä on tärkeintä? Ajettavuus vai ulkonäkö?

Kehutaan nyt sitten omia kun pyysit. Suzuki DL v-strom 650. Hinta-laatusuhde
062802jumpie_prv.gif
Tonnisia ei saa nyt uutena, jos se pitää uusi ja iso olla, mutta 650 cc:n suorituskyky on ainakin mulle riittänyt hyvin. kooltaan melko vastaava kuin muutkin isot matkaenskat.

Lue nyt noi omat kommenttisi. Mikä on tärkeintä? Ajettavuus vai ulkonäkö?
No sitä mä tässä just kelailen. BMW oli selkeesti paras ajettava. Ducatin oon oikeestaan hylännyt.

Mut sitten se fiilis ton Moto Guzzin puikoissa. Vehje vaan näyttää ja kuulostaa niin upeelta. Sitten kun se kone vielä värisee alla liikennevaloissa odottaessa. Se fiilis vaan oli niin käsittämättömän upea.
Guzzi tulee kyllä maksaa tautisen paljon kun pitää vielä ottaa laukut, käsisuojat ja -lämppärit.
Gessua löytyy sopivasti varustettuna käytettynä...

Täytyy nyt ainakin ekana mennä ajaa se Varre. Lompsa ainakin kiittäisi :-p

Kehutaan nyt sitten omia kun pyysit. Suzuki DL v-strom 650. Hinta-laatusuhde
062802jumpie_prv.gif
Tonnisia ei saa nyt uutena, jos se pitää uusi ja iso olla, mutta 650 cc:n suorituskyky on ainakin mulle riittänyt hyvin. kooltaan melko vastaava kuin muutkin isot matkaenskat.
Oon tota kyllä käynyt hypistelemässä. Ihan kivan olonen vekotin. Ongelma vaan tulee siinä, että pitäis lähtee jostain kauempaa ostaa. Kolme kertaa oon Salosella Turussa käynyt kysymässä ajoon ja joka kerta suurin piirtein haistatelleet päin näköä
mad.gif

Mainitsemastasi listasta en jättäisi pois Triumph Tigeria (okei, nykyinen versio ei ihan matkaenduro mutta ei ole Ducatikaan) ja Suzuki DL1000:a. Ja miksei myös Bemun uusi 800GS kannattaisi olla mukana, vaikka se kuutioihinsa nähden hintava onkin.

Ainakin tuo iso GS on semmoinen lehmä, varsinkin se Adventuure-versio, että siinä ei kyllä Adventurea ole paljon muuta kuin mielikuvat. Aikamoinen korsto saat olla sitä jossain suossa tempoa, kun kuivapaino on yli 250kg. Hyvä pyörä ajaa asfaltilla kylläkin, mutta offroadiin auttamattoman iso ja painava...

Muuten, jos ensipyörää olet hommaamassa, niin nykyiset 650-800 kuutioiset kulkee varsin tarpeeksi, ja niillä voi tehdä matkaakin ihan hyvin vaikka kaksipäällä. Säästyy aika pitkä penni varusteita ym. varten, ja semmoinen on halvempi vakuuttaakin ja kulkee pienemmällä bensalla.

Jos se silti pitää olla isokoneinen, ja mietit järkevän hintaista, niin Suzuki DL1000 vie minun mielestäni voiton. Se on pirun hyvä yleispyörä, alusta ei ole ihan GS:n luokkaa mutta hintaerokin on aika massiivinen.

Muutamat testit/koeajot lukenut, Triumph Tiger  
biggrin.gif
on kärjessä.
Itsellä ei kokemusta noista toisista.
"matkaenduro"?? vai mikä se nyt on, tai ei, kyllä sillä matka taittuu siinä kuin noilla muillakin.Tai paremmin
062802jumpie_prv.gif

Ainakin tuo iso GS on semmoinen lehmä, varsinkin se Adventuure-versio, että siinä ei kyllä Adventurea ole paljon muuta kuin mielikuvat. Aikamoinen korsto saat olla sitä jossain suossa tempoa, kun kuivapaino on yli 250kg. Hyvä pyörä ajaa asfaltilla kylläkin, mutta offroadiin auttamattoman iso ja painava...

Muuten, jos ensipyörää olet hommaamassa, niin nykyiset 650-800 kuutioiset kulkee varsin tarpeeksi, ja niillä voi tehdä matkaakin ihan hyvin vaikka kaksipäällä. Säästyy aika pitkä penni varusteita ym. varten, ja semmoinen on halvempi vakuuttaakin ja kulkee pienemmällä bensalla.
No itse olen tällainen parimetrinen ajovarusteissa 130 kg korsto :-p
Ja toi GS tosiaan tuntui tosi helpolta ajella.

En oo muutenkaan hommaamassa matkaenduroa viedäkseni sitä metsään. Tykkään vaan pystystä ajoasennosta ja kohtuullisesta katteesta ja näissä nyt vaan löytyy semmoset  + mahdun pyörää vielä ajamaankin.

Liekkö justiinsa ollut kuskin paino syynä mutta viime vuonna tuli 300-400 kilsaa pätkittyä 600 kuutioisia ja Kawa oli ainoo joka ei tuntunut vartin jälkeen vähän pieneltä...

Kun puhutaan matkaenduroista niin ei kannata unohtaa KTM990/950 adv malleja.
No mitenkäs mä tämän oikeen unohdin. Onhan sekin ajettu...

En oo muutenkaan hommaamassa matkaenduroa viedäkseni sitä metsään. Tykkään vaan pystystä ajoasennosta ja kohtuullisesta katteesta ja näissä nyt vaan löytyy semmoset  + mahdun pyörää vielä ajamaankin.
Yamaha TDM??
Tehtaalla jotain vaikeuksia eikä saa mistään tollasta täksi kesäksi. Ellei sitten löydä jostain käytetynä.
Tietotoimistona toimi tässäkin MP-Team Salonen.

Itselläni DL1000 V-Strom ja voin taata, että sopii isolle kaverille. Itse 191 cm ja samoissa lukemissa painot.

En itse ole juurikaan tyyppäilly BMW:ta, Triumphia ja Apriliaa. Honda Varadero ja V-Strom on melkein identtiset pyörät, paitsi että Suzukissa on enemän potkua konehuoneessa.

Tässä melkein 2:n kauden kokemukset V-strom 1000:sta

Ajettavuus:
--- Vakio eturengas HETI pois!, koska on asfaltilla tiukoissa tilanteissa hengenvaarallinen -> Spagettia ja ei pidä märällä
+ / - vaatii voimankäyttöä pakottaessa tiukkaan kallistukseen -> kaikkien enskojen perisynti asfaltilla
+++ sopii hiekkateille
--- sopii metsään -> painava (206 kg) -> etupään katteet kuttaperkkaa
+++ sopii asfaltille mutkateille tiukkaan kurvailuun
(5 x) + ei tee mitään yllättävää, vaan on looginen ja suoraviivainen ajettava kaikissa olosuhteissa
++ hyvät jarrut (2 levyä edessä ja 1 takana)
+/- Asfalttikäyttöön / hiekkatielle allekirjoittaneella Metzeler Z6 -> toimii 99 % asfalttikäytössä mielestäni paremin

Moottori:
+++ voimaa endurokäyttöön (hiekkatie ja pienemät tiet) enemän kuin tarvitaan
++ V-2 tasainen veto ja tehon ulosanti 3500 - 8000
-- isolla vaihteella 5-6, pienillä kierroksilla (alle 2500 r/min) alkaa ikävästi hakkaamaan, johtuen V-2 -ominaisuuksista -> pitää opetella hyvä vetoalue
- uudelleen säätämättömän ruiskun heikko alakierrosten teho
- originaali ruisku ja seokset vaeltelee, kun sillä ajaa osakaasulla

HYTTI:
++ kuljettajan tilat tietyin rajoituksin -> polvikulma saisi olla loivempi -> korjaantuu toisella penkillä
+++ Takamatkustajan "jalkatila", polvikulma on erittäin siedettävä sanoi eukko
- originaali stonga sopii kottikärryyn -> verkon painoksi
++ helpot ja selkeät hallinta tsydeemit ja mittarit
+ / - Norsun korvan kokoiset peilit. Liekö makuasia, jos tykkää tai vaihtaa pois. Joka tapauksessa kyllä näkee taakse, kuin rekkakuski
-- orkkis plexi pitää säätää uudelleen pitkälle kuljettajalle, jos ei halua ostaa "hienoa" ja isoa korvaajaplexiä

Varaosat:
+++ saa ostettua melkein mitä vaan kivaa ja tuuning-osaa
biggrin.gif

+++ Suzukilla on tietääkseni helvetillisen nopeasti toimiva varaosajärjestelmä ja toimitus

Tyylittely:
+++ murahtaa makeasti tarvittaesssa, eikä kilju
+/- kuttaperkkaa paljon etupäässä

Loppuyhteenvetona:
Sopii arki-, matka-, mutkapätkä- ja hiekkatiepyöräksi oikein hyvin. Ja kuten eräs englantilainen testi kertoi "sopii erinomaisesti keskikokoisen keittiön siirtämiseksi Euroopan halki"
wink.gif

->
062802moto_prv.gif
BRAAAAAM!

No itse olen tällainen parimetrinen ajovarusteissa 130 kg korsto :-p
Ja toi GS tosiaan tuntui tosi helpolta ajella.
Et ole havainnut väärin, GS on uskomattoman helppo ja notkea ajettava. Täällä sen ajettavuutta haukkuu ne, jotka ei ole sellaisella ajaneet, joiden jalat ei ota maahan ja jotka pelkäävät, että hui, sehän kaatuu päälle.

Voithan Sinä noista minkä tahansa ensipyöräksesi ostaa, mutta tuon GS:n valitset kuitenkin sitten lopulta.

Onko joku haukkunut 1200GS:n ajettavuutta? Asfaltillahan se on ihan loistava ajettava, mutta niin on moni kilpailijoistakin, esim. Tiger.

Maastopyöräksi se vaan on aivan liian massiivinen, varsinkin Adventure (jonka pitäisi olla muka sellaiseen tarkoitettu!).. enempi sellainen "imago-adventure"-pyörä. Toki on totta sekin, ettei yksikään näistä tonniluokan vehkeistä ole kovin hyviä offroad-pyöriä.

Mitä olen ulkomaisia foorumeita seuraillut, tässä uusimman sukupolven GS:ssä tuntuu myös riittävän vikoja Bemariksi ihan kiitettävästi. Ovat vissiin tehneet hiukan liikaa sähköjärjestelmiä sisältävän härvelin. En veisi ainakaan 3. maailman olosuhteisiin tuommoista.

Mutta ei se huono pyörä ole, ei suinkaan. Itselleni se ei vaan silti olisi n.6000 euron edestä parempi kuin DL1000. Joku kerran summasikin hyvin, että DL on 95% siitä mitä GS, vain 60% hinnalla.

Mutta makuasioitahan nämä toki lopulta ovat.. ja oman lompakon paksuuskin ratkaisee.

Minä olen tuolla mun GS:llä tullut ajelleeksi yli 20tkm. DL ei ole minulle vaihtoehto. Toki olen sitäkin kokeillut. Tiger on erittäin hyvä, ainakin tuo vanha malli.

Kiinnostuneena odotan, mitä kommenttia tulee Varresta. :-)

Aikalailla samat argumentit pätevät kuin tonniseen V-stromiin
tuolla yllä, paitsi että Varren vakiojakkara on mukavampi.
Pyörät ovat kyllä hy-vin lä-hel-lä toisiaan noin yleisesti ottaen?
Molemmissa on myös erinomaiset ajovalot.

Paitsi että tonnista V-Stromia ei enää saa (uutena),
mites on suitsan ja ABS-jarrujen kanssa? (ei, en tosiaan tiedä)
Varrea saa ABS-jarruin kaupasta.

Ja joo, itse ajelen Varrella ja tykkään ihan hulluna siitä.
Se on ihan parhaita pyöriä Pitkälle ja Kookkalle kuskille.
Tottakai GS on myös. Ja keppivedon huolettomuus on plus,
vaikka hintaakin on aika lailla.

Joku täällä kehui Tigeria. Itse koeajoin sen viime kesänä
(1050-malli, toki) ja sen fyysinen koko oli mieletön pettymys.
Tuntui, kuin olisi laittanut alle 30% pesussa kutistuneen
Varren, johon oli kasvanut kolmas sylinteri jostain.
Oli ihan omituinen kokemus. En tykännyt yhtään,
ja määräävä tekijä oli nimenomaan vehkeen alimittainen koko.
Ei ole mikään 190-senttisen pyörä. Ihme sintti. :-)

Jos pääset kuulemaan jossain miten Gessu soi sporttiputkilla, niin saatat ilahtua. Ja lompakko laihtua, meinaan ne putket ei varmaan ilmaset ole.

Heh, miten ihmiset jaksaa keuhkota joka kerta samasta aiheesta. Aina on oma pyörä paras ja muut ihan syvältä. Toisten pyörät on vaan markkinoitu haluttaviksi, mutta jos omakin olis, niin se olis vaan siksi, että se on paras.

Back