• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkaseuraa/porukkaan tunku Alpit 2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
KYSEHÄN ON TIETENKIN 2011

NO NIIN, SAINKIN JO REISSUN BUUKATTUA!!
062802jumpie_prv.gif

Hinku on kova ensimmäiseen Alppireissuun (mopolla) 2011.
Ajattelin lähteä kesäkuun loppupuolella tai heinäkuun alkupuolella. Aikaa varaan max 2 vko. Suunnitelmana on lautalla Saksaan, kohti Alppeja ja siinähän se sitten onkin. En kauheesti suunnittele etukäteen; vain pääpiirteittäin. Tarkoitus on ajella, katsella, kaffitella ja ehkä vähän huilatakin jossain jos siltä tuntuu; eli melkosen rennolla meinigillä ilman rautapersemeininkiä.
Onko joku/jotkut lähdössä samoihin aikoihin samalla meinigillä? Jos vaikka lyöttäytyisi yhteen....
Hiukset alkaa meikäläisellä jo hiukkasen meneen harmaaseen sävyyn (47v) mutta aivosolujen vähenemisen myötä mieli on kuin parikymppisellä.

Eli: mulla siis ensimmäinen moporeissu keski-eurooppaan ja ekaan reissuun olis mukava saada kokeneempaa seuraa. Niin ja porukassahan se on vähintäinkin yhtä hauskaa kuin yksin....

Jovvain...
sport05.gif

Duoda, saakos tunkee mukaan vasta pelipaikoilla ?
cool.gif

Mikäs pärrä sulla on ja yhtään ajatusta että minne päin, alpit kun aikas laaaaaaja käsite ?

sport05.gif

Jovvain...
sport05.gif

Duoda, saakos tunkee mukaan vasta pelipaikoilla ?  
cool.gif

Mikäs pärrä sulla on ja yhtään ajatusta että minne päin, alpit kun aikas laaaaaaja käsite ?

sport05.gif
Meinaan ihan perussettiä eli vaikkapa Linz:in tai Salzburg:in kohdalta Itävaltaan, siellä cruisailua Sveitsiin päin ja Ranskan kulman kautta Saksan läpi lautalle. Tarkempia kohteita en ole tsekkaillut. Siellä paikan päällä voi sitten suunnitella mielen mukaan. Tietty jos treffit on jossain niin sitten vaan sovitaan aika ja paikka niin sinne sitten vaan.

Niin, Honda xl 1000 varre on alla.

Ihan ehdoton ajoreitti mun mielestä olis Saksasta Garmisista Vuorten yli Söldeniin ja edelleen Öbergurglin kautta Moso In Passirian läpi Meranoon Italiaan. Siinä ainakin mun yks haavereitti... Talvella olen käyny ja nähny mestat.

Yks kuva
Tuollainen vanha alppitie kyseessä...

Minä olen miettinyt reissua Alpeille noihin aikoihin. Autolla olen siellä pari reissua tehnyt, pyörällä vielä en. Matkaseuraa ei vielä ole.

Ajattelin mennä lautalla ja yö/pari mennessä ja palatessa tilanteen mukaan ja sitten ehkä jostain sopivasta hotellista huone pitemmäksi aikaa ja siitä sitten päiväreissuja. Viime kesällä hotelleja katselin niin esim 6 päivän paketteja sai biker-hotelleista ihan kohtuu hintaan.

Minä olen miettinyt reissua Alpeille noihin aikoihin. Autolla olen siellä pari reissua tehnyt, pyörällä vielä en. Matkaseuraa ei vielä ole.

Ajattelin mennä lautalla ja yö/pari mennessä ja palatessa tilanteen mukaan ja sitten ehkä jostain sopivasta hotellista huone pitemmäksi aikaa ja siitä sitten päiväreissuja. Viime kesällä hotelleja katselin niin esim 6 päivän paketteja sai biker-hotelleista ihan kohtuu hintaan.
Oletko pohtinut tarkemmin kohdetta, Alppeja piisaa aika leveälti. Olen muutaman kerran siellä käynyt ominpäin, mutta seurakin kelpaa jos muuten tavoitellaan reissulta samoja asioita.

Oletko pohtinut tarkemmin kohdetta, Alppeja piisaa aika leveälti.  Olen muutaman kerran siellä käynyt ominpäin, mutta seurakin kelpaa jos muuten tavoitellaan reissulta samoja asioita.
En ole tarkemmin vielä miettinyt. Ehkäpä Grossglockner tai sinne suuntaan, Itävalta, Italia ja Slovenian kulmille. Kerran siellä autolla ajeltiin isoa tietä, pienet tiet jäi näkemättä... Ehkäpä tuonne http://www.gailtalerhof.com/.

062802jumpie_prv.gif

Ajattelin lähteä kesäkuun loppupuolella tai heinäkuun alkupuolella. Aikaa varaan max 2 vko. Suunnitelmana on lautalla Saksaan, kohti Alppeja ja siinähän se sitten onkin. En kauheesti suunnittele etukäteen; vain pääpiirteittäin. Tarkoitus on ajella, katsella, kaffitella ja ehkä vähän huilatakin jossain jos siltä tuntuu; eli melkosen rennolla meinigillä ilman rautapersemeininkiä.
Onko joku/jotkut lähdössä samoihin aikoihin samalla meinigillä? Jos vaikka lyöttäytyisi yhteen....
Hiukset alkaa meikäläisellä jo hiukkasen meneen harmaaseen sävyyn (47v) mutta aivosolujen vähenemisen myötä mieli on kuin parikymppisellä.

Eli: mulla siis ensimmäinen moporeissu keski-eurooppaan ja ekaan reissuun olis mukava saada kokeneempaa seuraa. Niin ja porukassahan se on vähintäinkin yhtä hauskaa kuin yksin....
Ollaan vaimon kanssa menossa noihin aikoihin Gardalle. Ajatuksena mennä lautalla Saksaan ja siitä yöpymisellä tai kahdella perille. Noin viikko perillä ja sitten kohti kotia tod.näk. ruotsin kautta kun tarttee kuulemma käydä sukuloimassa tulomatkalla.

Pariin otteeseen käyty aikuisemmin Alpeilla kahdestaan systeemillä yö paikassaan mutta nyt ajatuksena viihtyä Gardalla useampi yö.

Ollaan 50+ pariskunta ja nyt on mietitty että josko jollakulla sattuis sama matka niin se vois olla mukavakin kokemus.

062802jumpie_prv.gif

Ollaan vaimon kanssa menossa noihin aikoihin Gardalle. Ajatuksena mennä lautalla Saksaan ja siitä yöpymisellä tai kahdella perille. Noin viikko perillä ja sitten kohti kotia tod.näk. ruotsin kautta kun tarttee kuulemma käydä sukuloimassa tulomatkalla.

Pariin otteeseen käyty aikuisemmin Alpeilla kahdestaan systeemillä yö paikassaan mutta nyt ajatuksena viihtyä Gardalla useampi yö.

Ollaan 50+ pariskunta ja nyt on mietitty että josko jollakulla sattuis sama matka niin se vois olla mukavakin kokemus.
Mene pohjois-Gardalle Torbolen kaupunkiin.Idyllinen pieni paikka, helpppo sukkuloida sieltä suuntaan jos toiseen.Keskustassa hyvä hotelli Villa Clara, sieltä löytyy tallikin pyörälle.Riva del Gardaan n. 5 km eli kävelymatkan päässä isompi paikka  
biggrin.gif

Oletko pohtinut tarkemmin kohdetta, Alppeja piisaa aika leveälti.  Olen muutaman kerran siellä käynyt ominpäin, mutta seurakin kelpaa jos muuten tavoitellaan reissulta samoja asioita.
En ole tarkemmin vielä miettinyt. Ehkäpä Grossglockner tai sinne suuntaan, Itävalta, Italia ja Slovenian kulmille. Kerran siellä autolla ajeltiin isoa tietä, pienet tiet jäi näkemättä... Ehkäpä tuonne http://www.gailtalerhof.com/.
Kieltämättä aika mukavalla paikalla tuo Gaitalerhof vallankin Slovenian suuntaa ajatellen eikä Veneziakaan ole kaukana jos siellä haluaa piipahtaa. Majapaikkaa voisi tietysti muutaman päivän jälkeen siirtää Dolomiittien suuntaan ja ajella sitten takaisin Sveitsin ja Schwarzwaldin kautta.
Yhden yöpymisen taktiikalla Trawemundesta ajaa Kötschsachiin leppoisasti, syyskuussa ajoin Innsbruckiin päivässä, mutta en erityisemmin nauttinut motarilla suhaamisesta.

Sulla on hyvät speksit W-P, kyllä Sä noilla matkaseuraa löydät. Olen toivottavasti itse lähdössä samaan aikaan toiselle sen vuoden Euroopan MP-matkoista.

Mutta noin yleisesti matkailusta. Tuo lähtöaikataulujen (lomien) yhteensovittaminen on usein pirun vaikeeta. Itse matkustaisin mieluusti touko - kesäkuussa, mutta useiden lomat on pakollisesti vasta heinäkuussa.

Kokenut kaveri on matkaseurana hieno. Vielä hienompaa jos kaveri on ns. "suunnitteleva" ja "järjestelmällinen". Mulla on ollut hieno mahdollisuus heittäytyä kaverin speksaamalle matkalle kahdesti. Kiitos siitä Juhalle! On hienoa, että aivot saa lepoa jopa suunnitteluprosessista. Tosin täytyy muistaa, että kiinnostuksen kohteet pitäisi jossain määrin olla samalla planeetalla, militaristin ja pasifistin matkalle tuskin löytyy yhteistä säveltä. Liika suunnittelu on tietysti pahasta, mutta alue-, päivä- ja määränpääkohtainen on ihan jees.

On myös varsin todennäköistä, vaikka matkustaisit yksin niin löydät mukavaa (matka)seuraa. Parasta löydettyä matkaseuraa olen saanut Rovaniemen HD-miehistä!

Noin yleisesti matkustamiseen ja seuraan kuuluu ihan samat siviilimaailman säännöt kuin muutoinkin. On varsin tyypillistä, että kahdessa viikossa ehtii jo ärsyyntyä kaveriinkin.

Ärsyyntymistä voi mielestäni ainakin vältellä seuraavasti. Valitsee matkakumppaninin, jolla on suunnilleen samanlainen käsitys päivämatkoista. Jos matkakumppanin kanssa haluaa ajaa koko matkan samaa vauhtia, kannattaa ne vauhdit tutkia etukäteisillä Suomen ajomatkoilla. GPS vähentää nykyisin yhteisajamisen tarvetta huomattavasti. Itse haluan ainakin ajaa ihan omaa vauhtia, toisista riippumatta. On hyvä jos matkakumppanin päivä- ja ruokalurytmi on suunnilleen samanlainen kuin itsellä. Tähän yleisesti liittynee, että kaverin käsitys mahdollisesta dokaamisesta on hyvä olla melko samanlainen. Eri huoneissa nukkuminen auttaa mielestäni merkittävästi toisen sietämistä. Hotellien hinnoista on hyvä jos on jokseenkin samanlainen käsitys, Euroopassa tosin tuntuu kaikki olevan melko "halpaa".

On myös erityisen hienoa, että ihmiset ovat nykyään melko itsenäisiä ja omatoimisia. Lienee melko paljon helpompaa sovitella osa matkasta kohdalleen kuin koko matka.

Puolison matkustamista ja harrastemyönteisyyttä voi hyvin kehittää lentomatkakailulla. Siis puoliso vaikka lentäen perille ja osa lomasta yhteiseksi. Tätä kikkaa suosittelen niille, joiden kotoa kuuluu ylimääräistä kitinää. Viikko kohteeseen matkaa, viikko kohteessa puolison kanssa ja viikko takaisin on aika lyömätön strategia.

Athenen kommenttia on vielä pakko kommentoida erikseen. Kyllä se on melkoista kidutusta ajaa alppiteitä autolla jos moottoripyörälläkin osaa ajaa. Kaiken kruunaa tietysti hollantilainen asuntovaunuyhdistelmä, joka tukkii tiet autoilta kymmeniksi kilometreiksi. Moottoripyöräilyä se NL-Nuija ei pysty silti estämään...

Kaiken kruunaa tietysti hollantilainen asuntovaunuyhdistelmä, joka tukkii tiet autoilta kymmeniksi kilometreiksi. Moottoripyöräilyä se NL-Nuija ei pysty silti estämään...
Heh, paitsi viime kesänä se NL -nuija yritti Stelviolle ja puolessa välissä sen kaara syttyi palamaan ja tie oli monta tuntia kiinni.

Mulla on ollut onni olla sellaisten tyyppien matkassa ettei kyllästymistä ole tullut. Välillä on erottu muutamaksi päiväksi ja taas tavattu. Hauskaa on ollut.

Kieltämättä aika mukavalla paikalla tuo Gaitalerhof vallankin Slovenian suuntaa ajatellen eikä Veneziakaan ole kaukana jos siellä haluaa piipahtaa.  Majapaikkaa voisi tietysti muutaman päivän jälkeen siirtää Dolomiittien suuntaan ja ajella sitten takaisin Sveitsin ja Schwarzwaldin kautta.
Yhden yöpymisen taktiikalla Trawemundesta ajaa Kötschsachiin leppoisasti, syyskuussa ajoin Innsbruckiin päivässä, mutta en erityisemmin nauttinut motarilla suhaamisesta.
Jotain tuollaista minäkin ajattelin....lännen kautta voisi koukata. Toissa kesänä kävin Venetsiassa ja kerta siellä riittää. Tarkemmin en ole vielä passoja kartoilta etsinyt ja reittivaihtoehtoja kyllä löytyy.

Gailtalerhofissa kovemmat hinnat kuin vastaavissa paikoissa muualla, vastapainona ruoka on aika lähellä gourmet-tasoa...erittäin herkullinen alkupalapöytä tietty...
smile_org.gif
..ja mopot katokseen takapihalle..
062802moto_prv.gif

Kieltämättä aika mukavalla paikalla tuo Gaitalerhof vallankin Slovenian suuntaa ajatellen eikä Veneziakaan ole kaukana jos siellä haluaa piipahtaa.  Majapaikkaa voisi tietysti muutaman päivän jälkeen siirtää Dolomiittien suuntaan ja ajella sitten takaisin Sveitsin ja Schwarzwaldin kautta.
Jotain tuollaista minäkin ajattelin....lännen kautta voisi koukata. Toissa kesänä kävin Venetsiassa ja kerta siellä riittää. Tarkemmin en ole vielä passoja kartoilta etsinyt ja reittivaihtoehtoja kyllä löytyy.
Vois aiheesta pitää pienen palaverin kahvikupin ääressä, vai mitä tuumit. Täältä löytyy jonkin verran passokirjallisuutta ynnä karttoja ja hieman omakohtaisia kokemuksiakin. Pistän privana yhteystietoja.

tiscover.com:ista Itävallan osiosta löytyy hyviä ajovinkkejä kohdasta attractions - scenic routes.
Münchenin ja Innsbruckin välinen alue siitä Garmischin ohi on kanssa hienoa seutua. Osa teistä on viikonloppuisin kyllä suljettu moottoripyöriltä. Itävallan puolella Imstistä Lechin laaksoon menee hieno solatie, kuulemma kylläkin Itävallan eniten valvottu tie kesäisin.

Back