• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkamopo aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juppee12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä olette mieltä Yamaha FZR 1000cc -89:stä? Ajettu 80000 km. Myyjän mukaan erittäin siisti yksilö. Onko nuissa ollu minkälaisia tyyppivikoja ja minkälainen muutoin ominaisuuksiltaan?

Tämmönen olis

Itse olen 178 pitkä ja 80 kg painoa. Katu/matkamopoja minulla ei ole ollut ennen, mutta crosseja ja kelkkailua on haarastanu. Nyt etsin sporttista pyörää, jolla voisi heittää myös reissuja.

Kannattaa oikeasti myös tutustua Honda VTR1000F:ään. Sillä heittää kevyesti reissua ja mutkat, matkat ja radatkin pystyy kiertämään kivasti. Vanhempia malleja saa oikeinkin hyvään hintaan.

Edittiä sen verran, että TÄSSÄ olis Nettimoton tarjonta kyseisestä mallista. Hinnat alkaen 5300€.

Eli pituuteni on 178 cm. Ja sitten se hankala homma, eli vaimo on miettinyt josko hän voisi samalla pyörällä ajaa. Hän on kyllä ihan teknistajuinen ja tykkää koneistakin, mut ajokokemusta hällä ei ole oikeestaan yhtään (pari kolme kertaa mopolla ajanut ja saman verran kelkalla). Ensinnäkin jo ihan se, et olemme niin eri mittaisia (hän 168 cm) ja onhan raskaamman pelin käsittely hälle huomattavasti työläämpää.
Mitä on kansa mieltä Honda cbr 1000f:stä tässä minun tapauksessani? Onko ajatuskin jo tuhoon tuomittu
confused_orig.gif
Siis kyllä itse tuolla pärjäisin, mutta mopoilusta melko kokematon emäntä, miten hän?

Lisäksi tietty jos kokemuksia ko moposta (kaupungissa/maantiellä) niin tervetulleita. Aika paljonhan niitä haullakin löytyy.

...vai pitääkö suosiolla laittaa pienempi mopo.

Tuohon ei lisättävää
sport05.gif
Itse ostin ko. vekottimen ensipyöräksi, lähinnä 2 päällä matka-ajoa silmällä pitäen, eikä se kyllä missään vaiheessa ole mitenkään `pelottavan` tehokkaalta tuntunut, vaikka edellinen 2 -pyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo olikin Honda Monkey...

edit. Niin ja eihän kukaan nyt voi varmaan sanoa, että tuollaisella 1000f:llä olisi mukavaa ajaa kaupungissa 20-60km/h, mutta maantiellä se tuntuu varsin hyvältä ja kyllä sillä mutkateillekin voi mennä. Olen silti erittäin huono täältä huutelemaan, koska tuota kokemusta ei muista pyöristä löydy.
Mutta vaihtoonhan tuo menisi mikäli ei miellyttäisi ja sitä en ole harkinnut hetkeäkään!!

..kyllä minä sillä ajelisin, mutta entä kohtuu kokematon emäntä, jolla elopainoa 20-25 kg vähemmän kun minulla (minä 80 kg) viekö kuski pyörää vai tuleeko kuskista matkustaja... ..ja entä äkkitilanteissa..

onko kokemusta naispuoleisista CBR1000 F:n päällä?

kyllä ne omasta mielestä parhaat olis vfr tai 750 gsx-f. viimekesänä oli -91 gsx-f ja tyytyväinen olin. ainut vika niissä on ruma käynti ja kaasareista kuluu suutin rungot jolloin alkaa vääntökäyrät menee kuralle. Honda taas V4 koneella on hieman erilainen ja erottuu edukseen. Ja tekniikalta vfr on todella kestävä.

Semmosta vaan, että noi GSX-F(750) ja VFR on varmasti hyviä pelejä tuohon mainittemaas käyttöön, mutta paremmin budjettiis osuu mielestäni toi GSX-F. Saat samalla rahalla paljon uudemman sutsukin ku tuon hondan. Ei siinä GSX-F:sä tietty mitään kovin moternia tekniikkaa ole, mutta pommin varma pitäs olla...

Kannattaa oikeasti myös tutustua Honda VTR1000F:ään. Sillä heittää kevyesti reissua ja mutkat, matkat ja radatkin pystyy kiertämään kivasti. Vanhempia malleja saa oikeinkin hyvään hintaan.

Edittiä sen verran, että TÄSSÄ olis Nettimoton tarjonta kyseisestä mallista. Hinnat alkaen 5300€.
Ketjun aloittaja taisi mainita kaksipäällä ajamisesta. Mun matkustajani kommentti VTR:n takapenkistä oli, että kaverin vanhan mopon takatelinekin oli mukavampi. Ilmeisesti suurin ongelma oli, että VTR:ssä joutui istumaan jalat aivan liian koukussa ja olo oli muutenkin kuulemma hutera.

"Vertailun" paras takapenkki oli muuten Aprilia RST 1000 Futurassa, ja koska se kuskinkin mielestä oli paras matka/sportti-kompromissi, sellainen hankittiin eikä 3v jälkeen ole kaduttu. Futuroita alkaa jo saada aika edulliseen hintaan, koska malli ei enää ole tuotannossa, eikä se ikinä ole ollut mikään haluttu mainstream-pyörä. No, ehkei kuitenkaan ihan tuohon 3000 pintaan vielä sentään.

Kyllä minäkin miettisin vfr:ää ennemmin aloittelijalle varsinkin jos emäntä meinaa ajaa myös!Itellä meinaa oli 1000f -90 ja on se sellanen norsu et alottelijalle en suosittele..itse oon kyl melkein yhtä norsu 202cm\108kg....mut silti se 1000f on raskas,pitkä ja kankee...

Mitenkä TÄMÄ Pyöränä ihan kiva - tai niin täällä ainakin moni sanoo
smile_org.gif
Onkohan kokemuksia ko. maahan tuojasta? Se tuo pyöriä ulkoo, nuokaan ei vielä suomessa, tulee jos on kiinnostunut.

Tuo hintaluokka 3000 euroa rajaa vaihtoehdot aika pieneksi... Periaatteessa n. 15 vuotta vanha peli, jolla on ajettu yli 70 tkm; kannattaa myös miettiä varaosien saatavuutta, huollon/korjauksen helppoutta ja muutenkin pyörän perusrakennetta. Edellä on mainittu hyviä vaihtoehtoja ( CBR600/1000, GSX-F ), jotka laukkuvarustuksella käyvät kelpo matkapyörästä. Mitä isompi, sitä painavampi -siitä tosiasiasta ei pääse ohi. Ja etenkin naiselle esim. CBR1000:lla ajelu kysyy sekä taitoa että asennetta - ei mielestäni tässä tapauksessa aloittelijan pyörä. Kuussatkut ovat päteviä yleispyöriä ja vakuutuksiltaan kohtuuhintaisia tuon ikäisinä. Hyvän yksilön löytäminen lienee tärkeää, koska jo kulutusosien uusiminen vie helposti kolmasosan verran hankintabudjetista
wink.gif

Hyvän yksilön löytäminen lienee tärkeää, koska jo kulutusosien uusiminen vie helposti kolmasosan verran hankintabudjetista
wink.gif
Niinpä niin. Hintaluokassa tuo edellä oleva GSX-F on edullinen ja ilmeiseti siisti. Kulutusosia kun kysyin, niin sanoi että aina on hyviä ollut mitä olen tuonut, että slikseillä kumeilla ja huonoilla rattailla ei tuo.. ..mutta miten luottamisen laita, kun vielä 1500 pitää antaa ennen kun pyörä suomessa. Jos kulutusosat onkin huonot, niin kauppa meni ihan suteen. Lisäksi ko. liike ei lupaa takuuta. "ikinä ei ole tullut valituksia"

Hyvän yksilön löytäminen lienee tärkeää, koska jo kulutusosien uusiminen vie helposti kolmasosan verran hankintabudjetista
wink.gif
Niinpä niin. Hintaluokassa tuo edellä oleva GSX-F on edullinen ja ilmeiseti siisti. Kulutusosia kun kysyin, niin sanoi että aina on hyviä ollut mitä olen tuonut, että slikseillä kumeilla ja huonoilla rattailla ei tuo.. ..mutta miten luottamisen laita, kun vielä 1500 pitää antaa ennen kun pyörä suomessa. Jos kulutusosat onkin huonot, niin kauppa meni ihan suteen. Lisäksi ko. liike ei lupaa takuuta. "ikinä ei ole tullut valituksia"
Tuontipyörän ostaminen on aina hieman arpapeliä; viimeksi 2002 ostin Saksasta kaksi pyörää valokuvien perusteella etukäteen maksamalla ja kaikki meni kutakuinkin hyvin... Tuota kyseistä firmaa en tunne, mutta eiköhän ne epäluotettavat puljut ole jo pudonneet pelistä pois. Pyörän hinta/laatu -suhde näyttää kuvien perusteella hyvältä ( ainakin Motopalstan tarjontaan verrattuna ) ja jos saat nämä kulutusosia koskevat asiat paperille niin mikä ettei. Kannattaa kyllä selvittää, ettei pyörä ole kolaripyörä ( korjattu sellainen ).

Eiköhän noita GSX-äffiä oo jo valmiiksi suomen maaperällä olevia myytävänä pilvin pimein.
Laitat oman ostetaan ilmoituksen tänne ja muutamalle muulle foorumille, niin tarjouksia varmaan tulee kiusaksi asti.

Eikä varmaan kannata hylätä heti tarjouksia joissa pyydetään vaikka tonnia yli budjetin, jos pyörä pitkään vaikka liikkeessä ollut myynnissä niin hyvinkin voi tähän aikaan vuodesta lohjeta reilusti hinnasta pois.

Mitenkä TÄMÄ Pyöränä ihan kiva - tai niin täällä ainakin moni sanoo
smile_org.gif
Onkohan kokemuksia ko. maahan tuojasta? Se tuo pyöriä ulkoo, nuokaan ei vielä suomessa, tulee jos on kiinnostunut.
ja hinta on ihan kohdallaan kun itte myin viime suvena tuollasen -91 3100eur. http://www.nettimoto.com/371550
niin, mieluumin aika edullinen. Tuontivehkeissä voi joskus onnistaa, saa huipuuhyväkuntoisen ja edullisesti, mutta on vaan luotettava, ..sit jos tuoja ei ole luottamisen arvoinen nii...

näyttää nyt kuitenkin vahvasti siltä, että pyöräni tylee olemaan eräs tumman vihreä 81tkm ajettu VFR -93. Liikkeestä tulee ja takuutakin on. ..toivottavasti kesällä saa sit ilman remontteja
sport05.gif
062802moto_prv.gif
baaa.gif

Minä myös antaisin äänen GSX750F:lle. Itselläni oli tuo vanhempi malli ekana pyöränä. Matka taittuu mukavasti kaksi päällä, ja ensipyöräksi tehot riittää aika hyvin, ellei nyt sitten ole joku ihmelapsi joka kehittyy nopeammin kuin perhonen.
Suhteellisen raskas toi on, ja korkea ilma/öljyjäähdytteinen motti nostaa painopisteen jonkin verran. Matkustajalla on erittäin hyvää olla äffän kyydissä. Polvien kulma on sama kuin kuljettajalla, joten ei pitäisi jalat puutua ihan heti.
Kone on aika pomminkestävä.

VFRstä ei ole paljon sanottavaa, jotkut haukkuu laiskaksi, mutta en usko että se olisi yhtään sen laiskempi kuin GSXäffä. Ja painavahan se vifferikin on, joten kait se on makuasia sitten.
VFR -93 painoi kuivana 219 kiloa, ja -94 tapahtui pieniä uudistuksia joka tiputti kuivapainon 10llä kilolla. Myös tankin tilavuus kasvoi vähän -94ssa. Ja vifferi on nestejäähdytetty. Itse en havaitsenut että ilmaöljyjäähdytyksestä olisi ollut haittoja.
Joten, makuasia, uskoisin että molemmat ovat hyviä valintoja kriteerisi perusteella.
Onnea etsintöihin!

Jep, seiskapätkä äffägikseri on varma valinta. Noissa vanhemmissa on vissiin toistasataa heppaakin, joten tuskin kulku loppuu heti Suomen maanteillä.

Yksi vaihtoehto, jota voisi myös miettiä, ja jota ei ylempänä ole ehdotettu, on tuo Suzukin RF600, joita myös kaupataan alle 4 tonniin nettimotossa.. Siinä tehoja suunnilleen samat (tasan 100hv) kuin isommassa äffässä (106?), mutta painoa vähempi..

..kyllä minä sillä ajelisin, mutta entä kohtuu kokematon emäntä, jolla elopainoa 20-25 kg vähemmän kun minulla (minä 80 kg) viekö kuski pyörää vai tuleeko kuskista matkustaja... ..ja entä äkkitilanteissa..

onko kokemusta naispuoleisista CBR1000 F:n päällä?
Minusta tuo on liian painava lehmä aloittelevalle naiselle. Itsepähän ostat, mutta kun se kaatuu pienen virheen seurauksena niin sitten kyrpii. Vaikka hiekkaa kengän alla ja muijas ei saa pidettyä pystyssä. Kyse ei ole siitä etteikö tuolla pyörällä voisi ajaa, mutta aloitukseen se on painava, vanha, tehokas lehmä jolla voimaton ajaja kaatuu helposti paikaltaan tai lähes paikaltaan.

Back