vuohi sanoi:Itse olen ihan tyytyväinen siihen miten moottorit ovat kehittyneet, nykyään on tarjolla pyörää lähes kaiken tyylistä pyörää 150hp moottorilla. Sen sijaan on käsittämätöntä kuinka pyöristä saadaan vuosi vuodelta aina vaan raskaampia.
Jos itse lähden kadulle ajamaan jollain erilaisella pyörällä kuin sillä omalla kilokyykyllä ei pienempi koneteho yleensä kismitä lainkaan mutta järjestään kaikki muut ns. isot pyörät tuntuvat aivan saatanan raskailta ja apaattisilta ajaa. Miten esimerkiksi kaikki allroad pyörät painavat järjestään ajokunnossa lähemmäks 300kg, kun taas enduropyörät osoittavat että 100kg on ihan tarpeeksi maastokoneen painoksi. Luulisi että joku ylimääräinen sylinteri ja pari laukun pidikettä ei nyt ihan kahtasataa kiloa painaisi?
Sama se on varmaan noiden turbojenkin kanssa tuo paino. Veikkaan että on varmasti kevyempi rakentaa 1000cc vaparikone ja ottaa siittä ne riittävät 150hp kun tehdä puoltapienempi ja lätkäistä siihen pari turboa ja helvetisti putkea ja letkua joka suuntaan. Pyörissä on myös tila aika tiukalla konehuoneen puolella.
Itse olen myös sitä mieltä, että ainakin perinteinen turbo-voima ei ole sama asia kuin vapaasti hengittävän terävämpi työntö. Toki tuollainen 300hp turbohyrrä nostaa hymyn huulille mutta jos tarjolla olisi sama 150hp kuin vaparissa mutta viiveen kera niin tokkopa sellaista tulisi ostettua. Vielä kun tuo bensankulutuskin on suurelle osalle porukkaa aivan turha tieto![]()
Minäkään en kaipaa matkailupyörääni yhtään yli 150 hv, ei tosin haittaa jos on enemmän. Kaipaan ensisijaisesti nopeasti tyhjäkäynniltä reagoivaa rajua vääntöä, ja silti tuo noin 150 tai yli tehoja. Ja vielä samaan pataan painon säästöä.