• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkalaukkujen suojaus varkailta.

Tervehdys ja hyvää joulun köllykkää..

Olemme suunnittelemassa ensimmäistä ulkomaanreissua moottoripyörällä.
Miten mopon laukut (nahkaiset) sais suojeltua varkailta kun jossakin välissä mieli tekisi kävellä pitkin kaupunkia eikä nojailla kokoajan pyörään?
Kolme tusinaa riippulukkoja?

-mika-

Sama kiinnostais. Mihin olette laittaneet ajokamppeet ulkomailla siksi aikaa kun kiertelee kaupungilla jalkaisin? Ei niitä oikeen viitsisi mukanakaan raahata ja laukuthan on jo niin täynnä, ettei sinne kahdet ajokamppeet mahdu. Oliskos joku säilytyslokero tyyliin rautatieasemalla ratkaisu...?

Rautatieasemalla yleensä on sopivan kokoisia säilytyslokeroita. Olen myös kaupungissa yleensä hotellissa yötä ja niissä on säilytyslokerot/paikka, jonne laukut voi viedä etukäteen ja jättää jälkikäteen (yksi yö=kaksi päivää tavaransäilytystä).

Sama kiinnostais. Mihin olette laittaneet ajokamppeet ulkomailla siksi aikaa kun kiertelee kaupungilla jalkaisin? Ei niitä oikeen viitsisi mukanakaan raahata ja laukuthan on jo niin täynnä, ettei sinne kahdet ajokamppeet mahdu. Oliskos joku säilytyslokero tyyliin rautatieasemalla ratkaisu...?
En oo kokkeillu, mutta aattelin, että jos ens kesänä. Joku nimittäin suositteli semmoista piiitkää vaijerilukkoo. Saapi hiijoista ja lahkeista takit ja housut pyörään kiinni. Vaijeri vaan läpi.

Viime kesäisellä Keski-Euroopan reissulla kuvio meni niin, että kun kaupunkiin saavuttiin niin ekana bongattiin hotelli, kamat ja mopot sinne, vaatteet vaihtoon ja sitten vasta kaupungille pyörimään. Jos sitten ko. paikasta tehtiin esim. seuraavana päivänä reissu johonkin lähistölle, niin mukaan vain pieni reppu ja se kannettiin mukana. Tuollaista tilannetta että koko matkavarustus olisi pitänyt jättää pidemmäksi aikaa (safka/kahvitaukoja lukuunottamatta) ei oikeastaan tullut vastaan paitsi MotoGP:ssä, siellä vähän sovellettiin ja ajokamat lukittiin mopoihin kiinni, muut kamat raahattiin mukaan katsomoon (mikä oli p****stä siinä 30 asteen helteessä
tounge.gif
)

Olen myös kaupungissa yleensä hotellissa yötä ja niissä on säilytyslokerot/paikka, jonne laukut voi viedä etukäteen ja jättää jälkikäteen (yksi yö=kaksi päivää tavaransäilytystä).
Nykyään kyllä terroristien/pommien pelossa aika nihkeästi ottavat laukkuja jemmaan.
Riippuu varmasti hotellista ja maasta, mutta kannattaa tarkistaa hotellin käytäntö etukäteen.

Mä olen tähän asti luottanut tuuriini ja jättänyt nahkat, hanskat ja saappaat
satulan päälle isoon myttyyn mustekalaverkon alle. Kypärät olen kykllä lukinnut kaarilukolla.
Sitten vaan shortseissa ja sandaaleissa kylille kuin kunnon turisti!
Tähän asti on onni suosinut rohkeaa (tai sitten kämäset kamppeeni eivät ole
erityisen anastusherkkiä). Tuo vaijeri läpi hihoista ja lahkeista on kyllä kelpo idea.
Kunnes alkaa satamaan...

kun on pehmeet nahkalaukut, ja pyörässä kuitenki vaikeesti kiinni niin röyhkeimmälläkin rosvolla menis aikaa niitten irrottamisessa reilusti! tosin harvemmin rosvot, teinit, pultsarit jne ottaa tietyn merkkisestä pyörästä mitään matkamuistoa kantoon. poliisit saattaa joissakin tapauksissa olla jopa niinkin röyhkeitä että vievät kilven pyörästä, omistajan ollessa läsnä!
biggrin.gif

kypärä ja hanskat jää mopoon roikkumaan, jos ne hävii niin eipä oo iso menetys! braincapit ei kalliita ole!

pikku tuiskeessa tätä kirjottelen, joten herneistä soppaa...
biggrin.gif
wink.gif

Kovien laukkujen käyttäjänä en ole itse kokeillut, mutta olen nähnyt retkeilytarvikeliikkeessä keveitä metalliverkkoja, jotka saa lukittua esim. rinkan ympärille.

.. kun kaupunkiin saavuttiin niin ekana bongattiin hotelli, kamat ja mopot sinne, vaatteet vaihtoon ja sitten vasta kaupungille pyörimään. Jos sitten ko. paikasta tehtiin esim. seuraavana päivänä reissu johonkin lähistölle, niin mukaan vain pieni reppu ja se kannettiin mukana...
Näinhän se menee. Ei siitä mitään tuu, että kaikkien kamojen kanssa jää kaupungille tai muuallekaan pyörimään. Sitä paitsi se majapaikka on syytä etsiä heti, kun saapuu suunniteltuun etappiin. Saattaapi muuten käydä niin, että saa yöpyä taivasalla.
Mulla jää kyllä ajokamppeekin sinne majapaikkaan, sillä ei niissä kaupungilla kävele ja nähtävyyksiä katsele pirukaan. Eri asia tietysti, jos ajellaan yhtään pitemmälle. Mut silloin vaan vaikka pelkkä tankkilaukku tai reppu mukaan.

Ei laukkuihin oikein mitään varasta estäviä lukituksia saa.. Sanoisin, saattaa käydä jopa niin, että viestität lukituksilla varkaalle: Täällä on jotain arvokasta!

Noita turvallisuusvinkkejä vielä sen verran, että kannattaa tosiaan miettiä minne moponsa jättää. Siis vallankin Baltiassa ja muissa entisissä kommarimaissa, mutta liian varovainen ei voine olla missään.
Monissa pikku majapaikoissa saa pyörän talliin, tai ainakin jonneki sisäpihalle ja aina kannattaa kysyä. Kunnon lukitukset ja hälytin on tietysti itsestäänselvyys, jättipä mopon parkkiin sitten vaikka viideksi minuutiksi. Kunnollinen lukitus = VAT-hyväksytty vaijeri/ketjulukko, jolla mopot kiinni johonki paksuun rautaan, tai edes toisiinsa. Nää Biltemat yms. piipittävät lelulukot ei edes hidasta varasta.

mörön kanssa myös hieman samoilla linjoilla olen. tarpeeksi ruma prätkä, mieluummin rotta ja ruma kuski, sekä muuan vastaava kaverina, niin harvemmin mitään viedään.

eri asia tietysti jos ulkomaille pitää mennä nätillä uudehkolla tai uudella prätkällä, paree lykätä koko valoshow piiloon lukittuun talliin ja kytkeä vielä hälyttävillä lukoilla vahvaan metalliin. kelpaa niille rosvoille tosin vanhempikin pyörä ja millään tuskin voi täysin estää varkauksia missään, hidastaa paljonkin.

lukittava metalliverkko laukkujen ja prätkän istuinosan ympärille voisi olla hidaste ja toisaalta houkutin. sekä prätkä mieluummin tällöin hyvin näkyvälle paikalle, illalla valojen lähettyville jne.

Tavaroiden säilytys riippuu toki budjetista, jolla ollaan liikkeellä: onhan se toki turvallisinta säilyttää tavaroita hotellissa, hostelleistakin useimmiten löytyy lukittavat kaapit, teltta puolestaan lienee jopa turvattomampi kuin pyörä.

Jos lähdetään oletuksesta, että tavaroita säilytetään pyörällä joko muutaman tunnin pysähdyksen ajan tai koko päivän leirintäalueella, suosittelen, että kaikki arvokas ja kannettavissa oleva otetaan mukaan. Siis niin kamera kuin jo kuvatut filmitkin, mutta ajoasut ja kypärät jätetään pyörän luo. Ajoasuun ketju tai vaijerilukko lahkeista ja hihoista läpi, kiinni pyörään. Päälle jätesäkki mustekaloilla - sateen varalta ja myös psykologiseksi esteeksi. Pyörän matkatavaroita ei välttämättä ota niin helposti matkaansa kuin pyörän päällä lojuvia vaatteita... ammattilaiset nyt vievät kaiken arvokkaan joka tapauksessa, joten unohdetaan ne. Kypärät kiinni joko pyörän omaan kypärälukkoon tai vaijerilla.

Itsellä on ollut sivulaukuissa pienet lukot, lähinnä varmistamassa, ettei kukaan mene laukuille valoissa, kahvilla, tankkausta maksaessa, tai etteivät ne itsestään aukeile jossain autobahnilla. Lukoista näkee, että pienellä vaivalla niistä menee läpi lapsikin, joten mitään todella arvokasta niiden takana tuskin on. Eikä olekaan.  
wink.gif

Voisihan tuollainen retkeilijöiden käyttämä vaijeriverkkokin olla ihan käytännöllinen, jos olisi pehmeät laukut, mutta on aika tyyris...  Näppärä tehnee itselleen mittojen mukaan sopivan?

Omat reissut ovat tainneet mennä ihan tuurilla ilman mitään varkauksia, mitä nyt varasapukat pöllivät teltan alta Roomassa. Vieressä olleet goreasut eivät kelvanneet...  
nixweiss.gif

Itse olen käyttänyt Heldin nahkaisessa perälaukussa vaijerilukkoa, jonka olen vetänyt laukun solkien läpi. Samoin olen vetänyt vaijerilukon ajotakkien hihojen ja bootsien renkaiden läpi.
idea3.gif
Sivulaukut ovat Givin lukittavat kovat custom-koristeiset laukut. Ollaan pyöritty Italiassa, Espanjassa, Portugalissa ja näiden välillä olevissa maissa.
062802moto_prv.gif
Toistaiseksi ovat tavarat saaneet olla paikoillaan. Huonolla tuurilla tavarat lähtee Suomessakin. Olen myös sitä mieltä, että pyörä kannattaa jättää mahdollisimman näkyvälle paikalle, jos mahdollista.
sport05.gif

Back