• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matka-/ratapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shadowbird
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
Mikä olisi hyvä pyörä tarpeisiini? Kiinnostaisi tehdä pidempii matkoja pitki eurooppaa, sekä käydä radalla tykittelemässä. Ensimmäisenä tulee mieleen Hayabusa, ZZR1400 tai Blackbird. Mites noi 1000cc superbiket, soviatko ne matkustamiseen? Niinku GSXR1000, R1, CBR1000RR, ZX10R tai muut vastaavat. Itellä ei ole kokemusta isommista pyöristä viellä. Sain juuri kortin ja olen ajellut pari viikkoa GS500E:llä ja ajattelin ens ajokauden jälkeen ostaa isomman pyörän, mielellään käytetyn, niin säästää kustannuksissa.

Mopo radalle ja kadulle on jompaan kumpaan suuntaan (iso) kompromissi. Molemmista osa-alueista jonkin verran kokemusta.

Bläkkäri matkassa kakspäällä ja laukkujen kanssa jees mutta radalla alkaa ahdistamaan jo aika aikaisessa vaiheessa. Paino tuntuu ja kallistusvarojen puutteessa alkaa rojut laahaamaan asfalttia. Satunnaisia kurvailuja tuollakin toki teki.

Nykyisellä gixxerillä ei ole tullu ajettua mitään euroturneita mutta n. 800 km päivämatkoja kylläkin. Toimii siinäkin ihan kohtuullisesti. Kakspäällä ajelut voi unohtaa ja kuljetuskapasiteetti rajallinen. Varsinaisesta matkustelusta kilosilla kertokoot ne joilla kokemusta on.

En viellä oikein tiedä kummasta puolesta tinkisin. Onko noilla tuhatkutioisilla superbikeilla suuria eroja matkustaessa tai isommilla pyörillä radalla? Mitä oon lukemani perusteella saanut käsitystä että CBR1000RR sopinee parhaiten tonnisista matkailuun ja esim. GSXR1000 liian raaka peli sellaseen. En kyllä yhtään tiedä, jos niillä ei suuria eroja ole matkailussa, niin valikoisin varmaan muilla kriteerein.

Tonnisella kikserillä on matkailtu tänäkin vuonna, 750 kilsaa tais olla tän kesän pisin matkailuvarusteltu päiväsiivu, eikä ahdistanut. Tähän mennessä tällä kaudella on kurvattu 15 tkm, matkailua, ratapäiviä 15kpl, kaupunkiajoa, mutkailua yleensä, enkä voi valittaa. Toki fyysiset mitat vaikuttaa viihtyvyyteen.

Raakuudesta en tiedä mitään, melkoisen sivistynyt toi K9 ainakin on, ranteen liike kuitenkin on se mikä vaikuttaa. Ja tuolla takapenkin irvikuvalla ei viihdy kukaan joten olen pakannut kamat sinne verkolla. Pienemmät romut on tankkilaukussa ettei tauoilla tarvitse purkaa koko pakaasia. Kaksin matkailevalle kyllä suositan busaa..

Samanlaisen ongelman parissa itseki painin parhaillaan. Näyttäisi tällä hetkellä -05 kilokiksu olevan vahvin ehdokas... Tänä kesänä tuli ajettua Italian puolelle alppien yli ja samanmoisia matkoja olis tarkoitus tolla kiksullakin pystyä ajamaan
062802moto_prv.gif

Taitaa olla gixxerin raakuudet aika vanhoista sukupolvista kerrottua tarinaa. K8 on kanssa hyvin sivistynyt ja erittäin helppo ajaa kaupunkiajossakin. Aikanaan kaverin k4:sta taasen kokeilleena oli ko. laitos varsin v-mäinen ajettava kaupungissa.

sanoi:
Ja tuolla takapenkin irvikuvalla ei viihdy kukaan joten olen pakannut kamat sinne verkolla. Pienemmät romut on tankkilaukussa ettei tauoilla tarvitse purkaa koko pakaasia. Kaksin matkailevalle kyllä suositan busaa..

Juuri näin. Tosin busasta ei kokemusta.

On tullut radalla vastaan kaiffari 08 bladella, ja kyseinen henkilö on yksipäällä painanut tuhansien kilometrien reissuja. Ei siis omaa kokemusta, mutta kuultua.

Eli menee ainakin reissuissa, ja kai se on OK radallakin.

Kaikki mopot on reissumopoja, oma asenne ja kokemus ratkaisee. Sinuna keskittyisin eniten hankkimaan runsaasti ajokokemusta, ja ehkäpä kannattaisi harkita kuitenkin seuraavaksi vaikka "unohdettua" 750-cc kokoluokkaa tonnisen sijaan..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Esim. 750 GSX-R, kyyti piisaa hyvin, halvempi hankkia kuin tonniset samoin vakuutukset halvemmat..ja helpompi hallita sen tehoja..
062802moto_prv.gif

Ihan millä vaan ajaa matkaa. Myös millä vain ajaa radallakin. Mutta haluatko puristaa ne vikat sekunnit pois radalla? Vai painotatko enemmän matkamukavuutta..

Käy koeajamassa eri vehkeitä ja tee päätös. Näin tein minä ja päädyin busaan. En tosin rata-ajoa paljoa painottanut, siellä kun ei niin montaa kertaa kesässä tule käytyä. Tiellä 95% kilsoista.

Kaikki mopot on reissumopoja, oma asenne ja kokemus ratkaisee. Sinuna keskittyisin eniten hankkimaan runsaasti ajokokemusta, ja ehkäpä kannattaisi harkita kuitenkin seuraavaksi vaikka "unohdettua" 750-cc kokoluokkaa tonnisen sijaan..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Esim. 750 GSX-R, kyyti piisaa hyvin, halvempi hankkia kuin tonniset samoin vakuutukset halvemmat..ja helpompi hallita sen tehoja..
062802moto_prv.gif
En oo ajatellu tota alle 1000cc vaihtoehtoa. Kaikki tutut motoristit on puhunu et ennemmin tai myöhemmin tulee se vaihe, ku pitää saada isompi pyörä alle. Mitä isompi pyörä sitä mukavampi on ajaa pitkää matkaa, olettaisin. Siks ajattelin et 1000cc vois olla hyvää kokoluokkaa. Mulle on kyll puhuttu, et sain olla vähintään Busa tai ZZR14 että on oikeesti mukavaa matka-ajoo. Mut niinku sanoit asenne ratkasee. Oon eniten kallistunu noihin tonnisiin tällähetkellä, mut mulla on viel yli vuos miettii, ellen innostu jo ens vuonna ostaa, mut sen näkee sitten.

Mitä oon lukemani perusteella saanut käsitystä että CBR1000RR sopinee parhaiten tonnisista matkailuun ja esim. GSXR1000 liian raaka peli sellaseen.
Itse asiassa vm 2003-2004 GSX-R1000 on eräs parhaista ajamistani kyykkäpeleistä matkapyöräksi. Tämä uusin 2009- ei myöskään tuntunut hassummalta matkusteluun.

Aika monella kyykyllä matkustelee ihan hyvin... yksipäällä. Sitten jos pitää olla 2 ja heidän reissukamansa kyydissä, katselisin kantavampia pyöriä. Sellainen massa takana vähintään pilaa tonnikyykyn ajo-ominaisuudet.

Ei se nyt radalla oikein taivu sillai... Mutta K13S Bemari on matkapyöränä namu, ja ZZR/GTR/Busa-kategoriaa harkittaessa voisi olla katsastamisen arvoinen. Ja onhan siinä oma riemunsa pudotella silläkin kymppejä pois.

No -08 bladella oon tehnyt pari Euroopan reissua, yhden pitkän viikonlopun nordkappiin ja useampia yli tonnin keikkoja ympäri Suomea. Päivämatkat kun pitää alle 1400km, niin ainakin bladella voi mennä ihan hyvin. Kuskin koko tietysti saattaa olla toisille este, mutta ainakin tällainen 193cm ja n. 120kg pikkupoika sillä tuollaisia siivuja pystyy ajelemaan ihan nätisti.

Kyytiläistä en noille keikoille ottaisi, mutta lähinnä sen takia, että Alppien serpenttiinejä on paljon hauskempaa ajaa ilman kyytiläistä... ;)

P.S. Ois muuten toi blade kaupan...

Kyykyt on mun mielestä parhaita myös matkantekoon. Joo, moni on eri mieltä, mutta avaudun silti...

Ajoin edellisellä pyörällä - 636 Ninjalla 5 pitkää reissua Euroopassa, kilsoja keräilin 60th.

Nyt alla on BMW S1000RR ja kyllä se matka taittuu hienosti tälläkin. Alppireissu ja muut pitkänmatkan ajot sujui kesällä mainiosti.

Juju on siinä, että ajaa yksin, eikä yritäkään kuljettaa koko garderobia ja 4 - hengen telttaa mukanaan.

Sporttikyykyllä on makeeta vedellä Germanian motarilla lujaa, jos sellainen vaihe iskee reissussa. Kyykkyjen ketteryys ei myöskään haittaa, kun ajelee syheröisiä passoja. Yleensä vielä sporttikyykyissä on riittävän hyvät jarrut ja alusta meille taviksille...

Niin, ja kun iskee halu mennä radalle, niin siihen nää on tehty.

Mielipiteitä on monia, eikä varmaan kaikki pyörät sovi kaikille. Mutta kannattaa koeajaa erilaisia pyöriä ja kokeilla itse, ennen ostopäätöstä.

P.S. Vaimo kuskaa Yamaha Rykköstä - takapenkit on varattu tavaroille!

Matkailusta ei liiemmin ole kyykkärillä kokemusta, mutta kyllä tuollaisella kuitukatteisella mopolla, jossa penkin virkaa toimittaa sentin paksu telttapatjan pala, ajaa sen ~600km/päivä. Kaksi päällä ei ole tullut kokeiltua, koska kyytiläisen penkkiä ei ole. Suomeksi sanottuna tuollainen kyykky on ihan perseestä ajaa kadulla aina kun vauhti on alle 150km/h. Kyllä sen kanssa oppii elämään, mutta ei se mukavaa ole.

Jos pääpaino on ratailussa, osta kyykky, jos jossain muussa, osta mikä tahansa muu peli. Esim. Super Duke oli huomattavasti parempi missä tahansa muualla paitsi radalla kuin tämä k7 Suzuki.

Ohimennen kysyn/heitän kysymyksen ilmaan...
Eikö matka-/mutka-/ratapyörä ole yhtä kuin, että kaikilla voi niitä tehdä, mutta vain jotkut ovat tehty yhtä varten?

Jos suoraa haluaa mennä kovaa ja nautiskellen niin...
Nitrodrakster=Matka ei ole pitkä, mutta luultavasti hyvin nautinnollinen
Pendolino=Ei niin nopea ja matkalla ehtii kyllästymään, mutta pääsee pidemmälle ja ei tarvitse jännittää
Lendoliino=Pitkälle pääsee ja vauhtiakin on, mutta ei mitenkään nautittavaa.

Rata-ajosta en osaa sanoa muuta kuin, että monet vetää niin perkeleen lujaa (ihan millä vaan) ja ite vain häpeää mielessään. (ja julkisesti netissä)

Mutka-/matka-ajoon kai parhaiten sopii mopo>homosohva, josta kuski tykkää?

Missä suhteessa meinaat matkaa / rataa /kaupunkikruisailua puuhata?

Mä vetelin 2009 kaksipäällä Monzaan ja takas K1200S:llä. Samalla vehkeellä opettelin rata-ajoakin. Nyt pääosin alla K13R. Täällä Hörhölässä suurin osa ajosta rataa eli mieli tekisi jotain vikkelämpää. En silti aio luopua Ärrästä.

Noi nakut on aika yleispäteviä pelejä, osta sellainen mopo mikä istuu omaan tassuun. Esim toi K13R on ihan liian iso jos rata-ajoa tosissaan puuhaa mutta monesta gixeristä sillä on radalla ohi menty. Menee kyllä moni ohi minustakin.

Rata-ajo on 75% sällistä (tekniikkalaji) kiinni, hauskaa se on joka tapauksessa.
Jos tosissas meinaat rata-ajoa opetella niin osta sellainen mikä on varaa kaataa.

2005 zx-10r:llä tuli kesällä ajeltua pari viikkoa Dolomiitteja ylösalas ja pisin reissu kerralla oli Rostock-Garda eli n.1200km. Eikä tuntunut juuri missään. Ajoasento on itselleni oikein mukava ja penkki on pehmeä eikä takapuoli pääse puutumaan. Ihmetteli itsekin että tämähän on enemmän sporttourer eikä mikään widow maker. No joo, mutkatielle kun pääsi niin huomas myös sen 10r:n sekopäisen luonteen miksi mopo kiinnosti alun pitäen.

Back