• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matalaprofiilinen rengas radalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hookala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve!
Mikä ratarengas joka myös pieneen katuajoon soveltuu olisi profiililtaan suht matala? Tuli vaihdettua dunlop qualifier 180/55 renkaan tilalle samaa kokoa oleva Pirelli Diablo corsa (2-seos), mutta profiili on niin erilainen että ajogeometria heitti häränpyllyä. Vai ostaako suosiolla kokoa 180/50 kokoa, sehän on 5% matalampi.

Joo tiedän, iskaria löysäämällä saisin perää alemmaksi, ja etuputkia laskemalla. Kiitos
062802moto_prv.gif

Oisko kuitenkin isoin ero ollu että toinen on uus, korkeampi ja pyöreämpi keskeltä ja vanha sitten ei..
wink.gif

Elä mee muuttaa kokoa, parempi ton pirellin pitäs olla.

Joo varmasti suurin muutos tuli tosiaan siinä että vanha oli kohtuu kulunut=matala, ja uusi tietysti korkeampi. Ihmeesti vaan tekee pari milliä takapäässä ajettavuuteen
sport05.gif

mulla oli rytkösessä joku dunlopin 190 tai 195/55 kunnes kokeilin yhdeltä rataketulta 180/50 ku kehu maasta taivaasee mut oli ollu kusiaisessa kiinni ja oli ihan paska vetää radalla...kai se on mihi tottuu ku ei motogp paikka aukene koskaa
062802moto_prv.gif

ja merkkejä en muista kuollaksenikaa ku etunen vaihtu 3 kertaa ja takanen 5
033102beer_1_prv.gif
tuli kai vähä joka merkkiä kokeiltua mut Bridgestone vei voiton
062802jumpie_prv.gif

Valittevasti ei ole varaa, on nyt jo tasalla.

Täytyy koittaa mitä tuo takajousen esijännityksen löysääminen tähän tilanteeseen tekee. Ei tietysti ole hyvä lääke mutta pitää koittaa..

Alkoi kääntymään "liian" hyvin mutkaan. Tuntuu että kaatuu.
Mikäs pyörä sulla on?

Jos sun pyörästä ei tullut epävakaata muulla tavoin, ni onko tuo ongelmaksi asti paha? Miten vaikuttaa jos menet (etu)jarrussa mutkaan tai ilman? Miten suorat ja epätasaisuudet vaikuttaa? Ohjausiskari?

Kyselen ihan mielenkiinnosta. En väitä etteikö ongelmaa olisi, mutta kiinnostaa mitä siinä tapahtuu.

Itse olen ajanut samoilla alustan asetuksilla ja korkeuksilla sekä Pirellin (55-profiili) että Dunlopin (65-profiili) renkailla, enkä minä huomannut mitään hämminkiä. Samoin edessä olen kokeillut sekä Pirelliä että Dunloppia.

Aika uskomattomalta tosiaan kuullostaa tuo 50 => 55 vaikutuksen dramaattisuus, etenkin jos ajogeometria on muuten "vakio". Kerrotko pyörän mallin, onko myös perä vakiokorkeudessa, onko muita geometriakikkailuja?

Yksi iso tekijä on myös renkaan rungon paino, kevyempi tuntuu kääntyvän helpommin. Yleensä tämä tosin koetaan positiivisena asiana. Muutenkin luulen, että kysymys on enemminkin tottumisesta kuin todellisesta ajettavuusongelmasta. Mutta valaiseppa lisää, niin eiköhän viisasteluja saada aikaiseksi
tounge.gif

Dodii!

Eli ensin; vauhti ei ole kisavauhtia, vaan keskinopean joukon peruskamaa.
Ja asiaan; Mitään muutoksia en tehnyt, ainoastaan rengas muutos takana. Pyörä R6R ´06. Alusta vakio, säädetty jousen puitteissa painaumat sen verran tontille kun voi. Tohon jarru hommaan en osaa sanoa, mutta kun säädin puristusvaimennusta hitaammaksi edestä, tilanne vähän helpottui. Suorilla en huomaa mitään, enkä myös suoran röykyissä. Mutkan röykyt (esim. Alastaro ensimmäinen vasen) on tuottanut päänvaivaa. Ohjausiskarin sain eilen, mutta se vielä asentamatta.
Parjan_ tuolla kirjoitti joskus kun tästä aiheesta aikasemminkin "valitin", että ulkokurvin puolen kädellä ohjataan, ja sisäkurvin käsi vaan kulkee mukana. Rupesin miettiin et kyllä ite on tullut ajettua niin että melkein pistän sisäkurvin hansikkaalla vastaan ja ulkokurvi vaan kulkee mukana!
kaboom.gif

Dodii!

Eli ensin; vauhti ei ole kisavauhtia, vaan keskinopean joukon peruskamaa.
Ja asiaan; Mitään muutoksia en tehnyt, ainoastaan rengas muutos takana. Pyörä R6R ´06. Alusta vakio, säädetty jousen puitteissa painaumat sen verran tontille kun voi.  Tohon jarru hommaan en osaa sanoa, mutta kun säädin puristusvaimennusta hitaammaksi edestä, tilanne vähän helpottui. Suorilla en huomaa mitään, enkä myös suoran röykyissä. Mutkan röykyt (esim. Alastaro ensimmäinen vasen) on tuottanut päänvaivaa.  Ohjausiskarin sain eilen, mutta se vielä asentamatta.
Parjan_  tuolla kirjoitti joskus kun tästä aiheesta aikasemminkin "valitin", että ulkokurvin puolen kädellä ohjataan, ja sisäkurvin käsi vaan kulkee mukana. Rupesin miettiin et kyllä ite on tullut ajettua niin että melkein pistän sisäkurvin hansikkaalla vastaan ja ulkokurvi vaan kulkee mukana!  
kaboom.gif
Keskimutka-ajamisessa sisäpuolen käden voi irroittaa kliparista, kun ajoasento ja -tekniikka on ok. Sisäkädellä ei työnnetä eikä vedetä. Kyynärpäätä vain asfalttia kohti ja ulkokädellä ohjataan. Koeta saada tämä mukaan ajoon ja huomaat kyllä miksi. Tosin näin pyörä kääntyy vielä nopeammin  
biggrin.gif
. Ja se on hyvä vain.

Sitten tuohon asiaan.
Noi mutkan röykyt varmaan helpottuu ohjausiskarin myötä. Tuossa Alastaron ekassa vasurissa olevat pahimmat röykyt kannattaa kyllä välttää ajamalla tarpeeksi sisältä. R6R on kevyt ja nopea pyörä kääntää mutkiin sisään. Lisäämällä menovaimennusta keulaan, keula jäi ylemmäs ja se tekee pyörän hiukan hitaammaksi kääntymään. Eli ihan looginen muutos. Onko sulla nippuside siellä keulaputkessa?

Jos sulla painuu keula liikaa (sag kuormattuna), ni tarkista onko oikeat jouset ja jos on ja silti painuu liikaa (pohjaa jarruissa), ni voit öljyä lisäämällä saada sitä keulaa ylemmäs. Mutta tämä öljyn lisääminen alkaa vaikuttamaan vasta n. 80mm painumasta alkaen. Mä luulen että toi vakioalusta toimii vielä 80kg kuskeille asti.

Sanoisin että älä vaihda matalampaa rengasta. Alustan säädöistä ja ajotekniikasta varmasti löytyy tuohon ratkaisu. En lähtisi edes muuttamaan ajokorkeuksia, ainakaan vielä.

Jos olet Alastarolla 3.5. ni voit tulla kyselemään hiukan vinkkiäkin. Olen siellä itse ajamassa silloin (jos ei sada lunta). Nämä on yleensä monen asian summia. Harvoin on vain yksi ainoa syy tai ratkaisu.

Kiitos!

Joo tuo alusta on liian löysä jousista mulle. Täytyy ensi ratareissulla heittää nippari etuputkeen ja tsekata että mitä tapahtuu. No mutta harjoitusta vaan ni eiköhän se siitä! Jos tulee lähdettyä sillon Virttaalle ajelemaan niin tulen nyppimään hihasta!
062802moto_prv.gif

Back