• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Luovutushuollot!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kala-aapo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaksaisikos joku listata, että mitä kaikkea luovutushuollossa oikeasti pitäisi tehdä? Uutta pyörää odottelen maahan saapuvaksi (maaliskuun lopulla pitäisi tulla) ja luovutushuolto hoituu myyjäliikkeen/alihankkijan puolesta, mutta haluaisin tietää, että mitä voin olettaa, että pyörälle on tehty kun saan sen käsiini ja tarkastan sen itse?
Yhdyn kuoroon. Siis listaa kasaamaan, kiitos.
Kyllä sen listan pitäisi tulla uuden pyörän mukana,jos sitä ei näy niin minä ainakin vaatisin moisen listan nähtäväksi jotta voisi varmistua että pyörälle on saatettu tehdä ko.huolto. Kawan mukana tuli tuo lista,oli vielä laitettu niin että sen huomasi ekalla silmäyksellä kun ohjekirjan avasi!

Eli,sen tarkastuslistan pitäisi tulla pyörän mukana kun ajokuntoista pyörää luovutetaan asiakkaalle
smile_org.gif

Jaksaisikos joku listata, että mitä kaikkea luovutushuollossa oikeasti pitäisi tehdä? Uutta pyörää odottelen maahan saapuvaksi (maaliskuun lopulla pitäisi tulla) ja luovutushuolto hoituu myyjäliikkeen/alihankkijan puolesta, mutta haluaisin tietää, että mitä voin olettaa, että pyörälle on tehty kun saan sen käsiini ja tarkastan sen itse?
Yamaha FJR1300 -06

Akun hapotus ja lataus
Moottoriöljyn tarkistus
Perä/välivaihteistoöljyn tarkistus
Jäähdytinnesteen tarkistus
Polttoaineen tankkaus 3 L
Rengaspaineiden tarkistus
(ketjun kireyden tarkistus)
Jarru ja hallintalaitteiden kiinnityksen tarkistus (jarrusatulat, reaktiotangot, ohjaustanko ja vivut ym)
Kaasu, jarru ja kytkimen välyksen tarkistus/säätö
Hallintalaitteiden tarkistus (valot, vilkut ym.)
Ajovalon suuntaus + aseta kello oikeaan aikaan
Puhdista liima ja sormenjäljet pois
Koeajo
Säädä tyhjäkäynti
Tarkista mahdolliset nestevuodot
Rekisterikilven asennus

Mulla kävi toissa keväänä V-strommin kanssa seuraavasti.
n. 200km olin ajellut uudella pyörällä kun aloin ihmettelemään vastaan tulevan auton valojen välkyttelyä. Sitten yritin kurkistaa että palaako tässä ajovalot. No valot paloivat, mutta toisen puolen etujarrusatula oli irronnut ja roikkui vain jarruletkun varassa. Nopeutta tuolla hetkellä oli n.100kmh

Myyjäliike haki pyörän kiltisti ja laittoi sen kuntoon. Sanoivat että jarrusatuloiden kiristys kuuluu tehtaalla tehtäviin kiristyksiin, eikä ole heidän jäljiltään.

No jarrut tulivat kuntoon, mutta onneksi huomasin tuon suoralla tiellä ajaessa. Ei huvita miettiä miten olisi käynyt jos olisin kallistanut mutkaan ja jarrusatula olisi heilahtanut vanteet puolien väliin  
confused_orig.gif
Kyllä noi prätkät vaan tulee yleensä ilman eturengasta. Eli liikkeen äijät koittaa jujuttaa tekemäänsä virhettä tehtaan piikkiin...

Eli ku se puretaan sieltä "häkistä" niin etupyörä usein irti.

Ei tullut itsekään tarkistettua kaikkia nippeleitä kun uuden pyörän liikkeestä osti.
Kyllä noissa pitäis pystyä luottaan että kaikki on vedetty oikeaan momenttiin luovutushuollossa. Ainakin ohjaustanko ja moottorin kiinnikepultit edes
biggrin.gif

Käytettynä ostetuista oon kyllä kaikki tsekannu heti...

Kyllä noi prätkät vaan tulee yleensä ilman eturengasta. Eli liikkeen äijät koittaa jujuttaa tekemäänsä virhettä tehtaan piikkiin...

Tuossa kuvaa miten uus Honda XX toimitetaan...
Tämäkin asia riippuu pyörästä. Isot customit useimmat H-D:eet yms. tulevat purettuna. Kaverin harikassa oli irti: Eturngas ja ohjaustanko. että sillee
cool.gif

Eipä kannata luottaa luovutus huoltoon.Kahdessa uudessa custommissa ajovalo oli suunattu enemän taivaalle kun tielle.
Ensihuolossa asentaja sanoi kun huomautin asiasta,että valon voi kätevästi itse säätää.
Uudenmassa pyörässä oli äänimerkki laitettu vika suuntaan alas päin.olisi varmaan osunnut maahan.Johtui varmaan kaatumaraudan asennuksesta.
Kannataa tarkistaa pyörä tuskinpa sentää pyörä irtoaa.
Kawa vn
Honda Vtx

Mulla kävi toissa keväänä V-strommin kanssa seuraavasti.
n. 200km olin ajellut uudella pyörällä kun aloin ihmettelemään vastaan tulevan auton valojen välkyttelyä. Sitten yritin kurkistaa että palaako tässä ajovalot. No valot paloivat, mutta toisen puolen etujarrusatula oli irronnut ja roikkui vain jarruletkun varassa. Nopeutta tuolla hetkellä oli n.100kmh

Myyjäliike haki pyörän kiltisti ja laittoi sen kuntoon. Sanoivat että jarrusatuloiden kiristys kuuluu tehtaalla tehtäviin kiristyksiin, eikä ole heidän jäljiltään.

No jarrut tulivat kuntoon, mutta onneksi huomasin tuon suoralla tiellä ajaessa. Ei huvita miettiä miten olisi käynyt jos olisin kallistanut mutkaan ja jarrusatula olisi heilahtanut vanteet puolien väliin  
confused_orig.gif

Kyllä eturenkaat on irti pyörästä useimmissa tapauksissa mutta jarrusatulat on kuitenkin kiinni. Mutta kyllähän niiden kiinnitys pitäisi kuitenkin tarkistaa.

Kyllä noissa pitäis pystyä luottaan että kaikki on vedetty oikeaan momenttiin luovutushuollossa. Ainakin ohjaustanko ja moottorin kiinnikepultit edes
Juu. Tehtaalla luotetaan siihen että kaiken ei tarvii olla niin justiinsa, kun jämy kuitenkin vielä käy tsekkauslistan läpi. Jämy taas luottaa siihen että ei sitä koko listaa ihan niin pilkuntarkasti tarvii käydä läpi kun juurihan laite on tehtaalla pistetty speksien mukaan kasaan. Ja ostaja luottaa siihen että kyllähän nyt uudessa pyörässä on osat mallillaan kun sekä tehdas että jämy on ne juuri tsekanneet - ei niitä itse tarvii tarkistella ja ohjekirjan vannotukset tarkistuksista voi ohittaa.

Missä sitä oltaisiinkaan ilman keskinäistä luottamusta?
tounge.gif

Mitäs teillä on luovutushetkellä uuden pelin mittarissa ollut, eli kuinka pitkälti on kokeilumielellä ajeltu? Itselle tulee uusi pyörä huhtikuussa ja varmaan tulee mittarilukemakin katsottua heti... ellei sitten ole uudesta pelistä niin sekaisin ettei kuule eikä näe mitään  
biggrin.gif

eilen oli uudes kurapyörässä 0.7km mittarissa kun sen laitoin ekaa kertaa käyntiin.. toissakesänä zx10r:ssä oli 4km kun hain sen liikkeestä..

voihan jutut olla momenteissa lähtiessä mutta noilla on tapana vähän löystyä ekoilla ajolenkeillä..

Joo-o. Topicin aloittajaa suosittelen kyllä hoitamaan homman kunnolla loppuun, ei tommosta saa tapahtua!

Itse kun olin tetissä yamaha-centerissä niin pääsin tekee pariin mönkkäriin luovutushuollon niin kyllä ne huoltomiehet ainakin neuvo, että tarkkaan tsekkailee kaikki silmämääräisesti. Kuitenkin vaikuttaa, että se lista sisälsi vaan tämmöstä perusjuttua, kuten öljyjen tsekkailu, ilmanpaineet, mittariston ja valojen säätely, nestevuodot ja koeajon.

Omassa käytetyssä hondassakin on siinä luovutushuoltolistan ruksijuttujen kohdalla vaan pitkä viiva, joka kuittaa kaikki. En kyllä todellakaan koe tuota tapaa kovin luotettavana, jos ite olisin huoltomies, niin vaikka osaisinkin listan ulkoa ni pitäs sitä ny vähä panostaa ja jaksaa ruksia suurin osa erikseen ja vedellä vaikka muutamiin viivoja, pelottavalta tuntuu ajatella, että jos pyörä onkin vaan silmämääräsesti vilkastu läpi ja kahvitauon aikana vetästy pitkä viiva listaan.

Kyllä liikkeiden pitäs panostaa erityisesti luovutushuoltoihin ja ensihuoltoon, sillä nehän ne on tärkeimmät huollot, joissa viat ja puutteet yleensä ilmenee, jos näitä laiminlyö, niin ei tiedä, että mikä sieltä sitten lopulta irtoaa joku kaunis päivä.

Itselläni Trumpassa muutama ruuvi oli löyhällä (itse kiristelin), mutta ei mistään niin "tärkeästä" paikasta. Joo ja koeajoa oli ajettu huollon toimesta n. 100m...
confused_orig.gif

Vähän ehkä off mutta erään kerran käytetyn mopottimen ostettuani ihmettelin ku Lahden motarilla toinen pyörä tuli viereen ja kuski huito ku mieletön. Ihmettelin, että mitä nyt... No vaihdepoljin hilppeineen roikkuu holtittomasti ja heiluu iloisesti
biggrin.gif
Ei ku sivuun ja tarkastelemaan vahinkoja. Liikkeestä ajettu vajaa 30km. Ei siinä mitään, hölmöhän itekin olin ku en tajunnut/innostukselta malttanut tarkastaa läpikotaisin pyörää.

Kyllä eturenkaat on irti pyörästä useimmissa tapauksissa mutta jarrusatulat on kuitenkin kiinni. Mutta kyllähän niiden kiinnitys pitäisi kuitenkin tarkistaa.
Mikäli edessä on tuplalevyt, niin vain harvassa pyörämallissa saa eturenkaan paikoilleen tai irroitettua ilman jarrusatuloiden irroitusta. Siis vaikka satulat ovatkin tehtaan jäljiltä kiinni paikoillaan, ne on irroitettava eturenkaan asennuksen yhteydessä.

Back