• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Luovutushuollot!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kala-aapo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joutu vähän laittamaan suzukifinlandille palautetta
--------------------
Moro.

Tilasin kuopion motokatista parisenviikkoa sitten dr-z400sm pyörän ja pyörähän tuli sovittuna päivänä eli 1.7-2005
mutta nyt olisinkin tiedustellut teiltä minkälainen kuuluu olla luovutushuolto?
Kuuluuko siihen sellaiset asiat kuin osien kiristykset?

Kun kävin hakemassa pyörän sovittuna päivänä klo:16.30 lähdin ajelemaan ja tutustumaan uuteen pyörääni,
kurvailin aikani keskustan alueella jonka jälkeen ajattelin käydä kokeilemassa ominaisuuksia moottoritiellä.
Kerkesinhän minä aikani siinä ajella nättiä ajoa ja sen jälkeen siirryin kivalle mutka tielle kun alkoi tapahtua,
jokin ihmeen himmeä helinä kantautui korviini ja aloin miettimään mikähän ihme se toi ääni on. Jatkoin silti ajoa ja ajattelin että avain nippuhan se virtalukossa kilisee mutta eipä ollutkaan vaan hetken päästä syliini lentää jokin pultti ja samassa hetkessä ohjaustanko on irti vasemmasta kiinnikkeestä ja oikean puolen kiinnikkeetkin oli jo puoliks pyörinyt auki! puolet kiinnikkeiden osista oli sylissä ja puolet pitkin katuja!! heti vaan pyörä varovasti seis ja osia etsimään. no lyötyhän ne kun aikani siellä konttailin ja sit eikun pussista kymppimillinen avain ja osat KIREELLE!!

Mietin siinä hetken että mitä jos olisi molemmat kiinnikkeet kerennyt irrota kokonaan noin 70 vauhdissa? Henki pois kenties!!??!
Voitte uskoa että ajoin paskat housussa kotiin... mielessä vaan pyöri että mikä muu on unohtunut kiristää?

kyllähän sitä luulisi että luovutushuollossa tulisi mieleen kiristää noinkin tärkeät osat kuin ohjaustanko kunnolla!!!!!!
Niin ja kilometrejä oli kerennyt tulla mittariin huimat 47.

Nyt olen lähdössä käymään kyseisessä liikkeessa juttelemassa "alan ammattilaisten kanssa"

Jos todellakin ohjaustanko on ollut irtoamassa ajon aikana, niin siitä voisi nostaa ihan ison älämölön. Tuollainen toiminta on täysin edesvastuutonta ja mielestäni syyllisiä pitäisi rangaista. Missään tapauksessa myyjäliike ei saa luovuttaa moottoriajoneuvoa joka on hengenvaarallinen.

Kaikissa moottoripyörissä taitaa olla rahdin ajan ohjaustanko irroitettuna ja se sitten kiinnitetään kun pyörä kootaan (korjatkaa jos olen väärässä). Jos siellä perjantaihuumassa on tehty hommat juosten kusten, niin päitä vaan vadille!

Poliisilta voi tietenkin kysyä, että onko mopon kokooja syyllistynyt johinkin (tuottamukselliseen) rikokseen huolimattomuuttaan.

Itse veisin asian niin pitkälle kuin mahdollista.

Itselläni tuli mopon mukana tarkastuslista kokoonpanoa ja luovutusta varten,missä näkyy kaikki kohdat mm. "Ohjaustanko-asenna,Kiinnitykset-tarkasta mutterit,pultit sokat yms.yms...ja asentajan allekirjoitus löytyy tuosta lapusta.Saitko sinä sellaista???Tuo juttu minkä mainitsit olisi hyvällä lykyllä saattanut selvitä jo koeajolla,mikäli semmoinen olisi tehty tai sitten siinä tarkastuksessa...Kyllä liike/maahantuoja on vastuussa tuosta huolimattomuudesta (kumpiko sitten on tehnyt sen loppupelissä??)
mad.gif

Onneksi sulle ei käynyt mitään
smile_org.gif

Liikehän noi yleensä kasailee, ja tanko tollasissa suorastongasissa on irti kokonaan. Eli siellä ny jääny laittamatta.

Öljyt taas yleensä on tehtaan jäljilta sisällä masiinassa.

Omalla kohdallani luovutushuolto kuitattiin siten että kassaneiti vetäisi kynällä huoltokirjan sivulle pitkän viivan "ruksaten" jokaisen kohdan kertaheitolla. Kysäisin että ootko varma että huolto on tehty johon neiti vastasi että kyllä pojat hoitavat hommat.  
eek.gif

Joutu vähän laittamaan suzukifinlandille palautetta
--------------------

Nyt olen lähdössä käymään kyseisessä liikkeessa juttelemassa "alan ammattilaisten kanssa"
Kerrohan kala-aapo, minkälaisia vastauksia tuli myyjäliikkeestä ja maahantuojalta.

Ilmanmuuta asialliset korvaukset täytyy saada! Ei mun mielestä 50km ajetusta pyörästä pitäis vielä öljyjä katsella, ja kyllä ne pultitkin kiinni saisi laittaa.
mad.gif

Ne öljyt olikin ok!  
withstupid.gif

Sanovat siitä tangosta että kyllä ne pultit oli kiristetty.
Mutta vitut olleet mitään kirineet PRKL!! tai olivat ehkä kirineet
mut ei ihan tarpeeks näköjään!

Itse suzukin joku  Product Manager pisti mulle jo mailia takaisin ja ilmoitti asiasta näin: "Käyppä moikkaamassa poikia Motokatissa, niin eiköhän asiat lutviinnu."

Voe helevetti!!!!  
mad.gif

Mulla kävi toissa keväänä V-strommin kanssa seuraavasti.
n. 200km olin ajellut uudella pyörällä kun aloin ihmettelemään vastaan tulevan auton valojen välkyttelyä. Sitten yritin kurkistaa että palaako tässä ajovalot. No valot paloivat, mutta toisen puolen etujarrusatula oli irronnut ja roikkui vain jarruletkun varassa. Nopeutta tuolla hetkellä oli n.100kmh

Myyjäliike haki pyörän kiltisti ja laittoi sen kuntoon. Sanoivat että jarrusatuloiden kiristys kuuluu tehtaalla tehtäviin kiristyksiin, eikä ole heidän jäljiltään.

No jarrut tulivat kuntoon, mutta onneksi huomasin tuon suoralla tiellä ajaessa. Ei huvita miettiä miten olisi käynyt jos olisin kallistanut mutkaan ja jarrusatula olisi heilahtanut vanteet puolien väliin
confused_orig.gif

Nämä tapaukset olen joskus ennenkin postannut tänne.
Kaveri osti muutama vuosi sitten 600 Banditin. Minä olin mukana ajamassa pyörän liikkeestä pois työmaan parkkipaikalle muutamaa harjoitusrinkiä varten. Liikkeen pihassa peilejä säätäessä molemmat pyörähtivät auki, joten kutsuin mekatsun avaimien kanssa pihalle ja kiersin ympäri pyörää osoittaen vuorollaan jokaista tärkeää ruuvia. Rengaspaineita en huomannut tarkistuttaa. Lähimmältä huoltikselta käytiin hakemassa tankki täyteen ja aloin ihmetellä raskasta vekslailua. Tarkistuksen jälkeen lisäsin eturenkaaseen noin 2bar ilmaa.
Toisen kaverin Kotarista puuttui etujarrupalat paikoillaan pitävästä tapista sokka päästä. Tappi lähtee paikoiltaan sisäänpäin eli rengasta kohti ja kanta oli vajaan millin päässä pinnoista. Kaveri oli ehtinyt kaksi päivää ajaa pyörällä ennen kuin huomasin ulos liukuvan tapin. Tämän huomion jälkeen suussa maistui erittäin hyvälle whiskylle.

Summasummarum: uusi tai käytetty pyörä niin aina kannattaa tarkistaa kiristykset itse, jos on henki kallis !!

Eikös TM testissä firebladen kaasuvaijerit oltu kiristetty tankin korvakkeen alle, eka mutka ja kaasu hirtti päälle, Ihan kiva ylläri tonkin tehoisessa pyörässä...

Toinen 'hauska' juttu oli, kun kuuntelin taannoin eräässä tamperelaisessa liikkeessä, kun Pyöräkuski käveli sisään ja sanoi, että voisiko asentaja katsoa pyörää, kun se käyttäytyy kummasti. rengas oli vaihdettu maakunnassa eilen. Asentaja kävi ja sanoi, että toinen soviteholkki puuttuu, siis se joka pitää renkaan keskellä haarukkaa. No tilasivat uuden holkin joka tulee seuraavaksi päiväksi. Ja eikun hyvää matkaa, jätkä lähti jatkamaan matkaa sillä pyörällä. Eivät tarjonneet vaihtopyörää, eivät kieltäneet lähtemästä sillä. Ei mitään, vaikka kuski oli selvästi vähän pihalla.

Aika hengenvaarallista toimintaa. Itse olin jumissa siinä jonossa, muuten olisin itse käynyt sanomassa, että älä lähde sillä pyörällä.

Jake

Jaksaisikos joku listata, että mitä kaikkea luovutushuollossa oikeasti pitäisi tehdä? Uutta pyörää odottelen maahan saapuvaksi (maaliskuun lopulla pitäisi tulla) ja luovutushuolto hoituu myyjäliikkeen/alihankkijan puolesta, mutta haluaisin tietää, että mitä voin olettaa, että pyörälle on tehty kun saan sen käsiini ja tarkastan sen itse?

Jaksaisikos joku listata, että mitä kaikkea luovutushuollossa oikeasti pitäisi tehdä? Uutta pyörää odottelen maahan saapuvaksi (maaliskuun lopulla pitäisi tulla) ja luovutushuolto hoituu myyjäliikkeen/alihankkijan puolesta, mutta haluaisin tietää, että mitä voin olettaa, että pyörälle on tehty kun saan sen käsiini ja tarkastan sen itse?
Yhdyn kuoroon. Siis listaa kasaamaan, kiitos.

Yhdyn kuoroon. Siis listaa kasaamaan, kiitos.
Peesaan.

Piakkoin uuden omistajana kiehtoisi kummasti, mitä tulisi katsoa yleissilmäyksen lisäksi... Aloittelija kun on, tekee enempi "tyhmiä" virheitä...

Pyörällä ei niin väliä, siksi on takuut ja vakuutukset, mutta jos uusi tuttava lähtee lapasesta ensi ajolla, voi olla nirri pelissä.

Jos joku vanhempi/fiksumpi voisi laatia jonkinsortin toimenpidelistaa luovutuksiin, niin olisi se aikast rock.
bowdown.gif

lueskelin jostain netistä, että juuri DRZ toimitetaan säädettynä tehtaalta merenpinnan tasolle. ja luovutushuollossa pyörä pitäisi säätää kyseiseen ilmanpaineeseen(korkeuteen merenpinnasta) sopivaksi.

arvata saattaa, että kukaan ei tätä säätöä tee.

Mulla on Hondan luovutushuolto lista n. 45 kohdetta, en sen vuoksi viitsinyt ruveta kirjoittelemaan sitä tänne mutta jos jotakuta kiinnostaa voin meilata sen, pistä vaan privaa.

lueskelin jostain netistä, että juuri DRZ toimitetaan säädettynä tehtaalta merenpinnan tasolle. ja luovutushuollossa pyörä pitäisi säätää kyseiseen ilmanpaineeseen(korkeuteen merenpinnasta) sopivaksi.

arvata saattaa, että kukaan ei tätä säätöä tee.
Miksi tekisi täällä härmälandiasssa. Näetkö tässä nyt jonkin ongelman?

Sama ongelma mullakin kuin alk.per viestissä eli samasta putiikista ostettu ja mittariston kiinnitys silta tiessään...

Back