• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Luotettava pukki takapäähän (takapäännostin)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hurtta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näyttäis pitkälti samat jutut olevan jokaisessa takapukkitopicissa, joten toistettakoon sitten sekin, että kun totesin paikallisen tarjonnan vähän höttöseksi eikä kiinnostanut niistää sitä viimeistä kymppiä hinnasta että saisi käteensä mahdollisimman puhdasta scheissea, niin tilasin täkäläisen jälleenmyyjän puutteessa Motraxin perinteisen mallin kaukaa kehitysmaasta: Kliks.

Tuolla pukilla kottarainen nousee sivujalalta takapukille parilla sormella jos muut sattuu olemaan vaikkapa edellisen ketjunrasvauksen jäljiltä paketissa. Rakenne vaikuttaa sen sorttiselle, että pukki tulee kulkemaan suvussa kohtuu pitkään.

Edellä mainittu on erittäin toimiva jälleenmyyjä.

Toi on kyllä hyvä takapukki.
Tän videon jo kertaalleen laittanut jonnekkin tänne, mut tässä uudestaan.

Motraxin takapukki video
Nosto yhdellä kädellä...

...kun tullee meleko monesti yksin puuhasteltua takapäätä irti maasta, niin muutaman "OHO!!!" -tilanthen jälkhen hommasin tämmösen kliks, olis pitäny uskoa käyttäjiä ja hommata se jo heti, vaikka oliki hinnalthan vähän arvokkaampi ku nuo "perinteiset".

Mutta nyt nousee yksinkin turvallisesti, eikä tartte pelätä joka kerta että kippaako kyljelhen  
thumbs-up.gif
Hyvältä vaikuttaa. Oliko hinnakas? Meillä kolme jammua. Ja ed. pukki on jo ihan väsynyt pari läheltäpiti tilannetta viime syksynä. Laitoin pojilta pukin käyttökieltoon ja nyt pitäis sit hankkia uusi kevääksi.

No täällä päädyttiin kuitenkin (toistaiseksi) Bilteman takapäännostimeen
eek.gif
, kun ei hinta-laatusuhteeltaan parempia näin ensi hätään ollut saatavilla.
24,90 e hintaan ajoi kyllä asiansa takapään huoltotöissä. Toki yksin en tuota mielellään käytä ja BT :n Y -sovittimia ei lankarullille pyörässäni voi käyttää (hankaisivat takahaarukkaan).
Kuluva talvi mennään vielä sivutuen varassa, kesän huollot tehdään tuolla ja parempi pukki hommataan ensi syksyksi.
Omasta puolestani erittäin paljon kiitoksia kaikista annetuista vinkeistä  
thumbs-up.gif
!

Toi on kyllä hyvä takapukki.
Tän videon jo kertaalleen laittanut jonnekkin tänne, mut tässä uudestaan.

Motraxin takapukki video
Nosto yhdellä kädellä...
Tohon "yhdellä kädellä" sen verran että:
Sehän nyt sit taas on lähinnä kiinni siitä kuinka korkealle pukki sitä perää nostaa.
Eli jos oma mopo ei satukkaan sopimaan tuohon motraxin mittoihin, niin yhtä raskas se on sinänsä käyttää kuin joku muu vastaavat mitat omaava takapukki esim biltsukan.

Bilteman takapukki käytössä jo toisessa pyörässä. Vanhaa nostelin L-tukia käyttäen, mutta uudessa on lankarullat ja siinä huomasi tämän "ongelman" V-tukia käyttäen nostaa aikas korkealle. Putkileikkurilla neljän sentin siivut putkista pois ja TIGgi pihisemään ja taas on kevyt nostella. Nyt renkaan ja maan väliin jää nelisen senttiä. Bilteman V-tuki otti ojan puolella takahaarukkaan kiinni, mutta pieni vääntö viilapenkissä poisti senkin ongelman. Siis V-tuen vääntö
biggrin.gif
Ja ainakin kyykkyä tuolla käsittelee yksin helposti.

ei se aina siitä nostokorkeudesta ole kiinni vaan mistä nostaa ja millä. tuolla nousee tuo kawan möhkäle "kevyesti" yhdellä kädellä ja takarengas on reilusti ilmassa kuten kuvista näkyy.. ja tykkään siitä että tällä samalla laitoksella voi tehdä muutakin kun renkaan irrottaa yms. esim iskarin irrotus onnistuu ja moni muu homma huomattavasti helpompaa kun pyörän paino ei ole takahaarukan varassa..

Bilteman takapukki käytössä jo toisessa pyörässä. Vanhaa nostelin L-tukia käyttäen, mutta uudessa on lankarullat ja siinä huomasi tämän "ongelman" V-tukia käyttäen nostaa aikas korkealle. Putkileikkurilla neljän sentin siivut putkista pois ja TIGgi pihisemään ja taas on kevyt nostella. Nyt renkaan ja maan väliin jää nelisen senttiä. Bilteman V-tuki otti ojan puolella takahaarukkaan kiinni, mutta pieni vääntö viilapenkissä poisti senkin ongelman. Siis V-tuen vääntö
biggrin.gif
. . . Joo, voisihan noita V -sovitteita toki taivutella, mutta tiedä sitten miten "väsyvät".
Onko kuitenkaan viime lopuksi väliä, nostaako pyörää lankarullista vai swingistä, jos pyörän saa haluamalleen korkeudelle?

ei se aina siitä nostokorkeudesta ole kiinni vaan mistä nostaa ja millä. tuolla nousee tuo kawan möhkäle "kevyesti" yhdellä kädellä ja takarengas on reilusti ilmassa kuten kuvista näkyy..
Paitsi jos pysytään triidin aiheessa, joka on lankarullista/takahaarukasta nostava pukki, niin merkitsevin tekiä on nimenomaan se nostokorkeus.
en siltikään osta tota teoriaa eiköhän käytön keveyteen vaikuta eniten kulma ,vipuvarren pittuus ja pyörien paikka. mulla on kaksi erilaista "perinteistä" pukkia jotka molemmat nostavat saman verran ja samasta kohdasta ja toinen ihan kevyt käyttää ja toisella lähes mahdotonta nostaa! mun paino riittää nostamaan sillä vain juuri ja juuri (92kg)
nixweiss.gif
nixweiss.gif

biggrin.gif
. . . Joo, voisihan noita V -sovitteita toki taivutella, mutta tiedä sitten miten "väsyvät".
Onko kuitenkaan viime lopuksi väliä, nostaako pyörää lankarullista vai swingistä, jos pyörän saa haluamalleen korkeudelle?
No eihän niit v-tukia taivutella ku siltä osalta joka on lankarullien yläpuolella? Joten ei mitn vaikutusta kestävyyteen?

Ja pitäis itekki pimpata toi biltsukan pukki.

ei se aina siitä nostokorkeudesta ole kiinni vaan mistä nostaa ja millä. tuolla nousee tuo kawan möhkäle "kevyesti" yhdellä kädellä ja takarengas on reilusti ilmassa kuten kuvista näkyy..
Paitsi jos pysytään triidin aiheessa, joka on lankarullista/takahaarukasta nostava pukki, niin merkitsevin tekiä on nimenomaan se nostokorkeus.
en siltikään osta tota teoriaa eiköhän käytön keveyteen vaikuta eniten kulma ,vipuvarren pittuus ja pyörien paikka. mulla on kaksi erilaista "perinteistä" pukkia jotka molemmat nostavat saman verran ja samasta kohdasta  ja toinen ihan kevyt käyttää ja toisella lähes mahdotonta nostaa! mun paino riittää nostamaan sillä vain juuri ja juuri (92kg)  
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Kelpaako käytäntö?
Mun jopo painaa baut 200kg ja biltsukan takapukilla L-paloilla takahaarukan alta se nousi tosi köykäsesti koska perä ei noussu ku pari senttii.
Sitten taasen kun vaihtoi V-tukiin ja lankarulliin, niin pukki nostaakin perää 10 senttiä tjsp, ja on aika "raskas" käyttää.

en siltikään osta tota teoriaa eiköhän käytön keveyteen vaikuta eniten kulma ,vipuvarren pittuus ja pyörien paikka. mulla on kaksi erilaista "perinteistä" pukkia jotka molemmat nostavat saman verran ja samasta kohdasta  ja toinen ihan kevyt käyttää ja toisella lähes mahdotonta nostaa! mun paino riittää nostamaan sillä vain juuri ja juuri (92kg)  
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Kelpaako käytäntö?
Mun jopo painaa baut 200kg ja biltsukan takapukilla L-paloilla takahaarukan alta se nousi tosi köykäsesti koska perä ei noussu ku pari senttii.
Sitten taasen kun vaihtoi V-tukiin ja lankarulliin, niin pukki nostaakin perää 10 senttiä tjsp, ja on aika "raskas" käyttää.
tervetuloa kokeilemaan!

mullakin oli nostopukki mutten saanut omasta mielestä sitä pelittämään niin hyvin ku halusin niin laitoin tallin kattoon  
idea3.gif
riimutaljan,nousee 240kg honda vaikka kattoon jos haluaa ja yksikseen sen kun riimusta vetelee eikä varmasti kaadu.
sillä on myös hyvä nostaa varovasti tankki pois paikoiltaan näin talvella kun tekee isompaa huoltotyötä tuonne k&n/tulppa osaston suuntaan.

Tänään tuli Abba superbike stand. Vajaa viikossa tuli Englannista ja jonkun mainitsemaa huonoa työnjälkeä en kyllä huomannut. Ainut miinus oli korkeat postikulut, 30 puntaa.

Harmi kun tuota pääsee testaamaan vasta keväällä, kun pyörä on säilössä liikkeessä.

powerplustools etu ja takapukki käytössä.
näyttää samalta kui motonet mutta on paljon tukevammat(putken seinämä paksumpaa)
taka pukista revin fillarit mäkeen...tuppas luistamaan taakse päin kun etupukkia laittaa paikalleen...ja tosiaan emäputkesta nostava malli...
ei oo menny mun jakeluun mitä tekee etupukilla joka nostaa pumppujen alapäästä...eihän sillä saa edes rengasta irti?
mutta noita suosittelen,kyöhälle kallis,muille ilmanen...ja on hienot tarrat
smile_org.gif

...nousee 200+kg mopokin ku ilmaa vaan.

näyttää samalta kui motonet mutta on paljon tukevammat(putken seinämä paksumpaa)
taka pukista revin fillarit mäkeen...tuppas luistamaan taakse päin kun etupukkia laittaa paikalleen...ja tosiaan emäputkesta nostava malli...
ei oo menny mun jakeluun mitä tekee etupukilla joka nostaa pumppujen alapäästä...eihän sillä saa edes rengasta irti?
smile_org.gif

Ei saa rengasta irti?? mitennii. kyllä mä olen ainakin saanut

smile_org.gif

ei saa vedettyä etuakselia pois..ainakaan kawasta(zx12r/zxr750)
eikä muuten hondastakaan(kyseisen pukin omistaja siitä joskus avautu) .

smile_org.gif

outo homma
nixweiss.gif
ilmeisesti liian ohuet piikit jolloin ne menee niin syvälle että painaa siihen akseliin tjms..
kyllä tolla mun pukilla 12ärrän rengas irtoaa

smile_org.gif

outo homma
nixweiss.gif
ilmeisesti liian ohuet piikit jolloin ne menee niin syvälle että painaa siihen akseliin tjms..
kyllä tolla mun pukilla 12ärrän rengas irtoaa
Kyseessä tod näk kahdella vaakatapilla toteutettu kehto tolpan alapäälle, ja se kehdon seinä estää sen akselin ulosvetämisen.

Etupukkeihin tosiaan löytyy myös yksipystytappisia malleja jotka sitten puolestaan menee sinne tolpan alapäässä olevaan koloon.

Jos yhtään teräs taipuu, tai tuttavapiiristä löytyy resursseja, niin kannattaa tehdä itse nuo nostovälineet..
Materiaalit kustantaa luokkaa 50€ (etu ja takapää) ja tässäkohtaa täsmäratkaisun toimivuus ja luotettavuus on jotain niin eritasoista noihin myynnissä oleviin himmeleihin verraten, että homman kannattavuutta ei tarvitse edes miettiä..

Back