Juu, varmaan ovat kolleegat oikeassa, että ei nuo mainitsemasi merkit mitään katastrofia enteile.
Siitä huolimatta kerron, että yöunien turvaamiseksi ei ole hullumpi idea vaihdattaa se perälaakeri, jos mittarissa alkaa lukemat olla jossain 60.000 huitteilla. Jossain vaiheessa nimittäin laakerin tunnit tulevat täyteen, joillakin se kestää toista sataa tuhatta ja joillakin pykiminen on tapahtunut kolmessa kympissä. Riippuu tietysti vuosimallista, vähän tuurista, kuun asennosta ja ties mistä. (Ja tietysti puhun LT:stä, jossa sama perämurikka kuin sata-parisataa kiloa kevyemmissä saman ikäpolven boxereissa tai RS:sissä)
Olin itsekin aiemmin vähän sitä mieltä, että ei se meikäläisen kohdalle /vuosimallille enää osu, mutta taas menneenäkin kesänä kun "taistelutovereita kaatui" kummaltakin sivustalta, niin olen vaihtanut sujuvasti mielipidettäni.
Omaani vaihdatin perälaakerin tuossa 65 tuhannen lukemissa kun oli sattumalta mopossa muutakin rankempaa laittoa (uusi vaihdeloota) vaikka mitään oireita ei vielä ollutkaan havaittavissa. Kun nyt tuon kilometrimäärän pyörinyttä laakeria käsissään pyörittelee ja tunnustelee, niin kyllä käytön havaitsee aavistuksenomaisena väljyytenä tai karheutena tai miksikä sitä nyt kuvailisi... Eli ikuisia kapineita ne eivät ole missään nimessä. Sitten vaan puntaroimaan, että vaihdattaako sen ennakkoon vai ns. tien päällä kesken lomareissun.
Itse kannatan tuota ensimmäistä, kustannus on jossain kahden ja puolensadan huitteilla korjaamosta riippuen. Tuota vaihtoa ei sitten muuten kannata teettää muilla kuin asiaan vihkiytyineillä mekaanikoilla. Maailmalta on riittävästi tarinoita viisi tonnia kestäneestä uudesta perälaakerista "kun jäi naapurin pojan shimmaukset vähän puoleen väliin" tms....
t. pozo