• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lisäaine nimeltä x-1r?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Duro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuota. Älähän nyt sotke kaikkia aineita samaan soosiin. Väitätkö näin julkisesti, että Ruukin Raahen tehtaalla tekemä tutkimus tai Ammattikorkeakoulun tutkimus ovat humpuukia? Väitätkö Puskurin testiä väärennetyksi?

Toki jokainen saa olla omaa mieltään ja rahansa tunkea vaikka polttouuniin.
En ole väittänyt joidenkin kokemuksia joistain aineista humpuukiksi. Ne ovat varmasti ihan oikeita kokemuksia. Tutkimuksia ne eivät kuitenkaan ole.  
Puskurin juttu oli pelkkä kokeilu. Itse olen tehnyt saman kokeen vanhalla Skodalla. Pitkään muuten kulki ilman ölppää.

Tieteellinen testi vaatii aina vertailu- aineistoa. Samat tehotulokset olisi voitu saada paksummalla öljyllä esim tuossa AMK testissä. Asiaa ei tiedetä, koska ainetta ei ole tieteellisesti testattu (ei vertailutuloksia samasta koneesta esim uudella ja paksummalla öljyllä).

Ohessa "tutkimus" uudesta huippu- aineesta (vedestä):
Testikohde: ruosteinen sarana puuceen ovessa. Sarana vuodelta 1968.
Testaaja kertoo: "ruosteinen sarana kitisi aina loman alussa puuceen ovea avatessa. Kaadoin vettä saranaan käännellessäni ovea auki- kiinni noin 15minuutin ajan. Saranan meteli väheni 72,3% tämän vesivoitelun aikana. Suosittelen vettä kaikille".  
biggrin.gif

Testaaja omaa pitkän kokemuksen puuceen saranan kuluttamisesta.  
biggrin.gif

Nojoo, kukin saa tehdä niinkun halajaa, onneksi. Näinhän voidaan yhdessä todeta.

Mielestäni noista aineista pitäisi oikeasti tehdä tieteelliset kunnolliset testit. Saataisiin faktaa mutun tilalle. Mistäs sen tietää, vaikka tulokset olisivat hyvinkin aineiden käyttöä puoltavia. Kuten aiemmin kirjoitin, en voi olla varma, etteikö tämä aine olisi juuri SE aine, joka tekee kaiken mitä lupaa.

Jatkan kuitenkin pyörässäni hyvälaatuisen moottoriöljyn käyttöä ilman mitään lisäaineita.
smile_org.gif

Ai, täällä on keskusteltu X-1R:stä... Ite oon käyttäny ko. X-1R -metallinhoitoainetta autojen moottoreissa jo kuusi vuotta ja käyttöä en aio lopettaa. Polttoaineiden seassa olen käyttänyt X-1R Diesel +Boosteria ja X-1R Bensin +Boosteria hyvin tuloksin. Hyvin on koneet kestäneet ja polttoaineen kulutus pienentyny 5-10 %, dieselien savutus vähentyny ja suoruskyky lisääntyny. Siis pelkkiä positiivisia kokemuksia. Itse kokeilemalla voi todeta näiden aineiden toimivuuden. Turha täällä on moittia aineita, jos ei ole itellä kokemusta niistä. Ei siis ole mitään pelättävää. Niinhän Paavokin joskus sanoi...

Vielä jatkoa edelliseen, että pyörään en oo vielä laittanu ko. ainetta, ennen kuin otan selvää, sen sopivuudesta juurikin tuon kytkimen toimivuuden suhteen... Bensan seassa kyllä olen käyttäny tuota X-1R Bensin +Boosteria.

Viimeksi muokattu:
Miun 80-lukulaisessa diisselimerssussa oli luopumishetkellä matkamittarissa yli 500 000km.
Öljyt vaihdettu 10 000km välein ja öljynä käytetty minun aikan (n. 130 000km matkalla) öljyä, joka maksaa 20€/5litraa.
Hyvin kone kesti ja katsastuksessa oli savutusarvo todella pieni n. 1,0 luokkaa.

Joten lisäaineet parantaa vain myyjän ja valmistajan kukkaroa...
Sitä paitsi, jos olisi oikeasti toimiva ihmeaine markkinoilla, niin se olisi jo valmiina tavallisen moottoriöljyn / polttoaineen seassa, sen keksijä olisi miljardööri ja sitä ei todellakaan kaupattaisi ostos-teeveessä...

Siis kun puhutaan vakiohimmeleistä.
Virivehkeet erikseen, niissä on kaikki käsin tehtyä ja itse keitettyä.

Tätä minäkin moni taas esim puhuu että tuo x-1r on oikeasti rahan polttamista, eli ketä tässä sitten uskoo, myyjää joka puhuu paskaa, vai myyjän tuttua joka puhuu paskaa vai joku ketä muuten vaan suoltaa paskaa netissä...
Kun on niin monta kokkia, eli jos haluaa itse tietää toimiiko, pitäisi kokeilla itse, niin kuin Lario tuossa sanoi

No niin, tuossa linkissähän tuo Jussinmäen testi on luettavissa. Ja siellä lopussahan vielä lukee m-pyöräilijöille se teksti...

lario sanoi:
Miun 80-lukulaisessa diisselimerssussa oli luopumishetkellä matkamittarissa yli 500 000km.
Öljyt vaihdettu 10 000km välein ja öljynä käytetty minun aikan (n. 130 000km matkalla) öljyä, joka maksaa 20€/5litraa.
Hyvin kone kesti ja katsastuksessa oli savutusarvo todella pieni n. 1,0 luokkaa.

Joten lisäaineet parantaa vain myyjän ja valmistajan kukkaroa...
Sitä paitsi, jos olisi oikeasti toimiva ihmeaine markkinoilla, niin se olisi jo valmiina tavallisen moottoriöljyn / polttoaineen seassa, sen keksijä olisi miljardööri ja sitä ei todellakaan kaupattaisi ostos-teeveessä...

Siis kun puhutaan vakiohimmeleistä.
Virivehkeet erikseen, niissä on kaikki käsin tehtyä ja itse keitettyä.

Nuoruudessa erehdyin minäkin käyttämään bensanlisäainetta piikissä, mutta leikkasi onneton kiinni. Johtuiko siitä vai jostain muusta, ei tiedä.

Mutta varsinainen pointti on tosiaan tuolla ylempänäkin todettu, että jos ko. lisäaine olisi mullistava, niin se olisi myyty kaikkiin öljyihin ja polttoaineisiin sekaan. Syystä, että niiden volyymi on niin valtava, joten sillä tehtäisiin oikeasti isot rahat, eikä mitään tv-shop pennosia. Ilmeisesti öljy-yhtiöt eivät suostu maksamaan tyhjästä?

Hanskabel sanoi:
Nuoruudessa erehdyin minäkin käyttämään bensanlisäainetta piikissä, mutta leikkasi onneton kiinni. Johtuiko siitä vai jostain muusta, ei tiedä.

Ainahan ne leikkasi kiinni, sitä ei olisi mikään ihmeaine estänyt :p

Mutta varsinainen pointti on tosiaan tuolla ylempänäkin todettu, että jos ko. lisäaine olisi mullistava, niin se olisi myyty kaikkiin öljyihin ja polttoaineisiin sekaan. Syystä, että niiden volyymi on niin valtava, joten sillä tehtäisiin oikeasti isot rahat, eikä mitään tv-shop pennosia. Ilmeisesti öljy-yhtiöt eivät suostu maksamaan tyhjästä?

Ottamatta mitenkään kantaa aineen toimivuuteen, niin minusta tuo laittaisiko suuret öljy-yhtiöt tuota litkuihinsa riippuu siitä, muodostuuko tuon aineen hinta ilmasta, vai vaikeasta valmistuksesta/kalliista raaka-aineesta.Laatuöljyhän on jo nyt niin kallista, ettei sen hintaa voisi kauheasti kasvattaa, vaikka se parantaisikin öljyn ominaisuuksia.Tuskin monikaan parin kolmen vuoden välein ritsaa vaihtava ajattelee superkalliin öljyn etuja. Ne, joille oma kulkine on enemmän, kuin pelkkä ajoneuvo ovat toki valmiimpia pulittamaan enempi mahdollisista eduista.

adnohenar sanoi:
No niin, tuossa linkissähän tuo Jussinmäen testi on luettavissa. Ja siellä lopussahan vielä lukee m-pyöräilijöille se teksti...

...onhan siellä kytkimessä ne metalliset välilevyt. Niihinhän tuon aineen pitäis tarrata niin perkeleesti.

Se on ihan saletti, että jos oikeesti tuo koneeseen niin paljon liukkautta kuin väitetään, niin kytkimenkin pidon on pakko heiketä.

4tuoppi sanoi:
...onhan siellä kytkimessä ne metalliset välilevyt. Niihinhän tuon aineen pitäis tarrata niin perkeleesti.

Eihän tarraa, kun aine toimi metalli-metalli välikössä, ja kytkimen metallisen välilevyn kaverina on kitkalevy laught16.gif

Ihan pakko tähän väliin nakata:-)) one word TELVAK. The best hevy duty engine oil:grin:

Ja vähän aiheeseen liittyvää. Autojen voimalinjoissa itsellä hyviä kokemuksia ko. Aineesta
Moni hondan aski liukastunut vaihtojen suhteen, ku MTF3+x1r sekoitus on sisään laitettu. Ite en vaan kyl tohi tonne leidin koneeseen ko. Ainetta laittaa, koska se märkä kytkin.

Back