Mistä tietää, että ketju ja rattaat on loppu?
Ihan maalaisjärjellä; jos piikit on silmämääräisesti jo vääntyneitä ja kun nostat takapyörän ylös pyörä ei pyöri vapaasti vaan kiristää jossain kohtaa, tällöin ketju on mahdollisesti paikoitellen venunut. Edellyttäen tietysti, että laakerit on kunnossa...
Edit. tietysti se ketjujen säätövara loppuu myös
Jes, ok. ei siis mitään magiaa.. Riittää et ne rullaa hyvin eikä pidä juur ääntäkään..
Kyllä mä kai oikeasti kuluneen ketjun tunnistan? Vaihto tarpeessa jostain muusta syystä olevaa en. Aikanaan mopo, piikki, 350-500c pyörien ketjut oli ihan kuminauhaa ja rattaat muistutti vaihtovaiheessa kaatuvaa aaltoa. Siksi rupesinkin ihmettelemään, kun tälle firebladen ensiasennusketjulle ei tunnu tapahtuvan silmämääräisesti yhtikäs mitään. Ei silti viittis ottaa poikki menevää ketjua selkäänsä JOS näillä on näkyvän kulumisen puutteesta huolimatta taipumus jossain vaiheessa päättää työsopimus ilman eri ilmoitusta?
Aistivaraisesti havainnoituna ei ole lähelkään loppuaan vaikka alkaa olla RK:lta luvatut kilometrit täynnä! Huollon kaveri on jo 14tkm verran sanonut et loppu lähenee, "olis aika kohta vaihtaa", ihmettelin et mistä se sen näkee, kun mitkään ulkoiset merkit ei mulle sitä paljasta!
No mut hyvä tietää ettei mitään sen kummempaa tarvii päätellä kuten mitä jo luettelin,
kun ne on loppu.
Sitä ennen, kun rattaat on silmämääräisesti hyvät, ketju on ihan letkeän oloinen ts. kaikki palat liikkuu eikä ykskään jää varsinkaan jumiin, ei äännä eikä eikä tee muutakaan erikoista niin ratas-ketjupaketti on vielä ihan käyttis kunnossa, mutta silti ne on munkin mielestä vaihtokelpoiset kun ei kerran enää täysin uutta vastaavat ole! Silti noilla mun käsittääkseni menis helposti vähintään yks pitkä reissu ja muuta pyöritystä päälle vielä piiiitkääään.
/z
edit1: Ihan alkuun jouduin kerran ketjua säätämään (löysäsin), kun oli renkaanvaihdossa pistetty liian tiukaksi vaikka normaali pultti säätösen taka-akselin säätöihin voi jättää avaamatta rengasta vaihtaessa <- sen jälkeen olenkin vaihtanut itse joka gummin ja vitja pysynyt tarpeeksi löysällä samassa säädössään.