• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennekäytöstä poisto talveksi turhaako?

Turder sanoi:
Helpointa on kun maksaa vakuutuskauden (yleensä vuoden mittainen jakso) laskun yhdessä erässä. Tällöin se on yleensä myös halvin ja helppo seurata mitä maksaa koko vuosi, kun laskulla saa aina päivitetyn laskelman mitä olet maksanut ja mitä pitää maksaa vielä.

Ei tahdo kuukausitulot riittää tähän lähestymistapaan. Nyt on 5 moottoripyörää, mopo, mönkkäri, kaksi autoa ja kaksi peräkärryä omissa vakuutuksissa. Minulle vakuutuslaskut tulevat kuukausittain e-laskuna ja siitä ei tule mitään lisäkulua verrattuna koko vuoden laskuun.

itl sanoi:
Ifin seisonta-ajallinen vakuutus on tällainen. Voi laittaa seisontaa vaikka yhdeksi päiväksi ja siitä tulee hyvitys. Joskin Trafi veloittaa 5€ veivauksesta eli yhden päivän takia ei välttämättä kannata. Huom! viimeksi, kun tarkistin Ifin vakuutusehdot niin siellä oli edelleen virheellisesti kerrottu minimihyvitysajan olevan liikennekäytöstäpoistolle 30vrk. Tämä ei siis pidä paikkaansa seisonta-ajallisen vakuutuksen kanssa. Asia varmistettu moneen kertaa Ifiltä. Ihmettelen miksi eivät korjaa tuota.

Syy lienee siinä, että voivat koska tahansa muuttaa toimintatapansa vastaamaan noita ehtoja. Nyt vaan sattuu olemaan niin, että tietojärjestelmä taitaa toimia eri tavalla kuin mitä vakuutusehdoissa lukee ja katkaisee maksut heti ilmoituksen tullessa. Kannattaa varautua siihen, että jossain kohtaa saattaa tulla vakuutusehtojen mukainen lisälasku. Viime kädessä vakuutusehdot ratkaisevat, eikä se miten yhtiö on saattanut toimia.

Aikanaan minulla oli vakuutukset If:ssä ja heti kun ensimmäinen vahinko tuli kiinteistövakuutuksesta korvattavaksi, niin irtisanoivat sen ja tarjosivat tilalle 6 kertaa kalliimpaa. Ei ole siihen yhtiöön tarvinnut turvautua kyseisen tapahtuman jälkeen.

Kannattaa varautua siihen, että jossain kohtaa saattaa tulla vakuutusehtojen mukainen lisälasku. Viime kädessä vakuutusehdot ratkaisevat, eikä se miten yhtiö on saattanut toimia.

No koskaan ei voi tietää mitä huomenna tapahtuu mutta viimeisen viiden vuoden aikana, kun minulla on ollut motskarin vakuutukset Ifissä niin ei ole tullut lisälaskuja. Minun kolmen pyörän vakuutusten laskennalliset vuosimaksut on yhteensä noin 6500€/vuosi mutta maksan niistä vuodessa n. 400-700€ liikennekäyttöpäivien mukaan. Henk. koht. olen ollut Ifiin tyytyväinen, korvausten kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, päinvastoin. Nytkin viikko sitten sattui auton kanssa parkkipaikkavahinko niin ihan mukisematta korvaus tuli autovakuutuksen pysäköintiturvasta.

Taisi tulla 43€ palautus, kun laitoin pyörän seisontaan. Vitonenhan tuohon taisi mennä rahaa, joten kyllä tuossa tuntipalkoille pääsi. Laittaa kyllä seuraavan kerran harkintaan, että kannattaako tuota poistoa edes tehdä.

Toisaalta voisi ostaa toisen talvikäyttöön soveltuvan pyörän - voisi muutaman kympin maksella marras-maaliskuun vakuutuksia, jotta pääsisi talvella muutaman kerran pyörittelemään. Yhdet talvirenkaatkin on tallin perällä, pitääkin etsiä, jos noihin sopiva pyörä löytyisi.

Mopossa oli yksi talvi seisonta-ajaton vakuutus, joten ihmettelin, kun seisonta-ajastakin meni täysi maksu. Nyt on tullut 50cc harrasteet pidettyä seisonnassa ilman vakuutuksia. Helposti jää kyllä ottamatta ajoon, kun ei tuolle oikeaa tarvetta ole ja fiilisteltyä saa kuitenkin isommalla pyörällä. Hieman tulee kalliiksi tehdä se 2km lenkki ja maksaa 150€.

Jos otan nyt liikennevakuutuksen (Iffistä) vuodenaikahinnoittelulla ja irtisanon sen keväällä niin selviänkö melkein ilmaiseksi?

Vai onko talvikuukaudet seisonta-ajallisessakin todella halpoja?

taiger sanoi:
Jos otan nyt liikennevakuutuksen (Iffistä) vuodenaikahinnoittelulla ja irtisanon sen keväällä niin selviänkö melkein ilmaiseksi?

Mulla on MT-10 iffillä seisonnassa. Kaskon palo- ja varkausvakuutus sekä rahoitusvakuutus on voimassa, 3kk laskutus seisonta-ajalla on 33€, muuta laskua tuolta ajalta ei kerry.

Mua ei kiinnosta seisonta-aika vaan vakuutuksen voimassaoloaika. Tarkoitus on ajaa talvella ja olla pois liikenteestä kesällä

Omien moottoripyörien vakuutukset on Pohjolassa, ajokausi alkaa aikaisintaan huhtikuun loppupuolella ja päättyy viimeistään syyskuussa.
Huhtikuu on ensimmäinen kuukausi jolta vuodenaikahinnoiteltua liikennevakuutusta maksetaan ja lokakuu viimeinen.
Otan liikennekäyttöön keväällä kun sää on sellainen että lähden tien päälle, syksyllä pois liikennekäytöstä kun tuntuu että ajokausi saa päättyä.
Liikennevakuutuksen hinnasta säästyy näin jonkin verran. Kuluvalta vakuutuskaudelta liikennevakuutus maksaa 129 euroa (650 V-Strom -05) joten säästö ei voi olla kovin suuri...
Siihen en ole perehtynyt minkä verran säästyy kolarointiturvan osuudesta, varmaan jotain ?
Palo- ja varkausturva on tietysti voimassa ympäri vuoden.

Kolmen pyörän liikennevakuutuksen osuus 1.11.-31.3. ajalta on yhteensä noin 40e vuodenaikahinnoittelun mukaan. Turha ruveta veivailemaan pois vakuutuksista, jos parikin kertaa käy tuolla välillä ajelemassa, niin mun mielestä tuo kulu on jo sillä kuitattu.

Ajokausi sitten useimmiten alkaa huhtikuusta ja viimeset ajot yleensä siellä lokakuun loppupuolella. 2 pyörää liikenne+osakasko ja 1 pyörä pelkällä liikennevakuutuksella yhteensä vähän päältä 600e / vuosi.

Vähän lähtee luistamaan aiheesta, mutta tosiaan kolmen pyörän vakuutus 600e, bensakulut jakautuu usein useamman pyörän kesken, huollot suurimmaksi osaksi itse ja kaikissa pyörissä olisi myyntihinta vieläkin sama kuin ostohinta, jos haluisi myydä. Eipä voi väittää että useamman pyörän pitäminen olisi kovin kallista vrt yksi pyörä.

Ei ole. Vakuutus maksaa saman verran joka kuukausi, koska näissä ei sitä vuodenaikahinnoittelua yleensä sovelleta. Minulla maksaa Ifin seisonta-ajallinen 10€/kk per pyörä seisonta-ajalta.

Esim. Pohjolasta kannattaa ottaa talveksi vuodenaikahinnoiteltu joka taisi olla lähes ilmainen marras-maaliskuu väliseltä ajalta. Pitää vain muistaa irtisanoa se ennen, kuin kalliit kuukaudet alkavat.

IF minulla seisonta-ajallisena. Olen ottanut laskut niin että tulee joka kk. Kun ottaa liikenteestä pois niin maksaa vaan sen rosvo palo ja ilkeysvalta osan. Laskut on ajoaikana joka kk tasasummia. Minulle vakuutus maksaa reippaat 700€ mutta maksan vain kuukausista jolloin liikenteessä aboutten 66€ per kk. Joten summa kokonaishintaan verraten paljon köykäisempi. Aiemmin tässä jutussa onkin jo kerrottu kuinka tuo muuten toimii eli se 30pv seisotus hyödyn saamiseksi on häränkakkaa.

Viimeksi muokattu:
Kokeilin laskea toteutunutta säästöä kun oli pois liikenteestä joulukuun alusta toukokuun puoleenväliin Lähitapiolan vuodenaikahinnoitellulla, noin 170e säästö tuli. Täyskasko, liikennevakuutuksen bonukset vielä alkupäässä ja normihinta noin 1000e/v. Säästöä tuokin, ollut niin kylmä ja huono kevätsää ettei ainakaan turhasta tullut maksettua 170e.

Oman pyöräni otan pois liikennekäytöstä syyskuun puolivälin paikkeilla ja palautan jossain vaiheessa toukokuuta, kelinäkymistä riippuen. Käytännössä olisi siis aivan turha maksaa näistä kuukausista (Pohjola). Eipä ole vielä koskaan tullut kaipuuta ajeluun talven kuukausina. Ainakaan meilläpäin ei ilmastonmuutos ole vielä nostanut lämpötiloja siinä määrin. Parastahan pyöräily on kelissä, yli+20 astetta, poutaa, aurinkokin voisi paistaa.

Eikös OP:n vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa marraskuun alusta maaliskuun loppuun ole liikennevakuutuksen suhteen ilmaista aikaa. Eli silloin menee vain kaskon palo-, varkaus, ilkivalta yms. maksut, jotka luokkaa kympin kuussa. Eli liikennekäytöstä poistolla ei tuona aikana tule juuri säästöä. Tai näin oli ainakin vielä 2019, kun asiaa selvittelin. Tuon ajan ulkopuolella tietty eri asia.

Tarkkaa laskelmaa en asiasta ole tehnyt, mutta huomattavasti isommasta summasta omalla kohdallani on kysymys, vakuutus tehty 2020.

Juu, toki säästöä tulee koska syys - lokakuu maksaa liikennevakuutuksen suhteen jonkun verran ja huhti-toukokuu on jo kallista aikaa.

itl sanoi:
Eikös OP:n vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa marraskuun alusta maaliskuun loppuun ole liikennevakuutuksen suhteen ilmaista aikaa. Eli silloin menee vain kaskon palo-, varkaus, ilkivalta yms. maksut, jotka luokkaa kympin kuussa. Eli liikennekäytöstä poistolla ei tuona aikana tule juuri säästöä. Tai näin oli ainakin vielä 2019, kun asiaa selvittelin. Tuon ajan ulkopuolella tietty eri asia.

Liikennevakuutuksesta ja kaskosta menee isommat maksut, jos on liikennekäytössä. OP mielellään mainostaa sitä ilmaisena ja aika kauan saa tivata virkailijalta, että suostuu kertomaan mitä kustannuksia oikeasti tulee. Mielellään pitävät itsellään ne muutamat kympit mitä vakuutuksista talvelta saa.

Minulla on IF:n seisontavakuutukselinen. Otan liikenteeseen pyörän satunnaisesti kesällä. Kaskoa siinä ei ole.
Vakuutuslaskua ei ole tullut kolmena kesänä kertaakaan. En viitsi kysellä perään, ettei nukkuva karhu herää. Vanhempi pyörä on museovakuutuksessa. Sillä tulee sitten enemmän ajeltua. Tosin vakuutusmaksukin on sitten jo 30€ vuodessa.

Liikennevakuutuksesta ja kaskosta menee isommat maksut, jos on liikennekäytössä.

Taitaa se liikennevakuutuksen maksu olla silti nolla euroa mainitsemaltani ajalta. Vakuutus tietysti on kalliimpi, jos pyörä on liikennekäytössä, koska kaskon törmäysturva maksaa.

Viime talvena minulta meni liikennekäyttöisestä Gixeristä reilu 20€/kk vakuutusmaksuja OP:ssa joulu-helmikuu välillä. Liikennekäytöstä poistettuna maksu olisi ollut n. 10€/kk.

Back