• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lasikuituhommat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja b_tommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisko parempi idea tehä uretaanista pelkästään muotti ja lasikuidusta "kuori"?
Jos leikkais lokarin penkin alle jäävälle puolelle reiän, ni sais laminoitua undertrayn lokarin seinämiin kiinni ja samalla penkin alle jäis vähän enemmän hyötytilaa. Taas mietin miten hyvin tuo tulisi kestämään?
Minkälaista pohjatyötä lasikuitupinnalle olis syytä tehä ennen ku vie maalattavaksi?
Jos olet tekemässä yhtä kappaletta, minä ainakin sinuna miettisin kuinka laajaan produktioon ryhtyisin.

Yhden kappaleen ollessa kyseessä, tekisin sen sinisestä styroxista (blue foam). Hioisin ja tekisin niin lähelle haluttua muotoa, kuin mahdollista. Jos sen kappaleen ei tarvitse olla ja kantaa mitään kuormaa, tekisin sen sinisen styroxin päälle noin 800 g/m² (laminaatin paksuus n. 2mm) epoxihartsilla tarvittavan laminaatin. Lopuksi sulattaisin ja pesisin pois sen styroxin käyttäen asetonia. Laminaatti koostuisi 8 kerroksesta satiinikudottua lasikangasta (105 g/m²), jotta se taipuu helposti muotoihin. Jo 160 g/m^oleva kangas on jäykkää ja huonommin taipuvaa.

Se, miksi sinistä styroxia, johtuu siitä ettei sulatettuna pois jää niin röpelöinen pinta kuin mitä se olisi valkealla pallostyrsalla.

Mihinkään erillisen muotin tekemiseen ei kannata ryhtyä, ellei kappaleita tee useita tai muutoin halua hifistellä.

Tällä menetelmällä ulkopinta vaatii paljon enemmän pohjakäsittelyä, koska laminoinnin pinnalle pitäisi tässä laittaa maali. Eli kittiä ja pakkelia kuluu siinä sinun lopullisessa kappaleessa se sama, joka olisi täytynyt käyttää itse muottiin.

-M
Sen että malttaa tehdä muotin vähentää painoa ja halkeamia valmiista kappaleesta... Viime talven projektin muotit tullaan rikkomaan ettei samanlaista tule vastaan ja tosiaan niistä muoteista tehtiin vain yhdet valmiit kappaleet... Itse olen sen verta laiska hiomaan kuitukappaleita että mielummin liki maalausvalmis kappale kuin sellanen kittimöykky...

Juu, kyllä minäkin yleensä sen negatiivimuotin rakennan mallinekappaleesta. Tässä kohtaa yleensä kuluu aikaa + rahaa paljon enemän kuin sen yksittäinkappaleen tekemiseen.

Mulla tosin on sellaisen huiomavälineet, etten laske sitä hiomista työläimmäksi.

Lisäksi negatiivimuotin kustannus on yleensä melkoinen, kuin vertaa yhden kappaleen tekniikkaan. Siihen kun tarvitaan aina gekcote => kova pinta jolla saadaan olmakuplat pinnasta pois + kangasta useita kertoja enemän, kuin itse valmistettavaan kappaleeseen. Ja epoxihartsikaan ei ole ihan ilmaista.

Mutta on se aina niin hienoa, kun on saanut laminaatin ulkopinnan valmiiiksi kiiltävänä suoraan uunista. Minä yleensä maalaan sinne negatiivimuotin sisään suoraan kapplaleen ulkopinnan. Sen maalipinna maalaamisessa ei tarvitse olla mikään guru, oikeastaan päinvastoin. Sen negatiivimaalipinnan pitää olla sumuinen ja appellssiinipintainen, jotta laminointi olisi helpompaa. Kankaat pysyy paremin paikallaan, kun maalipinta on karhea.

-M

Seuraava ei ole viisastelua, vaan tarkennukseksi vain:
tämän sinisen aineen nimi on solumuovieriste, jonka pääraaka-aine on suulakepuristettu polystyreeni. Ei kulje (tietääkseni) kauppanimellä styrox, vaan esim. finnfoam (tämä tosin ei ole sininen). Styrox on niitä muovipalloista tehtyjä levyjä (EPS, eli paisutettu polystyreeni), kun taas muottimateriaaliksi käy tuo tiiviimpi solumuovi.

edit: muotoilua

Terve kaikki hartsinhaistelijat!

Itellänikin on menossa vähän kuidutusprojekteja tänä talvena.

Pitäisi omaan mopoon tehdä ainakin takakate hiilikuidusta, ehkä myös itse valmistettavat sivukatteet..

Takakate on peräisin -08 yamaha r6:sta, josta olen ottanut muotin ja tällä hetkellä sitä pitää vielä vahailla muutamaan kertaan, ennenkuin pääsen hiiltä vetämään päälle.

Sivukatteet hahmottelin rautalangan pätkillä ja maalarinteipillä, näiden päälle laminoin lasikuitua ja tällä hetkellä on tuon lasikuidun hiominen ja kittaaminen kesken, eli tästä osasta tulee sitten se plugi(ko?), josta muotti otetaan taas gelcoatin ja lasikuidun avulla.

Tuolla vähän rojektikuvia moposta:
http://jusba.kotisivukone.com/albumi/muitakuvia/

tämän sinisen aineen nimi on solumuovieriste, jonka pääraaka-aine on suulakepuristettu polystyreeni. Ei kulje (tietääkseni) kauppanimellä styrox, vaan esim. finnfoam (tämä tosin ei ole sininen). Styrox on niitä muovipalloista tehtyjä levyjä (EPS, eli paisutettu polystyreeni), kun taas muottimateriaaliksi käy tuo tiiviimpi solumuovi.

Joo, totta. Minä vaan sanon niitä molempia sitä valkeista palloista pueustettua ja sitä Blue Foamia styroxiksi, koska ne molemat on samaa muovia.

-M

Joo, totta. Minä vaan sanon niitä molempia sitä valkeista palloista pueustettua ja sitä Blue Foamia styroxiksi, koska ne molemat on samaa muovia.

-M
Taitaapi olla kyseessä Styrofoam, meinaan se sininen tavara.

Jos (tai kun) olen tekemässä aivan uutta takakatetta niin eikö helpoin tapa ole siis ostaa sitä styrofoamia (vai mitäsenyoli) ja veistellä siitä halutunlainen takakate...?
Siihen päälle sit latoa lasikuitukerrokset ja avot, meillä on uusi kate valmiina lopputöihin....

Jotenkin tuntuu vaan niin hiton työläältä toi uretaanivaahdon kanssa vehtaaminen, kun sen ainut funktio tässätapauksessa on saada "merkille" vanhan katteen kiinnityskohdat ja takasatulan aukko...

Sivukatteet hahmottelin rautalangan pätkillä ja maalarinteipillä, näiden päälle laminoin lasikuitua ja tällä hetkellä on tuon lasikuidun hiominen ja kittaaminen kesken, eli tästä osasta tulee sitten se plugi(ko?), josta muotti otetaan taas gelcoatin ja lasikuidun avulla.
Mulla on ton muotin kanssa hiukan "hahmottamisongelmaa".

Mun järki sanoo, et toi sinun muotoilemasi (rautalanka/teippi) kehikko on just se muotti jonka päälle sit teet sen lopullisen katteen, jota nyt siis jo kittailet. Sit vaan sileän pinnan päälle väriä tarvittava määrä....

Sit jos teet useampia katteita samalla muotilla niin sit tietty voi tehdä valmiiksi kitatun katteen, josta otetaan mallia.

Olenko nyt ihan hukassa?

Mulla on ton muotin kanssa hiukan "hahmottamisongelmaa".

Mun järki sanoo, et toi sinun muotoilemasi (rautalanka/teippi) kehikko on just se muotti jonka päälle sit teet sen lopullisen katteen, jota nyt siis jo kittailet. Sit vaan sileän pinnan päälle väriä tarvittava määrä....

Sit jos teet useampia katteita samalla muotilla niin sit tietty voi tehdä valmiiksi kitatun katteen, josta otetaan mallia.

Olenko nyt ihan hukassa?

No itekään en ole ihan varma noista termeistä, mutta periatteessa tuon katteen voisi maalata hionnan jälkeen ja jättää paikoilleenkin.

Mutta jos meinaan tehdä nuo palikat hiilikuidusta, niin niistä on pakko ottaa se muotti, johon sitten laminoidaan hiilikuitumatot.
Tuon hiilikuidun pintaa kun ei viitsi alkaa enää kittaamaan, kun se kuitu pitäisi jäädä näkyviin lopputuloksessa..

No itekään en ole ihan varma noista termeistä, mutta periatteessa tuon katteen voisi maalata hionnan jälkeen ja jättää paikoilleenkin.

Mutta jos meinaan tehdä nuo palikat hiilikuidusta, niin niistä on pakko ottaa se muotti, johon sitten laminoidaan hiilikuitumatot.
Tuon hiilikuidun pintaa kun ei viitsi alkaa enää kittaamaan, kun se kuitu pitäisi jäädä näkyviin lopputuloksessa..
Näin minäkin asian näkisin. Lasikuidusta saat valmiin katteen ja jos haluut hiilikuitua niin sit joutuu tekemään muotin siitä lasikuitukatteesta.

Näin minäkin asian näkisin. Lasikuidusta saat valmiin katteen ja jos haluut hiilikuitua niin sit joutuu tekemään muotin siitä lasikuitukatteesta.

Jep.
Toisaalta taas, jos haluaa vahvemman/kevyemmän lasikuituisen osan, niin sekin kannattaa tehdä tuolla samalla tyylillä, koska sitäkään ei tarvitse sitten kittailla.

Jep.
Toisaalta taas, jos haluaa vahvemman/kevyemmän lasikuituisen osan, niin sekin kannattaa tehdä tuolla samalla tyylillä, koska sitäkään ei tarvitse sitten kittailla.
Kuulostaa hyvinkin järkevältä
thumbs-up.gif

LYHYT TEORIA MUOTIN TEKEMISESTÄ

Lujitemuovi muotti, ns. negatiivimuotti tehdään alkuperäisen mallineen (plugi) päälle. Tämän negatiivin sisälle tai sisäpuolelle tehdään se haluttu lujitemuoviosa.

Tässä tulevassa mallissa on yksinkertaistettu asioita, jotta saadaan keskustelu käyntiin nopeammin. Vastaan sitten kyssäreihin, kun niitä ilmenee.

Vaihe 1

Lieriön muotoinen sylinteri asetetaan ns. erotuslevyyn. Levyyn on tehty vähän suurempi reikä, kuin mitä on itse plugi.

Plugi tiivistetään ja kiinnitetään erotuslevyyn muovailuvahalla

1vaihefl5.gif

Kuva 1. Vaihe-1, erotuslevyyn tiivistetty lieriö

jatkuu...

2. VAIHE

- Vahaus viimeistellään
- käytetään mahdollisesti irroitusainelisänä Polyvinyylialkoholia

- levitetään Gelcote (punainen), annetaan nihistyä, muttei kovettua. Nihistyneeseen gelcoteen laminoidaan kankaat (vihreä) sen päälle

2vaihere2.gif

Kuva 2. Vaihe-2 Gelkote ja kankaat laminoituna

jatkuu...

3.VAIHE

- Erotuslevy poistetaan (pidetään huoli, ettei laminaatti irtoa plugista (iso huomio!)
- pinnat puhdistetaan ja vahataan + PVA

3vaiheni0.gif

Kuva 3. Vaihe-3 erotuslevy irroitetaan

jatkuu...

4. VAIHE

- 2.puolen Gelcote levitetään
- 2.puoli laminoidaan

4vaihecm6.gif

Kuva 4. Vaihe-4, kakkospuolen gelcote + laminointi

Tämä vaihet tekee automaattisesti molemman puoliskojen muodot taäsmälliseksi kappaleen päälle, vaikka erotuslevy ei olisikaan millilleen keskellä. Ei siis huolta, tämä vaihe korjaa melkein kaiken...
wink.gif

jatkuu...

5. VAIHE

-kohdistustapit laitetaan paikalleen
- Muottia ei saa purkaa, ennen kuin tapit on paikallaan. Muuten et saa enää ikinä kunnolla kohdistettua muotteja.

5vaihelw3.gif

Kuva 5. Vaihe-5, kohdistustapeille laitetaan kiinnikket ja porataan reiät

Tässä lyhyt oppimäärä aiheesta. Materiaalit ja laminointitekniikat sekä painemuovaus että lämpötekniikat on sitten kokonaan eri juttu.

terv,

-Matti

Siinäpä olikin hyvät ja selkeät ohjeet.
Elikäs tuo mun teippi/rautalanka-virityksen päälle laminoitu lasikuitukate on se plugi josta sitten otetaan negatiivimuotti, johon tehdään lopullinen palikka, eikö?

Elikäs tuo mun teippi/rautalanka-virityksen päälle laminoitu lasikuitukate on se plugi josta sitten otetaan negatiivimuotti, johon tehdään lopullinen palikka, eikö?
Joo, plugiksi sanotaan sitä alkuperäisaihiota, jonka ulkopinta muodiostuu negatiivimuotin (eli siis kansanomaisesti muotti) pintaan.

Plugin pinta kannattaa tehdä hyvin, koska muottiin kopioituu sormenjäljetkin.

-M

Joo, plugiksi sanotaan sitä alkuperäisaihiota, jonka ulkopinta muodiostuu negatiivimuotin (eli siis kansanomaisesti muotti) pintaan.

Plugin pinta kannattaa tehdä hyvin, koska muottiin kopioituu sormenjäljetkin.

-M
Toisaalta on myös hyvä että muotti kopioi kaiken mallinteesta / plugista (mitä termiä nyt haluaakin käyttää). Silloin on helppo tehdä tarpeelliset markkeeraukset esim leikattavista aukoista siihen kappaleen pintaan kevyesti terävällä veitsen terällä ja se sitten nätisti kopioituu sinne valmiiseen kappaleeseen... Voipi myös helposti tarroittamalla terveiset siihen joka sitten kopioituu muottiin ja sitä kautta valmiiseen kappaleeseen kohokuviona...

Back