• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lapset kyydissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulla on kolme lasta (8, 3 ja 1,5 v:t)
kaikki yhtä innokkaita moottoripyöräilystä kuin isänsäkin.

8v tyttö oli jo viime kesänä kyydissäni.
Tänä kesänä luotan jo aika pitkälti häneen kyydissä olijana.

Mutta minkä ikäiset ovat teidän mielestänne jo turvalliset matkustajat?

Itselläni maalaisjärki sanoo, että ainakin jalat pitää yltää tukevasti takajalkatapeille.

Onkohan muuten laki tästä kyydittävän iästä jotain mieltä?

Omaa poikaani totuuttelin pyörän kyytiin 6:n vanhana. Ajeltiin pienellä kylällä jossa 50km/h rajoitus.
Tänä kesänä poika täyttää 9, ja nyt on sitten ajeltu jo isollakin tiellä.
Täysin turvallista matkustajaa ei varmaankaan vielä ole edes tehty...
biggrin.gif

eek.gif

No nyt sitten menikin pasmat sekaisin: Marsu.

Tässä asiassa missasin hakutoiminnolla tulokset, yritin kyllä,
pahoittelen
bowdown.gif

Mutta, onko täällä orgissa sellainen sääntö ettei uudelleen saa aloittaa keskusteluja aikaisemmin käydyistä aiheista?

Nuo linkit, yksi aloitettu 2003 yksi 2004 ja yksi tämän vuoden helmikuussa, niin että kieltämättä uusin niistä on vielä aika tuore.

Joten lopetetaan tämä keskustelu sitten tältä erää tähän. Jokainen joka lukee otsikon pääsee myös linkillä eteenpäin.

Mutta, onko täällä orgissa sellainen sääntö ettei uudelleen saa aloittaa keskusteluja aikaisemmin käydyistä aiheista?
Vaikkei tämä otsikon aiheeseen liitykkään, niin sanonpa silti.

Joo, mitään uutta ketjua ei saa aloittaa, ennen kuin on tarkasti tutkinut onko joskus Org-ajanlaskun alussa mahdollisesti kirjoitettu samasta aiheesta.  
wink.gif

Toki hakuja voi käyttää, mutta mikä estää silti esittämästä jotakin kysymystä uudelleen. Kannattaa kuitenkin vilkaista ennen aloittamista, ettei samasta aiheesta ole kirjoituksia ylhäällä parhaillaan.

Edit: Kirjoitusvirhe

No ei ole, ei tämä niin masentava foorumi ole...
tounge.gif

... tietysti vanhat ketjut aiheesta olisi hyvä lukea läpi, mutta asiat ja mielipiteetkin muuttuvat - vuosien varrella ja ajan kuluessa - ja lisäksi tulee foorumiin uusia motoristeja,joilla voisi olla jotain uuttakin sanottavaa, joten kyllä esim. niin tärkeästä aiheesta kuin uusien motoristien takapenkki-istunnoista on hyvä käydä uusi keskustelu vähintään kerran vuoteen! Voihan sitä keskustelua tietysti jatkaa vanhan ketjun perään, mutta joskus tuo otsikointi on ontunut, eli aihetta ei löydä helpolla.

Ja mun täydellisen asiantuntematon kommentti: se skidi nukahtaa sinne taakse joka tapauksessa jossain vaiheessa, eli "ikää/malttia/kokemusta prätkässä istumisesta" pitää olla sen verran, ettei tee mitään hölmöä...

Laki lienee vaatii kypärän, muuten ei kai ole vaatimuksia?

Ystävällisin terveisin Antti

Itse voin kertoa nuorena henkilönä. Ensimmäisen kerran pääsin isän kyytiin muistaakseni 8-vuotiaana.Ensimmäiset muistoni on kun isä kysyi: "uskallatko olla kallistuksissa mukana?" Vastasin, että "mitä enemmän kallistat, sitä parempi." Ja vieläkin samaa mieltä!

Ensimmäinen pitempi reissu tuli tehtyä 12-vuotiaana. Sillon käytiin jo ajamassa lähes 3000km (Rovaniemeltä Tervakoskelle ja takaisin muutaman mutkan kautta). Ja kylläpä sen matkan muistaaki loppu elämänsä, oli se sen verran hienoa. Pyöränä oli sillon Kawasaki z1000 -78 ja kyllähän siinä pari kertaa remppaaki pääs tekemään, mutta ihme ja kyllä jopa minä jaksoin olla marisematta mistään, ihmeellistä tuo moottoripyöräily. Pisin "remppa" oli 6h putkeen erällä maatilalla, missä koitettiin saada akkuun virtaa. Respectit vaan Kärsämäelle. Ikimuistoinen matka joka tapauksessa.
inlove.gif
Tuon reissun jälkeen on tullut tehtyä useita pitempiä reissuja kyydissä mm. norjaan. Aina yhtä mukavaa on ollut.

Joku puhui nukkumisesta. Vielä 16-vuotiaana menin ja nukahdin noin 1min. ajaksi pyörän kyytiin, mutta kylläpä herättyäni pysätynki meidät ja virvoitin itseni takaisin kuntoon. Se ei ollut erityisen mukava kokemus.

Nyt, kun on oma pyörä alla niin johan on ilo irti. Vielä odottelen, että täytän 20, että pääsee ajamaan oikeilla vehkeillä. Kyllähän tuosta 125cc:sta saa yllättävän paljon iloa, kun vaan ajaa. Ja kyllä sitä vieläki tulee istuttua isän kyydissä, jos kovin pitkälle matkalle lähtee.

Että lapset kyytiin vaan heti kun jalat yltää kunnolla tapeille!
062802moto_prv.gif

eek.gif

No nyt sitten menikin pasmat sekaisin: Marsu.

Tässä asiassa missasin hakutoiminnolla tulokset, yritin kyllä,
pahoittelen
bowdown.gif

Nuo linkit, yksi aloitettu 2003 yksi 2004 ja yksi tämän vuoden helmikuussa, niin että kieltämättä uusin niistä on vielä aika tuore.

Joten lopetetaan tämä keskustelu sitten tältä erää tähän. Jokainen joka lukee otsikon pääsee myös linkillä eteenpäin.
Itse asiassa uudelleen luettuani oman viestini huomasin, että sanamuoto ei ollut paras mahdollinen
sad_orig.gif

Viimeisessä rivissä selvästi parantamisen varaa
Eli ei todellakaan ole millään tavalla kiellettyä aloittaa uutta ketjua, tietääkseni ainakaan.
sad_orig.gif

Ja tuota hakutoimintoa siksi mainostin että niitä jo silloin tulleita kommentteja, ei välttämättä nyt tule.

Itse olen miettinyt, että mitenhän saisin ensi kesänä 4v muksun kyytiin turvallisesti pienille ajolenkeille (muutamia kilometreja). Luultavasti on istutettava eteen tankin ja itseni väliin
smile_org.gif

Itse olen miettinyt, että mitenhän saisin ensi kesänä 4v muksun kyytiin turvallisesti pienille ajolenkeille (muutamia kilometreja). Luultavasti on istutettava eteen tankin ja itseni väliin
smile_org.gif
Noin se ainakin on turvallista, jos vaan mopossa riittää tilaa ja kuskissa ulottuvuutta tuolleen ajamaan. Ko. tapaa olen itse käyttänyt muksujen kanssa ja ei pahaa sanottavaa siitä.

smile_org.gif
Onnistuu hyvin, kunhan kyseessä ei ole kyykky/matkapyörä.

Meidän jr oli 2 vuotiaana kyydissä kuskin edessä pieniä matkoja ja kundin ollessa 3v huiskittiin jo kehä I:sellä ja östersundomissa, nou problem.
smile_org.gif

Sitten tuli tehtyä hankinta cebariin ja edessä istuminen muuttui mahdottomaksi koska tanko on niin edessä ettei poika ylettynyt siihen.. 4 vuotiaana sujui jo hyvin takana istumassa, laitoin paksun vyön ympärilleni (siis itseni, en missään tapauksessa juniorin ympärille) ja jr:n kädet vyöhön niin että tunsi koko ajan miten se tulee mukana.
062802moto_prv.gif

Minulla oli alkuviikosta 12v skidini ekaa kertaa kyydissä. Ajeltiin semmonen puolen tunnin lenkki. Kaikki meni hyvin. Piti ympäriltäni hyvin kiinni ilman mitään vöitä.

Vaikka muutenkin ajelen aika rauhallisesti, ajoin nyt extra varovaisesti. Oli niin kallis lasti. En uskaltaisi alle kymmenen vanhan kanssa lähteä yleiselle tielle. Kyllä pienikin lapsi ymmärtää miksi ei pääse kyytiin, kun asian perustelee.

Tähän meidän ensimmäiseen ajeluunkin aloite tuli minulta. Poika ei mankunut kyytiin. Tiesi, että sen aika tulee kyllä jossain vaiheessa. Nyt katsoin, että aika on kypsä.

Minkä takia niitä pienimpiä eli alle jotain 8-9 v yleensä pitäisi päästä prätkällä kyydittämään?Kyseenalaistamatta kenenkään ajotaitoja tai välittämistä omasta lapsestaan,turvallisinta kuitenkin lapsia kuljettaa autolla. Jos sattuu jotain,vaikka vastapuolen vika olisikin,tulee kallis kokeilu kun lapselle voi aiheutua pitkäaikaiset tai ikuiset vammat kokeilusta pyöränkyytiä.Kyllä sitä ennättää vanhempanakin.

Minkä takia niitä pienimpiä eli alle jotain 8-9 v yleensä pitäisi päästä prätkällä kyydittämään?Kyseenalaistamatta kenenkään ajotaitoja tai välittämistä omasta lapsestaan,turvallisinta kuitenkin lapsia kuljettaa autolla. Jos sattuu jotain,vaikka vastapuolen vika olisikin,tulee kallis kokeilu kun lapselle voi aiheutua pitkäaikaiset tai ikuiset vammat kokeilusta pyöränkyytiä.Kyllä sitä ennättää vanhempanakin.
Minkä takia sitä aikuinenkaan ajamaan moottoripyörällä, perhemallisella volvolla on huomattavasti turvallisempaa (ja jonkun mielestä mukavampaa) tehdä matkaa.. Jos jotain sattuu tulee kallis kokeilu jos lapset jäävät orvoiksi/puoliorvoiksi vaikka vika olisikin vastapuolessa..
omg.gif

Back