• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lapselle turvavyö ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Luin tässä taannoin juttua eräästä motoristiperheestä, joka kertoi lehdessä, että heillä on lapsilla kyydissä aina turvavyöt. Itse en ole moiseen systeemiin koskaan törmännyt. Onko jollain tietoa asiasta. Joskus mietityttää, kun 7 vuotias poika on aika usein kyydissä, että jos se vaikka nukahtais sinne taakse...... seuraukset vois olla kohtalokkaat. Tosin en ole kovin pitkiä matkoja ajellut lapsi kyydissä, enkä maantienopeuksia. Ihan taajamassa vaan. Tuo turvavyö asia mietityttää. Onko semmosia ?

Ite oon miettiny ihan samaa asiaa. Jos tollasen löytäs, niin vois joskus käydä vaikka mutterilla pojun kanssa täältä Porvoosta...

Mutta tuommoinenhan voisi olla kaadossa vaarallinen; siinähän
lähtisi kyytiläinen kieppumaan sidottuna kaksisataakiloiseen
rautajötkäleeseen...
crazy.gif

Meillä asiaa mietitty kans.Aikaisemmin oli jalkaan taputtamalla "kysymys" hereillä/kaikki ok ja vastaus samalla lailla taputtamalla "ok".Nyt on kypärä puhelin sarja(kunhan saadaan vielä asennus loppuun) ja kuskin ympärillä vyö jossa kahvat josta 10v tyttö pitää kiinni.Itse en lähtisi sitomaan lasta pyörään enkä kuskiin kiinni,lipassa pelottavan vaarallinen jäädä pyörän tai aikuisen ihmisen alle.

Täällä oli joskus linkki sellaiseen vyöhön, mikä pantiin kuskin ympäri ja takapuolella oli kunnon kahvat kiinnipitämistä varten. Se näytti sangen käyttökelpoiselta tuotteelta. Muistaako kukaan minkä firman tuotteesta oli kyse?

Me ainakin haettin kyseinen vyö tokimotosta oisko hintaa ollut 29 ekee.Käyttökelpoinen on mut parannuksena vois olla et kahvojen paikkaa sais säädettyä(10v testiläisen kommentti).testi tehtiin la 29.4 reitillä tokimoto-bembööle-keppanakellari-hyrylä. tulos 4 tähteä.

MP-asulla on sellainen lasten ajoasu, josta lapsen selästä lähtee remmit, jotka kiinnitetään kuskin ympäri. Meillä käytössä sellainen jo toista kautta nyt 5,5v tytöllä. Kyytiin nukahtamisia ei vielä ole ollut, mutta matkatkin on tähän mennessä olleet lyhyitä ja tietty nopeudet alhaisia.

Minun mielipiteeni:

Lasta ei tulisi IKINÄ kiinnittää pyörään, tai kuljettajaan!!!

Jos sattuu pienikin lippa, niin aikuinen ihminen voi tehdä yllättävän paljon hallaa lapselle. Tuo vyö missä on ne kahvat ja tuo hassun näköinen "turvakaari" voi olla ihan hyväksyttävissä, kunhan pysyvät VARMASTI paikallaan (lähinnä koskee sitä "kaukaloa").
Jos lasta ruvetaan sitoomaan kuljettajaan kiinni, niin se on mielestäni vastaava tilanne että aikuinen pitää lasta sylissä autossa, ja molemmat ovat samassa turvavyössä kiinni. Edesvastuutonta, ja tyhmää, ja valitettavan usein tämän näkee tapahtuvan liikenteessä
mad.gif

Meillä poika oli kyydissä viisivuotiaasta asti (vuonna miekka ja kilpi...) ja tuppasi nukkumaan takana kun bokserin kyyti oli melko unettavaa.
Tein korotetut jalkatapit ja minulla oli piiitkä vyö jolla poika oli kiinni itsessäni. Vaarallista varmaankin mutta niin on tippuminenkin, kaatuminen vaikka olisi irtikin jne jne. Silloin ja edelleenkin on paras turvavaruste kuljettajan ennakointi ja sen mukainen ajaminen!!!
Kypäräpuhelimesta ja tavaratelineellä olevasta "selkänojasta" oli myös apua.

Turvallisinta on pysyä kotona, paitsi että tilastollisesti sinne kuolee melko moni ihminen...

Miten olisi sellainen vyö tai viritys, joka kestäisi esimerkiksi 100 kg painon? Jos nappula nukahtaa, ei putoa kyydistä, mutta toisaalta onnettomuustilanteessa ei jää kiinni pyörään tai kuskiin..

Meillä on käytössä molemmat sekä kahvat että vyö.Se vyö ei ole niin vahva että pitäs kiinni jos tulee lipat,mutta auttaa vähän kun junnut nukahtaa.Nuorin tykkää kahvoista niistä voi pitää hyvin kiinni.Muksujen kanssa kannattaa olla aina selkänoja on varmin tapa pitää ne kyydissä ja sinnehän ne aina haluu.Noita kahvoja on monta erilaista kanattaa koitaa ja valkata sopivat.

Toi kahvavyö kuullostaa hyvälle ja ainakin kuskilla on koko ajan tuntuma kyyditettävästä. Itsellä oli pari kesää sitten ajotakki, jossa oli vyö. Tytär piti siitä kiinni, kun pörpöteltiin kylillä. Nykyään käytän takalaukkua selkänojana ja siihen kuuluvassa telineessä on hyvät kahvat joista pitää kiinni. Tytär (9v) ainakin pitänyt parhaimpina tähän astisista.

Minun mielipiteeni:

Lasta ei tulisi IKINÄ kiinnittää pyörään, tai kuljettajaan!!!
Täysin samaa mieleltä! Ei, ei, ei ja ei.

Ei missään tapauksessa lasta kiinni pyörään, eikä kuskiin! Ei "turvavyötä", ei sitomista. Jos lapsi ei pysy hereillä / tai muuten kyydissä, niin silloin lasta ei yksiselitteisesti kyyditellä.

Ainoa asiallinen ja järkevä apuväline on tuo kahvallinen kiinnipitovyö.

Minulla on ikävä kyllä lapsi joka ei kykene molemmilla käsillä pitämään kiinni kahvoista/minusta. Lisäksi lapsi kuin lapsi nukahtaa keinuvaan kyytiin jonkun ajan kuluttua. Olen ratkaissut asian laittamalla takalaukun kanteen tarranauhalla kiinni "turvavyön", joka normaalitilanteessa pitää mukelon paikallaan, mutta kaaduttaessa "repeää" auki. (irtoamista en onneksi ole käytännössä kokeillut kopkopkop)
Olen joutunut sattuneesta syystä pohtimaan asiaa perinpohjaisesti ja mielestäni irtoava turvavyöviritys on lapselle kuin lapselle parempi kuin nukahtaessa tielle tipahtava lapsi.
Toimivana virityksenä olen nähnyt käytännössä myös takalaukkuun/-tavaratelineeseen liitettävät kyynärtuet (esim. linja-autosta), jotka estävät lapsen tipahtamisen sivuille, mutta eivät sido totaalisesti lasta pyörää/kuskiin.

Sanoisin että paras turvavaruste voisi olla radiopuhelin tai vastaava laite jolla pystyy keskustelemaan (ei nyt tuu MILLÄÄN mieleen millä nimellä nuo vempaimet kulkee
biggrin.gif
withstupid.gif
) ja pystyy keskustelemaan skidin kanssa, ja sillä tavalla huolehtia että skidi pysyy hereillä. Kahvavyö asia erikseen, ihan hyvältähän varusteelta se vaikuttaa, kuskaisi sitten aikuisen ihmisen, taikka lapsen.
Ja nukahtaa ne aikuisetkin matkustajat
biggrin.gif
Monesti kun on ollut kyytiläinen mukana, niin on huomannut että takana istuvan kypärä rupee koputtamaan omaa selkää, silloin tietää että on aikaa pitää taukoa
tounge.gif

Itse olen jonkun verran pojan kanssa (5v) ajellut.Jos ajetaan maantiellä,niin käytössä on sellainen pikalukolla varustettu vyö josta lukko menee poikki jos siihen tulee liikaa rasitusta.Radiopuhelimet on myös ihan hyvä idea,mutta pieni lapsi nukahtaa ennenkuin ehtii kissaa sanoa.Itse aina taputtelen välillä polvelle ja pikkumies nyökkää takaa
biggrin.gif
Pitkät retket kyllä kannattaa jättää siihen,kun jätkä on vähä isompi.

Back