• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lämpö-/sadetakki nahkojen päälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hako1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä laitoin paremmaksi!
tounge.gif
Stormin 2-osainen sadekortonki mallia XXL lähti eilen matkaan "huimaan" 24.90e hintaan. Tänään iltapäivällä varmaan pääsee jo kokeilemaan kuinka ukko pysyy kuivana
sport05.gif
Ostin yksiosaisen version. Päälle puettaessa hajosi vetoketju ja pois ottaessa repesi jostain kohtaa. Ei ollu kyllä mitään laatutavaraa. Halvalla ei taida saada hyvää. Tosin suojasi hyvin sateelta.

Itsellä olisi tarve ei niinkään sadeasulle (löytyy jo) vaan semmoiselle takille, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:

1. vois laittaa helpohkosti tuon nahkatakin päälle.
2. näyttäisi edes hieman enemmän hyvältä, kuin naurettavalta.
3. estäisi pääasiassa tuon nahkatakin liiankin hyvät ventiloinnit.

Mulla siis ongelmana tuo, että ei tarvitse olla kovinkaan kalsa keli, kun rupeaa yläroppa jäätymään. Ilma kiertää liiankin hyvin tuossa Nexon takissa, joten pitäisi saada jotain järkevää syyskylmiin tuon päälle vetästyä. Ei siis tarvi edes olla välttämättä mitään vedenpitävää, kunhan estäs liian ilman liikkumisen nahkatakin sisälle ja ei näyttäs ihan idiootilta
biggrin.gif

- P
Itse ratkaisin tuon ongelman ostamalla 2 teknistä paitaa. Rukan dry tech (tjsp) jonka päälle Halvarssonin windstopper (mallia jossa hihojen suussa on lenkki peukalon taakse).
Kiitos vastauksesta, pitääpä tutkia kyseisiä tuotteita. Mulla on näitä ns. teknisiä alusasuja, mutta yhdellä "kerrastolla" en ole saanut tarpeeksi lämpöä ihan syksyn kylmimmillä keleillä. Kaksi vois tosiaan jopa toimia. Testiin vaan
smile_org.gif

- P

Itsellä olisi tarve ei niinkään sadeasulle (löytyy jo) vaan semmoiselle takille, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:

Mulla siis ongelmana tuo, että ei tarvitse olla kovinkaan kalsa keli, kun rupeaa yläroppa jäätymään. Ilma kiertää liiankin hyvin tuossa Nexon takissa, joten pitäisi saada jotain järkevää syyskylmiin tuon päälle vetästyä. Ei siis tarvi edes olla välttämättä mitään vedenpitävää, kunhan estäs liian ilman liikkumisen nahkatakin sisälle ja ei näyttäs ihan idiootilta
biggrin.gif

- P
Itse ratkaisin tuon ongelman ostamalla 2 teknistä paitaa. Rukan dry tech (tjsp) jonka päälle Halvarssonin windstopper (mallia jossa hihojen suussa on lenkki peukalon taakse).
Kiitos vastauksesta, pitääpä tutkia kyseisiä tuotteita. Mulla on näitä ns. teknisiä alusasuja, mutta yhdellä "kerrastolla" en ole saanut tarpeeksi lämpöä ihan syksyn kylmimmillä keleillä. Kaksi vois tosiaan jopa toimia. Testiin vaan
smile_org.gif

- P
Joo vähän vaan meni pieleen. Halti ja Haglöfs oli ne merkit, mutta mitäs pienistä.
tounge.gif

Mä laitoin paremmaksi!
tounge.gif
Stormin 2-osainen sadekortonki mallia XXL lähti eilen matkaan "huimaan" 24.90e hintaan. Tänään iltapäivällä varmaan pääsee jo kokeilemaan kuinka ukko pysyy kuivana
sport05.gif
Ostin yksiosaisen version. Päälle puettaessa hajosi vetoketju ja pois ottaessa repesi jostain kohtaa. Ei ollu kyllä mitään laatutavaraa. Halvalla ei taida saada hyvää. Tosin suojasi hyvin sateelta.
Juuri tuon vuoksi ajattelin että 2-osaisen kanssa on helpompi taistella ja onhan se 2-osainen tuo Tix-Texinikin. Varsin vaatimattomaksi tuo "testi" kyllä eilen illalla jäi kun vettä ei sitten satanutkaan kovin lujaa. No mutta ukko kuitenkin pääsi kuivana perille ja sadeasukin on vielä täysin ehjä, niin eipä yhtään hassumpi "sijoitus"
smile_org.gif
Tosin jos moitteen sanaa pitää etsiä, niin puntit olivat sadepökissä sen verran lyhkäset että mopon päällä istuksiessa kumiresorit nousi saappaanvarren päälle => tix-texin puntit olivat märät koko saappaan varren matkalta => pitkänmatkan kaatosateessa voisi olettaa että vesi tulee jossain vaiheessa tix-texin puntista läpi ja siten saappaan varresta sisään, mutta...
lookaround_orig.gif

Viikonloppuna vajaa 400km kaatosateessa kertoi että kuoritakki+nahkatakki yhdistelmä ei ainakaan toimi. Tai sitten mun 2 viikkoa vanha sadekuoritakki ei ole hyvä. Jalat oli ihan kuivana goreissa.

En tiä sitten pitääkö siinä lukea rukka että se sadetakki toimisi. :|

biggrin.gif

- P
mä ratkaisin tuon ongelman keväällä ihan Windstopper-fleecellä.
Normisti on semmonen mukavan väljä mut nahkan päällä tivis. Jonkin verran joustavana ei ahistanut ku nimeksi. Auttoi lämmössä ja tuulepidossa, mut tämä malli on "väärinpäin" tiivis kerros on sisällä ja fleecen pörröinen puoli ulkona. Toisin päin olis lämpimämpi

joku tuulen pitävä Softshell-takki olis ehkä parempi.
Ihan urheilu ja retkeilykaupoista -valinnan varaa on.

edit: Varsinaisena sadeasuna on Bilteman 2 osainen joustava asu. Toimii. hihansuissa vois olla tarra tms kiristys kuminauhan sijaan. Ja hihat vois olla aavistuksen väljemmät verrattuna vartalo-osaan.

- P
Ostat toisen nahkatakin jossa on vähän vähemmän reikiä. Tai mieluiten ei ollenkaan hiansuiden ja muiden välttämättömien lisäksi..

Mä en ymmärrä tuommosta windstopper -alusasua ollenkaan. Sehän on nimenomaan sen uloimman kerroksen tehtävä pitää tuuli ja muu luonnontuottama inhottavuus poissa harrastajan iholta. Ja tuommonen millin, puolentoista paksuinen nahkahan ei päästää ilmaa läpi. Ellei siihen tosiaan ole tehty jotain ylimääräisiä reikiä..

- P
Ostat toisen nahkatakin jossa on vähän vähemmän reikiä. Tai mieluiten ei ollenkaan hiansuiden ja muiden välttämättömien lisäksi..

Mä en ymmärrä tuommosta windstopper -alusasua ollenkaan. Sehän on nimenomaan sen uloimman kerroksen tehtävä pitää tuuli ja muu luonnontuottama inhottavuus poissa harrastajan iholta. Ja tuommonen millin, puolentoista paksuinen nahkahan ei päästää ilmaa läpi. Ellei siihen tosiaan ole tehty jotain ylimääräisiä reikiä..
Ymmärrän ja en ymmärrä vastaustasi. Olet kyllä oikeassa siinä, ettei pelkkä nahka päästä mitään läpi, mutta sitä vartenhan noihin tehdään ventilointeja ja rei-itetään tietyistä kohti, jottei lähde taju kun lämpö alkaa olla 20+ astetta. Eli erittäin tyytyväinen olen muuten takkiini ja toiseen ei ikävä kyllä ole varaa. Ratkaisuhan se sekin olisi, mutta sitten olisi jo melkein sama ostaa joku goretakki tai vastaava.. turvallisuuden kannalta huonompi, mutta lämpimämpi varmasti.

Ja kyllähän noissa windstopper-tyylisillä ratkaisuissa järkeä on, juurikin sen vuoksi että voit niillä paikata ylemmän kerroksen (tässä esimerkissä siis tuo race-henkinen nahkatakki) läpäisyvyyttä, ilman että pistät 200-400€ vielä toiseen takkiin. Ja siinäkin mielessä on huomattavasti helpompaa lisätä esim. takin alle jotain, kuin sitten tuskailla semmoisen takin kanssa keväästä syksyyn, joka ei toimi lämpimillä keleillä ollenkaan. Siksi varmaankin ehdotit kahta erityyppistä takkia, joka on kyllä toimiva ratkaisu sekin, muttei ihan niin järkevä budjetin kannalta
smile_org.gif

Pitää miettiä tuota muutamaa viestiä ylempänä speckan mainitsemaa Softshell vaihtoehtoa myös, tai toivoa että syksy jatkuu näin lämpimänä mahdollisimman pitkään
tounge.gif

Ajoin sitten yön läpi pienen siirtoajon, kokeeksi nahat päällä. Kunnon sadetta ei ollut oikein missään vaiheessa, mutta pientä tihkua pariin otteeseen ja aamuyöllä tiivistyvää kosteutta.

Illalla meni auringonlaskuun asti ilman ylimääräisiä (kilpi lämmittää yllättävän paljon), sitten vedin softshellin päälle, aamuyöllä siihen päälle takaboksista "laadukas" tixtex-puolipitkä ja jalkoihin sadehousut. Eipä tullut kylmä eivätkä nahat kastuneet kuin iltayöstä polvista ja hiukan reiden päältä. Toimii.

Tosin, kahvalämppärit melkein hehkuivat pimeässä kun loppuyöstä alkoi kroppa väsyä. Ilman niitä veikkaisin lisävaatetuksen tulleen tarpeeseen.

Päiväajeluilla sadehousut ja softshell-takki voivat hyvinkin olla hyvä ja kohtuupieneen tilaan menevä varustus. Olkoonkin että nyt käytössä oleva hempeän vaaleansininen takkimalli näyttää melko pervolta.

Päiväajeluilla sadehousut ja softshell-takki voivat hyvinkin olla hyvä ja kohtuupieneen tilaan menevä varustus. Olkoonkin että nyt käytössä oleva hempeän vaaleansininen takkimalli näyttää melko pervolta.
biggrin.gif
 Tosiäijä voi käyttää mitä väriä vaan.

Mun windstopperi on appelsiinin oranssi.  
062802moto_prv.gif

pikkasen poikkeaa mun normi ihan mustasta pyörä-kuski-kokonaisuudesta mut Vapun jälkeisellä viikolla kun suihkaisin keravalle niin olipa verraton kaveri.

Kirkkaan sininen vanha goretuulitakki toimii loistavasti kylmällä ja/tai märällä kelillä. Takki painaa 400g ja mahtuu selkäsuojan kyttyrään oikein viikattuna silloin kun sitä ei tarvitse. Takissa on hyvä olla hieman liian pitkät hihat normi mitoitukseen nähden.

Tekniselle kuorivaatteelle on usein käyttöä myös "perillä"

biggrin.gif

- P
Haltilla on todella kevyt tuulenpitävä takki (varmaan sateenkin), joka istuu tiiviisti nahkojen päällä. Pakattuna se on pienen nyrkin kokoinen ja kulkee hyvin satulan alla. Haltin sivuilta en sitä löytänyt, mutta kaupoissa niitä näyttää edelleen olevan.

Tosin jos moitteen sanaa pitää etsiä, niin puntit olivat sadepökissä sen verran lyhkäset että mopon päällä istuksiessa kumiresorit nousi saappaanvarren päälle => tix-texin puntit olivat märät koko saappaan varren matkalta => pitkänmatkan kaatosateessa voisi olettaa että vesi tulee jossain vaiheessa tix-texin puntista läpi ja siten saappaan varresta sisään, mutta...
lookaround_orig.gif
No nyt pääsi tuonkin eilen illalla toteamaan kun kohtuullisessa kaatosateessa päästelin iltasella Hki - Lahti - Hki
sport05.gif

Lopputulos: Ukko 100% kuivana perille saakka
smile_org.gif

Tuo Stormin sadeasu ei päästänyt vettä lävitseen mistään kohdin, TixTexit olivat aivan kuivat, noita puntteja lukuunottamatta. Edes takapuolesta ei vesi tullut lävitse. Sadeasu ei lepattanut eikä lärpättänyt ajossa lainkaan - itse asiassa lepatusta on selvästi enemmän pelkän TixTexin kanssa ajaessa. Ja nyt kun vettä pitävä kerros oli päällimmäisenä, ei vesilätäkköä päässyt kertymään asun sisään, ainoastaan sen pari litraa syliin joka lorahti heti maahan kun mopon päältä pois nousi
tounge.gif

Back