• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Laatikon loksahdus,normaalia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja parnjo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni aiemmin zx6r 05 ja ihmettelin siinä pauketta kun piti sitä uudesta asti.Huollossa sanottiin vaan et on hyvin tyypillistä kawasakille.Jos kytkintä pystyy pitään pidempään pohjassa ääni useimmiten vaimenee..

Mulla -02 9r ja jossakin 25000km paikkeilla rupes vaiheet takkuamaan alaspäin vaihtaessa, yritin säätää vaihdepolkimelta => tuloksetta. Sitten vaihdoin öljyt Motulista hondan gp4 öljyyn ja n.100km niin vaihteet rupes pelaamaan ihan normaalisti. Eikä enään kloksahtanu... ajelin niillä öljyllä n1000km ka sitten rupes taas loota tökkimään, ei vaihda kunnolla alas eikä ylös ja vaihdetanko tuntuu sika jäykältä...
Olettteko törmännyt vastaavaan

Älkääkä sanoko että "se on Kawa" vihreestä en luovu
baaa.gif

Itellä oli toissa kesänä uusi er-5 alla ja eipä ole ollut niin hiljaisia vaihteita sen pyörän jälkeen. Aluksi ei ollut aivan varma että menikö se ykkönen päälle kun ei tuntunut miltään ja ääntäkään ei syntynyt. Jokusen satakilsaa päälle neljä donaa ajelin ja ei ne kovin koviksi ne äänet tulleet, sen verran kuitenkin että ties vaihteen olevan päällä. No aivan uutta en oo sen jälkeen ostellut, mutta ajellut kyllä olen ja eipä tosiaan niin hiljaisia vaihteita ole tullut vastaan. Liekkö sitten torstai malli jolloin duunit tunnetusti maistuu parhaimmalta.
biggrin.gif

Meidän väinössä (VN800) vaihteet paukku mukavasti. Ainakin kun laittaa ykköstä silmään. Sekin vaihtelevalla äänentasolla. Se mitä minua eniten kummastuttaa on tuon kytkimen "jämähtäminen" päivän seisonnan jälkeen. Jos siis kauemmin ajelematta, joutuu pyörää irroittamaan ennen käynnistystä. Ykkönen kehiin, kytkin sisään ja eiku rynkyttämään kunnes irtoaa. Kerran käynnistin mopotin ja heitin vaihteen päälle niin tämä ruoppas mukavan kuopan ja sammui siihen paikkaan. Onko tämäkin nyt sitten niitä öljyjuttuja? Muuten kytkin kyllä toimii moitteettomasti. Mitä öljymerkkiä pyörä on syönyt, niin siitä minulla ei ole hajuakaan.

Vittu sehän on kawa! Vaihda pois ja osta huoltovapaa honta!

Ei ne pyörät mitään autoja ole, ääni on aivan normaali, totu siihen.
Lisäksi voit tottua Kawa omiin ääniin, jotka ovat tavallista pyörää äänekkäämmät....
mitenköhän tuon asian kanssa mahtaa olla,oletko aivan varma
että merkin vauhto auttais,minä en olisi niinkään varma,mutta enhän minä kaikkea tiedäkkään.
omg.gif

Kuulisit kun laitan omassa 9R:ssä ykkösen päälle. Pyörä vielä nytkähtää sen verran että tietää että voimaa piisaa. Niistä öljyistä sen verran että Sumeko suosittelee mineraaliöljyjä ei täyssynteettistä. Soita Sumekon tekniseen palveluun niin voit jatkossa käyttää halvempia mineraaliöljyjä.

Kyllä ne muidenkin merkkien lootat lonksuu - kuunteleppa kesällä valoissa kun on useempia mopoja... Ja juu öljy vaikuttaa ja se kuinka vanhaa se öljy on vaihteiston ääniin - ainakin oman kokemuksen perusteella

Vanhempiin pyöriin oon itse käyttänyt
shellin x-100:sta ja ollut tyytyväinen.

Kesällä ilmeni kytkimessä vikaa, poistin
vanhat, pyöräliikkeestä hommatut vimpan
päälle prätkäöljyt ja laitoin x-100set tilalle
niin meno helpottui huomattavasti.

Nyt talviprokkiksena kuitenkin on katsastaa
kytkinkello, uusia levyt, välilevyt sekä jouset.
Sitten katsellaan vielä männän kunto (nesteellä toimiva)
ja eiköhän se siitä. Vika ilmeni kans mulla hieman
kantavana, veto ei täysin poistu...
wink.gif

pyöränä zx-9r.

Meidän väinössä (VN800) vaihteet paukku mukavasti. Ainakin kun laittaa ykköstä silmään. Sekin vaihtelevalla äänentasolla. Se mitä minua eniten kummastuttaa on tuon kytkimen "jämähtäminen" päivän seisonnan jälkeen. Jos siis kauemmin ajelematta, joutuu pyörää irroittamaan ennen käynnistystä. Ykkönen kehiin, kytkin sisään ja eiku rynkyttämään kunnes irtoaa. Kerran käynnistin mopotin ja heitin vaihteen päälle niin tämä ruoppas mukavan kuopan ja sammui siihen paikkaan. Onko tämäkin nyt sitten niitä öljyjuttuja? Muuten kytkin kyllä toimii moitteettomasti. Mitä öljymerkkiä pyörä on syönyt, niin siitä minulla ei ole hajuakaan.
Ölkeissä on hieman eroa tämän suhteen. Pääsyyllinen lienee kuitenkin öljypako kytkinpakan uloimpien levyjen välistä, jolloin kytkin "tarttuu". VN900:ssa uloimmiksi levyiksi on vaihdettu uritetut, minkä pitäisi helpottaa tilannetta. Levyt saattavat olla vaihtokelpoiset VN800:een.

Itse tyydyin käynnistämään VN800:sta vaihde päällä ja kytkin auki samalla etujarrua vetäen. Startti riitti hyvin nirhaisemaan kytkimen auki ja kun antoi toosan jolkuttaa vähän aikaa kytkin auki ja sitten vapaalle + kytkin kiinni, niin liikkellelähtö sujui sitten oiken sujuvasti.

Tarttuminen on siis tunnettu ominaisuus, ei yksilövika. Vastapainoksi VN800:n kytkin on erittäin kestävä. Pitäähän pyörässä jotain "piirteitä olla"
wink.gif

Itellä vanha 9r -99. Kolahtaahan se kun polkee ykköstä silmään. Mutta olen huomannu sen,että jos pitää etujarrua kiinni ykköselle vaihtaessa niin ei kuulu mitään kolahdusta. Varman siksi kun pyörä ei pääse nytkähtään yhtään eteenpäin.
Ja öljynä gps.
Mut kawassahan on aina "rajut" kone äänet.

Ölkeissä on hieman eroa tämän suhteen. Pääsyyllinen lienee kuitenkin öljypako kytkinpakan uloimpien levyjen välistä, jolloin kytkin "tarttuu". VN900:ssa uloimmiksi levyiksi on vaihdettu uritetut, minkä pitäisi helpottaa tilannetta. Levyt saattavat olla vaihtokelpoiset VN800:een.

Itse tyydyin käynnistämään VN800:sta vaihde päällä ja kytkin auki samalla etujarrua vetäen. Startti riitti hyvin nirhaisemaan kytkimen auki ja kun antoi toosan jolkuttaa vähän aikaa kytkin auki ja sitten vapaalle + kytkin kiinni, niin liikkellelähtö sujui sitten oiken sujuvasti.

Tarttuminen on siis tunnettu ominaisuus, ei yksilövika. Vastapainoksi VN800:n kytkin on erittäin kestävä. Pitäähän pyörässä jotain "piirteitä olla"  
wink.gif
No joo. Vaikka onkin ominaisuus niin kyllähän se aika ronskilta kuitenkin kuullostaa...oikien syrämmestä ottaa
lookaround_orig.gif

Eipä siis taida öljyillä olla niinkään suurta merkitystä tässä asiassa. Ja piru vie, nekin on vielä vaihtamatta
crazy.gif

Mutta hey, aattelin myös ne tulpat vaihtaa ja sitä varten on ilmeisesti tankki poistettava. Onko tämä isokin operaatio kun on tuo mittaristokin siinä kines?

Mulla kans Erkassa kolahtaa vapaalta ykköselle ja sieltä kakkoselle.
Ku opettelee vaan oikeen vaihtotavan ni ykköseltä kakkoselle saa vaihdettua ilman ääntä.

Mut kolaus ittessään taitaa olla normaalia.

Back