• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyykky, kustomi, naku, tai matkaenduro?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karsta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Millä ajatte mieluimmin, kyykkyllä, kustomilla, nakulla, vai matkaendurolla. Tämä on ikävä tehtävä, mutta "pakollinen". Joku, tai jotku on näistä tiputettava omasta käyttövalinnasta pois. Mielellään jonkummoisen sepustuksen kera.

Itse en halua enää kustomia, koska kelit saneli liikaa koska oli ajokeli ja koska ei (kromin piti kiiltää). Kyykkyä en halua enää, koska ikäni on ylittänyt näyttämisen halut (aina yli 200km/h). Nakulla voisin hyvinkin kuvitella ajavani, mutta matkaenduro vie nykyään voiton, koska ajokausi venyy pitemmäksi ja Suomen kaikki tiestöt on käytettävissä metsäpolut mukaanlukien hyvällä ajoasennolla. Olen kuitenkin nauttinut kaikista näistä vaihtoehdoista, mutta ikä on tehenyt tehävänsä ja yli 25 vuotta maanteillä moottoripyörällä liikkuneena, niin tällähetkellä mieltymys on tämä. Crossi harrastusta ei ole laskettu mukaan, mutta aloitin sen 9 vuotiaana. 12:sta pyörä tällä hetkellä menossa.

Customilla, ajo-asento lähinnä mulle luonnollista asentoa eli nojatuolissa oleskelua
tounge.gif
Ei minkään kyykyn asento voi olla kellekkään luonnollinen, vai istutko kotonakin polvet hirveessä koukussa/epänormaalissa kulmassa
nixweiss.gif

Varmaankin matkaenska vastaa parhaiten käyttötarkoitustasi.

Vaikka kaikkia ominaisuuksia ei saa kerralla, eli pitäisi olla monta pyörää jotta voi kattaa kaikki tarpeet. Ainut ongelma on turhan kalliit vakuutukset kun monesta pitää maksaa kerralla jos ei ole sitten kilvettömiä osa.

Tässä olis paikalla sellainen vakuutusmalli, että olisi yksi henkilökohtainen vakuutus ja vaikka olis esim. 4 pyörää vakuutuksissa, niin hinta olis vain vähän yhtä pyörää kalliimpi. Tietenkin sääntö pitäisi olla niin että vain sinulla voimassa se hinta ja jos joku toinen ajaisi jollain näistä kolarin niin maksuun pantaisiin koko vuoden normaali vakuutushinta. Tämä ei olis kovin hankala toteuttaa, koska et voi ajaa muuta kuin yhtä pyörää kerralla ja jos kaveri mällää jollain sun pyörällä, niin yleensä se lisäämaksaja löytyy mällin jättämistä ruhjeista.

Matkaenska on monipuolinen. Sillä pääsee kaikkia teitä, se sopii hyvin matkailuun ja ajaa sillä jotkut rataakin. Monipuolisuutta vielä lisää jos hommaa toiset vanteet SUMO-pyörillä.

Plingpling jäätelökioskin kulmilla on vähissä eikä ihailevia katseita taida enskalle juurikaan kertyä.

Customi on tähän saakka ollut, mutta en ole allerginen muillekaan pyörätyypeille. Rento ja rauhallinen eteneminen sopii minulle. Customien ulkonäkö ja V2:n soundi myös miellyttävät.
sport05.gif

Pisteet matkaenskalle, mutta myös nakulle. Harmi vaan, kun ei oo varaa pitää kahta pyörää.... tai itse asiassa niitä olisi varmaan toista kymmentä, jos se ei olisi rahasta kiinni
biggrin.gif

Enskat on kivoja, mutta kun pitäs silti päästä radalla kahtasataa, niin enskoissa ei riitä tehot.

Kyykkykin on kiva, mutta ei se ajoasento oikein kadulla toimi, tulee ranteet kipeiksi ja tulee ajettua liian lujaa.

Customit on poissuljettu, koska ne on teknologisesti kivikautisia, ei voi ajaa rataa, eikä ne keuli millään, mutkateilläkin customi on kyseenalainen kanttausvarojen puutteen takia. lisäksi yleensä niissä ei ole kunnon jarruja ja ne painaa kuin synti.

speed triple täyttää tällä hetkellä pyörän virkaa, sillä menee rata-ajo, matka-ajo, yms, on tehoa riittävästi ja jarruja. mutta hiekkatielle tekis mieli.

Tarvis useamman pyörän, niin se vaan menee.

Vaikka kaikkia ominaisuuksia ei saa kerralla, eli pitäisi olla monta pyörää jotta voi kattaa kaikki tarpeet. Ainut ongelma on turhan kalliit vakuutukset kun monesta pitää maksaa kerralla jos ei ole sitten kilvettömiä osa.

Tässä olis paikalla sellainen vakuutusmalli, että olisi yksi henkilökohtainen vakuutus ja vaikka olis esim. 4 pyörää vakuutuksissa, niin hinta olis vain vähän yhtä pyörää kalliimpi. Tietenkin sääntö pitäisi olla niin että vain sinulla voimassa se hinta ja jos joku toinen ajaisi jollain näistä kolarin niin maksuun pantaisiin koko vuoden normaali vakuutushinta. Tämä ei olis kovin hankala toteuttaa, koska et voi ajaa muuta kuin yhtä pyörää kerralla ja jos kaveri mällää jollain sun pyörällä, niin yleensä se lisäämaksaja löytyy mällin jättämistä ruhjeista.
Nimenomaan. Pyörien vakuuttaminen on suurin menoerä nykyään. Jos joku vakuutusyhtiö toteuttaa tuon niin siirrän heti kaikki vakuutukset sinne.

Lapissa olisi mahtava tehdä matkaa superendurolla tai BMW:n GS:llä. Venäjälle voisi tehdä safareita. Laittaisin vielä semmoisen jos tallissa olisi tilaa ja vakuutukset ei maksaisi maltaita. Pitäisiköhän laittaa Ducatin 999S vaihdossa semmoiseen joa ei muuten löydy ostajaa. Oliko se niin, että KTM:n superenduroa ei enää tehdä tai sitä ei saa kilpiin?

Kyykyn jälkeen tuumin, että alkaa tuo "hupi" riittää. Supermoto alle ja tavoitteena ajella sekä soraa että asfalttia. Myöhemmin hyvin todennäköisesti tulee hommattua isompi enduro. Sit, kun kasvan isoksi!

Custom tietysti jo luonnollisimman ajoasennon, ulkonäon, asenteen ja yleisen miellyttävyyden takia, eikä tässä kiirettä, joten tehotkin riittää omaan käyttöön.

Toinen vaihtoehto voisi olla enduro ja jos rikastuu, miksei, vaikkapa talviajeluun?!?!?!

Enskat on kivoja, mutta kun pitäs silti päästä radalla kahtasataa, niin enskoissa ei riitä tehot.
Markkinoilla on muutama enskamalli jolla 200 menee rikki. Eli 1000cc enskat joissa on noin 100hv.
Mitäs noita nyt on?

-Honda XL 1000 V Varadero
- Suzuki DL 1000 V-strom
- BMW R 1200 GS
- BMW HP2?
- KTM:n isoimmat vehkeet

Mulla on tuollainen Varre, ja se nostaa hymyn suupieleen joka kerta.
En oikeastaan ole kaivannut lisää tehoa, ajoasento ratkaisee.

Ulkonäkö jakaa näissä mielipiteet, mutta minulla se ei kyllä vaikuta
valintaan juuri lainkaan. Pätee sama kuin kuskiinkin:
on rumaa, jos mies on kaunis. :-)

IMG_3864.jpg

Kyykyllä!!!
062802jumpie_prv.gif

En oo vielä kasvanu isoks...
blush.gif

Nii ja ajoasento on yks mikä siinä on...mmm....mukavaa!

Matkakyykky Honda Cbr 1100XX, tykätään vaimon kanssa kuin hullut puurosta. Teho,ajoominaisuudet,ulkonäkö kohdillaan.
inlove.gif

Kustomilla mennään, ja ajokelit ei todellakaan sanele silläkään ajelua. Kromit saa puhtaaksi jos niiden nyt pitää jatkuvasti häikäistä... Jotenkin vaan tykkään, leppoisa ajoasento pitempäänkin matkailuun, sopii mulle
sport05.gif

Ajankohtaista alkaa olla mullakin miettiä tätä otsikon kysymystä. Mieli on sinänsä avoin kaikelle, mutta kyllä sellainen normaali pysty, ei etu- eikä takakeno, ajoasento tuntuu periaatteessa parhaalta. Ja pyörän käyttö on kahdenlaista: toisaalta kotikulmilla pyöriminen ja lyhyehköt työmatkat, toisaalta pitkät ulkomaanturneet.

Jos oisin iso mies, ajaisin jo matkaenskaa. Mutta kun olen vaan keskikokoinen (ok, korkeintaan isoHKO
tounge.gif
) nainen, niin mietin mikä olisi tarpeeksi matala mutta ajoasennoltaan "normaali" sekä mielellään tehokkaasti lastattava pyörä. Pitäis saada sivulaukut ja tankkilaukku, tai jokin systeemi jossa paino jakautuisi tasaisesti.

Euroopan kierros kevyellä nakulla oli vähän rasittava kun isoon perälaukkuun tuli niin hitosti painoa (ne _naisen_ matkatavarat?) että etunen hädin tuskin pysyi maassa...
crazy.gif

Ihan varmasti on joitakin pyöriä, joita en ole edes tullut ajatelleeksi, joten minäkin olisin iloinen kaikenlaisista listauksista perusteluineen! Tehon suhteen mulla ei nyt ole mitään huippuvaatimuksia, keskiluokka sopii tällaiselle keskiluokkaiselle kukkikselle hyvin.
sport05.gif

----  
sport05.gif
----

Ja muokkistalallaa. Nyt on sitten maaliskuu, ja olen jo hyvän aikaa ollut BMW F 650 GS:n omistaja - tosin ei ole vielä tullut ajeltua
sad_orig.gif
Mutta hauskana esimerkkinä vain - näin tämä orggi toimii: tämän raapustukseni huomasi eräs, jolla sattui olemaan tuo bemu myytävänä. Hänhän sen sitten mulle täsmämarkkinoi, kaupat tuli, ja ainakin toistaiseksi olen oikein kiitollinen ja iloinen siitä! Näin se keskustelu tuottaa konkreettistakin tulosta joskus. Ja niin - helppo elvistellä, kun entinen mopokin meni kaupaksi ihan alta odotetun ajan - olikohan viikkoakaan nettimotossa niin jo tärppäsi.
062802jumpie_prv.gif

Ja nyt on tää perhanan talvi. Tahtoo
062802moto_prv.gif
bawling.gif

Back