• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kytkin ongelmaa (VT750C5)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tai jos kytkin on sittenkin on ns. "palanut" niin ei siinä eri öljyt enää voitoksi käännä tilannetta. Mikään lukema mittarissa ei takaa ettei näin ole voinut käydä kun käytetystä, toisen omistamasta ajokista puhutaan.
Uudet levyt ja jouset sinne, kovin sinistyneet välilevyt kantsii vaihtaa samoin.

Joo, kyllähän tässä on tappio myönnetty siinä mielessä, että osia on vaihdettava. Räjäytyskuvia ja vanhemman mallin kytkimen purku & kasaus ohjeita tuossa aamulla tutkin. Sitten soitin mp-korjaamolle ja käskin tilaamaan massalevyt, jouset ja posken tiivisteen.  
tounge.gif
Eli enpä lähde itse arpomaan tuon kanssa, voi tulla vielä kalliimmaksi. Ilmeisesti mopon saa huoltoon (osien tulemisesta riippuu) vasta seuraavalla viikolla. Noh, pääasia olisi että saisi tänä vuonna tuon sellaiseen kuntoon, että ensi vuonna voisi sitten syksyyn asti vain ajaa. Mites muuten, kuluuko tuossa remontissa öljyä ts. pitääkö öljyt laskea koneesta pois? Eli pitääkö sitäkin taas hakea...

Mopon historia on paperilla selvä - mutta ei noista tuontipyöristä tietenkään voi tietää varmaksi. Eli on mp liikkeen 2005 käyttöönottama ja päätellen em. papereista on ollut ilm. koeajopyöränä tai esittelypyöränä (= kytkin on voinut saada monenlaista käsittelyä). Ensimmäiselle yksityiselle omistajalle myyty vasta 2007 keväällä ja sen jälkeen tehty 1600km huolto. 2007 kevät - 2008 kevät pyörällä onkin sitten ajettu 37tkm. Huollot tehty suht ajallaan, eli 12tkm välein, lisäksi yksi huolto tehty 24tkm ja 36tkm huoltojen välissä. 36tkm iso huolto tehtiin Suomessa ennen kuin pyörä luovutettiin minulle. Itse olen siis pyörän ensimmäinen varsinainen omistaja Suomessa ja toinen yksityinen omistaja kaiken kaikkiaan.

Pyörän kunto vastaa aika hyvin kilsoja. Samanverran, mutta pidemmässä ajassa, ajettu Yamahani on aavistuksen siistimpi.

Edit: Huoltoliikkeen kanta oli, ettei kannata laittaa jäykempiä jousia. Kytkimen käyttö tulee kuulemma selkeästi raskaammaksi. Uudet originaalijouset ovat ilmeisesti parempi ratkaisu.

Kysytääs tässä ketjussa, kun tähän on kirjoittanut ainakin yksi likimain samanlaisen Hondan omistanut. Mitä tuollaisen pitäisi kuluttaa sadalla? Ajattelin itse, että tuo TRX on mennyt pirun pienellä (10tkm ka 4,5l / 100km) ja varaudun siihen, että tämä 60kg painavampana ja aerodynamiikaltaan karumpana veisi enemmän. Etenkin nyt tietty kun kytkin ei ole ollut kunnossa. Paskanmarjat. Odottelin tuossa joku kerta - kun päätankki on 10,7 litraa - että menisi varapuolelle. 237km kohdalla käväisin tankilla ja bensaa meni alle 10 litraa... En muista tarkkaa määrää, mutta kulutukseksi laskin 3,85 litraa / 100km. Onko tuo ihan luonnollista? Laite toimii kytkintä lukuun ottamatta oikein hyvin.

Mulla on -02 VT750, ajettu 92000 km. Kytkin ei luista ja 40tonnin jälkeen vaihdoin öljyksi tuon paljon parjatun Delvacin.
Aivan mainio tuote ja sopuhintainenkin. Vaihtelen hiukka tiuhempaan öljyjä ja meno vaan jatkuu. Voin suositella.
062802jumpie_prv.gif

Mietin tuossa, että onkohan tuolla omalla painettu koko tuo 37tkm Saksan autobahnia kaasu asennossa kokonaan auki. Tuotaessa oli vielä pleksi kiinni, eli ilmanvastusta melkoisesti. Josko olisi siinä leikissä sitten kytkin antautunut. Pelkkää arvailuahan tämä.

Tuli vielä mieleen, kun en ole kovin hyvin noiden tekniikasta perillä, että voiko tuollaisen voimansiirto-ongelman aiheuttaa jokin muu vika, kuin kytkimen luistaminen? Esim. jokin kardaanissa tai perässä tms. Rupesi vaan kylmäämään, että jos tuo kytkin onkin ehjä, eikä sen uusiminen vaivaan autakaan. Lähinnä siksi tuli mieleen, kun tuossa huomasin tosiaan, että vaikka ajaisi nelosella 60-70km/h eikä olisi vaihtanut vaihdetta aikoihin, eikä pidellyt kytkintä, ja vääntää kaasun kokonaan auki tuo luistoilmiö esiintyy välillä kuitenkin. Eli kierrokset nousee - jos antaa nousta - vaikka tappiin asti, mutta vetoa takapyörälle välittyy hyvin vähän. Vai onko niin, että jos olisi jokin muu kohta antamassa periksi, ei toimisi lainkaan - siis edes pienellä kaasulla.

Noh parhaassa tapauksessa huomenna saa uuden kytkinpaketin paikoilleen. Täytyy nyt toivoa, että vika tosiaan on siinä kytkimessä.  
sad_orig.gif

Edit: Tuo, että välillä toimii moitteetta tilanteessa kuin tilanteessa viittaisi kait enemmän sinne kytkimen suuntaan? Onko tuolla edes mitään muuta osaa joka voisi antaa "vähän" periksi? Räjäytyskuvia kun katselin, niin näytti sellaiselta muu, että jos pettää menee kerralla kelvottomaksi.

No sen verran voin lohduttaa että itsekkin olen paininut muutaman tuontipyörän kytkimen luiston kanssa.

Ensinnäkin luistoa ei voi syntyä muualla kuin kytkimessä.
(paitsi jos rengas hakkaa tyhjää :-))
Perän välys taas tuntuu ihan erillaisena, selvänä välyksenä kun esim. laittaa keskituelle ja sit kokeilee.
MUTTA, pieni välys siellä pitääkin olla.

Itse tuotatin muutama vuosi sitten aivan helmi orkkiksen CB 650:n. Laitteella ajettu jotain 40-50tkm.
Seissyt kans suht pitkään.
Paskat öljyt jotka vaihdoin välittömästi.
Kytkin luisti heti ja sain säädettyä sitä hieman.
Ajoin uusilla öljyillä 2-3tkm ja vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen.
Luisto loppui hetkeksi mutta alkoi muutaman tuhannen kilsan jälkeen kun öljy menetti ominaisuudet...

Purin kytkimen joka on tosi helppo juttu jos vähääkään pysyy avaimet kädessä.
TÄRKEINTÄ on pitää kytkinpakan osat samassa järjestyksessä.
Helppoa kun purkaa esim. pöydälle ja putsaa ja laittaa toiseen kasaan.
Hondan "korkki" kytkimessä on se jännä piirre että jostain kummasta kytkimen kuluessa loppuun tapahtuu myös se luisto siellä suurimpien vaihteiden puolella.
Pikkuvaihteilla ei yleensä luistoa huomaa...

Itse vaihdoin tuohon Hondaan kaikki levyt kun ne kerran hommasin. Joskus voi säästää ja vaihtaa vain ne kuluneimmat... Kerran löysin yhden Hondan kytkimestä vain lisättyjä välilevyjä...
Samoin vaihdoin jo kuoleentuneet kytkinjouset.
Mauserilla kun mittaa saa senkin helposti selville.
Edellyttää vaan et tietää kuluneen toleranssit...

Tällä hetkellä en tiedä mitä noi kytkin osat mahtaa maksaa,
mutta silloin selvisin n.200 ekellä.
Kytkinlevyjä muistaakseni 6 kpl ja jouset 5 kpl.
Tein itse ja säästin!
smile_org.gif

Ensinnäkin luistoa ei voi syntyä muualla kuin kytkimessä.
(paitsi jos rengas hakkaa tyhjää :-))
Kiitos tästä tiedosta. Alkoi vain yhtäkkiä epäilyttämään tällaista perusparanoidikkoa jos onkin jotain isompaa paskana. Huolto on jo sovittuna mp huoltofirman kanssa, menee heti kun saavat tarvittavat osat (posken tiiviste, jouset, massalevyt). Viimeistään ensi viikolla siis. Noin 200e pitäisi maksaa töineen.

Minulla ei öljynvaihdosta ollut apua, mutta olen ollut huomaavinani, että luistaa enemmän kuumalla koneella. Öljystä puheen ollen, pitääkö tuosta laskea kytkimen korjaamiseksi öljyt pois?

Kytkimen voi korjata ilman öljyn pois laskua kun kallistaa vaan pyörää riittävästi toiselle kyljelle...
Mutta yleensä öljyt lasketaan pois ja pistetään takas sit operaation päätyttyä.
MUTTA, jos on yhtään epäilyä siitä että kytkin olis palanut on syytä vaihtaa öljyt sekä suodatin.
Sun tapauksessa sen tekisin, eihän se 50e enää tuossa konkurssissa missään tunnu.
wink.gif

Oispahan jo valmiiksi vaihdetut keväälle...
Paitsi et nyt alkaa joku taas vaahtoon siitä et pitäis aina käyttämättömillä öljyillä säilöä
tounge.gif

Ei tartte öljyjä ilmeisesti vaihtaa, kun on noin vähän ajettuna. En valitettavasti saanut huoltoon vielä tänään, koska osista tuli vain osa.. Posken tiivistettä tuossa ei ole, tulee vain jokin liima, mutta kytkinlevyjä ei ollut ilmeisesti Belgiassakaan, vaan Japaniasta asti tulevat. Tai siis 5 levyä tuli, ja 2 jousta... 8 levyä on ja 4 jousta. Toivottavasti ensi viikolla sitten. Syö miestä tämä odottaminen.

Ihmettelin Stormin hintoja, kun oli huomattavasti halvemmat kuin originaalit, mutta kun tarkemmin katsoin osaluetteloa, niin homma selvisi. Sama osanumero 2001, 2003, 2005, 2007 jne. Muuten kiva, mutta 2003 asti on eri kytkin kuin siitä eteenpäin. Vanhemmissa on kolme levyä eli n. 20e / kpl, kun taas 04 eteenpäin nuo 8 levyä, joista 7 mallia a ja 1 mallia b. Hinta 17e / kpl. Tosin Storm myy nettikatalooginsa mukaan Hondaani ketjut ja rattaatkin... 04 tuli tosiaan myös se kartaani noihin Shadoweihin.

Edit: Pyörä on huollossa ja huomenna perjantaina 12. päivä pitäisi saada ajoon takaisin. Kirjoittelen sitten lisää huomioita, kun kaverin kanssa on tarkoitus ajaa tuolloin kunnon lenkki.

Dodii!

Levyt ja jouset uusittu ja johan toimii Honda kuten kuuluu. Paljon pirteämmän ja vääntävämmän oloinen, vaikka laiska lehmähän tuo edelleen on. Nyt toimii kuten kuuluu. Hyvä!
062802jumpie_prv.gif

Tasan 200e tujaus, josta osat (orginaalit Hondalta) 150e, eli eipä olisi kannattanut itse alkaa tekemään.

Tämän huoltomiehen kanta öljyihin muuten oli, että ei missään nimessä Suomen ilmastossa moottoripyörään 20W/50 öljyä!
omg.gif
Noh sellaiset tuossa nyt on ja tulee olemaan ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti, kun kerran toimii ja ainakin käyttöoppaan mukaan kelpaa 0 asteeseen asti.

Mielenkiintoista miten tuo öljyasiakin on tuollainen, että aina saa erilaisen vastauksen kun kysyy eri paikasta, vaikka ammattilaisilta kysyisi. Toisen liikkeen edustaja oli sitä mieltä että sopii pakkasillekin vielä tuo 20W/50...

Back