• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymys reissutarvikkeista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja #mena85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tankkilaukussa on sitten ollut hihna, niin, että sen on näppärästi saanut mukaan kaffelle mennessä. Siellä sitten kukkaro, kamera ja muu arvokas.
Tää on hyvä pointti, tankkilaukkun vain se tärkein ja se on helppo pitää aina mukana. Kypärille joku kiinnitys (vaijeri on varmempi kuin D-lenkeistä kiinnitys, niistä multa kerran vietiin).

Ei likapyykkisäkki kovin helposti lähde kävelemään, vaikka joskus melkein toivoisikin..
tounge.gif

Vertaile netin kautta halvimmat B&B tai gasthausmajoitukset, ota huomioon myös aamupalaan kuluva raha ja leirintäaluemaksu. Kotomaassa kannattaa katsastaa myös maatilamajoitukset. Hinta mahdollisuudesta kuivattaa varusteet yms ei välttämäti ole kohtuuton. Teltta romppeineen edustaa tavaramäärästä aika isoa osaa.

Reisssuun voi lähteä vähän vajaalla tavaramäärällä, T-paitoja yms voi olla hauskaakin ostaa matkalta. Likapyykin postittaminen kotiin ei ole kohtuuttoman kallista.

Menikö OT...
nixweiss.gif

sport05.gif

Iku

Viimeeks mulla oli tavararullassa pikkuläppäri, sitä kun ei voi tankkilaukussa (joka on helppo ottaa mukaan) pitää kun ne prkleet eivät yleensä ole vedenpitäviä ilman erikseen viriteltäviä sadesuojia.

Eikä ne varkaat ensin tutkaile että löytyyköhän täältä laukusta likaisia sukkia vai kenties jotain arvokkaampaa, vaan se lähtee ensin mukaan. Ja kyllähän se ois reissu pilalla jos koko tavararulla häviäisi sisältöineen vaikka siellä ei ne kaikista kalleimmat tarvikkeet olisikaan. Hyvällä mäihällä matkustaa monta reissua ja jättää vaikka yöksikin tavarat pyörän päälle, mutta kun se paska mäihä sattuu kohdalle ja tavarat lähtee niin kyrsii niin suunnattomasti. Olen liian stressaavaa tyyppiä että ottaisin riskejä.

Mulla on muutes myös tuollainen yllä kuvissa näkyvä louisin kangaslaukkusetti. Ihan toimiva, vaikka en ole käyttänytkään kuin pari kertaa. Eipä ole nekään laukut vedenpitäviä.. Sain reissutavarat eurotourilla mahdutettua pelkkään tavararullaan + tankkilaukkuun niin saivat kangaslaukut jäädä kotia.

Teltan ei tartte olla se kaikkein kallein esim. Haltin malli. Mulla on Tarjoustalosta ostettu pieni kahden hengen Retki 2000 teltta. Helppo pystyttää(mun mielestä yks reissuteltan tärkeimmistä ominaisuuksista), pitää veden ulkopuolella ja menee pieneen tilaan. Tuo maksoi jotain 60-70€. Ortliebin 60L. tavararullasta mulla on pelkästään hyviä kokemuksia! Pitää taatusti vettä ja on kestävä. Ens kesän reissuilla luotan edelleen tuohon tavararullaan ja sen lisäksi pyörään tulee lukittava perälaukku, vaikka näyttääkin Bobin perseessä kauheelta...
tounge.gif

Kuten toveri Tolbero esitti, suosittelen minäkin cargobagia. parin viikon kamat mahtuu heittämällä mukaan. Lisänä olen pitänyt reppua tavaraverkolla cargobagin päällä. Eipä ole paljoa pelottanut että laukku pöllittäisiin. Mukana kulkeneet läppäri ja järjestelmäkamera + muut tärkeät tilpehöörit repussa jonka olen aina ottanut mukaan jos kävelylle lähtee. Jos likapyykit pöllitään, niin vituttaisihan se hetken, mutta kaupasta saa uusia. Enemmän meikäläistä huolettaa jättää pyörä parkkiin kadun viereen kuin se pehmeä laukku siihen päälle.

Ducassa oli kovat laukut jotka oli "ihan kätevät" mutta en koe minkäänlaista tarvetta pilata ajo-ominaisuuksia pyörästä jollain givin jumalattomilla laukuilla. Cargobag on ihan todistettavasti pysynyt hyvin mukana "ripeässä" siirtymä ajossa sekä länsinaapurimme läpi että Saksan autobahneilla. Kovat laukut aiheuttivat ainakin ducatissa taipumuksia juikerteluun/kevyeen woblaukseen (siis yli 200 vauhdeissa). Se mitä en ole oikein ymmärtänyt missään vaiheessa on se 50 litran kova takalaukku joka on lintulautana matkustajan paikan takana. Jos se ei lastattuna häiritse ajamista niin sitten ei mikään.

Mutta anyways. Hommaa sellainen kun sun omatuntoa helpottaa. Turhaa sä täältä hyväksyntää omalle hankinnallesi haet. Itse sen kanssa joudut kuitenkin elämään.

Eipä ole paljoa pelottanut että laukku pöllittäisiin. Mukana kulkeneet läppäri ja järjestelmäkamera + muut tärkeät tilpehöörit repussa jonka olen aina ottanut mukaan jos kävelylle lähtee. Jos likapyykit pöllitään, niin vituttaisihan se hetken, mutta kaupasta saa uusia. Enemmän meikäläistä huolettaa jättää pyörä parkkiin kadun viereen kuin se pehmeä laukku siihen päälle.

Cargobag on ihan todistettavasti pysynyt hyvin mukana "ripeässä" siirtymä ajossa sekä länsinaapurimme läpi että

Se mitä en ole oikein ymmärtänyt missään vaiheessa on se 50 litran kova takalaukku joka on lintulautana matkustajan paikan takana. Jos se ei lastattuna häiritse ajamista niin sitten ei mikään.
Joo. Pyörän pöllimistä/turmelemista mäkin voisin pelätä. Tosin siihenkin on onneksi vakuutus. Ja jos joku ne läppärit sieltä paskaisten vaatteiden alta vie, niin sitten vie.

Juutana on oikeassa, että Cargo pysyy kyydissä. Ja sen sadesuojan asentamisesta Köpille, niin ainakin mun sadesuoja ei mahtunut kunnolla päälle, kun laukku oli täynnä, ja sitten kun laukku ei ollut täynnä, se lepatti niin, että repesi, ja jäi jonnekin Hampurin hujakoille. No niitäkin saa onneksi uusia.

parasta olisi, jos BagsConn joskus saisi laukut vedenpitäviksi, taitaa vaan olla turha toivo.

Mulla oli sellainen Givin iso takalaukku Diversionissa... (on muuten myytävänä, jos jotakin kiinnostaa, muistaakseni e460, kesän käytetty). Se ainakin oli aika lintulauta, ja mun helvetin isossa päässä pyörivä ruukku ei sinne mahtunut... Niinpä sitä edelleenkin, kuin silloinkin mukana kannan, sateen sattuessa.

Samaa mieltä tuosta, että takalaukku häiritsee pyörän käyttäytymistä, mutta vasta kovissa nopeuksissa eli +180km/h. Ainakin iso Zetori vaappui vittumaisesti ja kevensi keulaa parissa sadassa autobahnalla, tosin oli lastiakin paljon, mutta takalaukkua syytän edelleen. Nykyisessä pyörässä ja siihen sopivalla vielä mukavalla matkavauhdilla(n. 130), tuo laukku tuskin häiritsee.

Osta vedenpitävä säkki ohlsonilta tai biltemasta ja hihnoilla kiinni takapenkille. Se ei haittaa ajo-ominaisuuksia yhtä paljon kuin takalaukku. Sivulaukut on kanssa ihan ok ja ne saa lukittua mutta ovat huomattavasti isompi investointi.

Liekö tuo ajo-ominaisuuksien väheneminen pyöräkohtaista, mutta ainakaan itse en huomannut mitään n 180km/h vauhdissa , vaikka kyydissä oli kolme laukua ja vaimo.  Jos se kovemmissa vauhdeissa sitä tekisi, niin itselleni se olisi kyllä kovin marginaallinen ongelma  
tounge.gif

Liekö tuo ajo-ominaisuuksien väheneminen pyöräkohtaista, mutta ainakaan itse en huomannut mitään n 180km/h vauhdissa , vaikka kyydissä oli kolme laukua ja vaimo.  Jos se kovemmissa vauhdeissa sitä tekisi, niin itselleni se olisi kyllä kovin marginaallinen ongelma  
tounge.gif
Se vaimo siellä takajakkaralla auttaa kolmen laukun kombinaatiossa... takalaukun kanssa ilman kyyditettävää on aika kiikkerää menoa +180 vauhdeissa.

Näin se saattaa olla, mutta kyllä on pyörät parantuneet vuosien mittaan. Muistan hyvin, kun lähdin ekoille kokkareille vanhalla CBX 750:llä, niin vaikka takalaukussa ei ollut paljoakaan painoa, niin hiljaisessa vauhdissa se aloitti aivan hillittömän woblauksen ja kesken reissun piti purkaa ja pakata romut uudestaan. No nyt tämä taitaa karata aiheesta sori  
nixweiss.gif

ajelee jonnekin isompaan varustekauppaan storm, allright tai vastaava. yleensä valikoimaa aika hyvästi ja pääsee sovittaa esim sitä tankkilaukkua mikä sopisi omaan mopoon parhaiten

sivu- ja perälaukut kannattaa ainakin ens alkuun ottaa pehmeet. kokemus kertoo sit onko tarvetta koville, on kuitenkin jo kertaluokkaa isompi investointi.

ite voin suositella ortlieb -tuotteita; hiukan hintavia kenties eikä täydellisiä, mutta 100% vedenpitäviä kyllä

http://www.north-westimport.net/?p=productsList&iCategory=30

telttojen yms. vermeiden hankintaa ajatelessa kannattaa pohtia mimmosta käyttöö niille oikeesti on. jos pelkkää matkailua ajattelee niin hintaero (halpa mökki - kallis leirintäalue) x yöpymisten määrä ei välttämättä ole suuri. Toki jos kokkareita tai jokamiehenoikeuksin metsää yöpymistä ajattelee niin teltta ym pitää hommata ja onhan teltassa oma tunnelmansa.

citymarkettien festarivarustepakettipaskat kannattaa unohtaa heti alkuunsa. satsaa hiukan enemmän ja telttailet toisenkin kerran. Mut toisaalta ehkä erikoisliikkeiden vaellusteltat ym. ovat jo liioittelua jos teltalle ei paljoa muuta käyttöä ole. Ehkä joku intersportin mckinley-taso voisi olla hyvä kopromissi.

teltaksi suosittelen jotain ns. itsekantavaa mallia ts. se pysyy muodossaan kaarien avulla ilman että narut pingottaa, tämä helpottaa käsittelyä. Pakkauskoon takia tekee mieli ottaa pienin mahdollinen, mutta se taas kostautuu siinä että pystytettynä tilaa gölläilyyn ja tavaroille on vähänlaisesti, epämukavaa.

itseasiassa jos rahasta tiukkaa niin mielestäni teltan laadusta voi hiukan tinkiä makuupussin ja - alustan hyväksi. kunnon ilmatäytteinen patja eristää hyvin kylmään maahan ja tasaa maaston möykkyjä. ja pakkautuu pieneen. makuupussista ei pidä ottaa liian ohutta, Suomen kesäyöt helposti aika viileitä. untuvapussi pakkautuu pienempään kuin vastaava keinokuitupussi mutta on kalliimpi.

jos ei aio kovin kauas sivitysksestä niin trangiat ym ruuanlaittotarpeet eivät ole välttämättömiä. käy huoltsikalla syömässä lämpimän aterian ennenkuin leiriytyy / käy maaten niin saa energiaa yötä varten. ja vastaavasti aamulla ei ekaks aja pitkää rupeamaa vaan poikkeaa ekaks aamukahvilla jossain.

Back