• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymys kaarreajosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jane
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kohtuullista vittuilua kouluttajalta, toteaisin vain ABCCE-kortin
omaavana vanhuksena. Tuli jo yhdelle kurssille ilmoittauduttua
ja maksukin maksettua, mutta jos asenne vanhempia mopoilijoita
kohtaan on tuo Moottoripyöräilyn Tuki Ry:n ilmeisen vahvasti
omaksuma kanta, niin koska olen vanha pelle, taidan jättää mene-
mättä. Ajakaa te kaikkitietävät ratojanne ihan omassa itsetyyty-
väisyydessänne. Sitä asiatonta vittuilua kuulee muissakin piireissä.

smile_org.gif

Jukka
Jatkoa edelliseen. ....

Jukka
Hymiö puuttu, ja heti joku suuttu...  
sad_orig.gif

a)
b)
c)
Jatkan listaa vaikka junassa
smile_org.gif

Jukka
Lisään listaan pari ehdotusta:

d) Tietämättömät.
Sinänsä kokemuksen määrällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tietääkö joku mitä on tekemässä vai ei. Tietämättömyys on synnynnäistä. Tietämättömyyden voi poistaa vain "uteliaisuudella". Jos ihminen ei ole "utelias", ei tietämättömyys poistu missään vaiheessa. Uteiliaisuuden voi myös estää moni asia, ja ihminen pysyy tietämättömänä, esimerkiksi liika sinisilmäisyys ja kritiikittömyys. Ja kun ei tiedä, niin luulee että kaikki on ok, ja ajaa asenteella "kaikki on ihan ok". Ja loppu onkin sitten sattuman summaa.
Itse olin tietämätön. Nykyään sentään tiedän mitä en tiedä.

d) Ylpeät puu/tuittupäät.
"Minulla ON kusiainen/tonninen/RR/R/busa/ABCDEFG-kortti/DD-kupit/kokemusta/ikää/ajanut 1 000 000km/ajanut takaperin enemmän kuin sinä etuperin/älä Sinä opeta/kyllä minä tiedän/pidä tunkkis/ei tartte auttaa/SAATANA!/jne jne."
Ihan aivan sama kuka tai missä asiassa heitä yrittää neuvoa, niin on kuin puhuisi 5-vuotiaalle pikkulapselle jolla on känkkäränkkäpäivä, ja sukatkin on väärinpäin...
Ja kuten kaikki tietää ylpeys käy lankeamuksen edellä, eli tässä tapauksessa kaatumisen edellä.
Pari tapausta tullut vastaan.

Jos eivät arvon kommentoijat osaa lukea ja varsinkaan ymmärtää,
mistä kirjoituksessani oli oikein kyse, niin taitaa olla turhaa sanoa missä päässä se asennevamma oikein on. Kaarrelkaa te mestarit
ihan rauhassa.

Kohtuullista vittuilua kouluttajalta...
...
Sitä asiatonta vittuilua kuulee muissakin piireissä.
Mikä oli vittuilua?
En kyllä itsekään omasta tekstistä vittuilua löytänyt, mutta omalle tekstille tuleekin sokeaksi. En muista kohdistaneeni tuota kehenkään yksilöön. Tuollaisia esimerkissäni mainittuja yksilöitä vaan on tullut nähtyä näiden tuhansien motoristien joukossa mihin on törmännyt. Osa tietysti ottaa esimerkitkin vittuiluna, jos sattuu omasta mielestään osumaan kuvauksessa mainittuun ihmisryhmään ja aika moni varmaan osuukin koska esimerkeissä oli suomalaisia moottoripyöräilijöitä ja aika moni tätä lukevista taitaa olla suomalaisia moottoripyöräilijöitä, minäkin.

Sivusta seurasin (hieman jopa huvittuneena) erästä kouluttajaa ja hänen oppilastaan. Kyseinen kouluttaja on äärimmäsen rauhallinen ja mitä ystävällisin persoona ja huomioiden erittäin vaativa asikaspalveluammattinsa, hänen täytyykin olla. Mutta kaikesta tuosta huolimatta, häneltäkin paloi lopulta käämit. Paikalla oli eräs motoristi (jätetään sukupuoli nyt mainitsematta, ettei taas tule sanomista vähemmistöltä johon kuuluu n. 50 % suomalaisista) joka aina tuohtui kun häntä yritettiin neuvoa. Kuulemma oli kortti ollut jo yli 30 vuotta ja jos hän on moottoripyörällä ajanut, niin miten muka ei osaa. Jätetään tässä yhteydessä tarkempi kertomus väliin, mutta mainittakoon, ettei häntä valitettavasti saatu pysähtymään tuntienkaan opetuksen jälkeen 40 km/h vauhdista alle 30 metrin johon taas huomattavan suuri osa pystyi 80 km/h vauhdista.

Ehkä joku niistä sadoista koulutettavista jotka mukana ovat olleet, voi kertoa sitten omakohtaisia kokemuksia onko siellä kiusattu, pilkattu tai oltu heitä kohtaan ylimielisiä.
Varsinaisten EAK-päivien ulkopuolella itseensä ottavia ja loukkaantuvia sitten löytyykin sitten suurempi määrä. Heillä on yleensä tieto ja taito hallussa ja sitten kun heitä joku neuvoo tai pyytää vaihtamaan ryhmää, niin sitten herneet on nenässä ja mieli kovasti paha.

Ja valaistakoon nyt vielä, että noissa esimerkeissä joita aiemmassa postauksessa otin, oli kyse enemmänkin ns. omatoimisen harjoittelun tai sitäkin viihteellisempien tapahtumien kokemuksista kuin varsinaisten ennakoivan ajon koulutuspäivien kokemuksista joihin pääsääntöisesti etsiytyy vain asiallista, oppimishaluista väkeä jota vapaaehtoiset, ilman palkkaa työskentelevät kanssamotoristit jatkokouluttavat.

Pahoittelen, että viestinä puuttuivat kirkkaat, värilliset ja liikkuvat eliöt. Jätän niiden käytön mieluusti muille, mutta laitettakoon tähän nyt yksi sellainen somistamaan tekstiä jotta ihmiset jotka kokevat tämänkin vastauksen vittuiluksi, ajattelisivat ehkä kokonaisvaltaisemmin.

Jotta ymmärtäisin paremmin mikä (tässä ja aiemmassa tähän ketjuun kirjoitetussa) oli vittuilua ja kehen kohdistettua, niin pyytäisin lainaamaan kyseisiä tekstikohtia ja kertomaan kuka tai ketkä olivat ne henkilöt, joihin tuo vittuilu oli kohdistettu.

Jos toteamukset, että suomalaisilla on enemmän mielenterveysongelmia pohjoisessa kuin etelässä tai toteamus, että ylipaino on lisääntyvä kansanterveydellinen ongelma länsimaissa on vittuilua, niin sitten myönnän kirjoitukseni olleen vittuilua, sillä osalla motoristeista joilla kortti on, ei todellakaan ole ajotaidot sillä tasolla mitä tieliikenteessä tarvitaan. Jos moottoripyöräänsä ei saa pysähtymään 80 km/h nopeudesta alle 200 metrin matkalla, kyseinen henkilö on turvallisuusriski paitsi itselleen, myös muulle liikenteelle. Ja valitettavasti noita ihmisiä on aika paljon.

Jukka
sport05.gif

Tehdään näin.

Itse tosin tituleeraan itseäni "keskivertoa huonommaksi prätkäkuskiksi", ja se johtuu ihan siitä, että se on fakta.
Minä olen ylentänyt itseni jo keskivertomotoristiksi. Se, etten ole koskaan radalla kaatunut, on kyse sitten ollut kilpailusta, koulutuksesta tai omatoimisesta treenailusta ei johdu siitä, että olisin hyvä. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tiedostan olevani kohtuullisen huono ja siksi en yritäkään yltää suorituksiin joihin minua ei ole luotu. Valtaosallahan nuo kaadot, ulosajot ym. johtuvat siitä, ettei tiedosteta omaa osaamattomuuttaan ja sitten sattuu ja tapahtuu.

Kuulun myös siihen valitettavan epäkohteliaaseen ihmisryhmään, joka menee ottamaan alle kolme vuotiaalta lihaveitsen pois, holtittomasti koheltavan jäähylle radalta tai estää radalle pääsyn henkilöltä jolla ajovarusteina on lenkkitossut ja farmarihousut. Pääsääntöisestihän noista toimista seuraa aina iästä riippuen joko itku, huuto tai valituskirjelmä, mutta mieluummin teen niin kuin tilailen ambulanssia. Tässä on kuitenkin tarkoitus pitää ihmiset hengissä ja terveinä vaikka sieluun herkemmille voi haava tullakin.
Tilastojen valossa katsomme onnistuneemme omalla sektorillamme (mm. vakuutusyhtiöt lähteneet tukemaan toimintaamme) ja tästä syystä onkin voinut jo luopua vetovastuusta näiden koulutustenkin osalta ja keskittyä ajelemaan silloin kun se hyvältä maistuu.

t. Jukka

Jos ei hyväksy sitä että jollain vanhemmalla on se A-kortti, joku
voi olla sairas tai sitten muuten iäkäs, on tällaisella henkilöllä tai
ryhmittymällä jonkinasteinen asennevamma. Ihan en ymmärtänyt
tällä koulutuksella noita mielenterveysviittauksia, se lienee vaja-
vaisuuteni kuten myös lievä ylipaino. Luuletteko tosiaan yhdistyk-
sessä, että ihminen, joka ilmoittautuu kurssille ja vieläpä maksaa
siitä, ei haluaisi oppia uutta. Joillekin se uusi on perusasioiden op-
piminen ja parhaimmassa tapauksessa myös sisäistäminen, joillekin
se on joku uusi niksi. Näin se pitää ollakin. Mutta jos peruslähtö-
kohtana on " lahja A-kortti ", ollaan pahasti mettässä vaikka kuin-
ka vääntäisi. Omalta osaltani juttu loppuu tähän.

Mutta jos peruslähtökohtana on " lahja A-kortti ", ollaan pahasti mettässä vaikka kuinka vääntäisi.
Eihän lahja-Aassa mitään vikaa ole, mullakin on semmoinen.

Mutta ei sillä prätkää opi ajamaan.

Siksi moottoripyöräni oston jälkeen ensimmäinen investointini oli ajotuntien osto Kari Vaarnalta. Suosittelen Karia lämpimästi, osaava kouluttaja. Ja ei vittuile.

Jos ei hyväksy sitä että jollain vanhemmalla on se A-kortti, joku
voi olla sairas tai sitten muuten iäkäs, on tällaisella henkilöllä tai
ryhmittymällä jonkinasteinen asennevamma. Ihan en ymmärtänyt
tällä koulutuksella noita mielenterveysviittauksia, se lienee vaja-
vaisuuteni kuten myös lievä ylipaino. Luuletteko tosiaan yhdistyk-
sessä, että ihminen, joka ilmoittautuu kurssille ja vieläpä maksaa
siitä, ei haluaisi oppia uutta. Joillekin se uusi on perusasioiden op-
piminen ja parhaimmassa tapauksessa myös sisäistäminen, joillekin
se on joku uusi niksi. Näin se pitää ollakin. Mutta jos peruslähtö-
kohtana on " lahja A-kortti ", ollaan pahasti mettässä vaikka kuin-
ka vääntäisi. Omalta osaltani juttu loppuu tähän.
No, tarkennattakoon tässä vielä hieman. Itse olen ajokorttini saanut jo 80-luvulla, eli A tuli ihan lahjana (tosin olin kyllä sitä ennen suorittanut jo niin traktorikortin kuin kevytmoottoripyöräkortinkin). En siis välttämättä pidä aivan ikäloppuina ihmisiä, joiden ikä alkaa suuremmalla numerolla kuin 1 tai 2.

Toki on hyväksyttävää, että ihmisellä voi olla sairaus tai vamma, mutta mielestäni ei ole hyväksyttävää lainkaan päästää sokeaa auton rattiin sen enempää kuin dementoitunutta vanhustakaan vaikka se nyt ehkä jonkun mielestä loukkaisikin heidän ihmisoikeuksiaan ja asettaisi heidät eriarvoiseen asemaan. Moottoripyöräkilpailuissa ikärajana on 60 vuotta (classiceissa se taitaa olla 70). Siihenkin lienee jotkut hyväksyttävät perusteet, mitkä ne ovat, en tiedä, en ole tutustunut.

Ilmeisesti myös nuo esimerkit eivät auenneet. Tässä yhteydessä kurssina pidän ennakoivan ajon kurssia (EAK). Kurssiksi en laske omatoimisesti koskaan millään kurssilla käymättömän omatoimista osallistumista vaikkapa ajoharjoittelupäivillemme sen enempää kuin vaikkapa Radalle.comin päiville osallistumista. Toki sekin harjoittelua, mutta pidetään se nyt käsitteen EAK ulkopuolella.

Kursseille osallistuvilla siis on varmasti 99 % tai yli, halu oppia ja heitä on helppo ja pääsääntöisesti palkitsevaa opettaa (no, joskus ei ole).
Omatoimisesti radalla treenaavia taas ei ole palkitsevat opettaa. Joku saattaa vaikkapa kirjoittaa vuodatuksen tänne kuinka liivillistä seuratessaan kaatui ja se oli liivillisen vika tai sitten vain vetää herneet nenään jos liikkuvana shikaanina oltuaan siirretään kilpakuskien joukosta hitaaseen ryhmään vaikka ajokkina onkin maailman nopein moottoripyörä, jonka omistaminen jo sinällään muodostaa ihmisestä ylivertaisen taiturin.

Tuo esimerkki mielenterveysongelmista oli tästä irrallaan, mutta osoituksena siitä, että osa ihmisistä (esim. lappilaiset) voivat loukkaantua verisesti kun esitetään tilasto siitä, että siellä ihmisillä kuuppa hitsaa noin neljä kertaa todennäköisemmin kiinni ja lopulta keinutaan yksinaruisessa keinussa kun taas vaikkapa Länsi-Suomessa asia on toisin (itse en ole kummaltakaan suunnalta kotoisin, mutta aina Lapista palatessani pidemmän aikaa siellä vietettyäni minun on helppo ymmärtää tuo tilastollinen fakta (tähän pitäisi laittaa hyppyhäntäinen, mutta kerron kirjainten avulla, että kyse oli ns. kevennyksestä)).

Huolimatta siitä, että joku tästä loukkaantuu, niin omakohtaisesti olen sitä mieltä, että Rovaniemeltä on mukavampi tulla Helsinkiin tähän aikaan vuodesta junalla kuin moottoripyörällä. Väittäisin olevani liikenneturvallisuusriski jos juuri tällä hetkellä ajaisin pyörälläni ja näpyttelisin tätä tekstiä kintaat kädessä tänne interveppiin.

t. Jukka

P.S. Herneet kannattaa niistää nenästä ennen radalle tuloa. Niihin voi tukehtua tai jos niistää radalle, joku voi liukastua niihin ja rikkoutua. Se ei olisi mukavaa, ainakaan minun mielestäni. Porot on myös parempi pitää tokassa tai biojäteastiassa kuin vetää niitä sieraimiin.

Siksi moottoripyöräni oston jälkeen ensimmäinen investointini oli ajotuntien osto Kari Vaarnalta. Suosittelen Karia lämpimästi, osaava kouluttaja. Ja ei vittuile.
Minä voisin suositella paria ammatikseen kouluttavaa henkilöä. Mutta varoituksen sana. Joku voi ottaa heidän kommentit vittuiluna, kuten kävi vuosia sitten kun itse olin Liikenneturvan järjestämällä kouluttajakurssilla. Kurssin lopuksi toinen näistä kouluttajista sanoi aivan suoraan (henkilöitä yksilöimättä tosin), että hän ei olisi päästänyt henkilöitä läpi kouluttajakurssilta joilta puuttuu kyky suoritua itse läpi alkeellisistakin ajosuoritteista. Toki nämä henkilöt loukkaantuivat ja mieli oli paha.

Itse olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, ettei kouluttajaksi saa ryhtyä henkilö joka ei selviydy itse suoritteista joita muille opettaa, eikä mielestäni tieliikenteessä pitäisi seikkailla henkilöiden joilla ei ole kyky käyttämiensä laitteiden hallintaan, antoi siihen laki oikeuden tai ei. Jos syystä tai toisesta minulle tulee eteen tilanne, että joudun lähtemään raskaan kaluston kanssa ajelemaan, niin menen taatusti ensin jollekin oppiin vaikka moiset kirjaimet joskus aikoinaan pahviseen korttiini ajoinkin, mutta aika on kulunut ja kuluttanut muutakin kuin ulkonäköä näiden vuosikymmenten aikana.

Jukka

Jukka-setä harvakseltaan loitsujaan lausuu, mutta samaa olen itsekin ihmetellyt: miksi nutulleen menoa pidetään ns. normaalina tapahtumana prätkäpiireissä?
Toi on HIENO lause  
thumbs-up.gif
, koskien kaikkea mopolla ajoa, ei vaan radalla...
Kyllä kait se mopon pystyssä pitäminen lie kaikkein TÄRKEIN asia, olkoot se mopo mikä on, missä ajossa on ja millä kamppeilla tahansa kuski on...
Tolla periaatteella meikäläinen ainakin "yrittää" mennä...
062802moto_prv.gif

Jukka-setä harvakseltaan loitsujaan lausuu, mutta samaa olen itsekin ihmetellyt: miksi nutulleen menoa pidetään ns. normaalina tapahtumana prätkäpiireissä?
Toi on HIENO lause  
thumbs-up.gif
, koskien kaikkea mopolla ajoa, ei vaan radalla...
Kyllä kait se mopon pystyssä pitäminen lie kaikkein TÄRKEIN asia, olkoot se mopo mikä on, missä ajossa on ja millä kamppeilla tahansa kuski on...
Tolla periaatteella meikäläinen ainakin "yrittää" mennä...
062802moto_prv.gif
En kyllä hirveästi tiedä "prätkäpiirejä" missä tuo konttaaminen olisi ns. normaali tapahtuma, ainakaan kun katupyörillä mennään (kurapyörillä kukaan pysy pystyssä). Tottakai se kippaus jokaista vaanii ja enemmän/tosissaan rataa tahkovat kippaavat siellä useammin, luonnollisesti.
Enemmän tuo konttaaminen tuntuu kuitenkin olevan itsestäänselvyys/arkipäivää internetin sankareille jotka kyllä konttaisivat, jos siis radalla ajaisivat. Ja jos ajaisivat, niin rataennätykset meniskin uusiksi ja pyörä olisi nutullaan vähän väliä. Kadullakin mennään tietenkin lujiten, mutta siellähän ei lipata, ilmeisesti koska kovasta vauhdista väistää nopeammin.
biggrin.gif

Klipsis..

Toivottavasti aktiivisia kerhoja löytyy jatkossakin, jotka näitä vapaaehtoisia kursseja järjestävät. Pelkkä autokoulu saati "lahja-A" ei näköjään vielä takaa edes alkeellistakaan pyöränkäsittelytaitoa, mitä tuolla tieliikenteessä välttämättä tarvittaisiin.

Jukka
Niin se todella on, että "lahja-A" ei aja sitä pyörää vaan kuski ja näin se ajaminen meni itsellänikin aluksi aika päin peetä kun missään käytännön ajokoulutuksessa en tuolloin tajunnut käydä. Olisi todellakin pitänyt.

Noh, onni oli matkassa ja mitään pahempaa ei kuitenkaan toistaiseksi ole käynyt. Ehkä osaksi siksi, että silloin harrastuksen uudelleen alettua pitkän ajan jälkeen, asenne oli pikemminkin se, että tajusi heti asian olevan hiukan hankalaa.. Ei sitten tullut yliyritettyä vielä tuolloin.

Liikenteenjakajat oli todella hankalia risteyksissä, kun ne oli niin pahasti tiellä ja liikenneympyrät kaamean ahtaita yms...

Varmaan hupaisaa (tai pelottavaa) katseltavaa muiden kanssaliikkujien puolelta.

Ehkäpä ei enää niin pahasti näytä oudolta oma ajaminen ulkopuolisten silmissä, mutta nyt on välillä ongelmana "nautiskelu". Eli ajellessa saattaa hetkittäin unohtaa, että asiassa on vaaransa.

Siten tuo EAK-juttu olisi varmasti itsellekin hyödyksi vaikka vaan ihan oikean orientoitumisen takia.

Vaikka tähän mennessä onkin pidetty katupyörät pystyssä niin kyllä lähellä on ollut typerät kaatumiset yms. Eli on ajettu mutkissa/risteyksissä liian lujaa ja ollut aivan liian vähän marginaalia, jos joku olisi tehnyt jotain poikkeuksellista.

Lisäksi se jarrutus motarivauhdista nollaan on todellakin huomattavasti haastavampaa kuin esim 50-0. Pelkkä kahvan luja puristaminen ei riitä, vaan pitäisi saada näppeihin ja nuppiin oikea tuntuma tarvittavasta matkasta. On tullut ajettua melkein jonkun persiiseen, kun on ollut liian lähellä jne.

Onneksi hitaasta vauhdista on pari kertaa osannut väistää vasemmalle kääntyvää.

Varsinkin näin keväällä autoilijat ei huomaa MP:tä välilä ollenkaan, koska mopoilijat on ehtineet taas unohtua. Itsellä auton ratissa ihan samaa harjaantumistarvetta.

Topikin alkuperäistä kommenttia sivutakseni, ei ehkä kannata siis yrittää liikoja vaan pitää "Jukkamaisesti" vauhti alempana mutkissa jne. kuin se, missä taitojen raja kulkee eli reilusti alle sen missä rupeaa huomaamaan vaikeuksia. Niitä ajotaitoja ja linjoja varmastikin kannattaa hakea aluksi radalla opastetusti. Ja kun ajelee aikansa maltilla, niin se alkaa hiljalleen sujua.

Vaikka itselläni onkin "mä ite" kompleksi, (monissa asioissa) niin onneksi ymmärrän kyllä sen, etten osaa vielä ajaa kovin hyvin tai edes keskinkertaisestikaan.

Mutta sitten kuitenkin jonkin DNA-virheen vuoksi haluaisin itse hiffata miten se ajo mutkissa yms. menee. Vaikeeta selittää.

Tätä ajatusmallia en kyllä suosittele kenellekään, en edes itselleni.

Katotaan nyt saisko tän ylipainoisen vajaakuntoisen laiskan ruhon varustettuna itsepäisellä kaalilla mihinkään EAK-tapahtumaan mukaan raahattua tässä kauden alussa.. Syytä kyllä olis.

Ihan asiaahan Jukka tässä puhuu, hieman omaan kärkevään tyyliinsä
Oma henkilökohtainen näkemykseni on, että jos ennakoivan ajon kurssilla koulutettavista enemmän kuin 5 % kaatuu koulutuksessa, niin silloin kouluttajan pitää kyllä mennä itseensä, joku on pielessä. Joko liikaa koulutettavia per kouluttaja, harjoitteet liian haastavia koulutettavien tasoon nähden, ympäristö liian haastava (parkkipaikka jossa hiekkaa, öljyä tai märkä moottorirata tms).

Tietty prosentti- tai promilleosuus on hyväksyttävä "tappio", mutta kun kaadot alkavat olemaan koulutuksessakin arkipäivää, sitten asialle pitäisi tehdä jotain.
Jos tästä vedettiin johtopäätös, että kaatuminen katsotaan ylipäänsä hyväksyttäväksi, lienee tulkinta virheellinen. Jos haluaa oppia jotain, on poistuttava mukavuusalueelta, jolloin on mahdollista, että vahinkoja tapahtuu. Vaikka kouluttajat pyrkivätkin parhaansa mukaan niitä estämään, ääritapauksessa pitämällä pyörän pystyssä, eivät hekään mitään ihmeentekijöitä ole. Kuljettaja kuitenkin loppupeleissä on vastuussa omasta ajamisestaan.

Asiasta jo hieman sivuun, mutta olen suuresti ihmetellyt myös sitä, miten tieliikenteessä voi olla seassa ihmisiä (kursseille osallistuvista pieni osa on tällaisia, herra yksin tietää kuinka suuri osa tieliikenteessä seikkailevista) joille jarrutus yli 50 km nopeudesta on ylivoimaisen haastava ja jopa pelottava kokemus vaikka saapuvat paikalle moottoritietä pitkin muun liikenteen vauhdin mukaan. Luottavatko tällaiset ihmiset siihen, että liikennevirta menee aina jouhevasti ja koskaan ei mitään yllättäviä tilanteita pääse syntymään vai mistä ihmeestä on kyse.

Omakohtaisten kokemusten jälkeen en enää todellakaan ihmettele miksi yli puolet vuosittain kuolevista motoristeista kuolee ajauduttuaan ulos mutkasta.

Jos yleisestä liikenteestä saataisiin karsittua pois minä olen taitavin -kuljettajat (jollainen itse olin, nykyisin ymmärrän, etten ole, joten menen mokailemaan mieluummin radalle), totaalisen kädettömät, niin motoristien kuolemat vähenisivät varmasti ainakin 75 %. Joukkoon tietysti jäisivät narkokleptot (jollainen mm. syksyllä kotikulmillani kamikazeili itseltään hengen pois enkä jää kaipaamaan), ne muutamat onnettomat joiden eteen hirvi ryntää sekä ne muutamat joiden eteen rattijuoppo tai unto 99v sairaskohtauksen tai dementiansa vuoksi eksyy.
Mielestäni ongelma on se, että ei tiedosteta omien kykyjen rajoja. EAK-kurssit ja muut ohjatut koulutukset auttavat, paitsi parantamaan omia taitojaan, myös tiedostamaan niiden rajat.

Toivottavasti aktiivisia kerhoja löytyy jatkossakin, jotka näitä vapaaehtoisia kursseja järjestävät. Pelkkä autokoulu saati "lahja-A" ei näköjään vielä takaa edes alkeellistakaan pyöränkäsittelytaitoa, mitä tuolla tieliikenteessä välttämättä tarvittaisiin.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Itse en ainakaan aikoinani autokoulussa oppinut ajamisesta yhtään mitään. Tosin, nykyisen inssin vaatimukset ovat jo vähän haastavampia. Pyörää ei ajeta kortilla, vaan taidolla. En kuitenkaan missään nimessä väitä, etteikö kuka tahansa (myös "lahjakorttilainen") voisi olla erittäin taitava kuljettaja.

Mun puolesta tervetuloa kursseille kaikki! Se on ensinnäkin pahuksen hauskaa ja toisekseen varmasti hyödyllistä kenelle tahansa
cool.gif

Itse olen ajokorttini saanut jo 80-luvulla, eli A tuli ihan lahjana (tosin olin kyllä sitä ennen suorittanut jo niin traktorikortin kuin kevytmoottoripyöräkortinkin).
Nyt menee jo todella OTn puolelle, mutta eiks 'lahjakortti' tarkoita sitä, että sai A -kortin vaikkei ollut ikinä ajanut metriäkään moottoripyörällä ?  
nixweiss.gif
Siinä se "lahja-A:n" merkitys piileeki, eli aikoinaa B-kortin ajettuaan sai myös A -merkinnän korttiin. Aikoinaan on kaiketi laskettu niin, että jos osaa ajaa autoa, niin osaa myös käsitellä pyörää. Kevarikortin sai mun ymmärtääkseni ajaa myös eriksee, jolloin sai ees pikkuse hajuu pyörän käsittelystä. Itte oon senverran nuori, että joka kirjain, A korotuksia lukuunottamatta, on tarvinnu ajaa eriksee.

Vastaus meni lisää OT:ksi.
smile_org.gif

Jos käy satunnaisesti radalla, esim. pari kertaa kaudessa, niin on turhaa satsata mihinkään pehmeisiin kisarenkaisiin. Kyllähän pyörä taipuu mutkiin kevyeemmin jo voimakkaamman profiilinkin takia, mutta esim. Pilot Road 2 on profiililtaan lähes yhtä deltamainen kuin Power 2CT.

Pertsa / Pirjo Perusmotoristi ei pysty hyödyntämään täydellisesti kaikkia uusien sporttouring renkaitten ominaisuuksia varsinkin, jos laskee paineet radalle sopiviksi.

Kulutuskestävyys on heikompi ja lisäksi kumin lämpiminen optimi pitoon kestää kadulla kauemmin kuin katuajoon suunniteltu rengas.

Asiahan on eri, jos käy ratailemassa useasti ja taidot riittävät oikeasti nopeaan ajoon.

Esimerkkinä viime Alastaron reissullani nopean ryhmän kouluttajalla (S.T. Porista) oli sininen ER-6 orkkiskumeilla. Vauhti oli tyyliin palat maassa suurimmassa osassa kurveja. Oli kilokyykkymiehet rupisilla kumeillaankin melko nöyriä, kun kaulaa sai kiinni ainoastaan suorilla.

Oma veikkaus aiheen pidonlähtömielikuvaan on pielessä oleva takajousituksen säätö eikä niinkään huono rengas. Kumi kun on joku valtamerkeistä eikä mikään korealainen KimJong / neonkeltainen Tomahawk, joten pitoa täytyisi löytyä ihan reunoille asti. Tai sitten paineet ovat totaalisen metsässä.

Tottakai renkaissa valtavia erojakin on. Esim. omassani oli Dunlopin D220:t vakiona, jotka vaihdoin Z6:siin. Ero oli valtava jälkimmäisen hyväksi. Dunloppiin ei luottamusta syntynyt. Nykyään Road 2:set ja pitoeroa Z6:seen en juuri huomaa, mutta taittuu jyrkemmän profiilin ansiosta mutkiin kevyeemmin.

Back