• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä nopeuden ylityksistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fifi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kerron nyt heti aluksi, ettei tarkoitukseni ole provosoida, vaan olen yksinkertaisesti kiinnostunut esittämästäni kysymyksestä.

Ja sitten: hyvää iltaa kaikille tasapuolisesti. Minäkin olen pyöräilijä, polkupyöräilijä. Kuulun siis niihin, jotka näkevät tyhjällä(!) tiellä hurjaa ylinopeutta ajavia moottoripyöräilijöitä. Ja koska allani on hidas ajovekotin, näen myös usein, että tyhjät(!) tiet eivät suinkaan aina ole tyhjiä(!), vaikka siltä näyttäisi. Niillä liikkuu sekä ihmisiä että eläimiä, lapsia ja vanhuksia ja valoton pappatunturi lisäksi.

Ymmärrän hyvin, että kiusaus ajaa ylinopeutta moottoripyörällä on suuri, mutta sakotuksista valituksen perusteita en ymmärrä.

Jos poliisin pitäisi huomioida ylinopeudet tilannekohtaisemmin, niin miten tämä käytännössä toteutettaisiin oikeudenmukaisesti? Hiljainen liikenne tai tyhjä tie ovat erinomaisen surkeita argumentteja, koska yömyöhäänkin pyörällä ajaessa tyhjillä pätkillä näkee jos jonkinlaista liikettä ja liikennettä. Jo autolla sallittua nopeutta ajaessa tämä riski katoaa näkyvistä, vaikka se edelleen on olemassa.

Mitä tehtäisiin ristiriitaisissa tilanteissa? Jos poliisi sanoisi yhtä ja pyöräilijä toista, niin kuormitettaisiinko oikeuslaitosta näillä tapauksilla?

Sakkoja moititaan liian suuriksi, mutta jos ne olisivat pienempiä, niin moottoripyöräilijät ajaisivat yhä useammin ylinopeutta. Vaikka kovat rangaistukset eivät toimikaan vakavissa rikoksissa (murha), niin pienemmissä ne toimivat. Kukaan ei halua maksaa puoltatoista tonnia muutaman minuutin huvin vuoksi.

Suhtaudun ainakin omasta mielestäni moottoripyöräilijöihin positiivisesti ja tunnenkin heitä, ja olin hyvin yllättynyt, kun törmäsin tähän foorumiin ja luin kirjoituksia. Tämän paikan silmiinpistävin piirre on näet välinpitämättömyys. Eikö radalla voisi ajaa kovaa ja liikenteessä sääntöjen mukaan? Minulle on ihan sama, jos telotte itsenne (joskin hoitaminen on kallista), mutta ylinopeudet ovat aivan varmasti riski myös muille, vaikka tyhjällä tiellä ei siltä tuntuisi.

Niin mikä se itse kysymys on?

Edit: Jos nyt tuohon ylinopeuden ajamiseen jotain sanoisin niin omasta mielestäni pitäisi enemmän antaa ihmisten itse ajatella missä ajaa vähän kovempaa ja missä hiljempaa. Esim. Länsiväylällä (HKI/Espoo) on kesät ja talvet, aamuruuhkassa ja yöllä sama 80km/h nopeusrajoitus ja kaistoja on 2-4 yhteen suuntaan. Jos siinä ajat 110km/h niin voi olla että kortti menee hyllylle. Ei ole väliä teetkö sen aamuruuhkassa talvella peilijäisellä tiellä vai kesällä keskellä yötä kun ajelet töistä kotiin. Sanktio on sama.

Tässä ei tietenkään poliisilla ole muuta vaihtoehtoa kuin kirjoitella jopa muutaman tonnin sakkoja vaikka mitään konkreettista liikenteen vaarantamista ei ole edes tapahtunut.

Perseestä, sanon minä. Foorumin kukkahatut voivatkin sitten tulla tänne tämän jälkeen jeesustelemaan.

Noniin. Taas se alkaa
thumbs-up.gif

Edit: Jos nyt tuohon ylinopeuden ajamiseen jotain sanoisin niin omasta mielestäni pitäisi enemmän antaa ihmisten itse ajatella missä ajaa vähän kovempaa ja missä hiljempaa. Esim. Länsiväylällä (HKI/Espoo) on kesät ja talvet, aamuruuhkassa ja yöllä sama 80km/h nopeusrajoitus ja kaistoja on 2-4 yhteen suuntaan. Jos siinä ajat 110km/h niin voi olla että kortti menee hyllylle. Ei ole väliä teetkö sen aamuruuhkassa talvella peilijäisellä tiellä vai kesällä keskellä yötä kun ajelet töistä kotiin. Sanktio on sama.

Tässä ei tietenkään poliisilla ole muuta vaihtoehtoa kuin kirjoitella jopa muutaman tonnin sakkoja vaikka mitään konkreettista liikenteen vaarantamista ei ole edes tapahtunut.

Perseestä, sanon minä. Foorumin kukkahatut voivatkin sitten tulla tänne tämän jälkeen jeesustelemaan.
sanoi:

Ensimmäinen kysymys on se, että miksi oletatte, että tyhjät tiet ovat tyhjiä, kun ne eivät kuitenkaan ole.

Toinen kysymys on se, että miten poliisi voisi oikeudenmukaisesti tulkita, milloin ylinopeuden aiheuttama vaara on suuri ja milloin pieni.

Ja minä en sitten pidä itseäni kukkahattutätinä. Harrastan mm. lajia, joka on Suomessa kielletty ja jossa kuolleisuus on suuri, mutta sivullisille siitä ei aiheudu vaaraa. Lähiomaisille henkisen stressin ja mahdollisen kuolemani vuoksi kylläkin. Minä siis ymmärrän riskinoton, mutta kummaksun sitä välinpitämättömyyttä, jota muita liikenteenkäyttäjiä kohtaan osoitetaan. Eikö kannattaisi mennä radalle etsimään niitä äärimmäisiä kokemuksia? Siellähän pystyisi ajamaan hyvinkin lähelle kuolemaa tai jopa kuolemaan. Miksi pitää mennä liikenteeseen?

Hienoja ajatuksia, mutta enpä taida silti rajotuksia noudattaa, oli tie sitten tyhjä tai täynnä. Niin ja sen pappatunturin kuljettajan olis hyvä pitää kuitenkin ne valot päällä, vaikka hiljaa ajaakin
wink.gif

Ja minä en sitten pidä itseäni kukkahattutätinä. Harrastan mm. lajia, joka on Suomessa kielletty ja jossa kuolleisuus on suuri, mutta sivullisille siitä ei aiheudu vaaraa. Lähiomaisille henkisen stressin ja mahdollisen kuolemani vuoksi kylläkin. Minä siis ymmärrän riskinoton, mutta kummaksun sitä välinpitämättömyyttä, jota muita liikenteenkäyttäjiä kohtaan osoitetaan.
Basehyppyjä?

Radalla kaahaamisesta, lippaamisen joutuu maksamaan ite ja sinne on liiiian pitkä matka.

Hienoja ajatuksia, mutta enpä taida silti rajotuksia noudattaa, oli tie sitten tyhjä tai täynnä.
OK. Eli ilmeisesti moraalisi kestää sen, että aiheutat riskin muille. Se on sitten ihan ok. En vain ymmärrä sitä tämän foorumin kaksinaismoralismia, että toisaalta syytetään autoilijoita varomattomuudesta ja toisaalta itse aiheutetaan tietoisesti riskejä ja sen jälkeen väitetään, että eivät ne mitään riskejä olekaan.

Teidän siis kannattaisi pistää poliitikoille sellaista viestiä, että liikenteen riskejä tulisi kasvattaa ja suuremmat nopeudet sallia.

Nopeusrajoitukset on voimassa oli tie tyhjä tai täys,ei voi ajaa lujempaa vaikka ei olis liikkeellä kun paarmat.No sitä ylinopeutta on kyllä tullu ajettua viralliseen mittauspisteeseenki.41km/h oli ylitystä,halusi poliisisetä kortin mukaansa,tuumas lähtiesään että tämä hiljanen liikenne ja erillinen kevynliikenteenväylä on huojentava tekijä.Menin sitte komissaariolta lisenssiä kyseleen niin rapsahti kolmeviikkoa ajokieltoa,siinä vaiheessa ei ollu enää mitään huojentavaa tekijää.
crazy.gif

Eli tulit tänne kuitenkin vain jakamaan omia mielipiteitäsi kysymysten varjolla asiasta, josta et tiedä hevon persettä? Olet jo mielipiteesi muodostanut ja nyt haluat vain heittää bensaa liekkeihin avaamalla uuden keskustelun aiheesta, joka täällä muutenkin jakaa mielipiteitä.

Taidat olla jonkun nykyisen jäsenen alter-ego.

Fifi, kyllä ajatuksiasi ymmärretään motoristien piireissäkin sillä oikeassahan olet mielipiteinesi.

Kaikki motoristitkaan eivät ole välinpitämättömiä, ei alkuunkaan. Suurin osa motoristeistakin kykenee ajattelemaan vaaratekijät ja ajavat sen mukaisesti.

Tässäkin asiassa mitättömän pieni, mutta äänekäs marginaaliryhmä antaa kokonaisuudesta täysin väärän mielikuvan. Lähes kaikki motoristit kokeilevat prätkän kiihtyvyyttä ja nopeutta joskus. Ja lähes kaikki myös ymmärtävät valita kokeilulleen ns. vaarattoman tilanteen ja olosuhteen. Valitettavasti kaikki eivät...

Eli tulit tänne kuitenkin vain jakamaan omia mielipiteitäsi kysymysten varjolla asiasta, josta et tiedä hevon persettä? Olet jo mielipiteesi muodostanut ja nyt haluat vain heittää bensaa liekkeihin avaamalla uuden keskustelun aiheesta, joka täällä muutenkin jakaa mielipiteitä.

Taidat olla jonkun nykyisen jäsenen alter-ego.
Äläs nyt, eikös mielipide kumminkin ollut varsin varovasti ja maltillisesti esitetty.

Kiihdyttelyssä ja vauhdissahan pyörällä ajamisen riemu on mutta pitää muistaa että ei sitä missä vaan voi harrastaa,tarttee ajatella muitakin kulkioita.Järjettömällä kaahaamisella kikkailulla ei saa kun hullun paperit ja menee maine muiltakin kuskeilta.
Sellasta jätkää ei ole pyörän päälle tehtykkään joka ei joskus kiihdyttelis tai ajais kovempaa mitä rajotukset sallii,niin se vaan on.Jokainen vastaa omista vauhdeista jos napsahtaa.

Ensimmäinen kysymys on se, että miksi oletatte, että tyhjät tiet ovat tyhjiä, kun ne eivät kuitenkaan ole.
Miksi oletat, että oletamme teiden olevan tyhjiä?? Aika naurettava heitto ja rankka yleistys.

Jos ajan ylinopeutta, niin mikäs siinä.. Vastuunkin kannan, kuten erästä komisariota lainalen, "kuka leikkiin ryhtyy, leikin kestäköön".

Suomen Laki määrittelee, että sääntöjen rikkojia on rangaistava. Sen varmasti kaikki tälläkin foorumilla olevat ymmärtää, joten kysymys lienee olevan "hallitusta riskinotosta". Sisaruksemme sinisissä huomioivat mm. liikenteen määrän, ajankohdan, ylinopeuden tms. sakottaessaan meitä rötöstelijöitä. Esimerkiksi, virkavallan ( ja allekirjoittaneen) mielestä on pienempi paha ajaa pelkällä takarenkaalla 35 km/h ylinopeutta moottoritiellä maanantaina 02.30 kuin Mannerheimin tiellä perjantain ruuhkassa... On hienoa että polkupyöräilijät ovat huolissaan meidän moottoripyöräiliöden puolesta ja syystäkin, onhan moottoripyörällä 16 kertaa todennäköisempää joutua vakavaan onnettomuuteen kuin henkilöautolla.

Edit. Kirjoitin Mannerheimin nimen pienellä, jota joissain maanosissa pidetään pyhäinhaväistyksenä, koin syyllisyyttä, onneksi kukaan ei ehtinyt huomata
smile_org.gif

Ja minä en sitten pidä itseäni kukkahattutätinä. Harrastan mm. lajia, joka on Suomessa kielletty ja jossa kuolleisuus on suuri, mutta sivullisille siitä ei aiheudu vaaraa. Lähiomaisille henkisen stressin ja mahdollisen kuolemani vuoksi kylläkin. Minä siis ymmärrän riskinoton, mutta kummaksun sitä välinpitämättömyyttä, jota muita liikenteenkäyttäjiä kohtaan osoitetaan.
Basehyppyjä?
Prostituutiota?

Harrastan mm. lajia, joka on Suomessa kielletty ja jossa kuolleisuus on suuri, mutta sivullisille siitä ei aiheudu vaaraa. Lähiomaisille henkisen stressin ja mahdollisen kuolemani vuoksi kylläkin.
Tajuton runkkaaminen tuli ensimmäisenä mieleen... Nimittäin keksikääpä harrastus jossa kuolee vähemmän "porukkaa", mutta ymmärsin kuitenkin ettet ole miespuolinen, vai oletko ?
Ja tokkopa tuo koti-oloissa on kiellettyäkään.
tounge.gif

Tää fifi joku vittuuntunu autoilija, jonka ohi on joku menny ruuhkassa..
nixweiss.gif
..mutta totta..ne tiet eivät aina ole tyhjiä, vaikka siltä näyttäisikin......yön hämärissä noin 2vkoa sitten ajoin rotan päälle!! se prkl sottas mun autoa!!
veryangry.gif

Aikamoista moralismia joo... kai itse muistat taluttaa pyörää suojatiellä, pyörätien välissä ??

Itseasiassa koko kysymys ei olisi edes ansainnut vastausta.

Back