• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyselytutkimus moottoripyörän huolloista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Schtudio
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan pakko kommentoida off-topiccina, että VIIMEINKIN kysely, jossa ensimmäisellä rivillä ei lue "Kysely on anonyymi" ja etusivulla pakolliset kysymykset: "sukupuoli, ikä, asuinpaikka, kotiosoite, etunimet, sukunimi, sosiaaliturvatunnus, pankkikortin numero, kengän numero ja lempiväri".
Vaikka tässä kyselyssä ei alussa mainittukaan että kysely on anonyymi, niin arvostan silti tätä aspektia näissä kyseilyissä. Etenkin kohdan "missä asut" vapaaehtoisuus sai ainakin minut hymyilemään.

Yleensä jätän vastaamatta näihin koska lähes aina pakollisina kysymyksinä on nuo aiemmin latelemani kysymykset, joihin en halua vastata, koska mitä he****** se kysyjälle kuuluu mikä minun lempiväri on?!?

Ottakaa oppia, saatte meidät foliohatutkin joskus vastailemaan näihin kyselyihin! :thumbup:

Jos kyselyssä ruvetaan kysymään mielestäni liian yksilöiviä kysymyksiä, mä vastaan niihin kohtiin jotain muuta kuin mikä on totta. En tiiä sit miten se vaikuttaa tutkimuksen lopputuloksiin, mutta eipä ole meikäläisen elämä niin kyselytutkimuksien varassa muutenkaan.

Kysely oli hyvä. "Miksi huollat itse" -linjan alle tavallaan kaipaisi hiukan lisääkin kysymyksiä.

Mitä taas kyselyiden anonymiteetteihin tulee, niin niitä käytetään hakemaan hiukan erilaista tilastoa ja eroa ikäjakaumiin jne. Se voi hiukan esim. työpaikkatyytyväisyyskyselyssä harmittaa, kun huomaa, että 20 hengen tiimistä jokainen osuu jollain kriteerillä vain ja ainoastaan omaan lokeroonsa. "Ja seuraavaksi luetaan alle 35-vuotiaiden, maaltamuuttaneiden, yli 185 cm pitkien mieshenkilöiden vapaat kommentit"

sami1024 sanoi:
Omalla kohdalla tuo konkretisoitui autossa siten, että maahantuoja/tehdas maksoi vuosi takuuajan päättymisen jälkeen virhevastuun perusteella tehdystä korjauksesta ja osista 70%. Auton uutena myynyt merkkiliike maksoi pienen kinastelun jälkeen 15% lisää, "kun olen tehnyt määräaikaishuollot heillä ja haluavat jatkaa hyvää asiakassuhdetta". Rahallisesti puhuttiin kuitenkin myyjän osuudessakin useista satasista. Jos olisin teettänyt edeltävät kaksi määräaikaishuoltoa jossain muualla, niin tuo 15% olisi melkoisen varmasti jäänyt saamatta.

Olen teettänyt huollot omiin ja aiemmin myös yrityksen (en ole enää osakkaana) autoihin hyväksi tietämälläni pikkukorjaamolla. Asiakassuhde on kestänyt varmaan kohta 20 vuotta. Jos miettii, että huoltojen hinnat ovat olleet luokkaa 50% merkkiliikkeiden hinnoista, niin ei puhuta satasista, eikä edes ykköstuhansista.
Mitään ongelmia ei koskaan ole ollut takuuasioiden suhteen.

Pyöriin tulee tehtyä pienemmät huollot itse, mutta isommat teetän suosiolla merkkiliikkeessä. Jos ja kun jotain lisävarustetta hommaan, niin sellaiset asennan aina itse.

gixxerman sanoi:
Voi,esim. näin.
Olen aina ollut uskollinen samalle myyjälle ja jos olen auton uutena ostanut,merkkiliikkeessä huollattanut sitä.
Sain esim. kolarin jälkeen auton liikkeestä viikoksi lainaksi,kun ei ollut oikeanlaista kaskoa ja huoltojen ajaksi aina saanut auton tilalle.Saanut pakua tarvitsessani lainalle.
Nyt takuun jo loputtua.Puolapaketti pimeni.Liike maksoi mukisematta koko roskan.Olisikohan nuokaan ihan vain onnistuneet ,jos olisin pelkästään ostanut auton joskus.

Eli yksinkertaistettuna ja suomennettuna:

Olet jo maksanut, yleensä jo moneen kertaan sen, minkä tunnet saavasi extrana:;):.
"Pakkosäästäminen" ja "pankittaminenhan" ovat suomalaiselle jo ajetttu sisään melkein geenitasolle:D.

Aika vähän, yllättävän harva huomaa vaikka hokisikin herkästi..... "ei ole olemassa ilmaisia lounaita" :;):.

Toinen klassiiko on toi, että mooses on mooses ja busines on busines.
Yksi hyvän busineksen perusjuttuja johtuu tuosta sitten siten, että "yhdessä hyvä tulee".
Mooses hoitaa puheet ja pisnismies pisniksen :;):.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
sami1024 sanoi:
Omalla kohdalla tuo konkretisoitui autossa siten, että maahantuoja/tehdas maksoi vuosi takuuajan päättymisen jälkeen virhevastuun perusteella tehdystä korjauksesta ja osista 70%. Auton uutena myynyt merkkiliike maksoi pienen kinastelun jälkeen 15% lisää, "kun olen tehnyt määräaikaishuollot heillä ja haluavat jatkaa hyvää asiakassuhdetta". Rahallisesti puhuttiin kuitenkin myyjän osuudessakin useista satasista. Jos olisin teettänyt edeltävät kaksi määräaikaishuoltoa jossain muualla, niin tuo 15% olisi melkoisen varmasti jäänyt saamatta.

Just käytin työsuhdekinnerin huollossa. Ensimmäinen Beli isompi-huolto ja lasku oli tadadadaa....1390e kun se täytyy kuitata niin näkeehän sen hinnan vaikkei itelle tulekaan. Piruuttani kysyin fixukselta jossa tuttu töissä vastaavan huollon listahintaa samoilla vaihdetuilla osilla. n. 440-470e. Onhan tuossa marmorissa aika hyvät kiillot, jos joutuis itse maksamaan niin eipä tulisi juuri tuota kallista käytettyä

J@ck sanoi:
Olen teettänyt huollot omiin ja aiemmin myös yrityksen (en ole enää osakkaana) autoihin hyväksi tietämälläni pikkukorjaamolla. Asiakassuhde on kestänyt varmaan kohta 20 vuotta. Jos miettii, että huoltojen hinnat ovat olleet luokkaa 50% merkkiliikkeiden hinnoista, niin ei puhuta satasista, eikä edes ykköstuhansista.
Mitään ongelmia ei koskaan ole ollut takuuasioiden suhteen.

Mainitset takuuasioiden hoituneen, eikä se sinänsä yllätä, jos ja kun huollot on kuitenkin tehty kuitilla muualla kuin omassa tallissa.

Mutta onko kohdallesi osunut yhtään niitä takuuajan jälkeisiä nimenomaan "goodwilliä" mittaavia tapauksia? Eli vikoja jotka lähtökohtaisesti ovat virhevastuun alaisia, mutta joissa kuitenkin on potentiaalia keskustella siitä, että paljonko osuutta on normaalilla kulumisella, tai että kuinka paljon ikäistään parempaan kuntoon kulkine korjauksen jälkeen tulee. Nuo ovat ne asiat missä se potentiaalinen riski ja "säästömahdollisuus" on.

Toki asiassa muutenkin tulee käyttää järkeä, eli itsekin todennäköisesti teen merkkihuollossa huollot tasan takuuaikana, ja ehkä yhden tai kaksi huoltoa takuuajan jälkeen. Useita vuosia takuuajan jälkeen on joka tapauksessa hyvin epätodennäköistä, että asiakassuhteella olisi oleellista merkitystä mahdollisen virhevastuuhyvityksen määrään sikäli kun sellaista edes teoriassa voisi saada.

Prätkäni ovat aina olleet lian wanhoja takuuhuoltoihin, mutta jos sallittaneen vertaus autoista, niin siellä huoltoliike nappasi tämän goodwill-kortin pöydälle, kun kotilosta pamahti joku anturi. Vaihtoivat takuuseen, kun oli kuulemma niin säntillisesti käytetty merkkihuollossa. muuten eivät ilmeisesti olisi suostuneet, ainakaan murisematta.

sami1024 sanoi:
Mainitset takuuasioiden hoituneen, eikä se sinänsä yllätä, jos ja kun huollot on kuitenkin tehty kuitilla muualla kuin omassa tallissa.

Mutta onko kohdallesi osunut yhtään niitä takuuajan jälkeisiä nimenomaan "goodwilliä" mittaavia tapauksia? Eli vikoja jotka lähtökohtaisesti ovat virhevastuun alaisia, mutta joissa kuitenkin on potentiaalia keskustella siitä, että paljonko osuutta on normaalilla kulumisella, tai että kuinka paljon ikäistään parempaan kuntoon kulkine korjauksen jälkeen tulee. Nuo ovat ne asiat missä se potentiaalinen riski ja "säästömahdollisuus" on.

Eipä muistu ihmeemmin mieleen virhevastuun alaisia vikoja. No jaa, vuosia sitten firmalla oli Opel Vivaro, jonka vaihdeaski meni takuuseen vielä takuuajan jälkeenkin. Alkavasta viasta oli tosin reklamoinut jo takuuaikana. Merkkihuollossa se kävi muistaakseni vain kerran.
Yhden auton kanssa olisi kyllä todennäköisesti tappelemaan, se oli 2002 mallin C5 Citikka. Myin sen tutulle vain 40 tkm ajettuna. Alle 100 tkm siitä hajosi nopeusmittaria, ovenkahvaa, sähköpeiliä yms. - kallein vahinko oli automaattilaatikko. Vähän harmitti ja opetti, ettei tutulle pidä myydä käytettyä autoa, eikä ehkä oikein mitään muutakaan..
Pyörissä ei ole ollut sellaisia vikoja, että goodwilliä olisi tarvittu. Muutama recall-juttukin on hoitunut ilman neuvotteluja. Ei siis mitään mutinoita, vaikka pienemmät huollot olen itse tehnytkin. Pyörää vaihtaessakin näyttäisi olevan ihan sama, vaikka huoltokirjassa on omia kuittauksia.
Melkoisesti ja kalliita pitäisi goodwill-tapausten olla, jotta kuittaisivat merkkihuollon vs. pikkupajan huoltokustannusten hintaeron.

J@ck sanoi:
Yhden auton kanssa olisi kyllä todennäköisesti tappelemaan, se oli 2002 mallin C5 Citikka. Myin sen tutulle vain 40 tkm ajettuna. Alle 100 tkm siitä hajosi nopeusmittaria, ovenkahvaa, sähköpeiliä yms. - kallein vahinko oli automaattilaatikko. Vähän harmitti ja opetti, ettei tutulle pidä myydä käytettyä autoa, eikä ehkä oikein mitään muutakaan..

No vanha totuus on, että ainoat hyvät ranskalaiset saa grillin luukulta.......
Nuo ja monet muut on ranskalaisten ominaqisuuksia, ei vikoja....:p

J@ck sanoi:
Eipä muistu ihmeemmin mieleen virhevastuun alaisia vikoja. No jaa, vuosia sitten firmalla oli Opel Vivaro, jonka vaihdeaski meni takuuseen vielä takuuajan jälkeenkin. Alkavasta viasta oli tosin reklamoinut jo takuuaikana. Merkkihuollossa se kävi muistaakseni vain kerran.
Pyörissä ei ole ollut sellaisia vikoja, että goodwilliä olisi tarvittu. Muutama recall-juttukin on hoitunut ilman neuvotteluja. Ei siis mitään mutinoita, vaikka pienemmät huollot olen itse tehnytkin. Pyörää vaihtaessakin näyttäisi olevan ihan sama, vaikka huoltokirjassa on omia kuittauksia.
Melkoisesti ja kalliita pitäisi goodwill-tapausten olla, jotta kuittaisivat merkkihuollon vs. pikkupajan huoltokustannusten hintaeron.

Ja itse asiassa yksityiset tuntuvat arvostavan vaikka exceliin tehtyä huoltokirjaa enemmän kuin virallista, varsinkin jos prätkä on ollut itsellä vaikka viisi vuotta.
Autopuolella vaihdoin nyt keväällä liikkeestä itsehuoltamani 10v sportin vähän laimeampaan kolmosautoon ja ainakin tuohon liikkeeseen kävi huoltokirjaksi hyvin se mitä oli orig 0-65000km (0-5v) ja excelissä 65000-117000km (5-10v)

seppo02 sanoi:
Ja itse asiassa yksityiset tuntuvat arvostavan vaikka exceliin tehtyä huoltokirjaa enemmän kuin virallista, varsinkin jos prätkä on ollut itsellä vaikka viisi vuotta.
Autopuolella vaihdoin nyt keväällä liikkeestä itsehuoltamani 10v sportin vähän laimeampaan kolmosautoon ja ainakin tuohon liikkeeseen kävi huoltokirjaksi hyvin se mitä oli orig 0-65000km (0-5v) ja excelissä 65000-117000km (5-10v)

Syy tuohon on varmaan se, että itse laitteensa huoltava pitävät paremmin huolto-ohjelmasta kiinni, joten vaihtoon menee herkemmin jarruletkua, linkun laakeria jne. mitä siellä ohjelmassa itse asiassa lukee.

Näillä tiedoilla on arvoa, kun mopolla alkaa olla ikää +5 v. ja yli 50 tkm. Uudemmissa riittää marmorin valohoitoleimat, kun eivät ne muuta tarvitsekaan.

Back