Jokavuotinen aihe...
Faktaa. Pakoputkiston vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaksi pitää vuosimallista riippumatta muutoskatsastaa. Vaihdettu putkisto hyväksytään muutoskatsastuksessa, jos se täyttää kyseistä vuosimallia koskevat melu- ja päästönormit. E-merkintää ei vaadita, mutta se helpottaa todistelua. Käytännössä muoviluotien sliparit tai Harrikoiden vesijohtoputket eivät yleensä täytä melu- tai päästönormeja, tosin poikkeuksiakin on.
Jos vaihdettua putkistoa ei ole muutoskatsastettu, voi gyy tien päällä puuttua siihen. Järkevin toimenpide, jonka poliisi voi tällöin tehdä, olisi määräys katsastaa putket määräajassa. Toinen, hieman kettumaisempi vaihtoehto on sakko määräystenvastaisen ajoneuvon kuljettamisesta. Kettumaista, mutta lainmukaista.
Kilpiäkin putkien takia on joskus nypitty irti, mutta minun käsitykseni mukaan siinä poliisi ylittää harkintavaltansa, sillä kilvet saa viedä vain, jos ajoneuvon kunto vaarantaa liikenteen. Pakoputkiston vaihtaminen harvemmin tekee pyörästä vaarallisen, päinvastoin, loud pipes save lives! Tästä on joskus käyty oikeuttakin, mutta minulla ei ole ratkaisuja käytettävissäni.
Suurin osa poliiseista on onneksi sen verran valistunutta porukkaa, että eivät puutu pelkkään putkenvaihtoon, jos kuski ajaa fiksusti. Jos kaahaa urku auki kerrostalojen välissä niin, että jokaisen parkissa olevan auton hälyttimet soivat ja ikkunat särkyvät, ei ole kovin yllättävää, että poliisi puuttuu asiaan. Jos taas ajelee asutusalueella nätisti, ei poliisi yleensä asiaan puutu.
Mutta pitää muistaa, että poliiseistakin se 1 % on niitä pahoja...
Katsastuspakko on siis jo olemassa, määräaikaiskatsastuksella taas ei ole putkien muuttamisen kanssa mitään tekemistä.
Määräaikaiskatsastusta ei tulla esittämään ainakaan kotimaisten viranomaisten toimesta. EU:sta se tulee, jos on joskus tullakseen. Mitään merkittävää hyötyä siitä ei seuraa, haittaa kylläkin, tulonsiirtona motoristeilta katsastuskonttoreille.
Käytännössä rakennellut moottoripyörät eivät ole osoittautuneet vaarallisiksi kuin äärimmäisen harvoin, vaikka niissä olisikin itse tehty ohjaustanko tai pyörät. Chopper-tyyppisten pyörien kohdalla asia on itse asiassa päinvastoin. Sellaisten tilastollinen onnettomuusfrekvenssi on pienempi kuin moottoripyörillä keskimäärin. Tekninen vika on ylipäänsäkin onnettomuuden yhtenä syynä erittäin harvoin. Ja silloinkin kun on, kysymys on jarru- tai rengasviasta, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyönnistä.