• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypäräpuhelin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Midas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Midas

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Petäjävesi
Tuolla paikallisilla messuilla oli esittelyssä radiopuhelimien kautta toimivia kypäräpuhelimia, niin ajattelin kysäistä onko kenelläkään kokemuksia moisista laitteista. Olisi vaan kätevää kun samalla laitteella voisi puhua takamatkustajalle ja kaverille joka ajelee toisella pyörällä vieressä.

Se vaatii audiosysteemin pyörään. Keskuspurkkiin kytketään kypäräkuulokkeet molemmilta ja 2-4 oheislaitetta (GSM, MP3-soitin, radiopuhelin toiseen pyörään kommunikointiin jne.). Niitä nyt löytyy ainakin Autocom ja Starcom. Hinnat alkaa 200e eteenpäin.
sport05.gif

No ei tuo kyllä mitään audiosysteemejä VAADI, mikäli tarkoitus ei ole noita lisälaitteita kytkeä (GSM, MP3 jne).
Vähimmillään riittää pelkät PMR-puhelimet ja headsetit. Joissain seteissä mukana tulee tangentit, mutta karvalakkiversioissa, jollainen itselläkin on, löytyy pelkkä VOX-ääniohjaus. Puhelimet vaan säädetään samalle kanavalle ja homma toimii.

Tarkoitus ei ole sen kummemmin hifistellä laitteilla, kun ajelukin on korttelin kiertoa tai muutaman kymmenen kilometrin siirtymiä. Ihan vaan, että saa kaverille huudeltua mihin suuntaan mennä tai matkustajalle, että pidäpäs vaikka kiinni...

Halvemmilla seteillä pärjää vielä <80km/h nopeuksissa, mutta sen yli ei luonnistu. Oli pakko vaan niellä se katkera kalkki ja ostaa Autocomit. Cobran 725:sten kanssa tuntuu toimivan ihan hyvin, joskin vaatii vielä hieman säätöä.

Kalliithan nuo perhanat olivat, mutta näyttää siltä että ensin ostaa yhtä, sitten toista ja lopuksi Autocomit..

Itse ostin kaverin kanssa puoliksi Cobran radiopuhelimet (75€ pari) ja niihin Vastaavanlaisen kypäräsetin hintaan 35€ kpl Veljekset Keskiseltä Tuurista.

Erinomaiset korttelipyörityksessä ja matkalla. Ajonautinto kavoi toiseen potenssiin kaverin kanssa ajaessa kun voi jutella ajaessa. Ja toimii muuten vielä ainakin 120km/h vauhdeissa.

Ps. VOX-ääniohjaus ei sitten kuulemma toimi moottoripyörissä taustamelun takia (ainakaan kunnolla), itsekin meinasin ensin ostaa sellaisen kuuloke/mikki -setin.

Ps. VOX-ääniohjaus ei sitten kuulemma toimi moottoripyörissä taustamelun takia (ainakaan kunnolla), itsekin meinasin ensin ostaa sellaisen kuuloke/mikki -setin.
Korjaan
talktohand.gif

Löytyy Autocomi ja cobran pmr, samanlaiset kaverilla, viime kesänä tuli ajettua varmaan 5000 km kaverin/kaverien kanssa jutellen eikä pahemmin mitään ongelmaa ollut voxin kanssa kun nopeudet oli Suomen päiväsakkorajojen alapuolella.

Norjan reissulla nyt jouduttiin teippaan kaverin tyttöystävän kypäränvisiiri kiinni kun ei tupannut pysyyn kiinni yli satasen vauhdeissa, jolloin voxi hieman sekosi ja linja jäi auki, mutta muuten kyllä hankinnan arvoinen paketti.

Voi tuo ääniohjaus olla mulla vähän epätoivoinen yritys, kun normiajoasennossa millen pleksi ohjaa kaiken tuulen kypärän alaosaan. Onko kenelläkään muuten kokemusta noista kurkkumikeistä. Tuolla hamradion sivuilla sellaisia mainostettiin.

Meillä on isännän kanssa ollu pari kolme kesää käytössä Cobran PMR:t ja muuten ihan toimivat, mutta kun mulla on avopotta niin se mikki tupaa välillä ottamaan tuuleen kiinn ja karkaavan omille teilleen visiirin ulkopuolelle.. siksipä kiskaisin koko hässäkän viimekesänä Raja Joosepissa irti ja olen ilman
wink.gif
Saanpahan ajella nyt sitten ihan ittekseni, kuuntelematta mitä toisella on sydämellään  
inlove.gif

Voi tuo ääniohjaus olla mulla vähän epätoivoinen yritys, kun normiajoasennossa millen pleksi ohjaa kaiken tuulen kypärän alaosaan. Onko kenelläkään muuten kokemusta noista kurkkumikeistä. Tuolla hamradion sivuilla sellaisia mainostettiin.
Kokeilin noita kurkkumikkejä viime kesänä. En saanut niitä toimimaan VOX-moodissa, ja toimitettu PTT oli aivan surkea. Molemmat ilmeisesti polkupyöräkäyttöön tehty, eivätkä ollenkaan sopineet kypärään tai tankoon. Joten heitin kuikkaa niillä.

Kuin paljon noissa on piuhat haitaksi? Meinaan että ovatko häiritsevästi tiellä esim. kyydissäolijan noustessa pyörän kyydistä? (lue: alkaako pitkän päälle käydä hermoille?) Olishan sitä saatavilla langatontakin (tuote: HelloBiker), mutta hinta nousee samalla.

Kuin paljon noissa on piuhat haitaksi? Meinaan että ovatko häiritsevästi tiellä esim. kyydissäolijan noustessa pyörän kyydistä? (lue: alkaako pitkän päälle käydä hermoille?) Olishan sitä saatavilla langatontakin (tuote: HelloBiker), mutta hinta nousee samalla.
Yleisesti ottaen ei haittaa. Riippuu tosin siitä, millaisen virityksen laittaa. Tällä hetkellä minulla on Autocom, josta näkyy penkin reunan alta etuosassa 2 liitintä ja takaistuimelle yksi liitin. Ne ei haittaa vaikkei olisi kytkettynä. Takanaistuja voi kytkeytyä tuohon ennen istumaan menoa tai istuutuessa, kun on sopiva kierrejohto jatkojohdoksi. Sitä edellinen systeemi oli pelkkä PMR puhelin, joka mulla oli povitaskussa ja siihen laitoin valmiiksi kyytiläistä varten jatkojohdon, joka tuli takin alle taakse. Elikkäs itse on PTT-kytkimen johdon päässä (ne kypäräjohdothan voi olla aina kiinni takin alla) ja kyytiläinen sitten tuon jatkojohdon päässä.

Back