• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärän pinnan puhdistus kypäräkameran kiinnitystä varten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alexz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

alexz

MotOrg ry jäsen
Kypärän pinnan puhdistus kypäräkameran kiinnitystä varten?

Olen asentamassa kypäräkameraa ja sen vaatiman kiinnityskohdan haluaisin nyt putsata kunnolla. Hieman epäilyttää millä tuota pintaa kannattaisi puhdistaa jottei kypärää vaurioita?

Ei siinä varmasti ole mitään kovin kummoista poistettavaa. Rasva lähtee pois astianpesuaineella jonka jälkeen huutelu pesuainejäämistä.

alexz sanoi:
Olen asentamassa kypäräkameraa ja sen vaatiman kiinnityskohdan haluaisin nyt putsata kunnolla. Hieman epäilyttää millä tuota pintaa kannattaisi puhdistaa jottei kypärää vaurioita?

Olen omia C3:ia ainakin putsannut vastaavissa tapauksisa ihan astianpesuaineella tai sitten voimakkaammalla Bangillakin (Rasva/Kiilto), joka poistaa juuri rasvaa tehokkaasti. Rasvahan se pahin on, joka estää sitä tarraa kiinnittymästä. Ei se pinta pilalle mene jos nätisti pyyhkäisee eikä hankaa liikaa.

Omista Agv:n komposiitti kypäristä taisin pyyhkäistä kevyesti jarru cleanerillä kostutetulla rätillä, paino sanalla KEVYESTI :thumbup:

alexz sanoi:
Ohi otsikon...

En oikein edes ymmärrä miksi kamera pitää olla kiinni kypärässä joka heiluu ja hyppii kuskin katseen mukaan, elokuvaa katsellessa ei noista sivuun katseluista ehdi rekisteröimään mitään. Omasta mielestäni parempi kiinnittää kamera pyörään. Kameran ollessa mahdollisimman alhaalla, tuntuma kuvassa ajoon/tiehen on myös parempi.

https://www.youtube.com/watch?v=V8p5yIObETg

no ehkä rata-ajossa katse on aika stabiiliisti suoraan.

Mrvexin sanoi:
En oikein edes ymmärrä miksi kamera pitää olla kiinni kypärässä joka heiluu ja hyppii kuskin katseen mukaan, elokuvaa katsellessa ei noista sivuun katseluista ehdi rekisteröimään mitään. Omasta mielestäni parempi kiinnittää kamera pyörään. Kameran ollessa mahdollisimman alhaalla, tuntuma kuvassa ajoon/tiehen on myös parempi.
Samaa mieltä. Hirveätä katsella noita kypäräkameran kuvia, joissa maisema heiluu sinne tänne. Minä klikkaan heti muualle jos eteen sattuu.

Mrvexin sanoi:
Ohi otsikon...

https://www.youtube.com/watch?v=V8p5yIObETg

no ehkä rata-ajossa katse on aika stabiiliisti suoraan.
Itse en tykkää noista pyörään kiinnitetyistä videoista, koska niissä kamera heiluu ja tärisee. Huono kamera ja/tai huonot asetukset, sekä epäonnistunut editointi saattaa aiheuttaa tearingia, jota tuossakin videossa näkyy.

Ylemmäs kypärään kiinnitetty kamera luo kuvaan inhimillisyyttä, normaalin ajon kuvakulmaa ja ajajan havainnot. Ikäänkuin itse ajaisi.
https://www.youtube.com/watch?v=mDDsaFDM9I4

Jote sanoi:
Itse en tykkää noista pyörään kiinnitetyistä videoista, koska niissä kamera heiluu ja tärisee. Huono kamera ja/tai huonot asetukset, sekä epäonnistunut editointi saattaa aiheuttaa tearingia, jota tuossakin videossa näkyy.

Ylemmäs kypärään kiinnitetty kamera luo kuvaan inhimillisyyttä, normaalin ajon kuvakulmaa ja ajajan havainnot. Ikäänkuin itse ajaisi.
https://www.youtube.com/watch?v=mDDsaFDM9I4

Varmasti makuasia tuo kameran sjoittelu, kuvan laatuhan minun contourissa, joka on 6-7 vuotta vanha ei ole verrattavissa nykyisiin kameroihin.
Nykyään tärinät saa kunnollisella kameralla ja editorilla hoidettua pois. Tuo sinun video oli ihan priimaa kypärästä kuvattua..

Mrvexin sanoi:
Varmasti makuasia tuo kameran sjoittelu, kuvan laatuhan minun contourissa, joka on 6-7 vuotta vanha ei ole verrattavissa nykyisiin kameroihin.
Nykyään tärinät saa kunnollisella kameralla ja editorilla hoidettua pois. Tuo sinun video oli ihan priimaa kypärästä kuvattua..

Makuasiapa hyvinkin...
Joten pistämä linkki on näistä akhdesta huomattavasti enemmän minun makuun.
Itse en viitsi katsoa lainkaan noita videoita, joista ei edes näe, että onko kuvattu dronella vai mp:llä...

Silikonin ja rasvan poistoon maali- ja muovipinnoilta yhtä tehokas mutta turvallisempi kuin asetoni tai jarrukliineri on ksyleeni. Kypärään kuiten varmaan riittää ihan astianpesuaine.

Kiitos vastauksista ja kommenteista :thumbup:

Gopro:n kiinnitysmokkula on nyt kypärän leukaosassa. Ja miksi sen siihen halusin on yksinkertaisesti se että näin kamera kuvaa mahdollisimman samoin kuin mitä itse näkee. Kuten jo todettu kirjoituksissa aiemmin niin makuasia :)

Amppa sanoi:
Silikonin ja rasvan poistoon maali- ja muovipinnoilta yhtä tehokas mutta turvallisempi kuin asetoni tai jarrukliineri on ksyleeni. Kypärään kuiten varmaan riittää ihan astianpesuaine.

Olkaa varovaisia ksyleenin kanssa. Kokeilin kerran Org ratatarran liimajäämien poistoon pyörän "pleksistä". Hyvin lähti liima, sitten alkoi lähteä muovin pinta.

Back