• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärän lukituksista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vili85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Molemmissa on puolensa, molempia löytyy multakin kotoa.
En pysty ottamaan noin jyrkästi/ehdottomasti kantaa jomman kumman paremmuudesta (etenkään silloin, kun puhutaan "laadukkaasta" pikalukosta).

"aina oikealla kireydellä" sanotaan... mielestäni oma pikalukollinen on nimenomaan aina oikealla kireydellä, kun sen on kerran asettanut. Tupla-D taas kiristetään joka kerta uudelleen, eikä välttämättä samalle kireydelle joka kerta, niin miten se voi olla aina oikealla kireydellä?
wink.gif

Kuriositeettina (ei päde kaikissa tapauksissa) tuosta tupla-D:n "hankaluudesta", meillä on yks potta jossa vasen hihna on niin lyhyt, että lenkit jää pehmusteisiin, hankala kiinnittää kun sormet ei mahdu kunnolla operoimaan posken ja potan välissä...

Niin siis, molempi hyvä, kunhan on kunnolla tehty.

Kiitos kaikille vastauksista.

Ostin tuon Arai:n Condor kypärän. Siinä tuli pinlock mukana ja sai sopivaan hintaa.
ja siinähän tuo DD lukitus..

Tänään pitäis lähteä pyörää katsoo.. jos vaikka pääsis viikonloppuna vesisaatees ajelee

tounge.gif

pikalukko paras lukko! mulla on 11vuotta vanha AGV potta ja toimii se lukko viäki niinku uutena. uudessa potassa (AGV airtech 2.) samanlainen ja hyvä on
buttrock.gif

Hyvin on pikalukitus Nolanissa kestäny. Täältä ääni pikalukolle.
+1

Ja lisäksi on aina sopivan kireällä: naksuja pitää olla minimissään viisi kpl, käytännössä (ilm. aivojen turpoamisesta riippuen) minulla niitä tulee viisi tai kuusi. Naksujen maksimimäärä pikalukon kielekkeessä taitaa olla yhdeksän, joten hihnan "karkeasäädölle" on ihan kivasti justeerausvaraa.

DD sen olla pitää. Jos ei ole aikaa sitä kiinnitellä niin ei tartte kaasuakaan väännellä. Turvallinen, hyvä ja toimiva ja nopea laittaa. Pidempään mulla menee hanskoja käsiin kiskoessa (kun oon niin hemmetin laiska niitä remmejä aukomaan niin kiskon sitten senkin edestä).
tounge.gif

Mulla Arain Astro (oli se ainut mikä tähän pieneen päähän juuri sopi ilman lisätäytteitä) ja en ole paljoa ajellut, mutta kypärääni jo rakastan. Pää on kuitenkin sen verran arvokas kapistus että kannattaa sen suojelemiseen panostaa rahallisesti ja myös sen kunnon lukituksen verran. Pikalukon luulisi helpommin hajoavan ja antavan periksi onnettomuustilanteissa.

Polkupyöränkypärään se pikalukitus sopii hyvin, prätkäkypärään DD - mulle ainakin, kiitoksia.

buttrock.gif

Itse kanssa tuon tupla-D:n kannalla. Varsinkin jos käytät välillä windstopperia ja välillä et... Siinäpä sitten onkin säätäminen..

Tupla D on ainoa oikea.

Siinä on syynsä miksi esmes kilpakypärissä ei ikinä ole mitään pikalukitusta. (kaula-läskit saattaa painaa lukon auki siinä pyörityksestä ja siinähän se sitten olikin).

Ja hihnan saa aina oikealla kireydelle ja sitä voi jopa kiristää kesken ajon jos on tarvis.

Mulla ei edes ollut vaihtoehtoja:

Kun sopiva kypärä löytyi (jossa sekä tupla-D että pikalukkovaihtoehto), niin tupla-D oli pakko valita, koska pikalukko oli sellainen mollukka, että kun päätä käänsi tiettyyn asentoon alaspäin, niin tuli "nielemisvaikeuksia". Ei tarvinnut pitkään miettiä  
biggrin.gif

Polkupyöränkypärään se pikalukitus sopii hyvin, prätkäkypärään DD - mulle ainakin, kiitoksia.

buttrock.gif
Ottaisin myös polkupyöräkypärään tupla-D:n mieluummin. Varsinkin talvella on eripaksuisia aluslakkeja/korvaläppiä, niin säätö on aina väärällä tiukkuudella. Olisi kiva vetäistä tupla-D kiinni ja menoksi. Pikalukolla kypärä joko heiluu tai kiristää...

Niin ja polkupyöräkypärä ollut säännöllisessä käytössä vuodesta 1991 alkaen.

edit: käyttökokemukset

withstupid.gif

Tosiaan ostin tuon Arai Condor kypärän. Mukana tuli pinlock ja pullo silikonia. Mihin tarkoitukseen tuo silikoni on? Ajatettelin että tuon pinlockin voisi laittaa paikoilleen. Voiko pinlockkia pitää jatkuvasti visiirissä?

withstupid.gif

Tosiaan ostin tuon Arai Condor kypärän. Mukana tuli pinlock ja pullo silikonia. Mihin tarkoitukseen tuo silikoni on? Ajatettelin että tuon pinlockin voisi laittaa paikoilleen. Voiko pinlockkia pitää jatkuvasti visiirissä?
Silikonilla rasvataan niveliä, jos alkavat narisemaan ja pinlockin voi pitää kokoajan kiinni. Turhaan ei kannata irroitella, naarmuuntuu vain turhaan.

Parissa ekassa kypärässä oli pikalukko; kun vuosi sitten vaihdoin tuohon Shoeiin, tuplaD vähän epäilytti, mutta nyt en kyllä enää pois vaihtaisi. On se yksinkertaisesti niin hyvä. Suosittelen, varauksetta.

Monia malleja kokeilleena sanoisin pikalukon olevan parempi. Mukavuus ennen turvallisuutta! Vaikka pikalukkokaan ei välttämättä ole yhtään turvattomampi. Yhdellä kädellä saa kypärän päähän ja pois.
Makuasia,ei voi kuin ihmetellä miksi tästäkin pitää tehdä niin suuri asia?

Monia malleja kokeilleena sanoisin pikalukon olevan parempi. Mukavuus ennen turvallisuutta! Vaikka pikalukkokaan ei välttämättä ole yhtään turvattomampi. Yhdellä kädellä saa kypärän päähän ja pois.
Makuasia,ei voi kuin ihmetellä miksi tästäkin pitää tehdä niin suuri asia?
Mukavuus ennen turvallisuutta !
confused_orig.gif
Just joo
033102ass_1_prv.gif

Itsellä oli taannoin noita pikalukollisia malleja ja jokaisessa se säätö pikku hiljaa "luisti" eli jäi hihna löysälle. Uudelleen säätö tuppas sitten unohtumaan tai oli todella veemäinen, joten siirryin tupla DD sydeemiin, se on aina oikealla kireydellä.
Kyllähän se pikalukko on nopeampi, mutta kyseessähän on vain muutama sekuntti.

withstupid.gif

Silikonilla rasvataan niveliä, jos alkavat narisemaan ja pinlockin voi pitää kokoajan kiinni. Turhaan ei kannata irroitella, naarmuuntuu vain turhaan.
Muistelen, että silikoni on visiiriaukon reunakumeja varten. Pettääkö muistini taas?

Back