• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärän koko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopoko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä kalliimpi kypärä, sen parempi ja laadukkaampi. Itselläni on kallis Arai ja en ole katunut.
Mitenkään Araita moittimatta, mutta ei tuo nytten aivan noin mene....
Esimerkiksi...on olemassa joitakin pyörätehtaitten omilla merkeillä valmistettuja kypäriä joissa laatu ei todellakaan vastaa hintaa.
Ja on olemassa myös edullisia ja todella laadukkaita kypäriä.

Ketjun aloittajalle sanoisin...älä tilaa summissa eikä missään nimessä sovittamatta. Kas kun kaikki päät eivät ole aivan samanlaisia.
blush.gif

En kyllä minäkään kehtaisi käydä sovittelemassa ja kyselemässä palvelua liikkeistä täältä, jos jo kokeiluaikaan tietäisin, etten aiokaan täältä ostaa vaan piheyksissäni tilata jostain muualta. Jos on tarpeeksi miestä/naista, niin kerro toki jo liikkeeseen mennessäsi, että otan vain palvelun veloituksetta vastaan, mutta en ole liikkeellä tositarkoituksella. Äläkä turhia valittele, jos palvelu on ynseää.
Kotimaisen yrittäjän täytyy ne soviteltavat kypärät ostaa ihan rahalla ja maksaa palkat niille palvelua antaville myyjille ja jos joku vielä kypärän ostaisikin, maksaa verot valtiolle, jos jotain tuloa sattuisi syntymään. Se on toinen juttu, että täälläkin täytyisi kustannusrakenne saada sellaiseksi, että hintaero kaventuisi niin paljon, että hakisimme kypärän sen hankintaan liittyvine palveluineen täältä emmekä muualta.
Ettei jää väärää käsitystä, olen tilannut paljonkin tavaraa esim. USA:sta, mutten ole ensin käyttänyt suomalaisen yrittäjän palveluja veloituksetta hyväkseni vaan olen yrittänyt selvitellä asioita muuta kautta.

Olisin luultavasti ostanut kotimaasta, jos olisi edes ollut kokoja mitä koittaa ja jos jonkinlaista kiinnostusta tavaran myyntiin olisi ollut mutta kun hinnasta ei edes ruveta kunnolla keskusteleen . Tuskin nuo potat sen kalliimpia on suomalaisille kauppiaille mitä saksalaisille !

Itse en ainakaan kokeilematta lähtisi kypärää tilaamaan, eli itse kävisin jossain liikkeessä etsimässä sopivan mallin ja koon, jonka jälkeen vasta lähtisin harkitsemaan tilaamista ulkomailta.
Anteeksi, että otan tämän ikävän näkökulman esille: mikäli kaikki toimisivat edellä mainitulla tavalla ei paikkoja kokeiluun Suomesta löytyisi. Ehkä kannattaa kuitenkin muutaman satasen kypärän ostoon asennoitua niin, että maksaa myös sen muutaman lisäeuron palvelusta ja siitä, että pystyy asioimaan suoraan liikkeessä, jolloin takuu ym. asiat ovat myös helposti hoidettavissa. Se, että joku tilaa netistä kamaa ei mielestäni ole ongelma. Se on, että häikäilemättä käytetään paikallisia toimijoita näin oman edun nimissä. Kulutuksen eettisyyttä siis jos tarkastellaan. Eihän se varastamista ole, kukaan ei voi jaella tälläisestä toiminnasta sakkoja. Pitäisikö silti käydä pieni keskustelu itsensä kanssa? Mutta mitä vaan oman edun nimissä, sehän on päivän sana?
confused_orig.gif

Nim. ei kauppias, mutta valmiina ottamaan lokaa niskaan.

Itse olen kyllä kaikki tavarani ostanut Suomesta, ja luultavasti ostan tulevaisuudessakin, juuri takuiden ja muiden vastaavien seikkojen takia.

Tuo edellinen kommenttini oli vain ajatus kuinka itse toimisin tilanteessa, jos jostain syystä olisin tilaamassa kypärää ulkomailta.
Olen mennyt jopa niin pitkälle, että pyrin suosimaan paikallista liikettä. Kaupungin ainoa mp-liike, lisäksi ihan hyvä sellainen. Autocomin tosin tilasin netin kautta.
Kypäräasiaa olen myös harkinnut, jos hintaero on huomattava, eikä paikallinen sitä merkkiä myy, sitten voi olla, että messuilla kokeilen, ja netistä tilaan.

En kyllä minäkään kehtaisi käydä sovittelemassa ja kyselemässä palvelua liikkeistä täältä, jos jo kokeiluaikaan tietäisin, etten aiokaan täältä ostaa vaan piheyksissäni tilata jostain muualta. Jos on tarpeeksi miestä/naista, niin kerro toki jo liikkeeseen mennessäsi, että otan vain palvelun veloituksetta vastaan, mutta en ole liikkeellä tositarkoituksella. Äläkä turhia valittele, jos palvelu on ynseää.
Kotimaisen yrittäjän täytyy ne soviteltavat kypärät ostaa ihan rahalla ja maksaa palkat niille palvelua antaville myyjille ja jos joku vielä kypärän ostaisikin, maksaa verot valtiolle, jos jotain tuloa sattuisi syntymään. Se on toinen juttu, että täälläkin täytyisi kustannusrakenne saada sellaiseksi, että hintaero kaventuisi niin paljon, että hakisimme kypärän sen hankintaan liittyvine palveluineen täältä emmekä muualta.
Ettei jää väärää käsitystä, olen tilannut paljonkin tavaraa esim. USA:sta, mutten ole ensin käyttänyt suomalaisen yrittäjän palveluja veloituksetta hyväkseni vaan olen yrittänyt selvitellä asioita muuta kautta.
Aina olen ostanut etupääs suomesta ja hyväksynyt jopa kohtuullisen suomilisänkin. Mutta jos hinnanero alkaa olla semmoine että saa kaksi maailmalta tilaamalla, niin silloin kyllä tuki loppuu.

"Kotimaisen yrittäjän täytyy ne soviteltavat kypärät ostaa ihan rahalla ja maksaa palkat niille palvelua antaville myyjille ja jos joku vielä kypärän ostaisikin, maksaa verot valtiolle"

Kauppiaan puhetta! Anna vinkki missä sais kypärät ja henkilökunnan ilmatteex eikä tarvis edes veroja maksaa ni vois laittaa liikkeen pystyyn.
062802jumpie_prv.gif

Ikäväähän tommonen sovittaminen on, mutta on olemassa jokaisessa yrittämisessä muutamia lieveilmiöitäkin.
Ne täytyy vain kestää.

Olisin luultavasti ostanut kotimaasta, jos olisi edes ollut kokoja mitä koittaa ja jos jonkinlaista kiinnostusta tavaran myyntiin olisi ollut mutta kun hinnasta ei edes ruveta kunnolla keskusteleen . Tuskin nuo potat sen kalliimpia on suomalaisille kauppiaille mitä saksalaisille !
Epäilen vahvasti että suomalainen myyjä maksaa enempi kypärästä kuin virkaveli saksanmaalla.

Mulle kävi niin, että kypärä tuntui täydelliseltä sovitettaessa, pään ympäryskin mitattiin ja kaikki natsas kohilleen, eikä ollut mikään "halppis" potta vaan Arain rx-7. No, ajo sitten kertoikin jotain muuta, leuka alkoi hankaamaan ja osumaan kypärään. Muuten kypärä on hyvän tuntuinen eli ilman pyörää se tuntuu sopivalle, leuan ja kypärän välissä on reilun tuntuisesti tilaa ym, mutta heti kun hyppää ratsun selkään ja lähtee ajeleen, niin johan tilanne muuttuu.

Tuo ajoasento vaikuttaa myös aika paljon tuon kypärän käyttäytymiseen, ainakin minulla. Luultavasti goretex takkikin nousee hiukan ylös ja sen kaulus painaa kypärää niin, että leukaosa ottaa kiinni leukaan
sad_orig.gif

Kaikesta huolimatta samoilla vermeillä mennään ensikausi, koska bensa on kallista
062802moto_prv.gif
Mul on arait ottanut kanssa alkuun kiinni leukaan, vuoden jälkeen ei enää samaa ongelmaa ole ollut. Liekö tullut otettua liian pieni potta aina alkuun
tounge.gif
arailla mennään, paras ollut omaan nuppiin

Oikein hyvä kommentti.

Mulle kävi niin, että kypärä tuntui täydelliseltä sovitettaessa, pään ympäryskin mitattiin ja kaikki natsas kohilleen, eikä ollut mikään "halppis" potta vaan Arain rx-7. No, ajo sitten kertoikin jotain muuta, leuka alkoi hankaamaan ja osumaan kypärään. Muuten kypärä on hyvän tuntuinen eli ilman pyörää se tuntuu sopivalle, leuan ja kypärän välissä on reilun tuntuisesti tilaa ym, mutta heti kun hyppää ratsun selkään ja lähtee ajeleen, niin johan tilanne muuttuu.

Tuo ajoasento vaikuttaa myös aika paljon tuon kypärän käyttäytymiseen, ainakin minulla. Luultavasti goretex takkikin nousee hiukan ylös ja sen kaulus painaa kypärää niin, että leukaosa ottaa kiinni leukaan
sad_orig.gif

Kaikesta huolimatta samoilla vermeillä mennään ensikausi, koska bensa on kallista
062802moto_prv.gif
Mul on arait ottanut kanssa alkuun kiinni leukaan, vuoden jälkeen ei enää samaa ongelmaa ole ollut. Liekö tullut otettua liian pieni potta aina alkuun
tounge.gif
arailla mennään, paras ollut omaan nuppiin
Hommasin vielä ohuemman sisäpehmusteen kypärään, jotta ei tuo leuka ottais kiinni, ei apuja. Meinaa alkuperäinen on 10mm ja hommasin 5mm pehmusteen, no johan alkoi potta pyöriin päässä eli tilaa tuli liikaa. Toki leukatilakin kasvoi paremmaksi, mutta muuten huono idis.

Ajelin muutaman päivän tuolla ohuemmalla pehmustella ja sitten kun vaihdoin tuon alkuperäisen 10mm, niin tuntui älyttömän kotoisalta eli tottumuskysymys näköjään.

Mulle kävi niin, että Schubert C2 sopi kaupassa hyvin päähän, mutta ajossa puolen tunnin jälkeen alkaa ilmeisesti tuulen paineesta painamaan otsaan ikävästi. Vanhalla puolta halvemmalla potalla ei ollut ongelmia. Eli kypärä pitäisi sovittaa ajamalla omalla pyörällä riittävän pitkä lenkki. Tämä asettaa kauppiaille kyllä ison haasteen. Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, mulla ko kypärä ei paina päätä, jos ajan toisen tyyppisellä pyörällä (kyykymmällä) jossa on erilainen pleksi/ajoasento eli tuulenpaine ottaa ilmeisesti tasaisemmin kypärään. Toisaalta kyytiläiseni on varsin tyytyväinen omaan C2:eensa, joten sopivan kypärän löytyminen omaan päähän saattaa olla monimutkainen juttu.

Kesällä katselin uutta kypärää ja yritin kauppiaalta saada kypärää kokeilla ajossa, niin ei onnistunut . Myyjä vain ilmoitti ettei maahantuoja ole toimittanut sellaisia kypäriä, joita voisi kokeilla ajamalla ! On kuulema hankala myydä enää sitä kypärää jos se ei olekkaan hyvä ! Miksikä sitten maksaa suomessa kalliimpi hinta kun ei edes ajossa kokeilla saa. Sama kokeilla vain päähän ja jos sopii tilata muualta !

Kesällä katselin uutta kypärää ja yritin kauppiaalta saada kypärää kokeilla ajossa, niin ei onnistunut . Myyjä vain ilmoitti ettei maahantuoja ole toimittanut sellaisia kypäriä, joita voisi kokeilla ajamalla ! On kuulema hankala myydä enää sitä kypärää jos se ei olekkaan hyvä ! Miksikä sitten maksaa suomessa kalliimpi hinta kun ei edes ajossa kokeilla saa. Sama kokeilla vain päähän ja jos sopii tilata muualta !
Kummallista myyntitaktiikkaa, itse olen koeajanut kaikki pottani täällä, usein kysyvät jopa että haluaako kokeilla ajossa? Pointsi siis swedulan mp-kauppiaille.
buttrock.gif

Mä sanoisin kanssa, että kypäräksi kannattaa ostaa paras minkä saa. (ei välttämättä kallein) Se on kuitenkin se tärkein turvavaruste kun tuolla maantiellä tulee asfaltti vastaan.

Back