• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärämelusta nippelitietoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uusimmassa Motorrad-lehdessä on suurehko ja varsin perusteellinen kypärävertailu melumittauksineen.

Schuberthin ja BMW-kypärän (Schuberthin valmistama) tulokset olivat juuri sen suuntaisia kuin on ennenkin ilmoitettu, mitatut arvot oli aika alhaiset. Jos kypäriä verrataan numeroiden valossa, Schuberth lienee se hiljaisin lähtökohta jolla voi kokeilla sitten sopivuutta ja istuvuutta omaan päähän ja omaan pyörään ja sen virtauksiin.

Minulla on BMW integral, mielestäni se on aika meluisa, kunnes viikoloppuna ajellessa pitkää reissua nousin seisomaan ajaessa => melu vaimeni huomattavasti.
Elikkä ajaessa kypärä on katteen yli tulevassa ilmavirrassa, näin totesin siinä ajaessa.
Taitaa mennä pyörä vaihtoon ...
tounge.gif

Myös nostamalla nenän kohti taivasta tai laittamalla nyrkin aataminomenaa vasten saisit saman efektin aikaan, SportIntegral on S1:stä meluisampi nimenomaan kaula-aukon kohdalta. Olen työstänyt tuohon korjausta, mutta lopullinen versio ei ole vielä aivan valmis.

Puskurissa tuli kerran raportti jossa tutkittiin kypärä melua. Siinä todettiin että 100 km/h vaihdissa kypärämallista ja merkistä riippuen melu on noin 80-110 dB.

Noista tulpista;
aikaisemmin noin 20v ajohistorian aikana en koskaan käyttänyt tulppia ja potat oli mitä sattuu. Nyt kun luin tuon testin ja ostin Schubertin C2:n kokeilin myös tulppia eka kerran ja yees - oon sitten pitänyt niitä tulppia aina kun matka on ollut pikkasen pidempikin.

Myös musiikin kuuntelu tuolla AutoComilla tulppien kanssa antta kivan, bassoisemman soundin. Vielä toistaiseksi olen käyttänyt niitä halpoja keltaisia kertakäyttötulppia mutta haaveissa on hankkia oikein muotoon valetut tai jotkut muut hyvät tulpat.

Tänään kävin sitten ajelulla ilman tulppia ihan kokeeksi ja täytyy sanoa että korvat meinas haljeta. Kokeilin toista pottaakin mutta se oli vielä pahempi.

Eli yhteenveto:
- C2 on hiljainen kypärä; heitin touring-plexin mäkeen ja laitoin tavallisen niin hiljeni vielä
- tulpat on ehdottomat; autocomin kanssa ei haittaa musiikin kuuntelua ja jutustelua matkustajan kanssa

Back