• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärälukko eli helmet holder

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soija
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostin tuossa jokusen aikaa sitten kawasakin zx-6r:n vm.2002 ja huomasin ettei siinä ole kypärälukkoa
nixweiss.gif
tai sitten en vain löydä sitä. Piikissä oli semmonen systeemi, että kouku laskeutu katteen alaosasta ja nousi ylös kun lukitsi takaistuimen. Olen kumminkin saanut juuri ja juuri väännettyä D-lukon lenkin "koukkuun" joka pistää takaistuimen oikealle uralle. Mutta miten on muissa pyörissä, onko näissä uudemmissa (lähinnä kyykyissä) kypärälukkoja? Tuntuu että se nyt olisi pienin vaatimus, koska ei sitä kypärää uskalla jättää peiliin nuokkumaan ja kohtuullisen hyvän kokonen kainalossa kanneltavaksi
crazy.gif

Mulla on 12r:ssä siellä takapenkin alla sellainen vaijerinpätkä, millä saa kypärän lukittua, mutta käytännössä en kyllä käytä sitä. Liian hankala.

Parissa viimeisessä mopossani ei ole enää ollut sitä ns. perinteistä kypärälukkoa. Ei sillä että olisin voinut edes käyttää niitä (pikalukko), mutta ihme paikka säästää kuitenkin...

CBR 600 -05 on sellainen koukku johon voi kypärän hankalasti kiinnittää , ja kun satulan laittaa takas ja lukkoon, niin siellä on ja pysyy. Ei mikään toimiva ratkaisu, 2 kertaaa käyttänyt reilun vuoden aikana

Ainakin uudessa Kawa ER-6F:ssä on penkin alla molemmin puolin vaijerinpätkät, jolla saa kaksi kypärää kiinni. Ihan kätevä käyttää.

Joskus aikasemmassa pyörässä oli kypärälukko. Siinä vaan oli sellanen onkelma et pakkas kypärä kierahtamaan kuuman putkenpäälle, jollei ollu tarkkana. Nykysessä ei oo lukkoa ollenkaan.
Joskus sitä kaipais kun ei viittis kypärää retuuttaa mukana, eikä oo perälaukkua....vielä!

Turha systeemi. Jos joku potan haluaisi viedä ja se ei lukon takia onnistu niin satavarmasti on jotain jäynää tehty sitten tyyliin puoliksi syöty lihis tai tupakinnatsat potassa tms.

Enempi minua huolettaisi tuo kiusanteko kuin potan häviäminen. Mistä syystä huoltiksen kassalla piipahtamista pidemmillä reissuilla se onkin mukana, eikä peilissä killumassa.

Vaikea keksiä milloin lukolle olisi oikeasti käyttöä.

Busassa avaimella takajakkara pois ja sieltä alta löytyy kahdelle kypärälle koukut - kuupat siihen ja penkki takas -> lukossa.

eipä se kypärälukko mitään estele,jos joku sen zubun tosiaan haluaa nyysiä ni sehän lähtee parissa sekunnissa kun puukolla hihnan katkasee...surkia keksintö  
ghostface.gif

Hyvä keksintö... Aina kun esim. menee kauppaan niin jätän kypärän pyörän kypärälukkoon. Aikaa lukkoon laittamiseen menee n.15s eli ei kovin vaikea proseduuri se ei ole... Kaverilta lähti kypärä huoltoaseman aulasta ihan yleiseltä paikalta, tämän takia en jätä omaanikaan minnekkään ilman lukitusta!
confused_orig.gif

eipä se kypärälukko mitään estele,jos joku sen zubun tosiaan haluaa nyysiä ni sehän lähtee parissa sekunnissa kun puukolla hihnan katkasee...surkia keksintö
ghostface.gif
Niin, siis kukapa kypärällä mitään tekee jos remmit on poikki, eli eihän se sitä se lukko estä
wink.gif

Mutta siis kumminkin, minusta tämä kypärälukko on tosi hyvä juttu, jos ne vaan laittasivat niitä. Menetpä sitten kauppaan tai minne muuallekin (ei siis sisälle) vaikka kaupungille käpöstelemään jäätelö kourassa --> kypärä lukossa, eikä kainalossa
tounge.gif
Mutta näköjään alkaa olla ohimenevä "trendi" tämä kypärälukko nykyajan pyörissä..
nixweiss.gif
( Vähän vinkkiä päättäjille )
cool.gif

ghostface.gif
Ja sillä kypärällähän tekee ihan helvetisti kun siitä on hihna poikkaistu ?-) joopajoo...
vuosia sitten savonlinnassa oli joku jamppa lukinnu kypäränsä juurikin mopoonsa ja kas kummaa..olikin kypärä nyysitty!
piikkasen oli sälli hiilenä,onneks just satuttiin 5min aikasemmin siihen tulemaan,koska meinattiin jokainen (minä+3kaveria) jättää kypärät mopoihin kiinne...yllättäen tultiin toisiin aatoksiin  
wink.gif
  niin ja onhan noita samanlaisia kertomuksia
tullu kuultua aika monta..ilkivallasta varastamiseen asti.
niiden paikkansa pitäminen on sitten jo asia erikseen,mutta toi savonlinnan tapahtuma on kyllä sen vert takaraivossa jotta en kyllä viitti onneani huvikseen arain kanssa kokeilla.....

sanoi:
Aivan samaa mieltä, ihan turha keskintö. Hornetissa on joku vaijeri juttu, en ole ikinä edes kokeillut.

Olen kokeillut... Mielummin kantaa pottaa mukana kuin alkaa värkkään sitä vaijeriviritelmää.

Mun Rexissä oli se tuiki tavallinen normikypärä-lukko takakatteen alareunassa törröttämässä. Rikkoi mun mielestä koko takapään linjat ja niinpä vedinkin laikalla lukon kiinnikkeineen päivineen helevettiin... Tein sitten muovipäällysteiseen puolen sentin vahvuiseen vaijeriin lenkit päihin, jonka sain satulan alla olevaan lenkkiin kiinni. Vaijeri oli noin puol metriä pitkä eli siihen sai kiinni kaks kypärää vaikka leukaosan läpi. Ei ainakaan helpolla lähe mukaan.

Nykyisessä mopossa ei oo kyp.lukkoa eikä myöskään koukkua, joten siinä laitan kypärän kiinni pyörään ostamallani lukolla, jossa on kelautuva vaijeri sisällä.(Tuon toimivuudesta tai varmuudesta mulla ei tosin oo mitään varmuutta...)
tounge.gif

Vakuutustäti sanoi, että pyörävakuutus korvaa kypärän vain jos kypärä on ollut lukittuna kypärälukkoon. Tarkoittaa siis, että jos kypärä on nyysitty lukko on murrettu (pyörässä jälki) tai kypärälukkoon on jäänyt remmin pätkä (kypärä leikattu irti).

Gixxerissä on pyrstöpalikan alla koukut molemmin puolin.

Ostin tuossa jokusen aikaa sitten kawasakin zx-6r:n vm.2002 ja huomasin ettei siinä ole kypärälukkoa  
nixweiss.gif
 tai sitten en vain löydä sitä. Piikissä oli semmonen systeemi, että kouku laskeutu katteen alaosasta ja nousi ylös kun lukitsi takaistuimen. Olen kumminkin saanut juuri ja juuri väännettyä D-lukon lenkin "koukkuun" joka pistää takaistuimen oikealle uralle. Mutta miten on muissa pyörissä, onko näissä uudemmissa (lähinnä kyykyissä) kypärälukkoja? Tuntuu että se nyt olisi pienin vaatimus, koska ei sitä kypärää uskalla jättää peiliin nuokkumaan ja kohtuullisen hyvän kokonen kainalossa kanneltavaksi  
crazy.gif
Mulla on juuri tuollainen samanlainen pyörä kuin sullakin ja siellä takapenkin alla on sellaiset koukut, mihin olis ehkä kypärä mahdollista saada laitettua. Itselläni penkki ei kuitenkaan menny enää lukkoon, vaikka siinä on sellainen kouru sitä kypärän hihnaa varten. (olipas epäselvästi kirjoitettu, yritä saada selvää
lookaround_orig.gif
)
Ostin jo viime syksynä sellaisen ihan pienen, taskuun mahtuvan, vaijerilukon Biltemasta, jolla ajattelin laittaa kypärän kiinni johonki sopivaan paikkaan esim kaupassa käydessä. Ei ainakaan lähde ensimmäisen mukaan, jos jollain on kiinni jossain ja tuo mun lukko oli kuitenkin jotain sellaista matskuu, ettei taida ihan kuitenkaan puukolla saada katkaistua.

Back