• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärää pitkille reissuille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jebbe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Re: Kypärää pitkille reissuille

Jonezi sanoi:
Kai ymmärrät että se styroksi on se sun kuuppaa suojaava asia?
Niin... Joillekin riittää vähempi pehmusteita kuin toisille... [emoji1787] #sarkasmivaroitus

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

meura sanoi:
35mm tyroksia päänpäällä ei paljoa päätä pehmennä :thumbup:

Pehmentää. On viisaat insinöörit ihan asiaa testanneetkin kiihtyvyysanturein.

Ulkokoppa suojaa sitten pehmikettä.

Vklnuppi sanoi:
Mulla on tuo GT-Air. Schuberttia lähdin hakemaan, mutta se ei istunut omaan päähän ollenkaan ja myyjä sanoi jo ennen sovitusta, että pitäisi olla pyöreämpi pää jotta Schubert istuu.

Edellisten kanssa olen eri mieltä melusta. Voi se olla hiljainen, mutta kyllä 100km jälkeen on korvissa outo tunne jos ajaa ilman tulppia. Eli itse en tuolle hiljaisuudelle laskisi paljon painoarvoa, jos hiljaisinkin kypärä kuitenkin vaatii lisäksi tulpat.
Nakupyörä ja välttelen +100km/h teitä.

Välttelen alle 100 km/h nopeuksia..:grin:

Niin ja tuohon kypärän sisuksiin en koske dremelillä/puukolla tai millään muullakaan työkalulla.:blink:

Mutta muutama hyvä heitto sieltä tulikin, en esimerkiksi tiennyt uudesta C4 mitään. Ja edelleenkin en osta kypärää koittamatta mutta idea on kerätä muutama hyvä vaihtoehto mitä kokeilla..

Itsellä on Nolan X-lite 1004 olen ollut tyytyväinen. Ei ole alkanut puristamaan päätä vaikka käytän silmälaseja. Parhaimmillaan on yhen päivän aikana pitänyt 10-tuntia päässä. Hiljaisuudesta en osaa sanoa koska ei ole vertailukohtaa. Toki pohisee kovissa vauheissa, koska ei ole tuulisuojaa pyörässä. Mutta tulppiahan kannattaa pitää.

Jebbe sanoi:
Välttelen alle 100 km/h nopeuksia..:grin:

Niin ja tuohon kypärän sisuksiin en koske dremelillä/puukolla tai millään muullakaan työkalulla.:blink:

Mutta muutama hyvä heitto sieltä tulikin, en esimerkiksi tiennyt uudesta C4 mitään. Ja edelleenkin en osta kypärää koittamatta mutta idea on kerätä muutama hyvä vaihtoehto mitä kokeilla..

Kukin tyylillään. En ole GT-Airia koittanut katetulla niin osaa ottaa kantaa paljonko metelistä riippuu pyörästä, mutta kyllä tosiaan korvissa humisee 100km jälkeen ilman tulppia. 19km työmatkalla ei ongelmia, mutta siinä rajoitukset onkin paria kilsaa lukuunottamatta alle 70km/h.

Äänen kovuuteen vaikuttaa eniten se miten tiivis kypärä on. Jos yhtään fuskaa niin meteli on kova riippumatta siitä kuinka kallis kypärä on. Eli kannattaa sovittaa päähän ja jos mahdollista käydä ajamassa lenkki. Vähintään pitää tutkia onko mitään kanavaa josta ilmavirta pääsee korvaan. Yleisesti minusta se miten hyvin potta istuu parhaiten päähän on tärkeintä. Sitten vasta katsoo muita ominaisuuksia.

Jonezi sanoi:
Kai ymmärrät että se styroksi on se sun kuuppaa suojaava asia?

Milli/pari pitää aina hioa takaraivosta ja otsasta.
Toinen vaihtoehto on liian iso kypärä.

Kunhan istuu ja pysyy kunnolla,
eikä otsaan tule kivuliasta painaumaa.

Jos haluaa hyvän kypärän niin sen pitäisi olla samanlainen kuin avaruusmiehillä; siis liittyä saumattomasti suoraan takkiin. Silloin häviää se noin 90% melusta joka muodostuu siitä, että ilmaa/paine-eroja virtaa jostain välistä hallitsemattomasti kypärän sisälle ja siitä, että kaulan alue on ilmavirtauksessa voimakkaasti turbulenttinen.
Muun melun kanssa kyllä pärjää.

vetomies sanoi:
Jos haluaa hyvän kypärän niin sen pitäisi olla samanlainen kuin avaruusmiehillä; siis liittyä saumattomasti suoraan takkiin. Silloin häviää se noin 90% melusta joka muodostuu siitä, että ilmaa/paine-eroja virtaa jostain välistä hallitsemattomasti kypärän sisälle ja siitä, että kaulan alue on ilmavirtauksessa voimakkaasti turbulenttinen.
Muun melun kanssa kyllä pärjää.

Onnistuisikohan tuo kaulaliinalla...

yöLiitäjä sanoi:
Onnistuisikohan tuo kaulaliinalla...

Joskus voi muutamaksi minuutiksi onnistua. Joskus ei. Jos onnistuu, eikä sitten tarvitse koko matkan aikana liikuttaa päätä tai ajaa kuoppaan, niin voi mennä koko reissukin. Kannattaa kokeilla.

Itselläkin uusi kypärä kiireettömällä ostolistalla. Motonetissä sovittelin ja totesin etten saa vedettyä XL-kokoja kuin puoliväliin. Nenää alemmas ei mene. Oikea koko olisi arviolta 3XL ja mulla ei ole enää tukkaa paljoa jäljellä. En tykkää että kypärä on liian tiukka ja tiivis. Vähän täytyy meteliä olla, mutta ei liikaa. Semmoinen täysin maailmasta eristynyt tunne ei ole kiva. Kypärien värivalikoima on todella huono, jos ei halua mustaa eikä valkoista. Roihupellon Motonetissä oli kaikki kypärät nyt punalappuisia, todella halpoja. Toinen juttu mistä tykkään on ettei suu ole ihan kiinni siinä etuosassa, vaan siinä on vähän rentoa tyhjää tilaa. Nykyisessä ikälopussa kypärässä on paljon.

Zen sanoi:
Itselläkin uusi kypärä kiireettömällä ostolistalla. Motonetissä sovittelin ja totesin etten saa vedettyä XL-kokoja kuin puoliväliin. Nenää alemmas ei mene. Oikea koko olisi arviolta 3XL ja mulla ei ole enää tukkaa paljoa jäljellä. En tykkää että kypärä on liian tiukka ja tiivis. Vähän täytyy meteliä olla, mutta ei liikaa. Semmoinen täysin maailmasta eristynyt tunne ei ole kiva. Kypärien värivalikoima on todella huono, jos ei halua mustaa eikä valkoista. Roihupellon Motonetissä oli kaikki kypärät nyt punalappuisia, todella halpoja. Toinen juttu mistä tykkään on ettei suu ole ihan kiinni siinä etuosassa, vaan siinä on vähän rentoa tyhjää tilaa. Nykyisessä ikälopussa kypärässä on paljon.

Jos väreistä puhutaan, niin itse en taas pidä näistä mattakypäristä yhtään, ei sinänsä värin takia mutta huomattavan paljon vittumaisempi pitää puhtaana. Itsellä entinen kypärä on mattamusta ja en kyllä seuraavasta mattaa halua.

Ps. Paksu puffi löytyy kaulalle, mikä todetusti tiivistää kypärän alaosaa ja näin tekee kypärästä hiljaisemman.

Back