• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja v-strom
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kieltämättä on joskus käynyt avattava potta mielessä. Varsinkin kuumilla keleillä, kun on vähän väliä tehnyt mieli ottaa huikka siitä tankkilaukussa aina mukana olevasta vesipullosta. Tai todella kylmillä keleillä, kun nenä tuppaa valumaan ja niistäminen olisi paikallaan. Tai sitten joskus harvoin kuin tekisi mieli kruisailla sikari suupielessä...
smile_org.gif

Eli käytännöllisiä eittämättä olisivat. Mutta toistaiseksi en ole edes sovittanut moista. Rumia ovat mielestäni. Ja liittyyhän avattaviin kokokypäriin vähän sellainen "wingisti - EAK-kouluttaja - mp-poliisi" -imago...
tounge.gif

Kai ne näppäriä ovat, mutta yleensä kuitenkin jonkin verran tavallista kypärää painavampia. Ja onhan se totta, että mitä enemmän niissä on osaa, sitä enemmän suhisee ja ujeltaa.

Näin rillipäisenä olen minäkin vaihtamassa avattavaan ensi kesäksi...
Kaikkein rasittavinta on kun satut osumaan poliisin puhallusratsiaan. Ensin hanskat pois, sitten silmälasit johonkin varovasti ettei putoa maahan, kypärän remmi auki, potta pois ja puhallus.... Siinä vaiheessa on edessä olleet autot jo jatkaneet matkaa ja takana on kauhea jono. Sitten alat tunkea kypärää takaisin päähän, remmi kiinni, rillit varovasti survoen ohimoiden ja kypärän väliin, hanskat takaisin käteen ja asettelet vielä hihansuut kunnolla. Sen jälkeen voikin taas jatkaa matkaa tuskanhiki otsalla ja toivoa ettei tule toista ratsiaa ihan heti vastaan.
Avattavan potan kanssa olisi hiukkasen helpompaa.... luukku auki, puhallus, luukku kiinni ja matka jatkuu....
cool.gif

Kaikkein rasittavinta on kun satut osumaan poliisin puhallusratsiaan. Ensin hanskat pois, sitten silmälasit johonkin varovasti ettei putoa maahan, kypärän remmi auki, potta pois ja puhallus.... Siinä vaiheessa on edessä olleet autot jo jatkaneet matkaa ja takana on kauhea jono. Sitten alat tunkea kypärää takaisin päähän, remmi kiinni, rillit varovasti survoen ohimoiden ja kypärän väliin, hanskat takaisin käteen ja asettelet vielä hihansuut kunnolla. Sen jälkeen voikin taas jatkaa matkaa tuskanhiki otsalla ja toivoa ettei tule toista ratsiaa ihan heti vastaan.
Avattavan potan kanssa olisi hiukkasen helpompaa.... luukku auki, puhallus, luukku kiinni ja matka jatkuu....
cool.gif
MIelenkiintoista tämäkin.
Itseäni mopolla ei ole ikinä pysäytetty, tai sit en ole pysähtynyt.
biggrin.gif

Mä hommasin mun shoei raidin kaveriksi eilen SUOMY explorerin,ihan hyvän tuntuinen potta päässä+todella tyylikäs. meluisuudesta en vielä osaa mitään sanoa kun en ole ajossa vielä kokeillut. hinta oli todella naurettava ovh. 300€ maksoin potasta+irridium peilivisiiristä yhteensä 170€
smile_org.gif
(siis uutena) ja tämä kauppa tehtiin ihan suomessa
biggrin.gif
tohon hintaan ei hirveesti haitaa vaikka vähän suhisis on nimittäin tod.tyylikäs kuitu pottaSuomyn potta

Boxer on räyhän näköinen. KLIKs
Mutta kypäränä aivan  
033102ass_1_prv.gif
ollut 1 sellainen
Et millään viitsisi kertoa asiasta lisää? Niinkuin perusteluita tai muuta sellaista ettei me muut kompastuta samoihin ongelmiin.
blush.gif
Ensinnäkin leukapalan kiinnitys on neppareilla,ei pysy kiinni kaaduttaessa.Kokemusta on, ylähuuli oli halki 2.5cm .
Ei ole tuuletusaukkoja,oli huurussa kelissä kuin kelissä.
Ja se meteli, suhisee  ja vinkuu.
ps.on ollut 2kpl Schubertin consepteja,huippu kypärä ominaisuuksiltaan kun vertaa boxseriin
Nykyään on arai mawerik
buttrock.gif
Mulla on yhtenä kypärän tuo Boxer, kesäkuumilla hitaassa ajossa on tosi mukava heittää leukaosa niskaan. ( Tuon takia kypärän ostinkin ).
Viileämmillä ja kosteilla ilmoilla ei kannata päähän pistää. Leukaosan kiinnitys lapsellinen, visiiri huurtuu ilma-aukkojen puutteen takia, tuuli puhaltaa joka raosta sisään. Idea on hieno, mutta totetus syvältä. Hintaakin virityksellä on melkoisesti.

Boxer on räyhän näköinen. KLIKs
Mutta kypäränä aivan  
033102ass_1_prv.gif
ollut 1 sellainen
Et millään viitsisi kertoa asiasta lisää? Niinkuin perusteluita tai muuta sellaista ettei me muut kompastuta samoihin ongelmiin.
Ensinnäkin leukapalan kiinnitys on neppareilla,ei pysy kiinni kaaduttaessa.Kokemusta on, ylähuuli oli halki 2.5cm .
Ei ole tuuletusaukkoja,oli huurussa kelissä kuin kelissä.
Ja se meteli, suhisee  ja vinkuu.
ps.on ollut 2kpl Schubertin consepteja,huippu kypärä ominaisuuksiltaan kun vertaa boxseriin
Nykyään on arai mawerik
buttrock.gif
Mulla on yhtenä kypärän tuo Boxer, kesäkuumilla hitaassa ajossa on tosi mukava heittää leukaosa niskaan. ( Tuon takia kypärän ostinkin ).
Viileämmillä ja kosteilla ilmoilla ei kannata päähän pistää. Leukaosan kiinnitys lapsellinen, visiiri huurtuu ilma-aukkojen puutteen takia, tuuli puhaltaa joka raosta sisään. Idea on hieno, mutta totetus syvältä. Hintaakin virityksellä on melkoisesti.
Niinpä niin,joku muukin huomannut roof:in hienot ominaisuudet.
Mulla se oli eka kypärä,ostin sen ainoastaan hienon ulkonäön perusteella,ajattelin että kun hinta on niinkin kova täytyy kypärän olla suht hyvä.
withstupid.gif

Itsellä tällainen avattava:

system5_nachtschwarz.jpg

Eli BMW System V, sai sopivaan syyshintaan 400€. Schubertin valmistamahan tuo on eikä built-in aurinkovisiiriä, mutta ainakin näyttää hyvältä (IMHO).
cool.gif
Helvetin hyvin suodattaa kaikki vinkunat pois, mutta slipari aiheuttaa sellaisen murinan, että käytännössä tulppia on pidettävä.
wink.gif
Kypärässä myös helppo avausmekanismi ja samanlainen huurtumaton visiiri kuin schubertissa .
062802jumpie_prv.gif

cool.gif
Minulla on käynyt puhallus ratsiassa niin että poliisi setä on heilauttanut kättä, että aja ohi vaan
tounge.gif

Ei kai itsekään jaksanut alkaa odottelemaan että motoristi riisuu kypärää puhallusta varten.

Se ei varmaan hoksannutkaan että olisikin ollut schuberthin concepti päässä, joten puhaltaminen olisi sinällään onnistunut kätevästi .

Kaikkein rasittavinta on kun satut osumaan poliisin puhallusratsiaan.
Kyllä mä olen ainakin vislaillut posliinille ihan umpikypärä päässä.. kyllä se pilli sen verran suuhun ylettyy leukasuojan välistä.

Kyllä piilarit on aika ehdottomat prätkätouhuissa, aikaa myöten sankalasit vääntyy huonoon kuntoon kun niitä työntelee arain pehmusteisiin n X100 kertaa kesässä.

Ikävä kyllä silmät tuppaa ainakin mulla kuivumaan maantiellä, onko kellään piilarimiehillä (-naisilla) mistään silmätipoista kokemusta?

Apteekista saa keinokyyneleitä.

Niitä on erilaatuisia, hyvin ohuita siis juoksevia
ja öljyisempiä. Neidit tiskintakana varmaan
auttaa valinnassa.

Kyllä mä olen ainakin vislaillut posliinille ihan umpikypärä päässä.. kyllä se pilli sen verran suuhun ylettyy leukasuojan välistä.
Mullakin onnistui mopokypärän kanssa potta päässä puhallus, mutta nykyisessä kypärässä on niin massiivinen leukaosa ja se on vielä lähellä suuta, eikä kypärä heilu niin paljoa päässä että saisi pilliä jostakin välistä survottua.
Ellei sitten poraa leukaosaan valmiiksi pillille reikää
tounge.gif

Omalla työmatkalla tuntuu ainakin olevan ratsia niin usein, että toikin vaihtoehto käy usein mielessä
wink.gif

Jos nyt silti kuitenkin ostan vaan sen avattavan mallin....

Höh! No eipä tule ostettua avattavaa kypärää sen takia, että poliisin pilliin on helpompi puhaltaa
crazy.gif
Kyllä mä ainakin onnistuin puhaltamaan umpikypärä päässä. Enkä tule ikinä ostamaan avattavaa kypärää. Se on ihan periaate ja ulkonäkö kysymys
smile_org.gif

Höh! No eipä tule ostettua avattavaa kypärää sen takia, että poliisin pilliin on helpompi puhaltaa
crazy.gif
Kyllä mä ainakin onnistuin puhaltamaan umpikypärä päässä. Enkä tule ikinä ostamaan avattavaa kypärää. Se on ihan periaate ja ulkonäkö kysymys
smile_org.gif
En minäkään sitä nyt sen tähden osta, että on mukavampi puhallella poliisin pilliin... Kunhan nyt mainitsin sen yhtenä esimerkkinä miksi avattava kypärä on silmälasipäiselle huomattavasti kätevämpi!
Onhan se joka tapauksessa aina kypärää riisuttaessa ja puettaessa paljon mukavampi plus sitten kaikki muu asioiminen ja puhuminen kypärän kanssa.
Eikä minun mielestäni avattava kypärä ole luukku kiinni yhtään sen rumempi mitä tavallinen umpikypäräkään.... molempia löytyy rumia ja hyvännäköisiä.

crazy.gif
smile_org.gif
Kyllä minullakin tulee seuraava kypärä olemaan umpimallia, vaikka rillipöllö olenkin.
Oli tuo avattava suubertti vain hairahdus kun ekaa kypärää olin ummikkona ostamassa.

Melu on ikävä asia, ja se meluhan aiheutuu lähinnä siitä leukaosan ja potan välisestä saumasta, siihen kun nostaa lapasen ajossa niin johan hiljenee humina toiselta korvalta.

Ja mikä minua oikeasti arvelluttaa, on leukasuojan lukkojen kiinni pysyminen jos ne joutuvat tosi tilanteessa koetukselle.
Tuolla toisessa ketjussa jo kyselinkin, että aukeaako muillakin schuberth conceptin leukaosa kädellä nykäisemällä oikean puolen lukosta?
Ei vaikuta kovin turvalliselta
crazy.gif

Ittellä ollut BMW System 3 kuusi vuotta ja tänä kesänä hankin Schuberthin C2:n. Vanha oli jo niin väljä että kun uutta oli kokeillut niin entinen tuntui turvattomalta. Tosin ajattelin vanhan säästää kun sen voi vaihtaa jet-malliseksi ja cruisailla kaupungissa niinä kesän kolmena kuumana päivänä. Ja on se C2 sitten hiljainen
062802jumpie_prv.gif

Vaan jollain ranskalaisella saitilta (->conseils->Casques) väitettiin että tämmmöinen avattava potta olisi turvattomampi kuin kiinteä viritys. Selitystä en jaksanut kaivaa vaikka senkin väitettiin siellä olevan. Viisaammat voinevat arvailla syitä. Jos vain lukot pitävät niin ei siinä minusta mitään erityisiä riskejä pitäisi olla.

Vaan jollain ranskalaisella saitilta (->conseils->Casques) väitettiin että tämmmöinen avattava potta olisi turvattomampi kuin kiinteä viritys. Selitystä en jaksanut kaivaa vaikka senkin väitettiin siellä olevan. Viisaammat voinevat arvailla syitä. Jos vain lukot pitävät niin ei siinä minusta mitään erityisiä riskejä pitäisi olla.
Niinpä niin. JOS lukot vain pitävät. Mä en ainakaan luota noihin avattaviin kypäriin, että ne pysyy kiinni nurin mentäessä. Se on myös yksi syy miksi avattavaa kypärää ei ikinä tule mun päähän.

Niinpä niin. JOS lukot vain pitävät. Mä en ainakaan luota noihin avattaviin kypäriin, että ne pysyy kiinni nurin mentäessä.
Niin no onhan noita avattavia ja sitten on Schuberth
biggrin.gif
Yleensä nuo lukot kyllä ovat mallia enempi-vähempi-heppoinen, mutta jo Conceptissa lukitus tapahtuu terästapin ympärille tulevalla teräslenkillä = kestää! Ja C2:ssa tuota ollaan entisestään vielä parannettu + C2:ssa on silmin nähtävät punaiset tapukat osoittamassa että nuo lukot tosiaan ovat kunnolla kiinni
smile_org.gif
Oma Concept vielä 4v jälkeenkin kyllä naksahtaa selvästi kiinni, eikä leukaosa nitise, natise, saati heilu pienellä yrittämiselläkään
thumbs-up.gif

Kokemuksia suubertista (c1) ja Nolan xlitestä(1001). Nolani oli ihan maanantaimalli, eka kesänä hajos toinen lukko ja tokakesänä alko tulla pieniä hiusmurtumia leukaosan ympärille, takuu pelas kyllä ihan ok, mutta aika heppoinen vempele, poliisit kyllä käyttävät tätäkin mallia.
Suubertti ekan kesän jälkeen taas todella asiallinen, kun osaa "klikata" napakasti leukasuojan lukot kiinni, niin tuntuu tukevalta paketilta ja huomattavan hiljainen sekä selvää laadun tuntua rakenteissa ja aurinkopleksi plussaa, tosin kannattaa varmistaa aina ajoon lähtiessä, että lukot on kiinni - eivät mene ihan yhdellä kädellä heittämällä, ilmastointi pelaa myös kunnolla, Enpä taida palata enää katukäytössä umpimalliin.
ps. C2:nen on ahtaampi leuan kohdalta kun tää C1:nen

Back