• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja v-strom
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
Kysyvä ei jne....

Kävin kaupassa, piti olla asiantunteva myyjä;
Kyselin avattavan kypärän huonoja ja hyviä puolia.
Myyjän mukaan ei mainittavaa hyvää MUTTA,
kypärää avattua noin 200 kertaa, kypärä
nitisee ja natisee, on epämielyttävä käyttää.

Pitääkö tämä paikkansa??

Epätietoinen kyselee.

Itsellä ollut avattavia kypäriä kaksi kappaletta, ensimmäinen BMW system 3 muistaakseni. Oli laadukas, hyvä ja myös kallis! Ei suhissu eikä myöskään natissu! Sen jälkeen ostin nuukuuksissani cabergin mallia en nyt muista mutta suhinassa on selvä ero BMW hyväksi!
BMW palveli noin 7vuotta ja caberg on nyt ollu ehkä 5vuotta.
Mutta vanha totuushan on että halvalla ei saa hyvää!
Ja päähän se on pääasia!!
Nämä siis vain omia kokemuksiani asiasta!
sport05.gif

Mulla on kaksi avattavaa: joku Caberg halpis ja toinen on Nolan N100. Molempia on aluksi pidetty aktiivisesti kaksi kesää ja nykyisin tulee molempia käytettyä satunnaisesti.

Molemmissa lukkomekanismi on selkeästi kulunut käytössä. Nimittäin ne heiluvat/lonksuvat ja natisevat kiinniollessaan. Eivät olleet alunperin tällasia.

Silmälasien vuoksi olen noita käyttänyt, mutta taidan minäkin siirtyä seuraavaksi umpikypärään. Nimittäin nykyiset lasit joutuu kuitenkin ottamaan pois kypärää laitettaessa...

Schuberth toimii
thumbs-up.gif
Ostin nykyiseni Conceptini jouluksi -01 ja muutaman talvenkin ollut käytössä - ja yhä toimii kuin junan vessa, ei nirise, ei kitise, saati kolise. Leukaosan teräksiset lukkopalat pelittää ja kun sen laittaa kiinni, on se tosiaan tukevasti kiinni, ei heilu vaikka yrittäisi heiluttaa. Eikä pidä unohtaa näppärää aurinkovisiiriä, valmiita kajaripaikkoja eikä oikeasti huurtumatonta visiiriäkään
smile_org.gif

Nyttemminhän tuosta on tullut C2 (Concept II) jossa on edelleen parannettu hiljaisuutta ja käyttömukavuutta. Nyt tuon luvataan hakkaavan laudalta hiljaisuudessa jo useita ihan merkki-umpikypäriäkin
062802jumpie_prv.gif

Tupakinpolttajat ja paljon syljeskelevät tykkäävät avattavista. Itse en isommin harrasta kumpaakaan, mutta avattavaa pidän niin paljon kätevämpänä, että käytän sellaisia. Raskaampia ne vähän on. Silmälasitkin on paljon helpompi laittaa paikoilleen avattavassa.

Itselläni ja vaimolla on ollut Shoei Synchrotec II nyt viisi vuotta. Silmälasien kanssa aivan ehdoton ja muutenkin käyttömukavuudeltaan erinomainen. Vertailua äänen suhteen en osaa sanoa muuten kuin, että on ainakin hiljaisempi kuin aiempi Nolan, mikä ei tarkoita hiljaista. Käytän kuitenkin aina korvatulppia, joten ei haittaa.

Minkäänlaista narinaa tai luukun toiminnan häiriöitä ei ole ollut. Toimii siis tasan tarkkaan yhtä hyvin kuin umpipottakin.

Ensi kesänä on tarkoitus uusia kypärät ja malli tulee olemaan sama. Kokeilin myös Schubertin klaffikypärää, joka on varmasti korkealaatuinen, mutta ei sovellu minun kallonmuodolleni.

Silmälasitkin on paljon helpompi laittaa paikoilleen avattavassa.
Näin kuulee usein sanottavan, mutta mikähän siinä on kun en ymmärrä vaikka kakkulat päässä ajelenkin. Siis mikä siinä on helpompaa?
Siis avattavan kypärän voipi sujauttaa päähän silmälasit päässä. Kätevää..

Itselläni silmälasit ja schubertin C2, voin sanoa että hienosti toimii. Ei nitise eikä natise (ainakaan vielä) ja ollut käytössä yhden kauden. (10tkm)

Messuilla tuli kokeiltu noita avattavia, eipä tullut kyllä mitää hyvää sanottavaa, eli itse jatkan kiinteällä leukaosalla, rillit menee ihan hyvin ainakin itsellä pottaan kun muutaman kerran harjoittelee, siis umpikypärässä.

Siis avattavan kypärän voipi sujauttaa päähän silmälasit päässä. Kätevää..

Itselläni silmälasit ja schubertin C2, voin sanoa että hienosti toimii. Ei nitise eikä natise (ainakaan vielä) ja ollut käytössä yhden kauden. (10tkm)
Näin epäilinkin. No jostain syystä tämä ei minulla onnistu. Olen testannut juuri Conceptia ja Syncroteciä ja jos kypärä on muuten ollut oikean kokoinen, eli sellainen, että se uutena on puristaa ja on ahdas, niin olen kyllä joutunut ottamaan rillit pois päähintä pukiessa.

Ehkä en vain osaa tekniikkaa tms.

Silmälasitkin on paljon helpompi laittaa paikoilleen avattavassa.
Näin kuulee usein sanottavan, mutta mikähän siinä on kun en ymmärrä vaikka kakkulat päässä ajelenkin. Siis mikä siinä on helpompaa?
Itse saan pistettyä avattavan potan päähän kun rillit on päässä.
Avattavassa saa vähän levitettyä reunoja niin sujahtaa
kypärä nätistä päähän.
Ja sitten ku tuo sen vielä vähän "takaviistosti" niin rillit
ei liikahda ollenkaan.

Umpikypärään sitten joudun ottaa rillit pois siksi
aikaa ku pistä potan päähän.
Ja sitten pitää vielä koittaa tunkea rillit päähän, joten
hidasta hommaa...

Ens kesäksi hommaan piilarit ja umpikypärän (koska oon menossa vähän kisailemaan). Kadulla on sitten edelleen avattava potta.

Kokeilin myös Schubertin klaffikypärää, joka on varmasti korkealaatuinen, mutta ei sovellu minun kallonmuodolleni.
Samaa kokeilua tein minäkin aikanani ja nimenomaan Schuberth sopi päähäni ihan kuin olisivat lestinä käyttäneet
smile_org.gif
Ei purista, ei ahista vaikka niiiin monessa muussa kokeilemassani otsa-takaraivo puristus aikaansaa nopsasti sellaisen pääsäryn ettei pahemmasta väliä
confused_orig.gif
Mutta pitää kyllä myöntää että niillä ekoilla kerroilla Schuberthia päähäni pujottaessani olo oli kuin olisi akvaariota kokeillut - leukaosa tuontui olevan "liian lähellä" ja muutenkin koko kypärä "pieneltä" vaikka numeroa 62 onkin
tounge.gif

pruefkopf.jpg

SCHUBERTH Head model,
European standard

Kokeilin myös Schubertin klaffikypärää, joka on varmasti korkealaatuinen, mutta ei sovellu minun kallonmuodolleni.
Samaa kokeilua tein minäkin aikanani ja nimenomaan Schuberth sopi päähäni ihan kuin olisivat lestinä käyttäneet
smile_org.gif
Ei purista, ei ahista vaikka niiiin monessa muussa kokeilemassani otsa-takaraivo puristus aikaansaa nopsasti sellaisen pääsäryn ettei pahemmasta väliä
confused_orig.gif
Mutta pitää kyllä myöntää että niillä ekoilla kerroilla Schuberthia päähäni pujottaessani olo oli kuin olisi akvaariota kokeillut - leukaosa tuontui olevan "liian lähellä" ja muutenkin koko kypärä "pieneltä" vaikka numeroa 62 onkin
tounge.gif

pruefkopf.jpg

SCHUBERTH Head model,
European standard
Mitä hittoa, eivätkö jalot piirteeni täytä EU standardeja ?!

Itsellä ollut Cabergin J1+ 3,5 kautta käytössä.
Muuten on istunut nuppiin ihan kohtuullisesti mutta nyt alkaa olla pehmusteet sen verran painuneet että on hieman liian väljä. Cabergin visiirin saranointi on mielestäni heikosti tehty. Leukaosan saranointiin ei ole tullut vielä väljää mutta visiirin joutuu asettelemaan uudelleen paikalleen kerran tai pari kesässä. Tulevaisuudessa haaveena Schubert kun vain saisi jostain rahaa.
Minulle silmälasien kanssa ei kyllä ole edes muuta vaihtoehtoa kuin avattava kypärä on tuo Caberg ollut niin helppo käyttöinen.

Itse saan pistettyä avattavan potan päähän kun rillit on päässä.
Avattavassa saa vähän levitettyä reunoja niin sujahtaa
kypärä nätistä päähän.
Ja sitten ku tuo sen vielä vähän "takaviistosti" niin rillit
ei liikahda ollenkaan.
+1 tälle. Tekniikkalaji.

Oma oivallus tuli kypärän "levittämisestä" käsillä, hihnoista kiinni pitäen. Siis aika monen "RillitVinostiPoskipäälle" -version jälkeen...
cool.gif

Boxer on räyhän näköinen. KLIKs
Mutta kypäränä aivan  
033102ass_1_prv.gif
ollut 1 sellainen
Et millään viitsisi kertoa asiasta lisää? Niinkuin perusteluita tai muuta sellaista ettei me muut kompastuta samoihin ongelmiin.
blush.gif
Ensinnäkin leukapalan kiinnitys on neppareilla,ei pysy kiinni kaaduttaessa.Kokemusta on, ylähuuli oli halki 2.5cm .
Ei ole tuuletusaukkoja,oli huurussa kelissä kuin kelissä.
Ja se meteli, suhisee  ja vinkuu.
ps.on ollut 2kpl Schubertin consepteja,huippu kypärä ominaisuuksiltaan kun vertaa boxseriin
Nykyään on arai mawerik
buttrock.gif

:WAZAAP:Schubertin consept päässä jo pari kesää ja erittäin tyytyvällinen vaikka laseje en omista.......

Pari kautta BMW:n Consept 4 ja nyt Schuberth C2, jolla ajeltu ~10kkm.
Eikä ole tullut mieleen vaihtaa kumpaakaan umpipottaan.
Edit: typoilua

Back