• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kypärä ja melu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jappi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aina avattava...
062802jumpie_prv.gif

Hyllylle jäänyt umpi ruukku varalle. vierellä kiinteällä leykasuojalla oleva crossipotta laseilla kelkkakaudelta jäämistönä.
Avattava ihan mukavuus syista, kun on nuo rillit. Pottana nykyään C2 kun ei tarvii sitten aurinkolasien kanssa pelehtiä kun on se alaslaskettava aurinko visiiri...
thumbs-up.gif

Näyttää siltä,että olipa valinta avattava tai umpikypärä niin niitä tulppia pitäis opetella käyttämään.
Oliskohan se kotirauhan rikkomista jos ostais ne heti ja kokeilis
niitä lauantaina kun vaimo alkaa siivoamaan
biggrin.gif
Jos sulla on ahtaat korvakäytävät, niinkuin meikäläisellä ja saat korvasi helposti araksi, niin vinkiksi sulle: Clas Olsonilla on sellaisia puna/keltaisia tulppia, jotka ovat pehmeitä ja keltaiselta osaltaa vähän kapeampia. Minä ainakin pystyn noita tulppia pitämään korvissa päivästä toiseen ilman korvien kipeytymistä.

Kiitti vinkistä.
Minulla on vain se yksi lyhyehkö kokemus tulpista ja aivan oikeesti korvat kipeytyi siinämäärin.että jäi vähä kammo.

Painin myös hiljaisuus ongelman kanssa toissa kesänä. Kypäränä silloin Airohin halpispotta.
Melua oli pakko saada radikaalisti vähenemään tai olisi ajot loppunu siihen. Vaihdoin C2 kypärään ja ostin Finfonicsin valetut tulpat. Kypärä tietenkin on hiljaisempi, mutta varsinaisen parannuksen tilanteeseen toi nuo tulpat.
Että vinkiksi vaan - rahat kannattaa ennemmin sijoittaa mielestäni hyviin tulppiin jos ainoana tavoitteena on melun määrä.

Ennen piti tunkea korviin tampooneja. R1200RT:llä ajellessa niitä ei oo tarvinnu. Kyllä kypäräkin vaikuttaa, vanha umpipotta kun vaihtui Nolan N-com'ksi niin muutama desibeli hävisi.

Näyttää siltä,että olipa valinta avattava tai umpikypärä niin niitä tulppia pitäis opetella käyttämään.
Oliskohan se kotirauhan rikkomista jos ostais ne heti ja kokeilis
niitä lauantaina kun vaimo alkaa siivoamaan
biggrin.gif
Jos sulla on ahtaat korvakäytävät, niinkuin meikäläisellä ja saat korvasi helposti araksi, niin vinkiksi sulle: Clas Olsonilla on sellaisia puna/keltaisia tulppia, jotka ovat pehmeitä ja keltaiselta osaltaa vähän kapeampia. Minä ainakin pystyn noita tulppia pitämään korvissa päivästä toiseen ilman korvien kipeytymistä.
Toinen vinkki: Bilsomin 303 Smallit on pienimmästä päästä korvatulppia. Löytyy yleensä kaikista apteekeista ja tähän mennessä halvimmalla Starkilta (3,30E / 10 paria).
Itselle ainakin tulee oransseista 3M normitulpista korvat kipeäksi aika nopeasti, mutta Bilsomeilla on ajettu 500-700 km melkein yhteen putkeen ilman ihmeempiä oireita.

Jos korvakäytävä kipeytyy vaahtomuovitulppia käyttäessä, hommatkaa korvakäytävän mukaan valetut silikonitulpat sopivalla vaimenusfiltterillä. Ittellä on Elacin ER-tulpat joissa bändisoitossa 15 dB:n ja moporeissulla 25 dB:n filtterit kiinni. Filtteri on läpihengittävä jolloin korvatulppa ei muodosta tiivistä tulppaa vaan ilmavirrasta johtuvat paineenvaihtelut pääsevät tasaantumaan -> paljon vähemmän matalia jyrinöitä kuin umpinaisilla vaahtomuovitulpilla. Tulpat maksaa jotain parisataa mutta mulla ne on kestänyt jo 8 vuotta käytössä.

Mitä noihin plexeihin tulee niin kaikkein hiljaisin on pyörä ilman mitään plexiä.Itse jouduin hankkimaan nuo korvan mukaan valetut tulpat ja valitettavasti suhina tulee vielä niidenkin läpi.
Voi kuitenkin nyt ajaa vaikka päivän niin ei päässä humise sen jälkeen seuraavaa päivää.
pitäkää kuulostanne huolta.Veikkaan että muutaman vuoden kuluttua näkyy huonokuuloisten tilastossa tämä pyöräilijöiden lisääntyminen.ps. Jokos Pozo olet käynyt siellä mihin tuo
nimimerkisi viittaa....

Mitä noihin plexeihin tulee niin kaikkein hiljaisin on pyörä ilman mitään plexiä.
Juu siis pleksi on jytinän ja suhinan lähde. Mitä matalampi sen parempi. Omassani pleksi ohjaa virtauksen hartiatasolle niin että pää on jokseenkin vapaassa virtauksessa. Näin suojaavuus on paras ilman että kypärään kohdistuu pleksintakaisia turbulensseja. Mitä olen kokeillut korkeammilla plekseillä varustettuja pyöriä niin ei voi sanoa muuta kuin että tällä kuulovamman asteella ei toivoakaan että voisin ajaa pitempään kuin 10 minuuttia.

Nimim. Tinnitusta vuodesta 1992 kuunnellut (n. 6 kHz ja 40 dB)

Itsellä on Earin Classic korvatulpat nupissa reissuissa. Hyvin tuntuvat ääntä eristävän, mutta silti korvat joskus soi.
Pottaa olen tosin vaihtamassa. Edelleenkin ongelma se, että kuinka paljon sen potan pitää kiristää päätä kuin vanne, että on tarpeeksi tiukka? Tai kuinka löysä, ettei ole liian.
Ja hei tytöt, otetaan ne timantit pois korvista kun mennään kypäräkauppaan. Nimimerkillä meinasi korvalehti revetä viime lauantaina.
biggrin.gif

Siirsin, kun ei tämä oikein mun mielestäni vaikuttanut BMW-keskustelulta...

Täytyy kompata useimpia kypärän melusta ja plekseistä, omasta mopottimesta nappasin pleksin pois ja katos kun potta hiljeni huomattavasti (Schubert concept). Silti en kyllä tulpitta lähtisi keskustaa pidemmälle.

Muutamilla kavereilla näyttäis olevan sekä umpi,että avattava
malli.
Kertokaapa vielä kumpi menee päähän esim.viikonloppureissulle
noin 500-1000km.
Vai onko se fiiliksistä kiinni?
Pitkälle matkalle ehdottomasti S1 ja kaupunki ajelussa on Symax varsin kätevä, mutta ei sitä viitsi enää pitkille matkoille laittaa, kun on tottunut ilmeisesti minulle kaikista parhaimpaan pottaan
062802moto_prv.gif

Eiköhän se kypärän hiljaisuus tule nimenomaan siitä istuvuudesta ! Turhaa kertoa "faktoja" muille että tämä ja tämä kypärä on hiljainen, kun se ei sillä kaverilla välttämättä niin olekaan !
bawling.gif

Kertokaa avattavien omistajat minkä takia avattava ?
Kun nykyisin lähes kaikissa umpikypärissä on urat silmälasien
sankoja varten, niin varmaan lasit eivät ole syynä ?
Itse miellän avattavat painaviksi enkä yhtä turvallisiksi kuin umpikypärät.  
eek.gif

Itse valitsin avattavan juurikin lasien takia, umpipotta ja prillit yhdistelmä ei vaan tuntunu kokeillessa luontevalta. Ja schuubertin aurinkolippa on vallan mainio kapistus (tämä tosin taitaa löytyä saman valmistajan umpiostakin). En ota kantaa avattavan turvallisuuteen/turvattomuuteen, tosin kyllä nekin jonkunlaiset testit käy läpi ennenkuin pääsevät hyllyyn. Makuasia, itsellä toimii ja tuskin luovun tulevaisuudessakaan avattavasta.

Eiköhän se kypärän hiljaisuus tule nimenomaan siitä istuvuudesta ! Turhaa kertoa "faktoja" muille että tämä ja tämä kypärä on hiljainen, kun se ei sillä kaverilla välttämättä niin olekaan !
Ei se hiljaisuus istuvuudesta tule, vaan on aina pyörän, kypärän ja kuskin yhteistulos. Siksi pitääkin paikkansa, että joku kypärä ei välttämättä ole toista hiljaisempi eri kuskeille.

Tässä on aiempaa juttua aiheesta.

Itsekin olen aikeissa ostaa uuden kypärän, joko Arain tai Shoein. Sen lisäksi pitäisi ostaa vielä hyvät korvatulpat, ettei tuo tinnitus ainakaan enään pahenisi. Millaisia korvatulppia suosittelisitte kertakäyttöisiä vai yksilöllisiä kuulonsuojaimia, jotka tehdään oman korvakäytävän mukaan? Finfonic taitaa olla ainoa yritys Suomessa, joka noita tekee vai saako yksilöllisiä korvatulppia muualtakin Suomesta? Osaisitteko vielä sanoa kuinka paljon tuollaiset maksavat vai säästänkö rahat ja ostan kertakäyttöiset korvatulpat?  
lookaround_orig.gif

EDIT: Tuossa todettiinkin jo, että kypärän melu johtuu myös kuljettajasta ja pyörästä mutta osaisitteko sanoa mikä näistä seuraavista kypärista olisi hiljaisin: Arai Chaser, Shoei XR1000 ja Raid II.

Hei!
Vanhat agv merkkiset umpikypärät kaipais päivitystä ja
keväänaikana tarkoitus hankkia uudet potat itselle ja kyytiläiselle.
Moikka!

Nyt sitten viikon ollut käytössä schuberth C2:set.

Omat kokemukset. Ensimmäiset kaksikertaa kypärä painoi korvan alapuolelle leukaluuhun tosikipeästi,olin jo varma,että tuli susi ostos.
Sitten tungin useammaksi yöksi kypärän sisään pallon. Siihen loppui painaminen.

Kyllä se venyy kun venyttää.Ainakin tämä yksilö tuntuu jo suorastaan mukavalta.

Mukava on avattava käyttää ja paljon hiljaisempi kuin vanha potta.

Kiitti kaikille hyvistä vinkeistä.

Back