Mun mielestä kynttiläthreadit on turhia, mutta ei niitä tietenkään kieltää pidä. Ymmärrän, että moni haluaa sen virtuaalikynttilän laittaa, eikä siinä mitään pahaa ole. Vaikka jokainen elämä on tärkeä, en itse koe tarpeelliseksi osallistua johonkin viestiketjuun joka kerta, kun joku tielläliikkuja kuolee. Osanottoni ja myötätunto omaisille ja haikea mieli ennenaikaisen kuoleman johdosta syntyy mulle jokaista onnettomuusuutista lukiessa, oli se maantiellä, rakennuksella, mustasukkaisuussurma jne.
Eri asia, jos uhri on joku tuttu. Toisissa harrastuspiireissäni osallistun näihin muistoketjuihin, mutta niissä yleensä kirjoitetaan jotain muutakin kuin kynttilänkuva. Pienissä piireissä harrastajat tuntevat toisensa ja noissa muistothreadeissa oikeasti muistetaan poismennyttä ystävää ja kerrataan ikimuistoisia yhteisiä hetkiä. Näistä henkilökohtaisista teksteistä on ollut usein lohtua myös omaisille (jos nyt mitkään sanat tai teot siinä tilanteessa enää lohduttaa).
Onnettomuuden syiden pohdiskelu voi olla hyödyllistä, mutta kynttiläthreadiin se hukkuu. Ja vaikka kuinka tehtäisiin säännöt, että "älä kirjoita tänne vaan kirjoita tuonne pohdintasi", eihän niitä valitettavasti juuri kukaan muista/tiedä/jaksa välittää...
Eli; ei kynttiläketjuja pitäisi kieltää, jos mahdollista, syitä voisi pohtia muualla, mutta käytännössä tilanne jatkunee kuten ennenkin, koska satojen käyttäjien tekemisiä on vaikea paimentaa...
Ja taasen, se pohdiskelukin voi olla hiukan siinä ja siinä, kun sitä tahtoo juttu lipsahtaa tolle vainajan syyttelylinjalle. Ja siinä taas ei ole paljoa järkeä.
Vainajan syyttelyä ei tulla sallimaan, olipa siihen aihetta tai ei.
Se on sitä inhimillistä käytöstä, jota odotetaan kaikilta.
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Kiitos tästä. Se syyllistämisraivoaminen näissä topiceissa on saanut mut voimaan pahoin.</span>