• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kynttiläketjut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Vosiko niille tehdä ihan oman osionsa.
Tuntuvat nykyisin tukkivan koko turvallisuus palstan.
Olkoon nimenä vaikka onnettomuudet/tapaturmat tai mitä tahansa vastaavaa.Sinne vois postata nuo onnettomuudet ja sinne sais sit laittaa niin pitkän kynttiläketjun kuin haluaa..

shaun.gif
Eipä ne kynttilät siellä ainaskaan minua haittaa..... kunnioitusta kanssa motoristeille
wink.gif

Kannatetaan. MP-turvallisuuteen vain asiakeskustelu onnettomuuksiin liittyen ja kynttiläketjut ihan omalle alueellensa. Kynttilöiden sekaan ei muuta keskustelua ja ei kynttilöitä asiakeskustelun sekaan.

Ärsyttää lukea kynttiläketjuja kun siellä seassa on muutamia, joskus ihan hyviäkin, kommentteja, mutta niiden lukemiseksi pitää selata 100 sivua kynttilöitä.
mad.gif

Hiukan rumasti sanottuna (tai ehkä sitten ei), koko turvallisuus -osiosta on tullut raatokärpästen, tekopyhän ziisustelun ja oikeamielisen hymistelyn temmellyskenttä.

Poliittisesti korrektimmin sanottuna, kawatätsällä on hyvä pointti, tuo turvallisuus -osio on nykyään moralisointia, kuolinilmoituksia ja loputtomasti virtuaalisteariinia. Varsinaista turvallisuusasiaa, varsinkaan asiallista teknistä sellaista, on varsin vähän.

Tosin taitaa olla käytännössä aika hankala homma tuota muuttaa...

henkilökohtaisesti mua ei haittaa kynttiläketjut lainkaan, olivat missä tahansa. mutta tokihan ne voisi koota samoihin kansiinkin. tulisi sitten kynttiläfiilarit yhdellä kertaa tyydytetyksi.
kynttila.gif

Hiukan rumasti sanottuna (tai ehkä sitten ei), koko turvallisuus -osiosta on tullut raatokärpästen, tekopyhän ziisustelun ja oikeamielisen hymistelyn temmellyskenttä.

Poliittisesti korrektimmin sanottuna, kawatätsällä on hyvä pointti, tuo turvallisuus -osio on nykyään moralisointia, kuolinilmoituksia ja loputtomasti virtuaalisteariinia. Varsinaista turvallisuusasiaa, varsinkaan asiallista teknistä sellaista, on varsin vähän.

Tosin taitaa olla käytännössä aika hankala homma tuota muuttaa...
Nämähän ne ovat sangen mielenkiintoisia foorumeita, jotka ovat
dedikoitu jollekin aiheelle. Olen huomannut aikojen saatossa, että
kun joiltakin osioilta poistetaan ne viestit, jotka sinne "eivät
ikäänkuin kuulu",niin ko. osio on kovasti kuolemaan päin.
Ajatelkaamme esim. tätä turvallisuus osiota. Kuinka paljon loppujen
lopuksikaan on mitään sanomista varsinaisista turvallisuusasioista.
Hyvinkin pieneksi taitaa mennä. Aluksi on jotain asioita, mutta
hetken päästä alkaa kuivumista ilmetä runsain mitoin. Samaa ilmiötä on
havaittavissa ympäriinsä. Paskanjauhanta on ehdottomasti laajin
ja suurin. Vaikka miten hieno ajatus alunperin olisikin esim. turvallisuus
tai joku muu, niin hetken päästä se on turvoksiin asti kaikkea
mikä sinne ei ihan oikeasti kuulu.

Tekniikan osiot ja siihen verrattavat, ne ymmärrän erittäin hyvin.
Niistä onkin poimittava kaikki joutava pois. Myynti- ja osto-osiot
samoin. Melkein kaikki muu sitten rönsyileekin ja aiheessa pysyminen
on todella vaikeaa. Itse en sitä niin kamalana tai pahana pidä.
Sitäpaitsi .. mikä sitten on esim. turvallisuutta .. lukko voisi olla
sellainen, kuten moni muukin kapine .. asenne- ehdottomasti myöskin,
mutta sitten alkavatkin ongelmat sekä moralisoinnit myötä että
vastaan. Kynttilä on ehkäpä myöskin eräs keskeinen osa
asennetta - ei ehkä niin moralisoiva,mutta elämää kunnioittava,
eikä se niikään paljoa takerru syihin .. noin yleisemmin ajateltuna.

Rönsyily, itse asiassa, on elämän suola.

Mutta .. mielestäni voitaisiin todellakin perustaa "kynttilä treadi"
tai mieluumminkin "tapaturma-threadi". Siellä sitten rakennellaan
100-varmasti kynttiläketjuja sekä myöskin jauhetaan onnettomuuksiin
johtaneita syitä, sillä tämä viimeksi mainittu aihe näyttää nimen
omaan olevan juuri se punainen vaate, joka kiihottaa "hällä väliä"-porukoita
sekä niitä ns. "kunnon kansalaisia". Tässä se ristiriita piilee - luulisin.

Itse asiassa Gsus-telijoita on melkeinpä ainoastaan ja vain siellä,
missä ns. ajotapakeskusteluja käydään. Itse asiassa, jos tarkasti
analysoidaan, niin yhtä lailla kuin moralisoidaan "laittomuuksia",
niin aivan samoin on eräänlaista J*eesustelua niiden puolustus.
Ei niissä asiallisesti ottaen mitään eroa ole - saman asia eri
puolia. Miettikääpä sitä vaikka tarkemmin itse kukakin päissänne.

Mikä on kuitenkin kaikkein kumallisinta, niin se, että miten ne
ihmiset, jotka eivät halua katsella esim. kynttiläketjuja, aivan
väkisin, ikään kuin itseään piinaten, niitä kuitenkin näyttävät lueskelevan.
On se outoa - eikös vain?
tounge.gif

Kai juuri siksi että joskus siellä on niitä kommenttejakin onnettomuudesta sen syistä, havainnoista jne. Mua noi kynttiläketjut ei sinällään haittaa mutta ne kyllä oikeasti hankaloittavat lukemista aika tavalla.

Ehkä joka onnettomuudesta josta joku haluaa keskustella pitäisi perustaa kaksi otsikko, toiseen vaikka tarkennus "kynttiläketju" ja toiseen "ei kynttilöitä" niin tuo jutustelu ja mutustelu sujuisi helpommin.

Kai juuri siksi että joskus siellä on niitä kommenttejakin onnettomuudesta sen syistä, havainnoista jne.
Kynttiläketjuissa pääsääntöisesti kaikki kommentit onnettomuudesta poistetaan jeesusteluna.. Keskustelu noista kuolemaan johtaneista tapauksista on lähes mahdotonta. Eri asia onkin sitten ne, joissa kuski on selvinnyt hengissä.

nimim. Ei vielä yhtään kynttilää.

Kynttiläketjuissa pääsääntöisesti kaikki kommentit onnettomuudesta poistetaan jeesusteluna.. Keskustelu noista kuolemaan johtaneista tapauksista on lähes mahdotonta. Eri asia onkin sitten ne, joissa kuski on selvinnyt hengissä.
Tällä perusteella kannatan tuota RRRamin kommenttia, erikseen kynttiläketjut ja keskustelut. Ja annetaan keskustelun elää, siitä ehkä saattaa joku hyötyä!

Mä olen montaa eri mieltä, niin ei ainakaan kaikki moiti;

- Kynttiläketjut saisivat olla omanakin alueenaan, ei haittaisi yhtään. Onhan tuosta väännetty jo monta ketjua, mutta ilmeisesti ylläpito ei ainakaan vielä ole halunnut asiaa muuttaa.

- MattiR kirjoitti asiaa; jos ihan tarkkaan vaan TURVALLISUUS asioista kirjoitellaan, ei sinne foorumille paljon asiaa ilmestyne.

Lisäksi se on aina ikuisuuskysymys, mikä aihe mihinkin voidaan laskea kuuluvaksi. Varsinkin kun ketjun painotus usein muuttuu sen kasvaessa.
Esimerkiksi kypäristä voidaan keskustella sujuvasti Varusteissa, Turvallisuudessa, Mp-kaupoissa, Yleisissä mopojutuissa, Paskanjauhannassa...

cool.gif

sanoi:
Kynttilä on ehkäpä myöskin eräs keskeinen osa
Tuota rohkenen kyllä epäillä, tai ainakin olla eri mieltä. Ei virtuaalisen kynttilän 'systyttäminen' (yksi etusormen napsaus) hirveasti asennetta vaadi -suuntaan tai toiseen, eikä jonkun bittikynttilän sytyttämättä jättäminenkään kerro vielä yhtikäs mitään elämän kunnioituksesta saati myötätunnon puutteesta uhria tai omaisia kohtaan. Bittikynttilän sytyttämisestä on tullut nimenomaan tapa, teokpyhä rutiini, joka tällaisissa paikoissa on verrattavissa muunlaiseen virtuaaliroskaamiseen. Voi kuulostaa pahalta jonkun korvaan, mutta minusta ne kynttilät, siis oikeat sellaiset, kannattaisi ennemmin käydä viemässä sinne onnettomuuspaikalle tai vielä parempi, sinne uhrin haudalle. Sillä olis sentään jo jotain oikeaa merkitystäkin.
Minusta elämää kunnioittavaa on myös se, ettei mässäillä onnettomuuksilla ja uhrien kohtalolla - muka turvallisuuden nimissä. Onnettomuudet ja erilaiset groteskit tilanteet 'suolenpätkineen' ovat olleet suosittua viihdettä kautta aikojen.

Noh, taisi lähteä taas rönsyilemään, mutta kaitpa sellainen Obituaries&Condolences -osio voisi tosiaan olla ihan erikseen, niille kynttilöille ja onnettomuusuutisille.

sanoi:
Jos tuo oli suunnattu minua kohti, niin valitan, ohi meni, yli metrin päästä.
wink.gif

Ehkä ihan ensialkuun, joskus polkupyöräilijä -tasoisena ollessa niitä tuli uteliaisuudesta viekä katseltua, mutta ei enää, ja tuollaisen steariiniketjunhan tunnistaa helposti sitä avaamatta, kun onnettomuudesta, tai siis kuolinilmoituksesta kertovan otsikon jälkeen on alle vuorokaudessa, joskus tunnissa, tullut 2-18 sivua vastauksia.

Niin, MattiR:llä ja Ricollakin oli hyvät pointit siitä, että asiat lähtevät rönsyilemään, ja itseäni nyt ei isommin ressaisi se, että tuo turvallisuus -osio säilyisi nykyisenlaisena, eihän sitä pakko ole lukea. Toisaalta joskus harvoin siellä on jotain yksittäisiä seuraamisen arvoisia ketjuja seassa, jotka sitten hukkuvat sinne muun 'tavaran' alle.

Enivei, tuokin taitaa vaan olla yksi esimerkki klassisesta online-yhteisön mokasta/ongelmasta, eli perustetaan aivan liikaa erillisiä osioita. Orgissa niitä on todellakin turhan monta, ja esim. tuo turvallisuus -osio on yksi esimerkki niistä turhista, jotka voisi kaikki sulauttaa yhteen paskanjauhannan kanssa, yhdeksi uudeksi osioksi, jota sitten voisi kutsua vaikka isoksi hiekkalaatikoksi.
Sinnehän voisi sitten vaikka pinnata yhden kynttiläketjun, joka sitten kasvaa kasvamistaan, mutta vaatisi myös kynttilän sytyttäjältä pikkaisen enemmän vaivaa. Toivon mukaan myös se joka paikassa rönsyilevä eipäs-juupas-voivoi-hyihyi-cheeses -materiaali saataisiin sitten keskittymään yhteen isoon karsinaan.

Eli summa summarum, ottakaahan modet hakut ja kirveet käteen ja ruvetkaa tekemään seiniä ja ovia uusiks.
wink.gif

...Bittikynttilän sytyttämisestä on tullut nimenomaan tapa, teokpyhä rutiini, joka tällaisissa paikoissa on verrattavissa muunlaiseen virtuaaliroskaamiseen. Voi kuulostaa pahalta jonkun korvaan, mutta minusta ne kynttilät, siis oikeat sellaiset, kannattaisi ennemmin käydä viemässä sinne onnettomuuspaikalle tai vielä parempi, sinne uhrin haudalle. Sillä olis sentään jo jotain oikeaa merkitystäkin...
No joo. Jos joku läheinen ystäväni (tai vaikka minä itse) kuolisi mopo-onnettomuudessa, kyllä minua ainakin lämmittäisi nähdä täällä monta 'tekopyhää virtuaalikynttilää'. Vaikka sitten pilven päältä niitä laskeskelisin.

Aika harvalla on mahdollisuutta viedä kynttilää sinne oikealle onnettomuuspaikalle, ja ainakin minun mielestäni turhempia ovat
tien varsilla lojuvat kuihtuneet kukat ja kynttilänrangat kuin muistaminen esim. täällä ORGissa.
Haudalle kynttilöitä voisi tietysti viedä, mutta käytännön syyt rajoittanevat senkin vain läheisten huoleksi/iloksi.

sanoi:
Haudalle kynttilöitä voisi tietysti viedä, mutta käytännön syyt rajoittanevat senkin vain läheisten huoleksi/iloksi.
Niinpä, mutta tuo olikin osa aiempaa pointtia. Kun sen kynttilän toimittaminen sinne haudalle (ei niinkään sinne onnettomuuspaikalle) vaatii hiukan vaivannäköä, sitä harvoin tulee tehtyä yhtä automaattisesti ja ilman aitoa menetyksen surua ja myötätuntoa. Nykykäytäntöhän on lähinnä myötätuntoautomaatti, paina (hiiren) nappia ja olet hetken aikaa hyvä ja tunteva ihminen muiden kaltaistesi silmissä.
...Tai sitten mää oon vaan tämmönen kyyninen kääkkä. Ehkä se joskus sitten mieli muuttuu, jos tarpeeksi läheltä liippaa - tai sitten ei.

Enivei, rönsyilyt sikseen, ennenkuin joku ottaa nokkiinsa. Se iso pointti on kait siis edelleen se, että näitä osioita on varmaan hiukka liikaa, ja nämä automaatti-osiot voisi koota omaksi, vaikka pinnatuksi osakseen jotain isompaa foorumia.

sanoi:
Kynttilä on ehkäpä myöskin eräs keskeinen osa
Tuota rohkenen kyllä epäillä, tai ainakin olla eri mieltä.
sanoi:
Jos tuo oli suunnattu minua kohti, niin ...
Dear Mr. Cane - mikään aiempi sanani, lauseenpätkäni tahi ajatukseni,
sen enempää itse riveiltä kuin rivien väleistäkään luettuna, ole
kohdistunut Sinuun. Tämä teksti tässä on kyllä vastausta
antamiisi aiheisiin, jotka olivat sangen maltillisia. Roiskaisin
hajatelmiani aamutuimaan ihan sen kummemmin ajattelematta (ja
sen kyllä huomaa).

Sitten se toinen juttu - asenne - se varmaan ensin pitäisi jotenkin
yhdessä sopia, että mitähän kummaa se itse kullekin oikein tarkoittaakaan.
Se mitä PELKÄSTÄ kynttilästä jää MINUN mielestäni
pois on juuri se varsinainen kannanotto itse tapahtumaan. Tarkoitan,
että oliko se tapahtuma jonkun syytä, hölmöilyä tai sekoilua tai mitä
hyvänsä. Joten MINÄ ymmärrän PELKÄN kynttilän sellaisena, että
itse kuoleminen on itseisarvona aika iso juttu. Mikäli poistuminen
elävien joukosta ei ollut mitenkään erityisesti tarkoituksena tai
vaikkapa olisi ollutkin, niin se on melko rakas vahinko sekä uhrille
itselleen että kaikille hänen läheisilleen ja rakkailleen. Itsemurhien suhteen
on nimittäin niin, että noin 5v jälkeen valta osa hoidossa olleista - ei siis
melkeinkään kaikki - ovat tulleet toisiin ajatuksiin, kun maailma
muuttuu.. ihmiset muuttuvat .. etc
Tempora mutantur, et nos mutamur in illis.

Hautapaikka saattaa olla toisella Suomea ja olisi ehkä kohtuutonta ....

Tekopyhistä kynttilöistä .. ihan jees .. sillä niiinkuin se poika
tytöltä kyseleekin, että rakastatko vain minua, niin siihen tyttö vastaa, että
juu juu rakastan rakastan .. vaikka kaiken aikaa haaveileekin naapurin Taunosta.
Ei sillä, että se on tekopyhää, mutta se hivelee kuulla, kun joku
väittää rakastavansa.

sanoi:
Mikä on kuitenkin kaikkein kumallisinta, niin se, että miten ne ihmiset, jotka eivät halua katsella esim. kynttiläketjuja, aivan väkisin, ikään kuin itseään piinaten, niitä kuitenkin näyttävät lueskelevan. On se outoa - eikös vain?
Jos tuo oli suunnattu minua kohti, niin valitan, ohi meni, yli metrin päästä.  
wink.gif
Ei ole outoa. Ehkäpä useimmat etsivät sieltä threadista mahdollisia lisätietoja tapahtuneesta. Jostain on vaan tullut tapa, että onnettomuusuutisen alle ne kaikki kynttilät sitten sijoitellaan, vaikka olisi parempi kerätä ne jonnekin omalle alueelleen. Jos itse saisin sisäpiirin tietoa tapahtumasta, tuskin sitä laittaisin sinne kynttilöiden joukkoon, koska sinne katoaa kaikki asiatieto.

Tekopyhistä kynttilöistä .. ihan jees .. sillä niiinkuin se poika
tytöltä kyseleekin, että rakastatko vain minua, niin siihen tyttö vastaa, että
juu juu rakastan rakastan .. vaikka kaiken aikaa haaveileekin naapurin Taunosta.
Ei sillä, että se on tekopyhää, mutta se hivelee kuulla, kun joku
väittää rakastavansa.
Minua ainakin suuresti veetutti isäni kuoleman jälkeen sen 'otan osaa' mantran kuuleminen semmoisita ihmisiltä, jotka eivät tunteneet isääni ja olivat minullekin vain jotain tutuntuttuja. Ne jotka tunsivat meidät molemmat, sanoivat jotain omaperäisempää. Jotain jossa oli .... jotain. Josta huomasi, että he tunsivat. Eikä kyseessä ollu mikään automaattinen refleksi.

Tekopyhistä kynttilöistä .. ihan jees ..
Minua ainakin suuresti veetutti isäni kuoleman jälkeen sen 'otan osaa' mantran kuuleminen semmoisita ihmisiltä, jotka eivät tunteneet isääni ja olivat minullekin vain jotain tutuntuttuja. Ne jotka tunsivat meidät molemmat, sanoivat jotain omaperäisempää. Jotain jossa oli .... jotain. Josta huomasi, että he tunsivat. Eikä kyseessä ollu mikään automaattinen refleksi.
Juurikaan enempää et voi olla oikeassa ..

Lisäkysymys:
- voisiko ajatella, että kynttilä olisi jonkinlainen "tervehdys" tai sitä
vastaava moikkaus-eleeseen verrattava juttu. Eli .. miksi sitten
ainakin iso osa motoristeista moikkailee, kun tulevat vastaan, vaikka
heillä kellään ei ole hevon hutun haisua ketä ne kukakin on?

PS. Tässä vaiheessa lienee asiallista huomauttaa, että itse
asiassa minulle henk.koht. on aivan sama laittaako joku kynttelin
tahi ei. On mielenkiintoista, kun tulee ihan oikeita kommentteja ja
hyvinkin asiallisesti perusteltuna.

sanoi:
Dear Mr. Cane - mikään aiempi sanani, lauseenpätkäni tahi ajatukseni,
sen enempää itse riveiltä kuin rivien väleistäkään luettuna... Roiskaisin
hajatelmiani aamutuimaan ihan sen kummemmin ajattelematta (ja
sen kyllä huomaa).
Jees jees, siis eihän tässä oikeasti mitään oikeaa onkelmaa olekaan, kunhan vaan lässytetään lämpimikseen (kun ulkona meinaa sadella). En mää näitä juttuja ihan niin tosissani ota saati niihin vastaa.
Eli lisää rockia & rollia vaan jatkossakin.
wink.gif

Näytätte käsittäneen minut väärin.
Olisi kiva, jos kynttilätreadit olisivat ominaan.
Toki jokainen menehtynyt mopoilija kynttilän ansaitsee, kuolipa mistä syystä hyvänsä.En ole koskaan väittänyt toisin.
MUTTA...haluaisin keskustella turvallisuusasioista turvallisuusfoorumilla.
Nyt varsinaisien keskusteluiden löytäminen tuolta kynttiläketjujen seasta turhauttaa.
Avaat topicin ja se on sivu toisensa perään kynttilää..
Liikenteessä sattuu ja tapahutuu meille kaikille monenlaisia asioita päivittäin...niistä on hyvä käydä Turvallisuustopiccien alla keskustelua....siispä siirreteään kynttiläketjut vaikkapa Kunnioituksen Osoitus Vainajille topicin alle?
En tarkoittanut, että pääsette taas jeesustelemaan kuka kunnioittaa ketäkin ja miksi. Ja kuka kuoli ihan omasta syystään.
Aloitus oli tarkoitettu ihan pelkästään foorumin tekniikkakysymykseksi.
veryangry.gif
veryangry.gif

Back