• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuvajahtiajelut Länsi-Uusimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aarra sanoi:
-Kuva on otettava julkisesta rakennuksesta tai paikasta, mielestäni esim yksityiset navetat ovat vahvasti harmaalla vyöhykkeellä

Tästä mä olen hiukan erimieltä. Esimerkiksi google maps - palvelussa on kuvailtu suomen navettoja aika tavalla, enkä näe että tässä on mitään juridista ongelmaa. Ja jos aarra tarkoittaa että kuvassa pitää lukea joku firman nimi tai muu tunnistetieto että sen löytää 2 sekunnin googlettamisella, niin sitten pitäisi kaikenmaailman kirkontornitkin, hyppyrimäet, patsaat kieltää ja muut maamerkit missä ei näy tienviittaa tai osoitetta.

Jos pyrkimys on päästä eroon niiistä loistavista "Pentele! mäpäs tiedän tuon" elämyksistä, niin sitten voidaan pistää jo suoraan google maps linkki, että ajakaa tuonne. Siellä se on.

Ymmärrän toki että näin jahtikauden kääntyessä loppuun, alkaa ihmisillä vähän pinna kiristyy jos ei jahtipaikat vaihdu, mutta kesällä kun ajokelejä riittää niin pitäisi antaa mahdollisuus hieman epäselvempiin rasteihin, ja hyväksyä että ne eivät ihan tunnissa ole noudettu. Ainakin minulle tämän jahtaamisen suola on paikan etsiminen pyörän selässä eikä osoitteen googlettaminen ruudun äärellä.

Loppuun vielä haluaisin todeta että ei yksikään rasti ole vielä jäänyt hakematta. Viimeistään vinkeillä paikat on käyty poimimassa.

-tuomas-

edit: Quote - tagit pielessä

Miikam sanoi:
Mitenkäs tämä kohta säännöistä:
Foorumilla kuvat skaalautuvat 700 pikseliä leveiksi.

Olisiko kenties syytä kiinnittää parempaa huomioa kuvakokoihin? Omassa kännykkäkamerassani ei riitä tarkkuus kunnolla edes 800 pikseliä leveään kuvaan. Uusissa hieman laadukkaammissa kameroissa näyttäisi terävyys riittävän helposti yli 1000 pikseliä leveään kuvaan hyvässä valossa, mutta heikommassa valaistuksessa tai likaisella linssillä jää terävyys paljon heikommaksi.
Kuvakoot eivät ole enää olleet ongelma (ainakaan minulle), välillä on hyvä että foorumilla näkyvän kuvan takaa löytyy se alkuperäinen iso kuva josta saattaa löytyä yksityiskohtia ja vinkkejä kuvanottopaikasta...

cbr600äffä sanoi:
Tästä mä olen hiukan erimieltä. Esimerkiksi google maps - palvelussa on kuvailtu suomen navettoja aika tavalla, enkä näe että tässä on mitään juridista ongelmaa. Ja jos aarra tarkoittaa että kuvassa pitää lukea joku firman nimi tai muu tunnistetieto että sen löytää 2 sekunnin googlettamisella, niin sitten pitäisi kaikenmaailman kirkontornitkin, hyppyrimäet, patsaat kieltää ja muut maamerkit missä ei näy tienviittaa tai osoitetta.

Loppuun vielä haluaisin todeta että ei yksikään rasti ole vielä jäänyt hakematta. Viimeistään vinkeillä paikat on käyty poimimassa.

-tuomas-

edit: Quote - tagit pielessä

Ensinnäkin yksi rasti on vielä hakematta :grin:
Toiseksi noista navetoista: en protestoinut kauden aikana vaan hain ainakin pari itsekin, enkä puhu juridisesta ongelmasta vaan enemmän siitä että rajataanko yksityisalueet pois vai liu'utetaanko rajaa. Yöllä pihaan ajaminen tuntui nololta. Kotoa lähtiessä ei aina tiedä millainen paikka kyseessä on ja tietysti olisin voinut jättää kuvan ottamatta.
Kolmanneksi yleensä katson kamerasta, että kuva ei ole hirveän iso, mutta välillä säädöt lipsuu ja hyvä, ettei sen takia tarvitse olla laittamatta.

Tärkeimpänä siis tuo ensimmäinen kohta.

Ainakin minä olen yrittänyt ottaa navettakuvat niin että mopo on selkeästi yleisellä tiellä (tai jalkakäytävällä) enkä kenenkään pihaan asti ole rastia vienyt. Ja aika hyvin minusta on hyväksytty hieman kauempaakin otetut kuvat.

Enemmän minua huolestuttaisi jossain bensiksellä tms otetut kuvat missä on sivullisten ohikulkijoiden naamat tai autojen rekisterinumerot näkyvissä. Omaan käyttöönhän julkisissa paikoissa saa kuvata vaikka kuin paljon, mutta jos kuva julkaistaan, olisi ainakin kohteliasta kysyä sivullisilta uhreilta lupaa.

-tuomas-

cbr600äffä sanoi:
Enemmän minua huolestuttaisi jossain bensiksellä tms otetut kuvat missä on sivullisten ohikulkijoiden naamat tai autojen rekisterinumerot näkyvissä. Omaan käyttöönhän julkisissa paikoissa saa kuvata vaikka kuin paljon, mutta jos kuva julkaistaan, olisi ainakin kohteliasta kysyä sivullisilta uhreilta lupaa.

-tuomas-

Eri mieltä - myös laki. Jos auto tahi joku randomjamppa sattuu kuvaan tulemaan, niin siinäpähän on tullut kuvaan. Julkisella paikalla kuvattuja kuvia saa julkaista aivan vapaasti. Onhan se kohteliasta kysyä lupa julkaisemiseen, mutta sillä luvalla ei oikeastaan ole mitään merkitystä, sillä kuvan saa julkaista, vaikkei kuvassa esiintyvä henkilö siitä pitäisikään. Monet kuvat jäisivät julkaisematta, jos kaikilta niissä tunnistettavasti esiintyviltä lähdettäisi lupia hakemaan.
Kuvien julkaiseminen on kiellettyä ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa kuvassa esiintyvää yritetään loukata tai saattaa huonoon valoon. Esim. kuva otsikolla "pedofiilimieeesss", jossa tunnistettavasti joku satunnainen kadumtallaaja.

Pihoihin ei ole sopivaa mennä ottamaan kuvia lupaa kysymättä. Talon julkisivua saa kuitenkin kuvata ja kuvat saa julkaista. Jos ikkunoista sattuu näkymään jotain arkaluontoista, niin silloin lienee tulkinnanvaraista, onko yritetty salakatsella toisen yksityisiä puuhia.

Säännöt ovat toki tärkeitä, mutta itse asiaan

IMG_2902.JPG

IMG_2906.JPG

Nämä "wow löysinpäs" kuvat hiukan jännittää tässä vaiheessa kautta, mutta paikka erittäin tunnettu ja vihjeitä tulee jos ei joku löydä.

Tuolla

Viimeksi muokattu:
Eli Suzu-Ukko tietäisi, mutta ei hae ja ne jotka hakisivat eivät tiedä. Ajokelissä ei mitään vikaa.
Vinkki, on Helsinkiläisen taidemuseon parkkipaikalla. Kuvassa kultainen väri johtuu iltavalaistuksesta eli patsas yksivärinen.
Kyseessä siis oikeastaan kaksi museota vierekkäin niillä ylellisillä saarilla ja toisen nimi alkaa D:llä

Viimeksi muokattu:
Aarra sanoi:
Eli Suzu-Ukko tietäisi, mutta ei hae ja ne jotka hakisivat eivät tiedä. Ajokelissä ei mitään vikaa.
Vinkki, on Helsinkiläisen taidemuseon parkkipaikalla. Kuvassa kultainen väri johtuu iltavalaistuksesta eli patsas yksivärinen.
Kyseessä siis oikeastaan kaksi museota vierekkäin niillä ylellisillä saarilla ja toisen nimi alkaa D:llä

Ajoin äsken tuolla, mutta sumu oli niin karmea että kuvan sai unohtaa, nyt lasi viiniä :bisseä:

Juu,ei ton takia viitti kurvata himaan kattelemaan kun ajokelitkin on kohdallaan.

Viimeinkin löysin kameran.
Tuonne on aika ikävä ajaa pimeällä.
No jos pyörä starttaa niin käyn varovasti vilkaisemassa.

Pieni aavistus paikasta, mutta huomenna en varmaan ennätä vaan jään odottamaan seuraavaa. Jos ei perjantaina mene niin laita kuitenkin vinkki.

Back