• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuussatanen kyykky (CBR, GSXR jne) ok ensipyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TailG
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä oli ensipyöränä -96 vuoden cbr. Matkaa sillä tuli taitettua hieman reilut 10 tkm. Verrokkina minulla on tällähetkellä zx-6r -06. CBR on mielestäni varsin mukava ensipyörä. Lähes matkapyörämäinen ajoasento tarkoittaa helppoa / mukavaa hallittavuutta myös pienissä nopeuksissa. Huomattavasti mukavampi ja näppärämpi kaupungissa / pienissä nopeuksissa, kun Kawa. Tosin mutkapätkillä ei niin miellyttävä, mutta kiva pyörä taitella mutkapätkiäkin. Yleisesti 600:n on holppo ensipyörä, jos järki on mukana, koska kunnolla tehoja tulee vasta korkeilla kierroksilla.

Tehoahan ei voi ikinä olla liikaa, mutta jos onnistut jäämään esim. cbr 600 F:llä liikenteessä jalkoihin, niin on syytä viedä mopo pajalle (tosin eihän Hondat ikinä hojoa? ;)). Itse ajelin pyörällä myös kaksi päällä ja hyvin tuolla kerkesi jos vähänkin viitsi vaihdetta vaihtaa.

Itse en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan "tehojen loppumisesta" kuussatasesta, vaikka itsellä on vähän ripeämpi auto (Volvo T4) niin tollanen ~100 heppanen kuussatanen lähtee about puolet nopeammin 0-100 (vakio T4 ~7.2sek).

Mutta näin kai sanoo jokainen ja sitten olen meikäläinenkin itkemässä täällä vuoden päästä ja kiroan siitä kun kukaan ei sanonut että osta suoraan Busa tai joku vastaava.
baaa.gif
En kyllä tiedä mitä tarkoitat tolla ripeällä autolla?on mullakin t5 c70 ja eihän se nyt helvetti kulje mihinkään! mutta sulla ilmeisesti ei ole ollut mopoa aikaisemmin? kaikki noi mopot, 600-1000 kuutioiset kiihtyy sataseen samoissa noin kolmessa sekunnissa. eli jos et sen kovempaan kiihyttele niin sit ok ajatusmalli
biggrin.gif
. mutta se on varma että jos käytät sitä mopoa silleen vähän "aktiivisemmin" niin alle 110hv ei moneksi kuukaudeksi riitä. Mutta ajaahan ne jotkut kuussatku shadow customeilla
crazy.gif
. Tarpeista kiinni...ja jos ei kalliilla osta niin mikäs estää vaihtamasta jo vaikka syksyllä.

600cc -> 750cc -> 919cc... Noin kävi itsellä, ja aika varmasti monella muullakin. Ja jos nyt vertaa tuota uutta melkein kaksi kertaa tehokkaampaa siihen ensimmäiseen pyörään, niin ehkä jopa helpompi ajaa, vääntää jo pienillä kierroksilla ja ei tarvitse aina vinguttaa sinne punarajalle asti. Tietysti joskus tulee se tilanne, että "täytyypäs kokeilla miten tämä kulkee" ja tilanteesta riippuen isommilla pyörillä onkin sitten aika paljon enemmän vauhtia jos jotain sattuu...

Ja jos tähän nyt täysin oman mielipiteen sanoo, ja sinua kiinnostaa tuollaiset kyykyt, niin ehkä se olisi GSX-R 750  
062802moto_prv.gif

Itse en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan "tehojen loppumisesta" kuussatasesta, vaikka itsellä on vähän ripeämpi auto (Volvo T4) niin tollanen ~100 heppanen kuussatanen lähtee about puolet nopeammin 0-100 (vakio T4 ~7.2sek).

Mutta näin kai sanoo jokainen ja sitten olen meikäläinenkin itkemässä täällä vuoden päästä ja kiroan siitä kun kukaan ei sanonut että osta suoraan Busa tai joku vastaava.
baaa.gif
En kyllä tiedä mitä tarkoitat tolla ripeällä  autolla?on mullakin t5 c70 ja eihän se nyt helvetti kulje mihinkään! mutta sulla ilmeisesti ei ole ollut mopoa aikaisemmin? kaikki noi mopot, 600-1000 kuutioiset kiihtyy sataseen samoissa noin kolmessa sekunnissa. eli jos et sen kovempaan kiihyttele niin sit ok ajatusmalli  
biggrin.gif
. mutta se on varma että jos käytät sitä mopoa silleen vähän "aktiivisemmin" niin alle 110hv ei moneksi kuukaudeksi riitä. Mutta ajaahan ne jotkut kuussatku shadow customeilla  
crazy.gif
. Tarpeista kiinni...ja jos ei kalliilla osta niin mikäs estää vaihtamasta jo vaikka syksyllä.
Nojoo siis tarkoitinkin että autoksi vähän ripeämpi ja kuten tossa totesinkin niin lähes prätkä kuin prätkä kyykyttää sitä 100-0 kiihtyvyydessä.

Mutta tarkoitushan ei sinänsä ollut vetää mitään kolmen sekan startteja joka valoista joten siinä mielessä tämä on vain akateemista spekulaatiota.

750 vois olla kiva mutta eikös vakuutusten hinnat pomppaa 600 -> 750? Näin ainakin Nordealla, siellähän ei mitään teho/paino -suhteita katota (vielä) vaan mennään cm3 mukaan.

baaa.gif
Niin, itse olen ajellut 11 kautta erilaisilla kikottimilla, edelleen on mukava kivuta GS500:n päälle jolla itseasiassa on helvetin hauska ajella edullisia kilsoja.
Jep, itse aloitin GPZ 500 S:llä. Oli pirun hauskaa, ja olisi varmasti vieläkin. Itse asiassa, nyt ehkä osaisi jo jotenkin sitä hyödyntääkin ...

Mutta kysyjälle suosittelisin edullista peruspyörää.
Siitä on hyvä aloittaa.

baaa.gif
En kyllä tiedä mitä tarkoitat tolla ripeällä  autolla?on mullakin t5 c70 ja eihän se nyt helvetti kulje mihinkään! mutta sulla ilmeisesti ei ole ollut mopoa aikaisemmin? kaikki noi mopot, 600-1000 kuutioiset kiihtyy sataseen samoissa noin kolmessa sekunnissa. eli jos et sen kovempaan kiihyttele niin sit ok ajatusmalli  
biggrin.gif
crazy.gif
Nojoo siis tarkoitinkin että autoksi vähän ripeämpi ja kuten tossa totesinkin niin lähes prätkä kuin prätkä kyykyttää sitä 100-0 kiihtyvyydessä.

Mutta tarkoitushan ei sinänsä ollut vetää mitään kolmen sekan startteja joka valoista joten siinä mielessä tämä on vain akateemista spekulaatiota.

750 vois olla kiva mutta eikös vakuutusten hinnat pomppaa 600 -> 750? Näin ainakin Nordealla, siellähän ei mitään teho/paino -suhteita katota (vielä) vaan mennään cm3 mukaan.
Kyllä ne pomppaa Pohjolassakin, koska jos sporttipyörää olet ostamassa niin 750:sta löytyy hummia jo sen verran enemmän että maksutkin nousevat. Esim. 750 Gixeristä löytyy jo sen hiukkasen yli 140hp vrt. perus-600:en n.110hp...
Omassa pyörässä on vielä tihennetty välityksiä hiukkasen, jotta jaksaa kulkea ja kiihtyä vielä rivakkaammin. Voin laittaa kuvia tulemaan...

Joskus aikoinaan vuokrasin 600 CBR:n pariksi päiväksi ja ranteet olivat niin kipeät, että sen jälkeen en ole kyykkyjä paljon kokeillut. Voiman vai vauhdin puute?

Joten kannattaa varmaan kokeilla, miltä se ajo tuntuu.
Jotkut ostavat 1000-1300 sportteja ensipyöräksi, eikä kukaan ole kuollut vielä tänä vuonna siitä huolimatta. Joten sopiivuus on kuskista eikä pyörästä kiinni.

Sellanen kannattaa ostaa mistä eniten tykkää eikä mitään treenimopoja. Eikä kannata antaa ulkonäön hämätä. Jos kerran tiedät mitä aiot mopolla tehdä niin käypä kokeilemassa vaikka ensin ihan eri tyylisuuntien vehkeitä sellaisessa ajossa mitä meinaat itse ajaa ja sen perusteella sitten eteenpäin. Eli ei mun mielestä tuo matkaenskan ehdottaminen kyykystä haaveilevalle ollut mitenkään tyhmä veto, ne kun on sellasia pyöriä ettei nakkikiskakerroin ole kovin suuri, mutta ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella niillä on ajaminen paljon hauskempaa. Mut tosiaan kukin tyylillään, ja sitä tyyliä ei sitten pitäis päättää vaan se pitää löytää ja ihan itse. Pyörä kuitenkin ostetaan mun mielestä itseä eikä kavereita varten. Kovin monelle aloittelijalle tuntuu kuitenkin se nakkikiskakerroinkin olevan tosi tärkeä ja onhan se joillekin kokeneemmillekin..

Tässä on ketju päässyt pikkasen liian järkeväksi joten kerronpa nyt ihan julkisesti mitä tänään olen funtsinut.

Aprilia RSV 1000 Mille.

Saman verran tehoja kuin kuussatasessa (noin karkeasti ottaen) mutta käsittääkseni tulee helpommin ulos vääntävän koneen takia. Pikkasen painavampi (~20kg) mutta uusilla teho/paino vakuutuksilla halvemmat vakuutukset.

On vaan niin perkeleen tyylikkään näkönen ja kuulemma äänet on V2:n ansiosta loistavat.

Unohdanko ajatuksen samantien? Onko 'vaikea' peli hallita?

Tässä on ketju päässyt pikkasen liian järkeväksi joten kerronpa nyt ihan julkisesti mitä tänään olen funtsinut.

Aprilia RSV 1000 Mille.

Saman verran tehoja kuin kuussatasessa (noin karkeasti ottaen) mutta käsittääkseni tulee helpommin ulos vääntävän koneen takia. Pikkasen painavampi (~20kg) mutta uusilla teho/paino vakuutuksilla halvemmat vakuutukset.

On vaan niin perkeleen tyylikkään näkönen ja kuulemma äänet on V2:n ansiosta loistavat.

Loisto valinta varmasti tuokin.

Kysymys tässä tapauksessa kuuluukin että haluatko huudattaa konetta kuten nelareissa on tapana vai pelaatko enemmän väännöllä?

Aprilia RSV 1000 Mille.

Loisto valinta varmasti tuokin.

Kysymys tässä tapauksessa kuuluukin että haluatko huudattaa konetta kuten nelareissa on tapana vai pelaatko enemmän väännöllä?
No enpä tuota varsinaisesti ole ajatellut mutta kyllä se huudatus varmaan alkuinnostuksen jälkeen alkaa tympäisemään eli eli...Kaippa se pitää lähteä katsomaan noita prätkiä radalle.

Käy ajamassa noita niin itse sen parhaiten tiedät miltä se tuntuu. Ja jos hirvittää koeajaa niin voihan sitä käydä muutaman ajotunninkin koululta ottamassa
062802moto_prv.gif

Aletaan uhkaavasti lähestyä v2 vs rivi4 keskustelua
062802jumpie_prv.gif
Kummasti on meikäläiselle riittänyt tehot. Edellisessä pyörässä oli joku 60 heppaa ja välillä kyllä kävi mielessä isompaan ja tehokkaampaan vaihtaminen. Onneks tulin järkiini ja vaihdoin laiskempaan 44 heppaseen matkaenskaan. Nyt ei lopu tehot kesken. Jos tuntuu, että vauhti ei riitä, se johtuu vaan liian leveästä tiestä. Hauskuus ja ajonautinto löytyy jostain muualta, kuin kioskilla pyörimisestä- siis mulla. Jokainen tietenkin tulee onnelliseksi omalla tavallaan. Jos kyykkypyörä miellyttää ulkonäöltään ja kustomit tai enskat eivät, ni asia on harvinaisen selvä. Eiku kyykkykauppaan kipikapi
biggrin.gif

Aprilia RSV 1000 Mille.

Ite olen Millen Factoryä kokeillut ja en kyllä mielelläni suosittele ensimmäiseksi mopoksi. On meinaan aikas sporttinen fiilis ja kallis huoltaa...GSX-R ergonomia on ainakin mulle sopivampi vaikka pienikokoinen olenkin 174/65.

En kyllä välttämättä sitä 600 supersporttiakaan suosita...itse aloitin katumopoilun 750cc katumopoilla mallia Suzuki GSX 750, joissa ei ollut tommoisia nyky-kusias-kyykkyjen tehoja.

Mutta ennenkaikkea kannattaa koeajaa ihan itse, eikä uskoa mitä täällä joristaan
idea3.gif

Lähinnä ajattelin sitä siltä kantilta että tuleeko siinä rajat vastaan ns. kertarysäyksellä vai varoittaako ensin kun on homma lähdössä lapasesta? Huoltojen hinnoilla ei nyt niin hirveästi ole väliä jos erot eivät ole sikaisoja.

Lähinnä ajattelin sitä siltä kantilta että tuleeko siinä rajat vastaan ns. kertarysäyksellä vai varoittaako ensin kun on homma lähdössä lapasesta? Huoltojen hinnoilla ei nyt niin hirveästi ole väliä jos erot eivät ole sikaisoja.
Ei tuo mille mikään äärikyykky todellakaan ole,ainakaan mielestäni.Voisi kyllä olla ihan loistovalinta. Ja huollot taitaa pyöriä ihan siinä samoissa missä riiseissäkin..
E:tosin kannattaa miettiä mihin ajoon pyörä tulee?Enemmän kaupunkia vai rataa..

Olen lueskellut näitä "mikä ekaksi pyöräksi keskusteluja" eri foorumeiltä, usein mielipiteet tuntuvat jakautuvan tyyliin joko: "Osta ekaksi er5 tai vastaava, ei ole mitään järkeä hankkia yli 30 heppaista pyörää ennen kun ajokokemusta on vähintää kolme kautta" tai sitten suositellaan "osta se r1, sillä mäkin aloitin enkä kuollut"

En ole tuota Apriliaa ajanut, mutta jos käyttäytyy yhtään niinkuin muut kilokyykyt, niin ongelma on siinä, että nopeutta kertyy paljon aika vaivattomasti. Ja kuten joku jo totesi, jos kovemmassa vauhdissa ilmestyy esteitä tielle niin tulee vaikeuksia eikä välttämättä vain kokemattomille kuljettajille.

Jos jotain pyörämallia pitäisi suositella, niin tuo cbr 600 ei ainkaan kovin pahasti metsään mene. Helppo ja kevyt ohjata ja kulkee kovaa tarpeen tullen, mutta vain kun sitä toden teolla käskee, ei siis lähde huomaamatta vauhti karkuun kuten isommalla helposti käy

Ps. Jos kyykkyä ei kysyttäisi niin supermoto tyylinen pyörä olisi loisto vaihtoehto.

Niin, nyt lähinnä haen eroja esim. 600 cbr:n ja tuon Millen väliltä ottaen huomioon paino- ja geometriaerot. Jos vauhtia on tarpeeksi niin siinä ei auta vaikka olisit Mick Doohan LSD:ssä, lapasesta lähtee aivan faktana.

Tiedän tarkkaan rajoitukseni ja olen aina kohdellut prätkiä pelonsekaisella kunnioituksella, tarkoitus ei ole keulia Kaivarin rantakadun päästä päähän tai ajaa Tukholmasta Uppsalaan kymmenessä minuutissa. Oli prätkä mikä tahansa niin rauhallista ajoa tulen varmasti harrastamaan pitkään tulevaisuuteen.

Lähinnä tuota Milleä ajattelin siksi että se saattaisi sopia kokoiselleni paremmin (180cm, 90kg, lätkänpelaajan kroppa isoine hanureineen)

Joskus aikoinaan vuokrasin 600 CBR:n pariksi päiväksi ja ranteet olivat niin kipeät, että sen jälkeen en ole kyykkyjä paljon kokeillut. Voiman vai vauhdin puute?

Joten kannattaa varmaan kokeilla, miltä se ajo tuntuu.
Jotkut ostavat 1000-1300 sportteja ensipyöräksi, eikä kukaan ole kuollut vielä tänä vuonna siitä huolimatta. Joten sopiivuus on kuskista eikä pyörästä kiinni.
Voimanpuute. F Cebarissa on tosi pysty ajoasento ja jos sillä saat ranteet kipeäksi niin ei tosiaan kannata muita kyykkyjä kokeillakkaan...

Ja aiheen aloittajalle suosittelen tuota cbr 600 äffää. Se on loistava vehje kaikenlaiseen ajoon ja vielä jos satsaat siihen F sport malliin niin ulkonäkökin on kohdallaan.
Ja mulla ei oo ikinä ollut hondaa, joten mistään oman mopon kehumisesta ei oo kyse...
wink.gif

Back