• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuulosuojaimet kypärään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suomipoika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos on käyttänyt kuulosuojaimia niin tietää että ne on ihan eri planeetalta kuin tulpat...

Ite käytän Elacinin muotoonvaletut tulpat ja ne ovat kyllä mun mielestä vielä paremmat kun kuulosuojaimet, kokemus on niistäkin töissä. Kuulosuojaimella ovat korvat ihan hikisiä jo lyhyenkin käytön jälkeen mutta tulpat voi pitää vaikka koko päivän korvissa eikä niitä edes tuntee kun ovat just korvaan sopivia. Ja niillän saat suodatettu juuri ne häiritsevät taajuudet pois korvista.

Olen harkinnut muotoon valettavia tulppia. Mutta ongelma tuntuu olevan siinä että jos korvakäytävän tukkii tavaralla niin se tavara tuppaa heilumaan siinä jotenkin niin että korvat alkaa soida. Ajaessa olo on ihan ok, mutta tinnitus ajon jälkeen tuntuu ja varsinkin ajokauden aikana lisääntyy älyttömästi.
Itsekin olen havainnut tinnitusta ajon jälkeen toisessa korvassa tulppien käytön yhteydessä. Olen epäillyt (=toivonut), että tulppa/kypärä-yhdistelmä vaikuttaa korva-alueen verenkiertoon sillä tavalla, että aiheuttaa ohi menevää tinnitusta.
En tiedä muista, mutta kun itsellä on jatkuva tinnitus, niin tulppien käyttö aiheuttaa sen, että kun korvat adaptoituvat hiljaisuuteen niin jo olemassaoleva tinnitus kuuluu kun korvat herkistyvät. Normaalisti päivän aikana vinkunaa ei huomaa, kun korvat tottuvat jatkuvaan hälyyn, mutta taas nukkumaan mennessä kun on hiljaista niin vinkuna kuuluu. Tulpat aiheuttavat saman ilmiön.

Korvien vinkuna on aina merkki kuulovauriosta ja on todellakin syy alkaa huolehtimaan kuulostaan. Itsellä nyt soittohommien takia finfonicin -25db valetut tulpat, ja ne ovat uskomattoman hyvät.

Jotkut earit on liian pitkät, jolloin ulkopää ottaa kypärään kiinni ja tämä aiheuttaa helvetillisen metelin kun kypärä tärisyttää tulppaa.

Itse kokeilin stormin 'kumista' tulpppaa, yllättävän hyvä. siitä on pieni tappi, jolla tulppa on helppo painaa korvaan. vaimennuskin hyvä ja asennus tod hyvä.

Ihme juttu on se, että nakupyörä on hiljaisempi lähes aina verrattuna katepyörään. Katepyörä aiheuttaa kypärään turbulenssia ja ääni on kovempi, vaikkakin itse ilmanpaine/tuuli on pienempi.

Jos on käyttänyt kuulosuojaimia niin tietää että ne on ihan eri planeetalta kuin tulpat...

Ite käytän Elacinin muotoonvaletut tulpat ja ne ovat kyllä mun mielestä vielä paremmat kun kuulosuojaimet, kokemus on niistäkin töissä. Kuulosuojaimella ovat korvat ihan hikisiä jo lyhyenkin käytön jälkeen mutta tulpat voi pitää vaikka koko päivän korvissa eikä niitä edes tuntee kun ovat just korvaan sopivia. Ja niillän saat suodatettu juuri ne häiritsevät taajuudet pois korvista.
Näin myös . Toki ne hieman enemmän maksaa, kuin työmaalta palkanjatkeena lainatut kertakäyttötulpat.

[clip]
Itse kokeilin stormin 'kumista' tulpppaa, yllättävän hyvä. siitä on pieni tappi, jolla tulppa on helppo painaa korvaan. vaimennuskin hyvä ja asennus tod hyvä.
[clip]
Meillä ainakin sekä itsellä että emännällä nuo Stromin tapilla varustetut tulpat kävivät kipeää. Lisäksi kovasti epäilyttää tuollainen tappisysteemi enkä kyllä suosittele kenellekään, korvakäytävän iho on yllättävän herkkä ja pienen haavan saaminen mahdollista ja tästä seurauksena korvakäytävätulehdus.

Back